מנחם מענדל טאוב: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – "[[שלוחי חב"ד" ב־"[[שליחי הרבי")
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
 
(45 גרסאות ביניים של 24 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:קאליב 1.jpg|שמאל|ממוזער|250px|האדמו"ר מקאליב]]
[[קובץ:קאליב 1.jpg|שמאל|ממוזער|250px|האדמו"ר מקאליב]]
[[תמונה:קאליב.jpg|left|thumb|250px|האדמו"ר בביקור במוסד חב"די ב[[חיפה]]]]
[[קובץ:קאליב.jpg|שמאל|ממוזער|250px|ה[[אדמו]] בביקור במוסד חב"די ב[[חיפה]]]]
רבי '''מנחם מנדל טאוב''', האדמו"ר מקאליב. נולד בשנת [[תרפ"ד]] בעיר קאליב שבהונגריה. לאחר השואה עבר לשבדיה, שם התאחד עם הרבנית. לאחר מכן עבר לארצות הברית. ב[[תשכ]] הקים את מרכז חסידי קאליב בראשון לציון ובשנת [[תש"מ]] עבר לבני ברק, שם הקים את מרכז חסידות קאליב ברחוב השומר. בשנת [[תשס"ב]] עבר להתגורר בירושלים ברחוב חנה, לשם העביר את מוסדותיו.  
רבי '''מנחם מענדל טאוב''' (תרפ"ג - כבניסן [[תשע"ט]]) היה האדמו"ר מקאליב.  


בשנות השואה סבל יסורים רבים על ידי הנאצים ימ"ש שביצעו עליו נסויים שונים. לאחר שכבר עמד בפני המשריפות וקרא שמע ישראל ניצל באורח ניסי. מאז קיבל עליו להפיץ את אמירת שמע ישראל, יהדות ומלכות שמים, ולהקים את זכר 7 מליוני נרצחי השואה הי"ד. נשיא מוסדות קאליב ב[[ירושלים]].
== תולדות חיים ==
נולד בשנת [[תרפ"ג]] ב[[עיירה]] מרגרטן (מרגיטה) בטרנסילבניה שברומניה.


== מבקר אצל הרבי ביחידות ==
בשנות [[השואה]] סבל [[יסורים]] רבים על ידי הנאצים ימ"ש שביצעו עליו נסויים שונים. לאחר שכבר עמד בפני המשריפות וקרא "שמע ישראל" ניצל באורח ניסי. מאז קיבל עליו להפיץ את אמירת שמע ישראל, יהדות ומלכות שמים, ולהקים את זכר 6 מליוני נרצחי השואה.


רבי מנחם מנדל בא לרבי ב[[יחידות]] מספר פעמים.  
כיהן כנשיא מוסדות קאליב ב[[ירושלים]].


רבי מנחם אף משתתף בקביעות במעמדי סיומי ה[[רמב"ם]] לפי סדר הלימוד שתיקן [[הרבי]].{{הערת שוליים|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=12418&pgnum=32].}}
לאחר [[השואה]] עבר לשוודיה, שם התאחד עם הרבנית. לאחר מכן עבר לארצות הברית.  


?עד מתי יהיה זה לנו למוקש
ב[[תשכ"ג]] הקים את מרכז חסידי [[קאליב]] ב[[ראשון לציון]] ובשנת [[תש"מ]] עבר ל[[בני ברק]], שם הקים את מרכז חסידות קאליב ברחוב השומר.
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב
תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב  -  תמחוק את כתבת השקר נגד ברסלב


שאלת משיחיותו של הרבי מלובביץ' נהפכה זה מכבר לסוגיה ציבורית החורגת בהרבה מגבולות חסידות חב"ד. העובדה שכ-330 שנה אחרי טראומת משיחיות השקר של שבתי צבי שוב נמצא ביהדות גורם חשוב הטוען למשיחיות - לא סתם טענה שמדובר בתקופת גאולה, לטענה זו שותפים רבים, בוודאי בחוגי הימין הדתי-לאומי, אלא משיחיות פרסונלית), משכה גם את תשומת הלב הן של עולם שומרי המצוות, שנדרש לגבש התייחסות ערכית לתופעה, והן של עולם המחקר, שנמצא לו לפתע כר לחקר תופעה משיחית "בזמן אמת", תוך כדי התהוותה.  
בשנת [[תשס"ב]] עבר להתגורר ב[[ירושלים]] ברחוב חנה - צמוד לבית הכנסת ב[[שיכון חב"ד ירושלים|שיכון חב"ד]], לשם העביר את מוסדותיו.  


כשם שהתופעה עצמה מרתקת, כך גם שני סוגי ההתייחסות אליה - הדתית והמחקרית. בתחום הראשון בלטה התייחסותו של מנהיג הציבור הליטאי בישראל (המתנגד מסורתית לחסידות בדיוק בשל החשד שהיא מסתירה מאחוריה שאיפה משיחית), הרב אליעזר שך. הרב שך, שהיה ידוע באופן כללי במנהיגותו החריפה והתקיפה, נהג כך גם כלפי גילויי המשיחיות של חב"ד. מיוחסת לו האימרה כי "חב"ד היא הדת הכי קרובה ליהדות", כלומר מבחינתו עצם התופעה המשיחית כבר הוציאה אותה מחוץ לגבולות היהדות. ראוי לציין שהוא אמר את הדברים עוד לפני פטירת הרבי מלובביץ', בקיץ 1994, אירוע שהחריף עוד יותר את הבעייתיות של המשיחיות החב"דית - כשחוגים נרחבים בתוכה סירבו לקבל את העובדה שהמוות סתם את הגולל על אפשרות משיחיותו של הרבי, ונתלו באמונות סמי-נוצריות שהרבי לא מת אלא "נסתר מן העין", והוא עתיד להתגלות. חוגים אחרים, מצומצמים יותר, הרחיקו לכת באימוץ המודל הנוצרי ואף ייחסו לרבי מעמד של בורא העולם ממש).  
האדמו"ר נפטר בביתו ב[[כ"ג בניסן]] ה'[[תשע"ט]] לאחר שכשלוש שבועות קודם לכן החליק בביתו ומאז נחלש.


הרב ד"ר יצחק קראוס, ראש המדרשה לנשים באוניברסיטת בר-אילן, מגלם בכפל תאריו את כפל ההתייחסות לסוגיה: הפן הפנים-דתי והפן המחקרי. בספרו החדש הוא מבקש להתמודד לעומק עם תופעת המשיחיות החב"דית, לבחון את מקורותיה, סיבות לעיתויה, ההצדקות התיאולוגיות שבהן השתמשה, השלבים השונים בהתפתחותה והאמצעים שבהן מימשה את תפיסתה. כבר בראשית הספר הוא מצביע על עובדה משמעותית: המשיחיות היתה שם מן הרגע הראשון. הוא מצטט בהרחבה את נאומו הראשון של הרבי כ"נשיא" החסידות (התואר המוענק בחב"ד למנהיג) משבט תשי"א (1951), כדי להדגיש שכבר אז דיבר הרבי על דורו כדור ביאת משיח. למעשה, הוא מדגיש שכבר המנהיג שקדם לרבי, חותנו הרי"ץ (הרב יצחק שניאורסון), דיבר על תקופתו כעידן גאולה. חשוב להדגיש שעולם המחקר יודע זה מכבר על קיומו של גרעין משיחי בחב"ד עוד בתקופת האדמו"ר הקודם, אבל מכיוון שהציבור הרחב נוטה לייחס את ההתפרצות המשיחית ל-13 שנותיו האחרונות של הרבי (מאז עודד את שירת השיר "אנחנו רוצים משיח עכשיו", ב-1981), ומכיוון שהספר נועד לציבור הרחב, הרי יש בהחלט חשיבות להדגשה זו גם אם אין בה חידוש מחקרי.
== מבקר אצל הרבי ביחידות ==
 
ההצדקה התיאולוגית שבה השתמש הרבי לרעיון שדורו הוא דור משיח היא העובדה שהוא האדמו"ר השביעי של חב"ד (מכאן שמו של הספר). שבע הוא מספר בעל משמעות מיסטית בתרבויות שונות, ובהן היהדות, ובמיוחד בזרם הקבלי-חסידי שלה. בהקשר שלנו, מכיוון שאדמו"רי חב"ד האחרונים ראו עצמם לא כמנהיגים לחסידיהם בלבד אלא לדור כולו, הרי שדורו של האדמו"ר השביעי של חב"ד נחשב כולו כדור בעל מעמד מיוחד. לפי הרבי, זהו הדור שבו צפויה סוף-סוף הגאולה המשיחית המיוחלת.
 
לפי עמדה זו, לחסידי חב"ד יש תפקיד מיוחד בגאולה הצפויה: מכיוון שפעולותיו של כל יהודי משמעותיות לגבי מימושו של הפוטנציאל המשיחי, עליהם להבטיח שכל יהודי יעשה את חלקו כדי שהפוטנציאל לא יוחמץ. בכך מוטלת על החסידים אחריות היסטורית מרחיקת לכת, כמעט קוסמית, ששכרה בצדה: הכבוד העצום להיות שותפים בתהליך, שפעילותם מתנה את עצם הצלחתו. כך מבין קראוס את כוח המשיכה של המטלות הקשות שהטיל הרבי על חסידיו: מאי-נוחות בעמידה בדוכן תוך ניסיון לחזר אחר יהודים שיניחו תפילין, ועד אי-נוחות גבוהה בהרבה - שליחים שיצאו לקצווי עולם כדי למלא שם את התפקיד שהוטל עליהם במימוש הגאולה. עם זאת, לפי קראוס, הרבי לא העז לבחון את אמונתם של חסידיו באופן מיידי וטוטאלי: הוא העמיס עליהם את משימות הגאולה באופן הדרגתי: ראשית, בניית החצר עצמה, שנמצאה במצב קשה לאחר השואה. משם הוא עבר להפצת החסידות ברחבי העם היהודי, ורק לאחר מכן פנה לשלב השלישי, שלא תיתכן גאולה אוניברסלית בלעדיו - הפצת המסר של חב"ד גם ללא-יהודים.
 
קראוס בחר להתמקד במחקרו בשני אפיקים: התיאולוגי והמעשי. רוצה לומר: מהי הפילוסופיה הדתית שבאמצעותה ביקש הרבי לשכנע את חסידיו שתקופתו היא אמנם תקופה משיחית; כיצד התפתחה התיאולוגיה הזו מהצבעה על הדור כ"דור גאולה", ועד רמיזות לעצמו (ועוד יותר: מתן לגיטימציה לאחרים להצביע עליו) כמשיח. ברוח דומה, הוא מפרט גם את השלבים המעשיים השונים של מימוש התפיסה המשיחית.


זו כמובן התמקדות לגיטימית, אבל היא משאירה את הסיפור חסר בכמה היבטים חשובים, בעיקר ההיסטורי והסוציולוגי. לדוגמה, מה גרם להתפרצות המשיחית דווקא בעיתוי שבו התפרצה? אם נצא מנקודת הנחה שהקישור ל"דור השביעי" אינו הגורם להתפרצות המשיחית, אלא רק האמצעי שדרכו ביקש הרבי לשכנע את שומעיו לאחר שהחליט לנקוט מדיניות משיחית, יש צורך להצביע על הגורמים ההיסטוריים לכך: משבר השואה? אולי המשבר האישי הכרוך בעובדה שלא היו לו ילדים, וגם לא קרובים אחרים, שיוכלו למלא את מקומו בבוא העת, ולכן היה צורך לשכנע את החסידים שמשימת החסידות מסתיימת בדורו שלו? ואולי זו דווקא ההכרה שההתפתחות הטכנולוגית, בתוספת השכלתו הכללית, בכלל מאפשרות לראשונה לחסידות יומרה משיחית גלובלית? הספר אינו מפרט בסוגיות אלה.  
רבי מנחם מנדל נכנס לרבי ל[[יחידות]] מספר פעמים.


שאלות נוספות שאינן עולות הן: כיצד הגיבו החסידים למדיניות המשיחית? האם מיד נעשתה פופולרית, או שהרבי היה צריך להתגבר על התנגדות בתחום זה? ובכלל, האם התקשה בייצוב מנהיגותו? איך התמודד עם התופעות הסותרות לכאורה את ההנחה שמדובר בעידן משיחי, כמו השואה וההתבוללות? כל אלה הן שאלות נכבדות שהספר אינן מתמודד איתן. ומכאן שסוגיית משיחיותו של הרבי מלובביץ' עוד יכולה לספק כר נרחב למחקר גם עבור חוקרים נוספים.  
רבי מנחם אף היה משתתף בקביעות במעמדי סיומי ה[[רמב"ם]] לפי סדר הלימוד שתיקן [[הרבי]].{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=12418&pgnum=32].}}


== שר ה[[תורה]] ומנהיגם של [[ישראל]] ==
== שר ה[[תורה]] ומנהיגם של [[ישראל]] ==
שורה 83: שורה 30:
בנוסף לכך סיפר האדמו"ר בהתפעלות, כי פעם התקשרו לרבי מקהילה מסוימת באירופה כי אין להם עדיין ד' מינים, הרבי שלח שליח מיוחד במטוס לקהילה, עם ד' מינים כשרים.
בנוסף לכך סיפר האדמו"ר בהתפעלות, כי פעם התקשרו לרבי מקהילה מסוימת באירופה כי אין להם עדיין ד' מינים, הרבי שלח שליח מיוחד במטוס לקהילה, עם ד' מינים כשרים.


באותה שיחה מיוחדת חיזק בדבריו את [[שלוחי חב"ד]], שלא יפחדו משום גורם, ויחשבו תמיד כאילו בעל השמועה - המשלח [[הרבי]] - לעיניהם.
באותה שיחה מיוחדת חיזק בדבריו את [[שליחי הרבי]], שלא יפחדו משום גורם, ויחשבו תמיד כאילו בעל השמועה - המשלח [[הרבי]] - לעיניהם.


== קישורים ==
== קישורים חיצוניים ==
*[http://www.hageula.com/study/books/3047.html מדבר על גדלות הרבי]
*[http://www.hageula.com/study/books/3047.html מדבר על גדלות הרבי]
*[http://www.col.org.il/show_news.rtx?artID=22749 משתתף במעמד סיום מחזור הכ"ד בלימוד הרמב"ם והתחלת המחזור הכ"ה שע"י צאג"ח]
*[http://www.col.org.il/show_news.rtx?artID=22749 משתתף במעמד סיום מחזור הכ"ד בלימוד [[הרמב"ם]] והתחלת המחזור הכ"ה שעל ידי צאג"ח]
*[http://chabad.info/index.php?url=article_he&id=46466 ביקור בתלמוד תורה "צבאות מנחם"]
*[http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=46466 ביקורו של האדמו"ר] ב[[תלמוד תורה צבאות מנחם]] {{תמונה}} {{אינפו}}
 
{{חצרות}}
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
{{חצרות}}
{{מיון רגיל:טאוב, מנחם מענדל}}
[[קטגוריה:אדמור"ים]]
[[קטגוריה:אישים בבני ברק]]
[[קטגוריה:אדמו"רים בירושלים]]
[[קטגוריה:אישים שנפטרו בשנת תשע"ט]]

גרסה אחרונה מ־04:32, 17 בדצמבר 2023

האדמו"ר מקאליב
האדמו"ר בביקור במוסד חב"די בחיפה

רבי מנחם מענדל טאוב (תרפ"ג - כ"ג בניסן תשע"ט) היה האדמו"ר מקאליב.

תולדות חיים[עריכה | עריכת קוד מקור]

נולד בשנת תרפ"ג בעיירה מרגרטן (מרגיטה) בטרנסילבניה שברומניה.

בשנות השואה סבל יסורים רבים על ידי הנאצים ימ"ש שביצעו עליו נסויים שונים. לאחר שכבר עמד בפני המשריפות וקרא "שמע ישראל" ניצל באורח ניסי. מאז קיבל עליו להפיץ את אמירת שמע ישראל, יהדות ומלכות שמים, ולהקים את זכר 6 מליוני נרצחי השואה.

כיהן כנשיא מוסדות קאליב בירושלים.

לאחר השואה עבר לשוודיה, שם התאחד עם הרבנית. לאחר מכן עבר לארצות הברית.

בתשכ"ג הקים את מרכז חסידי קאליב בראשון לציון ובשנת תש"מ עבר לבני ברק, שם הקים את מרכז חסידות קאליב ברחוב השומר.

בשנת תשס"ב עבר להתגורר בירושלים ברחוב חנה - צמוד לבית הכנסת בשיכון חב"ד, לשם העביר את מוסדותיו.

האדמו"ר נפטר בביתו בכ"ג בניסן ה'תשע"ט לאחר שכשלוש שבועות קודם לכן החליק בביתו ומאז נחלש.

מבקר אצל הרבי ביחידות[עריכה | עריכת קוד מקור]

רבי מנחם מנדל נכנס לרבי ליחידות מספר פעמים.

רבי מנחם אף היה משתתף בקביעות במעמדי סיומי הרמב"ם לפי סדר הלימוד שתיקן הרבי.[1]

שר התורה ומנהיגם של ישראל[עריכה | עריכת קוד מקור]

בשיחה על גדלותו של הרבי סיפר דברים נפלאים מהרבי. מבין הדברים סיפר אשר שמע מפי עד ראיה, כיצר ראה את הרבי עומד ליד החלון ולומד תורה כל הלילה בעמידה.

בנוסף לכך סיפר האדמו"ר בהתפעלות, כי פעם התקשרו לרבי מקהילה מסוימת באירופה כי אין להם עדיין ד' מינים, הרבי שלח שליח מיוחד במטוס לקהילה, עם ד' מינים כשרים.

באותה שיחה מיוחדת חיזק בדבריו את שליחי הרבי, שלא יפחדו משום גורם, ויחשבו תמיד כאילו בעל השמועה - המשלח הרבי - לעיניהם.

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]

חב"ד וגדולי ישראל
חב"ד ובנותיה
חסידות חב"ד ליובאוויטש
חסידות סטרשלה   ●   התפצלות חסידות חב"ד (תרכ"ו)חב"ד קאפוסטחב"ד ליאדיחב"ד ניעז'ין   ●   חסידות אוורוטש
חצרות רוסיה ליטא ואוקראינה
ברסלבטולנאסלוניםסקוויראפינסק קרליןצ'רנובילקרליןצ'רקסרחמסטריבקארוז'יןצ'ורטקובסקוליא
חצרות גליציה
באבובצאנזמחנובקהפשברסקבעלזנדבורנאביטשינאקרטשניףזוטשקא
חצרות פולין ווואהלין
אמשינובגורזוויהללעלובסטרופקובראדזיןביאלאפשיסחאאוז'רוב
חצרות הונגריה ורומניה
פאפאויז'ניץסאטמארערלוי
חצרות ארץ ישראל ומרוקו
שומרי אמונים  •  אשלג  •  אבוחצירא

הערות שוליים

  1. [1].