וידעת תרנ"ז - מוסקבה: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (הגהה)
 
שורה 7: שורה 7:
במאמר מבאר בהרחבה איך למרות שהבורא מסתתר בעולם ואינו נגלה, מחמת ה[[צמצום]] האלוקי בעולם, בכל זאת ניתן למצוא אותו בכל פרט ולגלות אותו.
במאמר מבאר בהרחבה איך למרות שהבורא מסתתר בעולם ואינו נגלה, מחמת ה[[צמצום]] האלוקי בעולם, בכל זאת ניתן למצוא אותו בכל פרט ולגלות אותו.


כדי לבאר זאת מביא הרבי [[משל]] מ[[רב ותלמיד]]. הרב שרוצה להעביר דבר שכל לתלמידו, מוכרח לצמצם ולהעלים את השכל. אך בעצם, כל מטרת הצמצום היא בשביל שהתלמיד יכיל ויקבל את השכל (כידוע{{הערה|[[מסכת עבודה זרה]] דף ה' עמוד ב', וראה [[לקו"ש]] (חל"ד ע' 160) ל[[פרשת תבוא]] [[תשמ"ט]].}} שאחרי ארבעים שנה {{מונחון|קאים איניש אדעתיה דרביה|האדם מבין בשלימות את כוונת רבו}} וזאת כי כל כוונת הרב מלכתחילה לא הייתה להעלים משהו מהתלמיד, אלא רק להעביר לו בשפה שהוא מבין, ולכן כשהתלמיד יעמיק בשכל הוא ימצא את כל העומק המקורי).
כדי לבאר זאת מביא הרבי [[משל]] מ[[רב ותלמיד]]. הרב שרוצה להעביר דבר שכל לתלמידו, מוכרח לצמצם ולהעלים את השכל. אך בעצם, כל מטרת הצמצום היא בשביל שהתלמיד יכיל ויקבל את השכל (כידוע{{הערה|[[מסכת עבודה זרה]] ה, ב. וראה [[לקו"ש]] (חל"ד ע' 160) ל[[פרשת תבוא]] [[תשמ"ט]].}} שאחרי ארבעים שנה {{מונחון|קאים איניש אדעתיה דרביה|האדם מבין בשלימות את כוונת רבו}} וזאת כי כל כוונת הרב מלכתחילה לא הייתה להעלים משהו מהתלמיד, אלא רק להעביר לו בשפה שהוא מבין, ולכן כשהתלמיד יעמיק בשכל הוא ימצא את כל העומק המקורי).


===לקריאה נוספת===
===לקריאה נוספת===

גרסה אחרונה מ־10:20, 30 ביולי 2023

מאמרי רבותינו נשיאנו
האמנם · דער פרומער וארא · איתא במדרש תילים · והדרת פני זקן · כתב יד דא"ח ישן לא נודע למי · באתי לגני · ושאבתם מים בששון · וידעת תרנ"ז - מוסקבה · החלצו תרנ"ט · אחת שאלתי · וקבל היהודים
מאמרי הרבי
אשרי תבחר · ביום עשתי עשר · גדול יהיה · ושבתי בשלום · כי ישאלך בנך · לא תהיה משכלה · ואתה תצווה את בני ישראל · על כן קראו הימים האלה ימי הפורים
המשכים
המשך והחרים · המשך וככה תרל"ז · המשך רנ"ט · המשך תרס"ו · המשך תער"ב
מושגים
דיבור המתחיל · ביכלאך · בלתי מוגה · מוגה · המשך

וידעת - מוסקבה הוא מאמר חסידות יסודי שאמר אדמו"ר הרש"ב במוסקבה בשנת תרנ"ז[1].

לכל אדמו"רי חב"ד היו מאמרים שהיו חוזרים עליהם מספר פעמים בשנה כדי לטהר את האוויר. מאמר זה הוא אחד מהמאמרים שחזר אדמו"ר הרש"ב פעמים רבות[2].

תוכן המאמר[עריכה | עריכת קוד מקור]

במאמר מבאר בהרחבה איך למרות שהבורא מסתתר בעולם ואינו נגלה, מחמת הצמצום האלוקי בעולם, בכל זאת ניתן למצוא אותו בכל פרט ולגלות אותו.

כדי לבאר זאת מביא הרבי משל מרב ותלמיד. הרב שרוצה להעביר דבר שכל לתלמידו, מוכרח לצמצם ולהעלים את השכל. אך בעצם, כל מטרת הצמצום היא בשביל שהתלמיד יכיל ויקבל את השכל (כידוע[3] שאחרי ארבעים שנה
שגיאות פרמטריות בתבנית:מונחון

לא נמצא templatedata תקין
קאים איניש אדעתיה דרביה וזאת כי כל כוונת הרב מלכתחילה לא הייתה להעלים משהו מהתלמיד, אלא רק להעביר לו בשפה שהוא מבין, ולכן כשהתלמיד יעמיק בשכל הוא ימצא את כל העומק המקורי).

לקריאה נוספת[עריכה | עריכת קוד מקור]

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]

ערך זה הוא קצרמר. אתם מוזמנים לתרום לחב"דפדיה ולהרחיב אותו.

הערות שוליים

  1. לא ידוע באיזה תאריך בשנה. מקובל שבחורף, ע"פ מכתב הרבי הריי"צ[דרוש מקור].
  2. היום יום כ"ח תמוז.
  3. מסכת עבודה זרה ה, ב. וראה לקו"ש (חל"ד ע' 160) לפרשת תבוא תשמ"ט.