ניגון התוועדות: הבדלים בין גרסאות בדף
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – " " ב־" ") |
|||
שורה 1: | שורה 1: | ||
'''ניגון התוועדות''' הינו [[ניגון]] באמצעותו מתעלים המתוועדים מההווה ה[[גשמי]] וה[[חומרי]] ונוסקים אל עולם [[רוחני]] יותר, אל העולם עליו דיברו קודם לכן המתוועדים. [[התוועדות]] או "א חסידישע פארבריינגען" הוא הזמן בו מדברים על נושאים כגון; [[חשבון נפש]], [[קביעות עיתים לתורה]], [[עבודת התפילה]], [[תיקון המידות]] לפי רוח ה[[חסידות]]. מידי פעם אף מספרים סיפור שאירע עם [[חסיד]]ים או עם [[רבותינו נשיאינו]] המביאים לידי חיזוק בקיום המצוות בפועל. בין דיבור לדיבור מופיע מקומו של ניגון חסידי הפותח את שערי הלב והתפעלות הנפש. | '''ניגון התוועדות''' הינו [[ניגון]] באמצעותו מתעלים המתוועדים מההווה ה[[גשמי]] וה[[חומרי]] ונוסקים אל עולם [[רוחני]] יותר, אל העולם עליו דיברו קודם לכן המתוועדים. [[התוועדות]] או "א חסידישע פארבריינגען" הוא הזמן בו מדברים על נושאים כגון; [[חשבון נפש]], [[קביעות עיתים לתורה]], [[עבודת התפילה]], [[תיקון המידות]] לפי רוח ה[[חסידות]]. מידי פעם אף מספרים סיפור שאירע עם [[חסיד]]ים או עם [[רבותינו נשיאינו]] המביאים לידי חיזוק בקיום המצוות בפועל. בין דיבור לדיבור מופיע מקומו של ניגון חסידי הפותח את שערי הלב והתפעלות הנפש. | ||
הרבה מניגונים אלו לא התאפשר לברר בדיוק מה מקורם ומיהו מחברם, אך מרגלא בפי [[חסידי חב"ד]] לשוררם ב[[התוועדות|התוועדויות]] חסידיות ובכל עת שירה. ישנם ריבוי ניגוני התוועדות המופיעים ב[[ספר הניגונים]] חלקים | הרבה מניגונים אלו לא התאפשר לברר בדיוק מה מקורם ומיהו מחברם, אך מרגלא בפי [[חסידי חב"ד]] לשוררם ב[[התוועדות|התוועדויות]] חסידיות ובכל עת שירה. ישנם ריבוי ניגוני התוועדות המופיעים ב[[ספר הניגונים]] חלקים א' וב'. | ||
==ניגוני התוועדות== | ==ניגוני התוועדות== |
גרסה מ־22:27, 12 במרץ 2014
ניגון התוועדות הינו ניגון באמצעותו מתעלים המתוועדים מההווה הגשמי והחומרי ונוסקים אל עולם רוחני יותר, אל העולם עליו דיברו קודם לכן המתוועדים. התוועדות או "א חסידישע פארבריינגען" הוא הזמן בו מדברים על נושאים כגון; חשבון נפש, קביעות עיתים לתורה, עבודת התפילה, תיקון המידות לפי רוח החסידות. מידי פעם אף מספרים סיפור שאירע עם חסידים או עם רבותינו נשיאינו המביאים לידי חיזוק בקיום המצוות בפועל. בין דיבור לדיבור מופיע מקומו של ניגון חסידי הפותח את שערי הלב והתפעלות הנפש.
הרבה מניגונים אלו לא התאפשר לברר בדיוק מה מקורם ומיהו מחברם, אך מרגלא בפי חסידי חב"ד לשוררם בהתוועדויות חסידיות ובכל עת שירה. ישנם ריבוי ניגוני התוועדות המופיעים בספר הניגונים חלקים א' וב'.
ניגוני התוועדות
- ניגון קצ"ח - חיברו החסיד ר' אהרן חריטונוב שהיה בעל מנגן מצויין ויצר בעצמו הרבה ניגונים חב"דיים רציניים ולבביים. נרשם מפי החסיד ר' נחום גולדשמיד.
- ניגון קצ"ט - חיברו החסיד ר' אהרן חריטונוב שהיה בעל מנגן מצויין ויצר בעצמו הרבה ניגונים חב"דיים רציניים ולבביים. נרשם מפי החסיד ר' שמשון חריטונוב, אחיינו של מחבר הניגון.
- ניגון ר', הניגון מקרמנצ'וג.
- ניגון ר"א - מתבלט הרצינות של עמקות המחשבה והתרגשות פנימיות הלב. חיברו החסיד ר' יהודה הבר ונרשם מפי החסידים ר' יוסף מענדל טננבוים ור' יוסף וינברג.
- ניגון ר"ב - הינו מלא תוכן ורגש נפשי. החסיד ר' יהודה הבר היה מלמד ניגון זה לתלמידיו. חיברו החסיד מיקטרינוסלב - ר' משה גולדשמיד. נרשם מפי תלמידי ר' יהודה.
- 'ניגון רנ"ג, הנה מה טוב (א)' - (לשמיעה: בביצוע יוני שלמה).
- ניגון רנ"ד, הנה מה טוב - נרשם מפי החסיד ר' אלכסנדר סנדר מנקין.
- ניגון רנ"ו, "אנה אלך מרוחך" - היה רגיל לנגנו החסיד המשפיע ר' ניסן הורביץ מירושלים ת"ו. נרשם מפי ר' אליעזר פרלשטיין (ירושלים).
- ניגון רס"ט - הוא בן ג' בבות (קטעים) ומושר תכופות בהתוועדויות חסידים. נרשם מפי החסיד ר' שמואל זלמנוב.
- ניגון רס"ו, "פלגי מים" - מקורו מיהודי גרוזיא ונרשם מפי החסיד ר' סנדר מנקין. מילות הניגון הם: "פלגי מים תרד עיני על פשעי ועווני ואם לא אשמור תורת קוני איך אשא יום הדין".
- ניגון רע"ב - בן ב' בבות שזקני החסידים היו שרים בעת התוועדות. בניגון זה יש כמין תנועת תביעה לחשבון הנפש. ומסקנה שצריך להיות שינוי לטובה.
- ניגון רע"ג - רציני המושר בקצב איטי הנותן ביטוי לגעגועי וכיסופי הנפש לצאת מהחילוניות ולהתרומם לחיים רוחניים. היה רגיל לשיר בהתוועדויות החסיד ר' שלמה חיים קסלמן, משפיע בישיבות תומכי תמימים בלוד וכפר חב"ד. הניגון נרשם מפי החסיד ר' חיים צבי ליפסקר (פתח תקוה) ור' שלום ברוכשטט.
- ניגון רע"ד - ישן מחסידי חב"ד מהדורות הקודמים. ניגון זה מושר בהתלהבות גדולה ופעמים רבות ברציפות. נרשם מפי החסיד ר' חיים צבי ליפסקר (פתח תקוה) ור' שלום ברוכשטט.
- ניגון רע"ו - מהחסיד ר' מרדכי פויזנר מהעיירה קלימוביץ'. הניגון נרשם מפי נכדו ר' שמריהו פלדמן.
- ניגון רע"ז - רציני ולבבי הנותן הבעה להתעמקות המחשבה וכיסופי הנשמה. חיברו החסיד המחונן בכשרון הנגינה - ר' יהודה הבר הי"ד. נרשם מפי החסיד ר' שמריהו פלדמן (כפר חב"ד).
- ניגון רע"ח - בן ג' בבות (קטעים) וחיברו החסיד ר' מרדכי פויזנר (קלימוביץ'). נרשם מפי נכדו ר' שמריהו פלדמן (כפר חב"ד).
- ניגון רע"ט - נרשם מפי ר' שלום ברוכשטט ששמעו מפי ר' יצחק דובאוו (מנצ'סטר).
- ניגון רפ"א - מר' מרדכי פויזנר (קלימוביץ') ונרשם מפי החסיד ר' שמריהו פלדמן (כפר חב"ד).
- ניגון רפ"ד - בן ארבעה בבות (קטעים), נרשם מפי החסיד ר' שמואל זלמנוב.
- ניגון רפ"ו - עתיק, לבבי ועסיסי מדורות קודמים. ניגון זה אף נפוץ בחוגים שונים מחוץ לחב"ד. נרשם מפי החסיד ר' שמואל זלמנוב.
- ניגון רפ"ז - היה מושר בתדירות אצל התוועדויות של כ"ק אדמו"ר שליט"א בשנים הראשונות.
- ניגון רפ"ח - היה מרגלא בפומא של המשפיע ר' מיכאל בלינר (ר' מיכאל דער אלטער) ולכן נקרא הניגון על שמו. ר' מיכאל היה מתחיל את הניגון במילים "אי זע זע זע קינדערלאך קינדערלאך".
- ניגון רפ"ט - עתיק ונרשם מפי קבוצת מנגנים בראשות החסיד ר' שמואל זלמנוב.
- ניגון רצ"ב - מהעיר ניקולייב ונרשם מפי החסיד ר' שמואל בצלאל אלטהויז.
- ניגון רצ"ג - מהעיר ניקולייב ונרשם מפי החסיד ר' שמואל בצלאל אלטהויז.
- ניגון רצ"ה - הינו ישן ובן ג' בבות (קטעים) אותו היו שרים בהתלהבות גדולה לפני אדמו"ר הריי"ץ בעת הסעודות של הימים האחרון בשלוש רגלים.
- ניגון רצ"ו - הוא ישן ובו ג' בבות (קטעים). היו שנהגו לשיר התחלת ניגון זה במילים "ואתה אמרת היטיב היטיב עמך".
- ניגון רצ"ז - הינו מהחסיד ר' גרשון פייגין ונרשם מפי החסיד ר' שניאור זלמן הלוי לוין (כפר חב"ד).
- ניגון רצ"ח - מפי קבוצת מנגנים בראשות החסיד ר' שמואל זלמנוב.
- ניגון ש' - מפי קבוצת מנגנים בראשות החסיד ר' שמואל זלמנוב.
- ניגון ש"א - מפי קבוצת מנגנים בראשות החסיד ר' שמואל זלמנוב.