משתמש:להתראות/הפטרת חנה
בראש השנה ביום הראשון קוראים וה' פרק את שרה ומפטירים בחנה[1] לפי שזמן הפקידה שלה היה בראש השנה[2].
אם בכל ענין בתורה יש ללמוד ממנו הוראה למעשה, כיון שהתורה היא מלשון הוראה, בוודאי מהסיפור בהפטרה זו שהגמרא עצמה מעידה עליה שיש ללמוד ממנה הלכות גדולות ("כמה הלכתא גברוותא")[3].
פנינה רומז לסטרא אחרא[4], וחנה רומזת לשכינה, וכפי שהדבר בא לידי ביטוי בשמותיהם שחנה מורה על 'חן השם', ואילו פנינה רומזת על העשירות הגשמית, כמאמר הפסוק שהתורה 'יקרה מפנינים'[5], והבכי והצער של חנה הוא על זה שבקדושה אין למעשיו קיום (הוא 'חי' אך אין לזה המשכיות ותולדות בעולם הזה), ואילו מעשיו הקשורים לסטרא אחרא יש להם תולדות וקיום[6], וחנה ופניניה סותרים זה לזה היות ואהבת ה' והסטרא אחרא לא יכולים לשכון יחד בלב היהודי, כפי שבא לידי ביטוי גם בגשמיות שעם כל ילד שנולד לחנה, נפטר אחד הילדים של פנינה[7], ולכן גם מסופר בהפטרה שחנה שמחה על כך, כיון שעל פי תורה צריך לשמוע עם 'כריתת' הבנים מהשייכות שלהם לסטרא אחרא ולפעול להעביר אותם אל צד הקדושה[8].
בכייתה של חנה מורה על כך שאדם שרוצה שיהיה לו 'בית ולד' ועבודת השם שלו תועיל במשהו, צריך לעשות מעצמו כלי קיבול, והבכי הוא ביטוי של תנועת הנפש שאדם מעורר בעצמו ביטול[9].
כאשר אלקנה ניסה לרצות את חנה ולהסביר לה שבמקום שיש גילוי של בחינת 'אנכי', אין מקום לצרכים האישיים, אך חנה לא קיבלה את התנחומים כי היא היתה מחוברת לתכלית של בריאת העולם, שהוא לעשות דירה בתחתונים ושזה יהיה באופן של 'זרע אנשים' דווקא[10].
בתפילה חנה כתוב ותתפלל על ה', ולא אל ה', היות שאכן היא המשיכה בתפילתה ממקום שהוא נעלה אפילו משם הוי'[11]. דבר זה בא לידי ביטוי גם בתפילת ההודיה שאומרת 'אין קדוש כה', שמדברת על דרגה כזו שהיא הקדשוה והמובדלת והעליונה מכולם, שאין משהו שיכול לערוך אליה[12], וכן בביטוי 'ולא נתכנו עלילות', שעלילות ומעשי התחתונים לא נוגעים בו ולא משפיעים עליו במאומה[13], ובביטויים נוספים לאורך ההפטרה[14].
ביטוי הנפש בא בדרך כלל באמצעות דיבור, אך כאשר כלי הדיבור לא יכול להכיל מתפרץ האדם בבכי או בצעקה, והבחינה העמוקה יותר לא יכולה להתבטא אפילו בצעקה, והיא בא לידי ביטוי רק בצעקת הלב, שפתיה נעות וקולה לא ישמע.
עלי לא חשב שהיא שיכורה, ולכן לא הפסיק אותה, אלא טען בפניה איך יכול להיות שהיא עומדת בפני השם והיא שקועה לחלוטין בצרכים שלה, כמו שיכור ששקוע בעצמו ולא שם לב היכן הוא נמצא, אך חנה ענתה לו שכאשר יהודי מבקש את צרכיו מהקדוש ברוך הוא, אין אלו סתם צרכים גשמיים, אלא זהו צורך של הנשמה, היות ולנשמה עצמה יש צורך בזה כדי שתוכל להשלים שליחותה בעולם, וזהו גם הלימוד מההפטרה לתפילות ראש השנה, שמבקשים מהקב"ה שנה טובה ומתוקה למרות שזהו יום הכתרת המלך, כי אנו לא מבקשים עבור עצמנו אלא עבור הנשמה[15].
מבקשת חנה ניתן ללמוד שאופן החינוך הנכון הוא 'זרע המובלע בין אנשים', לא לשאוף לחנך אותו דווקא שיצטיין או שיהיה המובחר ביותר בתחום כל שהוא, אלא דווקא שיהיה מובלע בין אנשים, וזו הדרך שמביאה להצלחה בחינוך באופן של שמואל בדורו כמשה ואהרון בדורם[16], וכן שלצורך חינוך הילדים כדאי לוותר על תועלת אישית ואפילו תועלת רוחנית כמו ראיית אלוקות בבית המקדש[17], וכן שמגיל צעיר כבר להקיף אותו בחדר הדומה ככל האפשר לבית ה' - נקי מדברים לא מתאימים, ומעוטר בדברי טהרה וקדושה כמו אותיות וספרי קודש[18].
לאורך ההפטרה מופיעים 9 אזכרות של שם ה', והיא מסיימים במילים 'ידין אפסי ארץ וית עוז למלכו', היות שעבודת ראש השנה היא בנין המלכות, להמשיך את תשע הספירות בספירת המלכות, ועל ידי זה 'יתן עוז למלכו'[19].
אצל רבותינו נשיאינו[עריכה | עריכת קוד מקור]
כבר מראשית התייסדותה של חסידות חב"ד, נהגו רבותינו נשיאינו עצמם לעלות לקרוא את ההפטרה בראש השנה, והעבודה של ההכנה לתקיעות החלה כבר בעת ההפטרה, שהיתה מלווה אצל כל רבותינו נשיאינו בבכיה חרישית ובקול לחש כשפעמים רבות קולם נשנק ורעד בעת אמירת ההפטרה ובניגון הטעמים[20].
אדמו"ר הרש"ב העיד על אביו "אינני מתפיל מאמירת הפסוקים ומהתקיעות... מתפעל אני מן ההפטרה, שבעת אמירת ההפטרה נשפכו דמעותיו מן העיניין ומן האף ומכל הצינורות, ללא כל הכנות"[21].
גם אצל הרבי מופיעים תיאורים רבים לאורך השנים כיצד הרבי פרץ בעת אמירת ההפטרה בבכי חסר מעצורים.
לקריאה נוספת[עריכה | עריכת קוד מקור]
- ואשפוך את נפשי לפני השם, לקט ביאורים מתורת החסידות על הפטרת חנה, בתוך בטאון 'אור וחיות' אלול תשפ"א
- ↑ מגילה לא, א.
- ↑ רש"י שם.
- ↑ אוצר לקוטי שיחות מועדין שיחה ב' לראש השנה.
- ↑ אור המאיר פרשת לך לך בשם הבעל שם טוב, על פי דברי הגמרא במסכת בבא בתרא "שטן ופנינה לשם שמים נתכוונו"".
- ↑ אור התורה משפטים א'רסה. תורת מנחם חלק לח עמוד קיג.
- ↑ תורת מנחם חלק כא עמוד י'.
- ↑ אור התורה משפטים עמוד א'רסה.
- ↑ תורת מנחם חלק לח, עמוד קיד.
- ↑ תורה אור משפטים עט, א.
- ↑ תורת מנחם חלק סב עמוד נז.
- ↑ תורה אור משפטים עט, א.
- ↑ מאמרי אדמו"ר הזקן תקס"ו א, עמוד רפח.
- ↑ אך בקרי אומרים 'ולו' היות שבדעת תחתון מעשי התחתונים כן נוגעים בו. ספר הערכים אות אח"ף עמוד קסד.
- ↑ 'ה' יחתו מריביו' - התבאר בלקוטי תורה נשא כה, ב. כפל הלשון 'ויאמר ה' אל השטן יגער ה' בך השטן' - התבאר באור התורה דלעיל, בהוספות עמוד 103.
- ↑ ליקוטי שיחות חלק יט.
- ↑ תורת מנחם חלק כז עמוד שמ.
- ↑ תורת מנחם חלק לח עמוד קטו.
- ↑ תורת מנחם חלק סב עמוד סב.
- ↑ ליקטוי תורה נשא כה, ב. בביאור דברי הירושלמי במסכת ברכות פרק ד' הלכה ג.
- ↑ התמים חוברת ד.
- ↑ תורת שלום עמוד 188.