הבדלים בין גרסאות בדף "פורטל:הקהל"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 3: שורה 3:
 
בזמן ש[[בית המקדש]] היה קיים, התקיים במוצאי השנה השביעית, שנת ה[[שמיטה]], מעמד "[[הקהל]]" ב[[בית המקדש]].
 
בזמן ש[[בית המקדש]] היה קיים, התקיים במוצאי השנה השביעית, שנת ה[[שמיטה]], מעמד "[[הקהל]]" ב[[בית המקדש]].
  
גם בימינו קיימת מצות הקהל, במובנה הרוחני. בדורנו הכריז [[אדמו"ר שליט"א]] על "מבצע הקהל" וביאר היטב את תפקידו של כל [[יהודי]] במצוה זו, וכהכנה לקיום הייעוד "קהל גדול ישובו הנה" ב[[גאולה]] האמיתית והשלימה.
+
גם בימינו קיימת מצות הקהל, במובנה הרוחני. בדורנו הכריז [[אדמו"ר שליט"א]] על "[[מבצע הקהל]]" וביאר היטב את תפקידו של כל [[יהודי]] במצוה זו, וכהכנה לקיום הייעוד "קהל גדול ישובו הנה" ב[[גאולה]] האמיתית והשלימה.
  
 
=מצות הקהל=
 
=מצות הקהל=
 
מקור המצוה הוא בפרשת וילך: "מִקֵּץ שֶׁבַע שָׁנִים, בְּמֹעֵד שְׁנַת הַשְּׁמִטָּה בְּחַג הַסֻּכּוֹת. בְּבוֹא כָל-יִשְׂרָאֵל, לֵרָאוֹת אֶת-פְּנֵי ה' אלוקיך, בַּמָּקוֹם, אֲשֶׁר יִבְחָר, תִּקְרָא אֶת-הַתּוֹרָה הַזֹּאת, נֶגֶד כָּל-יִשְׂרָאֵל בְּאָזְנֵיהֶם. הַקְהֵל אֶת-הָעָם, הָאֲנָשִׁים וְהַנָּשִׁים וְהַטַּף, וְגֵרְךָ, אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ. לְמַעַן יִשְׁמְעוּ וּלְמַעַן יִלְמְדוּ, וְיָרְאוּ אֶת-ה' אֱלֹקֵיכֶם, וְשָׁמְרוּ לַעֲשׂוֹת, אֶת-כָּל-דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת" (ספר דברים פרק ל"א י'-י"ג)
 
מקור המצוה הוא בפרשת וילך: "מִקֵּץ שֶׁבַע שָׁנִים, בְּמֹעֵד שְׁנַת הַשְּׁמִטָּה בְּחַג הַסֻּכּוֹת. בְּבוֹא כָל-יִשְׂרָאֵל, לֵרָאוֹת אֶת-פְּנֵי ה' אלוקיך, בַּמָּקוֹם, אֲשֶׁר יִבְחָר, תִּקְרָא אֶת-הַתּוֹרָה הַזֹּאת, נֶגֶד כָּל-יִשְׂרָאֵל בְּאָזְנֵיהֶם. הַקְהֵל אֶת-הָעָם, הָאֲנָשִׁים וְהַנָּשִׁים וְהַטַּף, וְגֵרְךָ, אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ. לְמַעַן יִשְׁמְעוּ וּלְמַעַן יִלְמְדוּ, וְיָרְאוּ אֶת-ה' אֱלֹקֵיכֶם, וְשָׁמְרוּ לַעֲשׂוֹת, אֶת-כָּל-דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת" (ספר דברים פרק ל"א י'-י"ג)
  
נמצא אם-כן, כי מצות עשה להקהיל את כל עם ישראל בכל מוצאי שמיטה בעלותם לרגל (חג הסוכות), ולקרות באזניהם מן התורה פרשיות שמזרזות אותם במצוות ומחזקות ידיהם בדת האמת - ליראה את ה' ובעקבות זאת לשמור את כל דברי התורה.
+
נמצא אם-כן, כי מצות עשה להקהיל את כל עם ישראל בכל מוצאי שמיטה בעלותם לרגל ([[חג הסוכות]]), ולקרות באזניהם מן התורה פרשיות שמזרזות אותם במצוות ומחזקות ידיהם בדת האמת - ליראה את ה' ובעקבות זאת לשמור את כל דברי התורה.
  
[[מעמד "הקהל"]] התקיים ב[[מוצאי יום טוב הראשון של חג הסוכות]] ברחבת [[הר הבית]] ומקום ה[[מקדש]], בנוכחות כל ישראל: [[אנשים]], [[נשים]] ו[[טף]] - כציווי ה[[תורה]]. במעמד רווי הוד זה קרא [[המלך]] מעל [[בימה]] גדולה שעמדה ב[[עזרה]], פרשיות מ[[ספר דברים]] לפני כל העם, כפי אשר מתואר בגמרא במסכת סוטה ובהלכות חגיגה [[רמבם (תקנה)|ברמב"ם בפירוט]].
+
[[מעמד הקהל]] התקיים במוצאי יום טוב הראשון של חג הסוכות ברחבת [[הר הבית]] ומקום ה[[מקדש]], בנוכחות כל ישראל: אנשים, נשים וטף - כציווי ה[[תורה]]. במעמד רווי הוד זה קרא המלך מעל בימה גדולה שעמדה ב[[עזרה]], פרשיות מ[[ספר דברים]] לפני כל העם, כפי אשר מתואר בגמרא במסכת סוטה ובפירוט בהלכות חגיגה ברמב"ם.
  
 
=הקהל בימינו=
 
=הקהל בימינו=
במשך כל הדורות עסקו בנושא קיום [[מצות הקהל]] בימינו גדולי ומאורי הדורות, כאשר כל אחד עומד בשיטתו ומנמקה היטב. אך דומה, כי כל הגישות - הן בנתיב ההלכה והן בנתיב המנהג - מתעסקים בעיקר בפן המעשי הקרוב לקיום מצות הקהל בזמן שבית המקדש היה קיים, בבחינת "זכר להקהל".
+
במשך כל הדורות עסקו בנושא קיום [[מצות הקהל]], כאשר כל אחד עומד בשיטתו ומנמקה היטב. אך דומה, כי כל הגישות - הן בנתיב ההלכה והן בנתיב המנהג - מתעסקים בעיקר בפן המעשי הקרוב לקיום מצות הקהל בזמן שבית המקדש היה קיים, בבחינת "זכר להקהל".
  
גישתו המקורית של אדמו"ר שליט"א העמידה את מצות הקהל באור חדש: בעשרות מכתבים, [[שיחות]] ו[[אגרות קודש|אגרות]] מבאר ומסביר אדמו"ר שליט"א את אופן קיום [[מצות הקהל בימינו]] - בזמן ש[[בית המקדש]] חרב ומצוות הקהל כפשוטה אינה קיימת. על יסוד מאמר [[חז"ל]] "קלקלתנו זו תקנתנו" - מניח אדמו"ר שליט"א בנין בנוי לתלפיות של מצות הקהל בדורנו זה ובתקופתנו, מתוך ציפיה עמוקה לקיומה בשלימות [[לעתיד לבוא]] - ב[[גאולה]] האמיתית והשלימה.
+
גישתו המקורית של אדמו"ר שליט"א העמידה את מצות הקהל באור חדש: בעשרות מכתבים, [[שיחות]] ו[[אגרות קודש|אגרות]] מבאר ומסביר אדמו"ר שליט"א את אופן קיום [[מצות הקהל בימינו]] - בזמן ש[[בית המקדש]] חרב ומצוות הקהל כפשוטה אינה קיימת. על יסוד מאמר חז"ל "קלקלתנו זו תקנתנו" - מניח אדמו"ר שליט"א בנין בנוי לתלפיות של מצות הקהל בדורנו זה ובתקופתנו, מתוך ציפיה עמוקה לקיומה בשלימות [[לעתיד לבוא]] - ב[[גאולה]] האמיתית והשלימה.
  
 
=מבצע הקהל=
 
=מבצע הקהל=
 
בשנת [[תשמ"ח]], שהיתה "[[שנת הקהל]]", יצא [[אדמו"ר שליט"א]] בהכרזה על "[[מבצע הקהל]]". בשיחה אחת הסביר, ביאר ופירט את המבצע, ובשיחות שלאחר מכן הרחיב עוד ועוד.
 
בשנת [[תשמ"ח]], שהיתה "[[שנת הקהל]]", יצא [[אדמו"ר שליט"א]] בהכרזה על "[[מבצע הקהל]]". בשיחה אחת הסביר, ביאר ופירט את המבצע, ובשיחות שלאחר מכן הרחיב עוד ועוד.
  
מאז ועד היום, עסוקים [[חסידי]] [[חב"ד]] ברחבי תבל בכל [[שנת הקהל]] מחדש בקיום המבצע על פרטיו. מאז [[שיחה|שיחת]] חיי שרה [[תשנ"ב]], בה הכריז הרבי שליט"א כי על כל העניינים בעבודת ה[[שליחות]] להיות חדורים ב[[קבלת פני משיח צדקנו]] - נערכים פעולות "הקהל" בכל העולם מתוך דגש על קבלת פני [[משיח]].
+
מאז ועד היום, עסוקים [[חסיד]]י חב"ד ברחבי תבל בכל [[שנת הקהל]] מחדש בקיום המבצע על פרטיו.  
 
 
:<small>בהכנת הפורטל נעזרנו בספר "[[קהל גדול]]" - [[מ.מ.ש הוצאה לאור]].</small>
 
 
 
  
 +
מאז [[שיחה|שיחת]] חיי שרה [[תשנ"ב]], בה הכריז הרבי שליט"א כי על כל העניינים בעבודת ה[[שליחות]] להיות חדורים ב[[קבלת פני משיח צדקנו]] - נערכים פעולות "הקהל" בכל העולם מתוך דגש על קבלת פני [[משיח]].
 
}}
 
}}
  
שורה 40: שורה 38:
 
! style="background-color: #CCFF99;" | [[מצות הקהל בימינו]]
 
! style="background-color: #CCFF99;" | [[מצות הקהל בימינו]]
 
|-
 
|-
| align="center" | [[שנת הקהל]] | [[הקהל אצל נשיא הדור]] | [["ליראה את השם" בימינו]] | [[מבצע הקהל]] | [[הקהל בנפש האדם]] | [[הקהל בלימוד התורה]] | [[הקהל עם הזולת]] | [[כל אחד מלך]] | [[תקיעה בחצוצרות]]
+
| align="center" | [[הקהל אצל נשיא הדור]] | [[ליראה את השם בימינו]] | [[מבצע הקהל]] | [[הקהל בנפש האדם]] | [[הקהל בלימוד התורה]] | [[הקהל עם הזולת]] | [[כל אחד מלך]] | [[תקיעה בחצוצרות]]
 
|}
 
|}
  
שורה 47: שורה 45:
 
! style="background-color: #CCFF99;" | [[הקהל ומועדי השנה]]
 
! style="background-color: #CCFF99;" | [[הקהל ומועדי השנה]]
 
|-
 
|-
| align="center" | [[ראש השנה והקהל|ראש השנה]] | [[צום גדליה והקהל|צום גדליה]] | [[יום כיפור והקהל|יום כיפור]] | [[עשרת ימי תשובה והקהל|עשי"ת]] | [[חג הסוכות והקהל|חג הסוכות]] | [[הושענא רבא והקהל|הושענא רבא]] | [[שמיני עצרת והקהל|שמיני עצרת]] | [[שמחת תורה והקהל|שמחת תורה]] | [[שבת בראשית והקהל|שבת בראשית]] | [[פרשת נח והקהל|פרשת נח]] | [[ר"ח חשוון והקהל|ר"ח חשוון]] | [[ז' חשוון והקהל|ז' חשוון]] | [[י"ט כסלו והקהל|י"ט כסלו]] | [[חנוכה והקהל|חנוכה]] | [[עשרה בטבת והקהל|עשרה בטבת]] | [[פורים והקהל|פורים]] | [[חג הפסח והקהל|חג הפסח]] | [[אחרון של פסח והקהל|אחש"פ]] | [[פסח שני והקהל|פסח שני]] | [[ל"ג בעומר והקהל|ל"ג בעומר]] | [[ראש חודש סיון והקהל|ר"ח סיון]] | [[חג השבועות והקהל|חג השבועות]] | [[תשעה באב והקהל|תשעה באב]] | [[אלול והקהל|אלול]]
+
| align="center" | [[ראש השנה והקהל|ראש השנה]] | [[צום גדליה והקהל|צום גדליה]] | [[יום כיפור והקהל|יום כיפור]] | [[עשרת ימי תשובה והקהל|עשי"ת]] | [[חג הסוכות והקהל|חג הסוכות]] | [[הושענא רבא והקהל|הושענא רבא]] | [[שמיני עצרת והקהל|שמיני עצרת]] | [[שמחת תורה והקהל|שמחת תורה]] | [[שבת בראשית והקהל|שבת בראשית]] | [[פרשת נח והקהל|פרשת נח]] | [[ראש חודש חשוון והקהל|ר"ח חשוון]] | [[ז' חשוון והקהל|ז' חשוון]] | [[י"ט כסלו והקהל|י"ט כסלו]] | [[חנוכה והקהל|חנוכה]] | [[עשרה בטבת והקהל|עשרה בטבת]] | [[פורים והקהל|פורים]] | [[חג הפסח והקהל|חג הפסח]] | [[אחרון של פסח והקהל|אחש"פ]] | [[פסח שני והקהל|פסח שני]] | [[ל"ג בעומר והקהל|ל"ג בעומר]] | [[ראש חודש סיון והקהל|ר"ח סיון]] | [[חג השבועות והקהל|חג השבועות]] | [[תשעה באב והקהל|תשעה באב]] | [[אלול והקהל|אלול]]
 
|}
 
|}
  
שורה 59: שורה 57:
 
{| class="toccolours" style="clear: both;  width: 78%;" align="left"
 
{| class="toccolours" style="clear: both;  width: 78%;" align="left"
 
|-
 
|-
! style="background-color: #CCFF99;" |  הקהל בדור האחרון
+
! style="background-color: #CCFF99;" |  [[:קטגוריה:שנות הקהל|שנות הקהל]]
 
|-
 
|-
 
| align="center" | [[שנת הקהל תרצ"ב|תרצ"ב]] | [[שנת הקהל תש"ו|תש"ו]] | [[שנת הקהל תשי"ג|תשי"ג]] | [[שנת הקהל תש"כ|תש"כ]] | [[שנת הקהל תשכ"ז|תשכ"ז]] | [[שנת הקהל תשל"ג|תשל"ג]] | [[שנת הקהל תשמ"א|תשמ"א]] | [[שנת הקהל תשמ"ח|תשמ"ח]] | [[שנת הקהל תשנ"ה|תשנ"ה]] | [[שנת הקהל תשס"ב|תשס"ב]] | [[שנת הקהל תשס"ט|תשס"ט]]  
 
| align="center" | [[שנת הקהל תרצ"ב|תרצ"ב]] | [[שנת הקהל תש"ו|תש"ו]] | [[שנת הקהל תשי"ג|תשי"ג]] | [[שנת הקהל תש"כ|תש"כ]] | [[שנת הקהל תשכ"ז|תשכ"ז]] | [[שנת הקהל תשל"ג|תשל"ג]] | [[שנת הקהל תשמ"א|תשמ"א]] | [[שנת הקהל תשמ"ח|תשמ"ח]] | [[שנת הקהל תשנ"ה|תשנ"ה]] | [[שנת הקהל תשס"ב|תשס"ב]] | [[שנת הקהל תשס"ט|תשס"ט]]  
שורה 70: שורה 68:
 
| align="center" | [[קהל גדול]] | [[להתאחד בהקהל של גאולה (עלון)]] | [["הקהל את העם"]] | [[תוכן ומפתח בענייני הקהל]] | [[סוגיות בענייני הקהל]]
 
| align="center" | [[קהל גדול]] | [[להתאחד בהקהל של גאולה (עלון)]] | [["הקהל את העם"]] | [[תוכן ומפתח בענייני הקהל]] | [[סוגיות בענייני הקהל]]
 
|}
 
|}
 
  
 
{| class="toccolours" style="clear: both;  width: 100%;" align="center"
 
{| class="toccolours" style="clear: both;  width: 100%;" align="center"

גרסה מ־00:06, 7 בינואר 2009

פורטל הקהל
בזמן שבית המקדש היה קיים, התקיים במוצאי השנה השביעית, שנת השמיטה, מעמד "הקהל" בבית המקדש.

גם בימינו קיימת מצות הקהל, במובנה הרוחני. בדורנו הכריז אדמו"ר שליט"א על "מבצע הקהל" וביאר היטב את תפקידו של כל יהודי במצוה זו, וכהכנה לקיום הייעוד "קהל גדול ישובו הנה" בגאולה האמיתית והשלימה.

מצות הקהל

מקור המצוה הוא בפרשת וילך: "מִקֵּץ שֶׁבַע שָׁנִים, בְּמֹעֵד שְׁנַת הַשְּׁמִטָּה בְּחַג הַסֻּכּוֹת. בְּבוֹא כָל-יִשְׂרָאֵל, לֵרָאוֹת אֶת-פְּנֵי ה' אלוקיך, בַּמָּקוֹם, אֲשֶׁר יִבְחָר, תִּקְרָא אֶת-הַתּוֹרָה הַזֹּאת, נֶגֶד כָּל-יִשְׂרָאֵל בְּאָזְנֵיהֶם. הַקְהֵל אֶת-הָעָם, הָאֲנָשִׁים וְהַנָּשִׁים וְהַטַּף, וְגֵרְךָ, אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ. לְמַעַן יִשְׁמְעוּ וּלְמַעַן יִלְמְדוּ, וְיָרְאוּ אֶת-ה' אֱלֹקֵיכֶם, וְשָׁמְרוּ לַעֲשׂוֹת, אֶת-כָּל-דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת" (ספר דברים פרק ל"א י'-י"ג)

נמצא אם-כן, כי מצות עשה להקהיל את כל עם ישראל בכל מוצאי שמיטה בעלותם לרגל (חג הסוכות), ולקרות באזניהם מן התורה פרשיות שמזרזות אותם במצוות ומחזקות ידיהם בדת האמת - ליראה את ה' ובעקבות זאת לשמור את כל דברי התורה.

מעמד הקהל התקיים במוצאי יום טוב הראשון של חג הסוכות ברחבת הר הבית ומקום המקדש, בנוכחות כל ישראל: אנשים, נשים וטף - כציווי התורה. במעמד רווי הוד זה קרא המלך מעל בימה גדולה שעמדה בעזרה, פרשיות מספר דברים לפני כל העם, כפי אשר מתואר בגמרא במסכת סוטה ובפירוט בהלכות חגיגה ברמב"ם.

הקהל בימינו

במשך כל הדורות עסקו בנושא קיום מצות הקהל, כאשר כל אחד עומד בשיטתו ומנמקה היטב. אך דומה, כי כל הגישות - הן בנתיב ההלכה והן בנתיב המנהג - מתעסקים בעיקר בפן המעשי הקרוב לקיום מצות הקהל בזמן שבית המקדש היה קיים, בבחינת "זכר להקהל".

גישתו המקורית של אדמו"ר שליט"א העמידה את מצות הקהל באור חדש: בעשרות מכתבים, שיחות ואגרות מבאר ומסביר אדמו"ר שליט"א את אופן קיום מצות הקהל בימינו - בזמן שבית המקדש חרב ומצוות הקהל כפשוטה אינה קיימת. על יסוד מאמר חז"ל "קלקלתנו זו תקנתנו" - מניח אדמו"ר שליט"א בנין בנוי לתלפיות של מצות הקהל בדורנו זה ובתקופתנו, מתוך ציפיה עמוקה לקיומה בשלימות לעתיד לבוא - בגאולה האמיתית והשלימה.

מבצע הקהל

בשנת תשמ"ח, שהיתה "שנת הקהל", יצא אדמו"ר שליט"א בהכרזה על "מבצע הקהל". בשיחה אחת הסביר, ביאר ופירט את המבצע, ובשיחות שלאחר מכן הרחיב עוד ועוד.

מאז ועד היום, עסוקים חסידי חב"ד ברחבי תבל בכל שנת הקהל מחדש בקיום המבצע על פרטיו.

מאז שיחת חיי שרה תשנ"ב, בה הכריז הרבי שליט"א כי על כל העניינים בעבודת השליחות להיות חדורים בקבלת פני משיח צדקנו - נערכים פעולות "הקהל" בכל העולם מתוך דגש על קבלת פני משיח.

מבצע הקהל
מרכז הקהל | רישום להקהל | כרטיס הקהל | אחראי הקהל | כינוס הקהל | החלטות טובות | הקהל ל"צבאות השם"
מצות הקהל בימינו
הקהל אצל נשיא הדור | ליראה את השם בימינו | מבצע הקהל | הקהל בנפש האדם | הקהל בלימוד התורה | הקהל עם הזולת | כל אחד מלך | תקיעה בחצוצרות
הקהל ומועדי השנה
ראש השנה | צום גדליה | יום כיפור | עשי"ת | חג הסוכות | הושענא רבא | שמיני עצרת | שמחת תורה | שבת בראשית | פרשת נח | ר"ח חשוון | ז' חשוון | י"ט כסלו | חנוכה | עשרה בטבת | פורים | חג הפסח | אחש"פ | פסח שני | ל"ג בעומר | ר"ח סיון | חג השבועות | תשעה באב | אלול
תאריכים ומאורעות הסטוריים במבצע הקהל
ז' חשוון תשמ"א | חול המועד סוכות תשמ"א | י"ג תשרי תשמ"ח | חול המועד סוכות תשמ"ח
שנות הקהל
תרצ"ב | תש"ו | תשי"ג | תש"כ | תשכ"ז | תשל"ג | תשמ"א | תשמ"ח | תשנ"ה | תשס"ב | תשס"ט
הוצאה לאור בענייני הקהל
קהל גדול | להתאחד בהקהל של גאולה (עלון) | "הקהל את העם" | תוכן ומפתח בענייני הקהל | סוגיות בענייני הקהל
מרכזי ומטות "הקהל"
מטה הקהל בארץ הקודש | מטה הקהל העולמי | מטה הקהל שע"י האגודה למען הגאולה