עולם העשייה הגשמי

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
גרסה מ־07:17, 25 באוקטובר 2020 מאת חלוקה בוט (שיחה | תרומות) (חלוקה בוט העביר את הדף עולם העשיה הגשמי לשם עולם העשייה הגשמי: החלפת טקסט – "עולם העשיה" ב־"עולם העשייה")
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
עולמות אבי"ע
עולם האצילות
כתר עליון · עתיק יומין · אריך אנפין · אבא עילאה מקנן באצילות · אבא עילאה · אמא עילאה · זעיר אנפין · מלכות דאצילות · אדם העליון · חשמל · פרסא
עולם הבריאה
אמא עילאה מקננא בבריאה · שרפים · מט"ט · י"ב בקר · מרכבה
עולם היצירה
מלאכים · חיות הקודש · סנד"ל
עולם העשייה
עולם העשייה הרוחני · אופנים · גלגלים · עולם העשייה הגשמי

עולם העשייה הגשמי הוא לשון הקבלה המתארת את עולם הזה הגשמי. מבואר כי עולם העשייה הגשמי הוא החלק התחתון בעולם העשייה, שהוא הרביעי בין ארבעת עולמות אבי"ע.

עולם הזה הוא העולם "התחתון שאין תחתון למטה הימנו" והוא "מלא קליפות וסטרא אחרא שהן נגד הוי' ממש".

התהוותו

עולם העשייה הגשמי, בהיותו עולם גשמי, אין הוא מתהווה באופן של עילה ועלול. שאף באופן של השתלשלות וצמצומים רבים אי אפשר להיות התהוות של גשמיות מרוחניות אלא זהו רק בכוחו ויכולתו יתברך לבד.

ומה שהנפשות של העופות נמשכות מפני נשר שבמרכבה, והחיות מפני אריה שבמרכבה, והאדם מן האדם שעל הכסא, כל זה הוא רק בנפש, אבל הגוף הגשמי של העופות וחיות והאדם, לא נתהוו מבחינת רוחניות אלא זהו בכוחו של אין סוף ב"ה בלבד. והענין שלפני אין סוף ב"ה גשמיות ורוחניות שוים, להיותו בבחינת סובב ומקיף עליהם וממשיך חיות לכולם בשווה. ולכן נקראת ההתהוות בבחינת בריאה מאין ליש, היות שאין התהוותו בבחינת עילה ועלול, אלא חיותו רק מבחינת הארה דהארה, ולכן נקרא בשם בריאה מאין ליש.

תכלית סדר ההשתלשלות וירידת העולמות

תכלית כל סדר ההשתלשלות וירידת המדרגות מעולם לעולם הוא התהוות של עולם הזה הגשמי. שהרי כל העולמות הם בבחינת הסתר וירידה על אור אין סוף. אלא תכלית ירידת כל העולמות הוא שבעולם הזה הגשמי יש הנברא בטל ליש האמיתי על ידי קיום המצוות. (אף שקיום המצוות הוא גם בבחינה רוחנית, הרי תכלית המצוות הוא דווקא קיומם בעולם הזה).

ראו גם