הבדלים בין גרסאות בדף "חנוכה והקהל"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(כתיבת בסיס)
שורה 1: שורה 1:
 
ל[[חנוכה]] יש קשר מיוחד עם שנת "הקהל" ועם תוכנה של המצוה בימינו, כפי ש[[אדמו"ר שליט"א]] מציין בשיחותיו הקדושות.
 
ל[[חנוכה]] יש קשר מיוחד עם שנת "הקהל" ועם תוכנה של המצוה בימינו, כפי ש[[אדמו"ר שליט"א]] מציין בשיחותיו הקדושות.
  
=פרסומי ניסא=
+
==פרסומי ניסא==
 
עיקר ה[[נס]] של חנוכה היה בענינים רוחניים - היות שמלחמתם של היוונים היתה "להשכיחם תורת'''ך''' ולהעבירם מחוקי רצונ'''ך'''" - הפריע להם שזו תורתו של הקדוש ברוך הוא ומצוותיו של הקדוש ברוך הוא, ו[[פרסום הנס]] הוא על ידי הוספה בלימוד התורה וקיום ה[[מצוות]] מתוך [[מחשבה]] על הקדוש ברוך הוא וזכירה תמידית מי הוא מורה התורה ומצַוֶה המצוות.
 
עיקר ה[[נס]] של חנוכה היה בענינים רוחניים - היות שמלחמתם של היוונים היתה "להשכיחם תורת'''ך''' ולהעבירם מחוקי רצונ'''ך'''" - הפריע להם שזו תורתו של הקדוש ברוך הוא ומצוותיו של הקדוש ברוך הוא, ו[[פרסום הנס]] הוא על ידי הוספה בלימוד התורה וקיום ה[[מצוות]] מתוך [[מחשבה]] על הקדוש ברוך הוא וזכירה תמידית מי הוא מורה התורה ומצַוֶה המצוות.
  
 
זהו גם תוכנו של "[[הקהל]]" - לעורר את כולם, אנשים נשים וטף להתחזק ביראה את השם [[תמיד כל הימים]], וקיום רצונו בלימוד התורה וקיום המצוות.
 
זהו גם תוכנו של "[[הקהל]]" - לעורר את כולם, אנשים נשים וטף להתחזק ביראה את השם [[תמיד כל הימים]], וקיום רצונו בלימוד התורה וקיום המצוות.
  
=חנוכה וסוכות=
+
==חנוכה וסוכות==
זמן מצות הקהל בזמן שבית המקדש קיים הוא ב[[מוצאי יום טוב הראשון של חג הסוכות]], וימי חנוכה שייכים לימי חג הסוכות:
+
זמן מצות הקהל בזמן שבית המקדש קיים הוא במוצאי יום טוב הראשון של חג ה[[סוכות]], וימי [[חנוכה]] שייכים לימי חג הסוכות:
  
 
*במספר - ימי הסוכות הם שמונה, וימי החנוכה הם שמונה.
 
*במספר - ימי הסוכות הם שמונה, וימי החנוכה הם שמונה.
שורה 14: שורה 14:
 
*בהוספה - בימי חג הסוכות מוסיפים בכל יום פר בהקרבת הקרבנות באופן של "מעלין בקודש", ובחנוכה מוסיפים בכל יום נר בהדלקת נרות חנוכה, "מוסיף והולך".
 
*בהוספה - בימי חג הסוכות מוסיפים בכל יום פר בהקרבת הקרבנות באופן של "מעלין בקודש", ובחנוכה מוסיפים בכל יום נר בהדלקת נרות חנוכה, "מוסיף והולך".
  
=שמן, ביטול=
+
==שמן - ביטול==
 
אחד מניסי חנוכה הוא מציאת פך השמן שהיה חתום בחותמו של כהן גדול.
 
אחד מניסי חנוכה הוא מציאת פך השמן שהיה חתום בחותמו של כהן גדול.
  
שמן, כפי שמבואר בתורת החסידות, מורה על בחינת החכמה, שעל ידה נעשה ענין הביטול, "להיות יראת ה' על פניו יראה עילאה כו'". זהו תוכנו של "הקהל" - "ליראה את השם אלוקיכם".
+
שמן, כפי שמבואר בתורת החסידות, מורה על בחינת החכמה, שעל ידה נעשה ענין הביטול, "להיות יראת ה' על פניו יראה עילאה כו'". זהו תוכנו של "הקהל" -"ליראה את השם אלוקיכם".
  
=נשים וטף=
+
==נשים וטף==
 
חנוכה קשור באופן ישיר לנשים וילדים. הנשים חייבות בנר חנוכה משום "שאף הן היו באותו נס" (שבת כג, א), ו"על ידי אשה נעשה הנס" (פירש"י שם), וחנוכה הוא חג החינוך - ששייך במיוחד לחינוך ילדי ישראל.
 
חנוכה קשור באופן ישיר לנשים וילדים. הנשים חייבות בנר חנוכה משום "שאף הן היו באותו נס" (שבת כג, א), ו"על ידי אשה נעשה הנס" (פירש"י שם), וחנוכה הוא חג החינוך - ששייך במיוחד לחינוך ילדי ישראל.
  
אף מצוות "הקהל" מיועדת גם לנשים וילדים (מלבד האנשים, כבכל המצוות) - "והנשים והטף".
+
אף מצוות "הקהל" מיועדת גם לנשים וילדים (מלבד האנשים, כבכל המצוות) -"והנשים והטף".
  
=נצחיות המצוה=
+
==נצחיות המצוה==
על הבטחת הקדוש ברוך הוא לאהרן הכהן ש"הנרות הללו אינם בטלים לעולם", מבאר הרמב"ן (בפירושו על התורה, פרשת בהעלותך) שהכוונה היא לנרות חנוכה שקיימים בכל מצב - דהיינו, אף-על-פי שלעתיד לבוא מצוות בטלות, מכל מקום נרות חנוכה יהיו נצחיות.
+
על הבטחת הקדוש ברוך הוא ל[[אהרון הכהן]] ש"הנרות הללו אינם בטלים לעולם", מבאר הרמב"ן (בפירושו על התורה, פרשת בהעלותך) שהכוונה היא לנרות חנוכה שקיימים בכל מצב - דהיינו, אף-על-פי שלעתיד לבוא מצוות בטלות, מכל מקום נרות חנוכה יהיו נצחיות.
  
כך גם בנוגע ל"הקהל" - היות שמהותה של מצוה זו קשורה לאחדות הציבור - "הקהל את העם, האנשים והנשים והטף", ועל ציבור אומרים חז"ל "אין מיתה בציבור", על כן גם מצוות הקהל, כמו חנוכה, שייכת לנצחיות.
+
כך גם בנוגע ל"הקהל" - היות שמהותה של מצוה זו קשורה לאחדות הציבור -"הקהל את העם, האנשים והנשים והטף", ועל ציבור אומרים חז"ל "אין מיתה בציבור", על כן גם מצוות הקהל, כמו חנוכה, שייכת לנצחיות.
  
 
[[קטגוריה:הקהל ומועדי השנה]]
 
[[קטגוריה:הקהל ומועדי השנה]]

גרסה מ־23:31, 6 בינואר 2009

לחנוכה יש קשר מיוחד עם שנת "הקהל" ועם תוכנה של המצוה בימינו, כפי שאדמו"ר שליט"א מציין בשיחותיו הקדושות.

פרסומי ניסא

עיקר הנס של חנוכה היה בענינים רוחניים - היות שמלחמתם של היוונים היתה "להשכיחם תורתך ולהעבירם מחוקי רצונך" - הפריע להם שזו תורתו של הקדוש ברוך הוא ומצוותיו של הקדוש ברוך הוא, ופרסום הנס הוא על ידי הוספה בלימוד התורה וקיום המצוות מתוך מחשבה על הקדוש ברוך הוא וזכירה תמידית מי הוא מורה התורה ומצַוֶה המצוות.

זהו גם תוכנו של "הקהל" - לעורר את כולם, אנשים נשים וטף להתחזק ביראה את השם תמיד כל הימים, וקיום רצונו בלימוד התורה וקיום המצוות.

חנוכה וסוכות

זמן מצות הקהל בזמן שבית המקדש קיים הוא במוצאי יום טוב הראשון של חג הסוכות, וימי חנוכה שייכים לימי חג הסוכות:

  • במספר - ימי הסוכות הם שמונה, וימי החנוכה הם שמונה.
  • באמירת ה"הלל" - הן בחג הסוכות והן בחנוכה "גומרים את ההלל".
  • בתוכנם - חנוכת בית המקדש הראשון היתה בחג הסוכות, וחג החנוכה נקרא על שם חנוכת המזבח ובית המקדש השני.
  • בהוספה - בימי חג הסוכות מוסיפים בכל יום פר בהקרבת הקרבנות באופן של "מעלין בקודש", ובחנוכה מוסיפים בכל יום נר בהדלקת נרות חנוכה, "מוסיף והולך".

שמן - ביטול

אחד מניסי חנוכה הוא מציאת פך השמן שהיה חתום בחותמו של כהן גדול.

שמן, כפי שמבואר בתורת החסידות, מורה על בחינת החכמה, שעל ידה נעשה ענין הביטול, "להיות יראת ה' על פניו יראה עילאה כו'". זהו תוכנו של "הקהל" -"ליראה את השם אלוקיכם".

נשים וטף

חנוכה קשור באופן ישיר לנשים וילדים. הנשים חייבות בנר חנוכה משום "שאף הן היו באותו נס" (שבת כג, א), ו"על ידי אשה נעשה הנס" (פירש"י שם), וחנוכה הוא חג החינוך - ששייך במיוחד לחינוך ילדי ישראל.

אף מצוות "הקהל" מיועדת גם לנשים וילדים (מלבד האנשים, כבכל המצוות) -"והנשים והטף".

נצחיות המצוה

על הבטחת הקדוש ברוך הוא לאהרון הכהן ש"הנרות הללו אינם בטלים לעולם", מבאר הרמב"ן (בפירושו על התורה, פרשת בהעלותך) שהכוונה היא לנרות חנוכה שקיימים בכל מצב - דהיינו, אף-על-פי שלעתיד לבוא מצוות בטלות, מכל מקום נרות חנוכה יהיו נצחיות.

כך גם בנוגע ל"הקהל" - היות שמהותה של מצוה זו קשורה לאחדות הציבור -"הקהל את העם, האנשים והנשים והטף", ועל ציבור אומרים חז"ל "אין מיתה בציבור", על כן גם מצוות הקהל, כמו חנוכה, שייכת לנצחיות.