הבדלים בין גרסאות בדף "משה חיים לוצאטו"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 3: שורה 3:
 
'''רבי משה חיים לוצאטו''' (המכונה '''רמח"ל'''), היה מקובל איטלקי שדרכו בקבלה עוררה סערה גדולה.
 
'''רבי משה חיים לוצאטו''' (המכונה '''רמח"ל'''), היה מקובל איטלקי שדרכו בקבלה עוררה סערה גדולה.
  
הרמח"ל ריכז סביבו בשנות צעירותו חבורת צעירים גדולה, והחל ללמדם קבלה. דרכם בלימוד ה[[קבלה]] עוררה סערה גדולה כיוון שהיא כעין דרך חדשה, שונה במקצת מה[[זוהר]]. יחד עם זאת, בנה הרמח"ל לאנשיו דרך חדשה בעבודת ה'. הוא ואנשיו לא נשאו אישה, לא גידלו [[זקן]] והתנגדו לטבילה ב[[מקווה]]. חכמי העיר [[ונציה]] החרימו אותו. הם החתימו אותו  על מכתב בו הוא פורש מלימוד הקבלה. הרמח"ל החל לעסוק בתורת הדקדוק ובמוסר.
+
הרמח"ל ריכז סביבו בשנות צעירותו חבורת צעירים גדולה, והחל ללמדם קבלה. דרכם בלימוד ה[[קבלה]] עוררה סערה גדולה כיוון שהיא כעין דרך חדשה, שונה בהרבה משיטת הקבלה הרווחת בכל הדורות בין גדולי ישראל ובראשם [[האר"י ז"ל]. יחד עם זאת, בנה הרמח"ל לאנשיו דרך חדשה בעבודת ה'. הוא ואנשיו לא נשאו אישה והתנגדו לטבילה ב[[מקווה]]. חכמי העיר [[ונציה]] החרימו אותו. הם החתימו אותו  על מכתב בו הוא פורש מלימוד הקבלה. הרמח"ל החל לעסוק בתורת הדקדוק ובמוסר.
  
רבותינו נשיאנו לא תמכו ברמח"ל, [[המגיד ממזריטש]] לפני שהי' אומר [[חסידות]] הי' קורא כשורה בכתבי הרמח"ל, והי' אומר לתלמידיו: "ראו את יתרון ה[[אור]] מן ה[[חושך]]"{{הערה|[[רשימות דברים]] ח"א עמ' ל"ב.}}. בדרך כלל הם לא ציטטו אותו, למעט [[אדמו"ר הצמח צדק]] ו[[אדמו"ר המהר"ש]] שציטטו אותו פעם אחת תוך כדי ביקורת חריפה<REF> [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/zz/oht/otb4/1/10/1085&search=%d7%97%d7%95%d7%a7%d7%a8+%d7%95%d7%9e%d7%a7%d7%95%d7%91%d7%9c אור התורה פ' פנחס], [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/maharash/tsh/633a/2/1/324&search=%d7%97%d7%95%d7%a7%d7%a8+%d7%95%d7%9e%d7%a7%d7%95%d7%91%d7%9c תורת שמואל תרל"ג]</REF>{{הערה|1=[http://chabad.info/bm/index.php?magazine=hh_&status=goto_id&id=1033]}}. הרב [[עדין אבן ישראל]] מספר כי [[הרבי]] אמר לו כי במחלוקת הרמח"ל תמכו [[רבותינו נשיאנו]] בחכמי ונציה נגד הרמח"ל{{מקור}}. יחד עם זאת, כתב הרבי לחוקר שחקר את משנתו הדקדוקית והמוסרית של הרמח"ל לחקור גם את קבלתו.
+
רבותינו נשיאנו לא תמכו בשיטת ה[[קבלה]] של הרמח"ל, [[המגיד ממזריטש]] לפני שהי' אומר [[חסידות]] הי' קורא כשורה בכתבי הרמח"ל [ב[[קבלה]]], והי' אומר לתלמידיו: "ראו את יתרון ה[[אור]] מן ה[[חושך]]"{{הערה|[[רשימות דברים]] ח"א עמ' ל"ב.}}. בדרך כלל הם לא ציטטו אותו, למעט [[אדמו"ר הצמח צדק]] ו[[אדמו"ר המהר"ש]] שציטטו אותו פעם אחת <REF> [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/zz/oht/otb4/1/10/1085&search=%d7%97%d7%95%d7%a7%d7%a8+%d7%95%d7%9e%d7%a7%d7%95%d7%91%d7%9c אור התורה פ' פנחס], [http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/maharash/tsh/633a/2/1/324&search=%d7%97%d7%95%d7%a7%d7%a8+%d7%95%d7%9e%d7%a7%d7%95%d7%91%d7%9c תורת שמואל תרל"ג]</REF>{{הערה|1=[http://chabad.info/bm/index.php?magazine=hh_&status=goto_id&id=1033]}}. הרב [[עדין אבן ישראל]] מספר כי [[הרבי]] אמר לו כי במחלוקת הרמח"ל תמכו [[רבותינו נשיאנו]] בחכמי ונציה נגד הרמח"ל{{מקור}}. יחד עם זאת, כתב הרבי לחוקר שחקר את משנתו הדקדוקית והמוסרית של הרמח"ל לחקור גם את קבלתו.
  
 
כן, הרמח"ל הוא א' מהיחידים שנזכר בספר משנה תורה השלם בתואר: "רבינו".
 
כן, הרמח"ל הוא א' מהיחידים שנזכר בספר משנה תורה השלם בתואר: "רבינו".

גרסה מ־04:44, 27 באוקטובר 2010

ציור קיר של הרמח"ל, על גבי אודיטוריום עכו
קבר הרמח"ל

רבי משה חיים לוצאטו (המכונה רמח"ל), היה מקובל איטלקי שדרכו בקבלה עוררה סערה גדולה.

הרמח"ל ריכז סביבו בשנות צעירותו חבורת צעירים גדולה, והחל ללמדם קבלה. דרכם בלימוד הקבלה עוררה סערה גדולה כיוון שהיא כעין דרך חדשה, שונה בהרבה משיטת הקבלה הרווחת בכל הדורות בין גדולי ישראל ובראשם [[האר"י ז"ל]. יחד עם זאת, בנה הרמח"ל לאנשיו דרך חדשה בעבודת ה'. הוא ואנשיו לא נשאו אישה והתנגדו לטבילה במקווה. חכמי העיר ונציה החרימו אותו. הם החתימו אותו על מכתב בו הוא פורש מלימוד הקבלה. הרמח"ל החל לעסוק בתורת הדקדוק ובמוסר.

רבותינו נשיאנו לא תמכו בשיטת הקבלה של הרמח"ל, המגיד ממזריטש לפני שהי' אומר חסידות הי' קורא כשורה בכתבי הרמח"ל [בקבלה], והי' אומר לתלמידיו: "ראו את יתרון האור מן החושך"[1]. בדרך כלל הם לא ציטטו אותו, למעט אדמו"ר הצמח צדק ואדמו"ר המהר"ש שציטטו אותו פעם אחת [2][3]. הרב עדין אבן ישראל מספר כי הרבי אמר לו כי במחלוקת הרמח"ל תמכו רבותינו נשיאנו בחכמי ונציה נגד הרמח"ל[דרוש מקור]. יחד עם זאת, כתב הרבי לחוקר שחקר את משנתו הדקדוקית והמוסרית של הרמח"ל לחקור גם את קבלתו.

כן, הרמח"ל הוא א' מהיחידים שנזכר בספר משנה תורה השלם בתואר: "רבינו".

שתי בחירות התייחסות אלו מבילים אותנו למסקנא, שאכן, בחב"ד לא הסכימו עם שיטתו של הרמח"ל בקבלה, אך לא זלזלו באשיותו הדגולה.

ספריו

הרמח"ל כתב ספרים רבים, לא כולם הגיעו לידינו. בין הידועים:

  • מסילת ישרים - ספר מוסר.
  • חוקר ומקובל - ספר קבלי המצוטט פעמיים בכתבי רבותינו.
  • לשון לימודים וספר הדיקדוק - העוסקים בלשון ובדקדוק.

הערות שוליים