הבדלים בין גרסאות בדף "שבטי ישראל"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(ביטול גרסה 80372 של מנוח (שיחה)למה להוציא?)
(הוספה חשובה)
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:ראובן ושמעון.jpg|שמאל|ממוזער|250px|ציון ראובן ומשמעון משבטי קה]]
+
[[קובץ:ראובן ושמעון.jpg|שמאל|ממוזער|250px|ציון ראובן, שמעון, לוי, דינה בת יעקב ויהודה משבטי קה]]
 
'''השבטים''' היו בניו של [[יעקב אבינו]], וכולם היו [[צדיקים]], בניגוד לבניהם של [[אברהם]] ו[[יצחק]], שלכל אחד מהם היה בן שלא הלך בדרך הישר.
 
'''השבטים''' היו בניו של [[יעקב אבינו]], וכולם היו [[צדיקים]], בניגוד לבניהם של [[אברהם]] ו[[יצחק]], שלכל אחד מהם היה בן שלא הלך בדרך הישר.
  

גרסה מ־18:36, 20 ביולי 2010

ציון ראובן, שמעון, לוי, דינה בת יעקב ויהודה משבטי קה

השבטים היו בניו של יעקב אבינו, וכולם היו צדיקים, בניגוד לבניהם של אברהם ויצחק, שלכל אחד מהם היה בן שלא הלך בדרך הישר.

על פי תורת הקבלה, לכל אחד מהשבטים יש שער מיוחד בשמים, ולכל אחד מהם נוסח תפילה שונה[1].

דינם

ישנה חקירה הידועה אם האבות והשבטים היה להם דין נח או דין ישראל. הרבי מסיק, כי בפשטות לא היו יכולים להפקיע עצמם מהחומרות של בן נח, אלא רק להחמיר כדין ישראל וחומרא בעלמא, ועדיין היה להם דין נח.

הרבי מחדש עוד, כי יש לומר בדרך אפשר שהשבטים עצמם לא שמרו את כל התורה כולה עד שלא ניתנה, וזה לא מוזכר בשום מקום אלא דווקא לגבי האבות מוזכר[2] ששמרו את כל התורה, ויש לומר שגם השבטים שמרו את התורה רק בהיותם בבית יעקב ובסמיכות.

יהודה

יהודה הוא הבן הרביעי של לאה אשת יעקב אבינו, והיה גם מלך עליהם. גם דוד המלך, הוא מצאצאיו של יהודה בן אחר בן, ומלך המשיח יהיה צאצא של יהודה ושל דוד המלך.

לערך מורחב: יהודה.

יוסף

יוסף הצדיק נולד לאביו לעת זקנותו[3], ותואר פניו היה דומה לשל אביו[4] הוא היה גם דומה לאביו במאורעות שעברו עליו ועל אביו, כאשר שניהם נרדפו על ידי אחיהם, ועוד[5]

בתורת הנגלה והנסתר מאופיין יוסף הצדיק כסמל הקדושה שבכל הדורות, בעמדו לפני נסיון קשה של אשת איש במקום הטמא ביותר בעולם - מצרים המכונית "ערוות הארץ", ולמרות זאת עמד בנסיון בגבורה.

לערך מורחב: יוסף הצדיק.

צאצאיהם של עשרת מהשבטים גלו, ונעלמו, ועקבותם לא נודעו עד היום.

לערך מורחב: עשרת השבטים.

בנימין

קבר בנימין בן יעקב (נבי ימין) מזרחית לכפר סבא

למרות שמשכן שילה נבנה בחלקו של יוסף הצדיק, הרי ששני בתי המקדשות נבנו בחלקו של בנימין.

בנוגע לכך מובא בגמרא, כי רצועה יוצאת מחלקו של יהודה לחלקו של בנימין, ורצועה זו כוללת את קרן מערבית דרומית, שמסיבה זו לא היתה לה יסוד בבנין המזבח, אלא בקרן היו שני נקבים דקים ועמוקים, והדמים שניתנו על יסוד מערבי ויסוד דרומי יורדין בהם, ומתערבין באמה, ויוצאין משם לנחל קדרון[6].

אודות כך מובא בגמרא:

"רצועה היתה יוצאה מחלקו של יהודה ונכנסה בחלקו של בנימין, והיה בנימין הצדיק מצטער עליה בכל יום לנוטלה שנאמר "חופף[7] עליו כל היום", לפיכך זכה בנימין הצדיק ונעשה אושפיזכן להקב"ה שנאמר "ובין כתפיו שכן".

בגמרא זו מבואר, כי דווקא בשביך שהתאונן על כך שלא זכה שכל המזבח יבנה בחלקו, לכן זכה שהשכינה ששורה בבית המקדש תשרה בחלקו דווקא, שהיר החל מהמזבח והלאה היה בחלקו של בנימין, ובו ההיכל, קודש, קודש הקדשים, וכו'.

הערות שוליים

  1. מובא באגרת הקודש שבסוף ספר נועם אלימלך.
  2. רש"י בפרשת תולדות כו, א לגבי אברהם, ובפרשת וישלח ל, ה, לגבי יעקב "ותרי"ג מצוות שמרתי.
  3. לשון הפסוק: כי בן זקונים הוא לו.
  4. ראה רש"י שם.
  5. רש"י שם בשם המדרש.
  6. מסכת זבחים, נג, ב.
  7. =כאדם המחשב ודואג. - רש"י.
תקופות ביהדות