הבדלים בין גרסאות בדף "ענן"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – "ע"י" ב־"על ידי")
 
(6 גרסאות ביניים של 3 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:ענן.jpg|300px|thumb|left|עננים מעל 770, ועליהם מופיע כיתוב של ייעוד הגאולה: '''"וַאֲרוּ עִם עֲנָנֵי שְׁמַיָּא"''' ]]
+
[[קובץ:ענן.jpg|300px|ממוזער|שמאל|עננים מעל [[770]], ועליהם מופיע כיתוב של ייעוד הגאולה: '''"וַאֲרוּ עִם עֲנָנֵי שְׁמַיָּא"'''{{הערה|שם=ענן}} ]]
'''ענן''' האו ריכוז של אדים הנוצרים מטיפות [[מים]], כחלק מתהליך המחזוריות של ה[[גשם]].
+
'''ענן''' הוא ריכוז טיפות מים זעירות או גבישי קרח זעירים המרחפים באוויר. הענן נוצר כתוצאה מהתעבות של אדי מים.  
 
==בתנ"ך==
 
==בתנ"ך==
הענן הראשון בעולם נברא ע"י הקב"ה בעקבות תפילתו של [[אדם הראשון]], כפי הכתוב בפסוק '''"וְאֵד יַעֲלֶה מִן הָאָרֶץ וְהִשְׁקָה אֶת כָּל פְּנֵי הָאֲדָמָה"'''{{הערה|[[חומש בראשית]] פרק ב' פסוק ו'}}.
+
הענן הראשון בעולם נברא על ידי הקב"ה בעקבות תפילתו של [[אדם הראשון]], כפי הכתוב בפסוק '''"וְאֵד יַעֲלֶה מִן הָאָרֶץ וְהִשְׁקָה אֶת כָּל פְּנֵי הָאֲדָמָה"'''{{הערה|[[חומש בראשית]] פרק ב' פסוק ו'}}.
  
 
כאשר יצא נח מן התיבה, הראה לו הקב"ה את ה[[קשת]] בענן, כסימן להבטחתו שלא להביא יותר מבול על הארץ, ובלשון הפסוק: '''" אֶת קַשְׁתִּי נָתַתִּי בֶּעָנָן וְהָיְתָה לְאוֹת בְּרִית בֵּינִי וּבֵין הָאָרֶץ"'''{{הערה|[[חומש בראשית]] פרק ט' פסוק י"ג}}
 
כאשר יצא נח מן התיבה, הראה לו הקב"ה את ה[[קשת]] בענן, כסימן להבטחתו שלא להביא יותר מבול על הארץ, ובלשון הפסוק: '''" אֶת קַשְׁתִּי נָתַתִּי בֶּעָנָן וְהָיְתָה לְאוֹת בְּרִית בֵּינִי וּבֵין הָאָרֶץ"'''{{הערה|[[חומש בראשית]] פרק ט' פסוק י"ג}}
שורה 8: שורה 8:
 
ב[[מתן תורה]] ירד על [[הר סיני]] ענן ככתוב '''"וְעָנָן כָּבֵד עַל הָהָר"'''{{הערה|1=[[חומש שמות]] פרק י"ט פסוק ט"ז}}.
 
ב[[מתן תורה]] ירד על [[הר סיני]] ענן ככתוב '''"וְעָנָן כָּבֵד עַל הָהָר"'''{{הערה|1=[[חומש שמות]] פרק י"ט פסוק ט"ז}}.
  
אחד מ[[יעודי הגאולה]] הינו '''"וַאֲרוּ עִם עֲנָנֵי שְׁמַיָּא"'''{{הערה|ספר [[דניאל]] פר ז' פסוק י"ג}}.
+
אחד מ[[יעודי הגאולה]] הינו '''"וַאֲרוּ עִם עֲנָנֵי שְׁמַיָּא"'''{{הערה|שם=ענן|ספר [[דניאל]] פרק ז' פסוק י"ג}}.
  
 
==עניינו על פי החסידות==
 
==עניינו על פי החסידות==
שורה 14: שורה 14:
 
עניין הענן הוא [[צמצום]], כמו שישנו גילוי נעלה ביותר, שבשביל לקבלו צריך מסך שיצמצם את הגילוי על מנת שיוכל המקבל להכילו - זאת על דרך הענן שדרכו מסוגל אדם להתבונן ב[[שמש]].
 
עניין הענן הוא [[צמצום]], כמו שישנו גילוי נעלה ביותר, שבשביל לקבלו צריך מסך שיצמצם את הגילוי על מנת שיוכל המקבל להכילו - זאת על דרך הענן שדרכו מסוגל אדם להתבונן ב[[שמש]].
  
ישנם שני סוגי עננים: ישנם עננים קלים שעל ידם ניתן להינות מהשמש, ויש עננים עבים יותר המחשיכים לגמרי על אור השמש שהוא בבחינת [[מידת הדין]], ועל כך אמרו חז"ל כי יום שבו ישנם עננים עבים קשה כמו יום הדין. שני סוגים אלו מקבילים לשני סוגי צמצום, ישנו צמצום זך יותר שדרכו ניתן לקבל את גילוי האלוקות, כמו הענן שעמד על [[הר סיני]] בשעת [[מתן תורה]]. וישנו העלם והסתר מוחלט, שהוא בחינת מסך שמבדיל ובבחינת [[מידת הדין]], כמו שכתוב בפסוק: '''"מָחִיתִי כָעָב פְּשָׁעֶיךָ וְ''כֶעָנָן'' חַטֹּאותֶיךָ"'''{{הערה|ספר [[ישעיהו]] פרק מ"ד פסוק כ"ב}}{{הערה|1=[[מאמר]] [[דיבור המתחיל]] "זאת אות הברית" [[תורת מנחם היתוועדיות]] [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16033&st=&pgnum=420 תשמ"ג חלק א' עמוד 416]}}.
+
ישנם שני סוגי עננים: ישנם עננים קלים שעל ידם ניתן להינות מהשמש, ויש עננים עבים יותר המחשיכים לגמרי על אור ה[[שמש]] שהוא בבחינת [[מידת הדין]], ועל כך אמרו חז"ל כי יום שבו ישנם עננים עבים קשה כמו יום הדין. שני סוגים אלו מקבילים לשני סוגי [[צמצום]]: ישנו צמצום זך יותר שדרכו ניתן לקבל את גילוי האלוקות, כמו הענן שעמד על [[הר סיני]] בשעת [[מתן תורה]]. וישנו העלם והסתר מוחלט, שהוא בחינת מסך שמבדיל ובבחינת [[מידת הדין]], כמו שכתוב בפסוק: '''"מָחִיתִי כָעָב פְּשָׁעֶיךָ וְ''כֶעָנָן'' חַטֹּאותֶיךָ"'''{{הערה|ספר [[ישעיהו]] פרק מ"ד פסוק כ"ב}}{{הערה|שם=ספר השיחות|1=[[מאמר]] [[דיבור המתחיל]] "זאת אות הברית" [[תורת מנחם התוועדויות]] [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16033&st=&pgnum=420 תשמ"ג חלק א' עמוד 416]}}.
 
 
זהו גם העניין שבשלו נראה הקשת כסימן לחטאים דווקא לאחר המבול ולא לפניו, משום שלפני המבול היה העולם גס ובלתי מזוכך, ומשום כך הדבר התבטא גם בצורת העננים שיהיו עבים כך שלא יהיה אפשרי לראות דרכם את השמש ושעל ידי תיווצר הקשת, אך לאחר שהעולם זוכך וטוהר בימי המבול הדבר התבטא גם בצורת העננים שיהיו יותר זכים וכך תוכל השמש לעבור דרכם וליצור את הקשת{{הערה|1=[[מאמר]] [[דיבור המתחיל]] "זאת אות הברית" [[תורת מנחם היתוועדיות]] [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16033&st=&pgnum=420 תשמ"ג חלק א' עמוד 416]}}.
 
  
 +
זהו גם העניין שבשלו נראה הקשת כסימן לחטאים דווקא לאחר המבול ולא לפניו, משום שלפני המבול היה העולם גס ובלתי מזוכך, ומשום כך הדבר התבטא גם בצורת העננים שיהיו עבים כך שלא יהיה אפשרי לראות דרכם את השמש ושעל ידי תיווצר הקשת, אך לאחר שהעולם זוכך וטוהר בימי המבול הדבר התבטא גם בצורת העננים שיהיו יותר זכים וכך תוכל השמש לעבור דרכם וליצור את הקשת{{הערה|שם=ספר השיחות}}.
 
===תשובה===
 
===תשובה===
הענן מורה גם על עניין ה[[תשובה]], על דרך ענן ה[[קטורת]] של יום הכיפורים, הבא לאחר עבודת התשובה. כמו שהענן הראשון נוצר על ידי תפילתו של אדם הראשון, והגיע מלמטה למעלה ב[[אתערותא דלתתא]]{{הערה|1=[[מאמר]] [[דיבור המתחיל]] "זאת אות הברית" [[תורת מנחם היתוועדיות]] [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16033&st=&pgnum=420 תשמ"ג חלק א' עמוד 416]}}.
+
הענן מורה גם על עניין ה[[תשובה]], על דרך ענן ה[[קטורת]] של יום הכיפורים, הבא לאחר עבודת התשובה. כמו שהענן הראשון נוצר על ידי תפילתו של אדם הראשון, והגיע מלמטה למעלה ב[[אתערותא דלתתא]]{{הערה|שם=ספר השיחות}}.
  
 
==ראו גם==
 
==ראו גם==

גרסה אחרונה מ־05:43, 28 באוקטובר 2020

עננים מעל 770, ועליהם מופיע כיתוב של ייעוד הגאולה: "וַאֲרוּ עִם עֲנָנֵי שְׁמַיָּא"[1]

ענן הוא ריכוז טיפות מים זעירות או גבישי קרח זעירים המרחפים באוויר. הענן נוצר כתוצאה מהתעבות של אדי מים.

בתנ"ך[עריכה]

הענן הראשון בעולם נברא על ידי הקב"ה בעקבות תפילתו של אדם הראשון, כפי הכתוב בפסוק "וְאֵד יַעֲלֶה מִן הָאָרֶץ וְהִשְׁקָה אֶת כָּל פְּנֵי הָאֲדָמָה"[2].

כאשר יצא נח מן התיבה, הראה לו הקב"ה את הקשת בענן, כסימן להבטחתו שלא להביא יותר מבול על הארץ, ובלשון הפסוק: " אֶת קַשְׁתִּי נָתַתִּי בֶּעָנָן וְהָיְתָה לְאוֹת בְּרִית בֵּינִי וּבֵין הָאָרֶץ"[3]

במתן תורה ירד על הר סיני ענן ככתוב "וְעָנָן כָּבֵד עַל הָהָר"[4].

אחד מיעודי הגאולה הינו "וַאֲרוּ עִם עֲנָנֵי שְׁמַיָּא"[1].

עניינו על פי החסידות[עריכה]

צמצום[עריכה]

עניין הענן הוא צמצום, כמו שישנו גילוי נעלה ביותר, שבשביל לקבלו צריך מסך שיצמצם את הגילוי על מנת שיוכל המקבל להכילו - זאת על דרך הענן שדרכו מסוגל אדם להתבונן בשמש.

ישנם שני סוגי עננים: ישנם עננים קלים שעל ידם ניתן להינות מהשמש, ויש עננים עבים יותר המחשיכים לגמרי על אור השמש שהוא בבחינת מידת הדין, ועל כך אמרו חז"ל כי יום שבו ישנם עננים עבים קשה כמו יום הדין. שני סוגים אלו מקבילים לשני סוגי צמצום: ישנו צמצום זך יותר שדרכו ניתן לקבל את גילוי האלוקות, כמו הענן שעמד על הר סיני בשעת מתן תורה. וישנו העלם והסתר מוחלט, שהוא בחינת מסך שמבדיל ובבחינת מידת הדין, כמו שכתוב בפסוק: "מָחִיתִי כָעָב פְּשָׁעֶיךָ וְכֶעָנָן חַטֹּאותֶיךָ"[5][6].

זהו גם העניין שבשלו נראה הקשת כסימן לחטאים דווקא לאחר המבול ולא לפניו, משום שלפני המבול היה העולם גס ובלתי מזוכך, ומשום כך הדבר התבטא גם בצורת העננים שיהיו עבים כך שלא יהיה אפשרי לראות דרכם את השמש ושעל ידי תיווצר הקשת, אך לאחר שהעולם זוכך וטוהר בימי המבול הדבר התבטא גם בצורת העננים שיהיו יותר זכים וכך תוכל השמש לעבור דרכם וליצור את הקשת[6].

תשובה[עריכה]

הענן מורה גם על עניין התשובה, על דרך ענן הקטורת של יום הכיפורים, הבא לאחר עבודת התשובה. כמו שהענן הראשון נוצר על ידי תפילתו של אדם הראשון, והגיע מלמטה למעלה באתערותא דלתתא[6].

ראו גם[עריכה]

הערות שוליים

  1. 1.0 1.1 ספר דניאל פרק ז' פסוק י"ג
  2. חומש בראשית פרק ב' פסוק ו'
  3. חומש בראשית פרק ט' פסוק י"ג
  4. חומש שמות פרק י"ט פסוק ט"ז
  5. ספר ישעיהו פרק מ"ד פסוק כ"ב
  6. 6.0 6.1 6.2 מאמר דיבור המתחיל "זאת אות הברית" תורת מנחם התוועדויות תשמ"ג חלק א' עמוד 416