שיחה:בית דין צדק קראון הייטס

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

ברוכים הבאים לדף השיחה של הערך[עריכה]

חיים, לא ידעתי אם להכניס ומה להכניס בנוגע למצב העכשווי, אם אתה יכול לתת דעתך לעניין במסגרת זו - אשמח. מעבר לזה יש לי בעיה שהייתי רוצה להוריד את העובדות ההיסטוריות להקמת הבית דין למתחת לרשימת חברי בית הדין ע"מ ששמותיהם לא יופיעו בתחילת הערך בצורתם המקוצצת (ללא תוארים וכו'), אף עם זאת אינני רוצה להשאיר את שתי המשפטים הבאים - שהם עובדתיים גם היום - בלי קשר.--שניאור 07:59, 18 בפברואר 2010 (UTC)

דבר ראשון, יישר כח על הערך. כתוב בצורה יפה ועניינית. בנוגע למצב הנוכחי, צריך לרשום את העובדות היבשות ותו לא. --בהצלחה! חיים נהר ¤ (שׂיג ושׂיח) 12:39, 21 בפברואר 2010 (UTC)
תבנית בעריכה הוצב עד להשלמת הפרטים אודות המצב הנוכחי בבי"ד. בחירות ומינוי חלקי של חבר נוסף, הפיצול הכללי והגישור בבי"ד בבבורו פארק בראשות הרב גלוכובסקי. --בהצלחה! חיים נהר ¤ (שׂיג ושׂיח) 19:12, 21 בפברואר 2010 (UTC)

הרב שלמה סגל[עריכה]

הפניה לא נכונה בעליל. מישהו יודע אולי יש לו שם נוסף?--שניאור 11:42, 26 באפריל 2010 (UTC)

ולענ"ד יש לשלב את הערך ה'מגדליסטי' בתוך הערך על הישיבה. מתי אבוא ואראה פני אבינו מלכינו?, חסיד חב"ד - שוחחו עימי!

הקמת הבי"ד[עריכה]

חסר מאוד ההיסטוריה על הקמת הבי"ד, (יש המון חומר, מכל החוברות שיצאו בתקופת הבלגן בקראון הייטס) פרידבערג - שיחה 01:08, 5 ביולי 2012 (IDT)

פסקי הבית דין[עריכה]

האם יש ענין לכתוב ענינים מיוחדים שהבית דין עסק בהם (כגון הפרשה האחרונה - קול השופר, סגירת מערכת התגובות באתרי האינטרנט, ועוד פעולות שאני לא זוכר כרגע)?173.3.199.145 17:12, 31 בדצמבר 2013 (UTC)

אני חושב שרק על דברים מאוד מרכזיים וחשובים. מה נכלל בהגדרה הזו? לא יודע...--יוסי ג - שיחה 00:07, 1 בינואר 2014 (UTC)
אנסה לחדד את ההגדרה של יוסי. פסקים מהותיים בעלי חשיבות צריכים לענות על שתי ההגדרות הבאות: 1. עניין ציבורי משמעותי. 2. השפעה מעבר לטווח הקצר. עכשיו ננסה להחיל את הדברים, ארגון קול שופר כיכב בחדשות לכמה שבועות, ותו לא, מדובר גם בפרשיה מקומית ולא בינלאומית. סגירת מערכת התגובות עוסקת בנושא מהותי מאוד "דרך התנהלותם אתרי האינטרנט חב"ד", בנוסף השפעתה היא עד היום שאין מערכת תגובה באתרים. --שיעשיחה א' בשבט ה'תשע"ד 21:09, 2 בינואר 2014 (UTC)
ברוך שכיוונת... יוסי ג - שיחה 22:59, 2 בינואר 2014 (UTC)
עם גדילת הערך, אפשר לכאורה להוסיף תמונות של הרבנים חברי בית הדין. 173.3.199.145 23:42, 2 בינואר 2014 (UTC)

סמכותו של הבי"ד[עריכה]

לדעתי לא הודגשה בדף מספיק סמכותו של הבי"ד. בכמה הזדמנויות ניסו חברי הבי"ד להוות בי"ד כללי של כלל רבני חב"ד (כך, למשל, ניסו לכנותו "בי"ד רבני ליובאויטש דק"ק קראון הייטס", ועוד), והרבי הגיב ע"כ בחריפות רבה. הנפק"מ בזה היא מאוד פשוטה: יש כמה ערכים על ר' ידל קרינסקי, על הצוואה, על ועד רבני ליובאויטש הכללי ועוד. הנקודה המשותפת לכולם - לא מוצגים טענותיהם המרכזיות של הצד השני, שהגדולה שבהן היא: לבי"ד דהשכונה אין כלל סמכות לפסוק בנושאי מוסדות וכד', נושאים אותם הפנה הרבי לור"ל ולשמם הוא נועד, ואף אם משרדי המוסדות נמצאים בשכונה. כך שכל הפסקים של לא צייתי לדינא וכד' (נוסף ע"כ שאין להם שום תוקף משום שלא כיהנו אז בבי"ד שלושה רבנים, הנה) לא נכונים מעיקרא (והרבנים כתבו בעצמם שזה רק ע"פ פס"ד הרמ"א שחובה להגיע לקריאת רב המקום, אך אין בזה כלל דיני שו"ע - דזה ע"ד פס"ד "לא ציית לדינא" למי שמדבר באמצע פסוקי דזימרא...) ואכמ"ל. פרטים בכהנ"ל ניתן למצוא בגליונות "השבוע שחלף" ובחוברת שיו"ל ע"י אגו"ח המרכזית "האמת והשלום אהבו". אשמח לראות שהנ"ל יתון בהקדם.--95.86.101.1 10:40, 30 בנובמבר 2014 (UTC)

לאנונימי המבקש להוסיף שההחלטה אודות היחי לא הייתה של הבי"ד, במסמך נכתב שזו קבלת פנים רשמית של הבד"צ, אין לנו סיבה להניח אחרת אלא אם כן תמציא ראיה לכך. --שיעשיחה י"ד בכסלו ה'תשע"ה 19:01, 6 בדצמבר 2014 (UTC)

קבלת פנים רשמית, אין משמעותה פסק דין של בית הדין. עובדה: א. רק אחד (!) מתוך שלושה חתומים עליו, ב. חתומים עליו שבעה (!) רבנים נוספים - דבר שאינו קיים כלל בשאר הפסקים שלו. וברור ופשוט וק"ל. בנוסף, לכו"ע לא מוזכר במכתב דבר על יחי או תארי נצחיות החיים, אלא רק אי-שימוש (בספרי ועד להפצת שיחות) בתארי הסתלקות.--95.86.87.242 21:11, 23 בדצמבר 2014 (UTC)

צודק. שיניתי בערך. אם יש לך עוד הערות נשמח לשמוע. --שיעשיחה י"ד בטבת ה'תשע"ה 11:59, 5 בינואר 2015 (UTC)

מועברת לכאן הפסקה שהוכנסה לאחרונה לערך, לצורך המשך הדיון.

תחילת ציטוט

סמכותו של בית הדין

בתקופת יסודו של בית הדין, היו רבים מעסקני השכונה שראו בבית הדין סמכות רבנית עולמית של כלל חסידות חב"ד, אך הרבי שלל זאת בתקיפות. כך, למשל, הגיב בחריפות רבה על הניסיון לכנות את בית הדין "בי"ד צדק ליובאויטש דק"ק קראון הייטס", והדגיש שוב ושוב שסמכותו של בית דין היא (בכפוף להלכה) אך ורק כלפי אותם אנשים שבחרו בו (קרי: תושבי השכונה בלבד). לכן לגבי המוסדות הכלליים (כמו מרכז לענייני חינוך) הקים הרבי את ועד רבני ליובאויטש הכללי, שיהווה בית דין מיוחד למוסדות, אף שמקומם בקראון הייטס, מכיוון שאין בסמכותו של בית הדין לקבוע את התנהלות המוסדות לענפיה.

סוף ציטוט

יצויין שבערך ועד רבני ליובאוויטש עולה תמונה שונה, אם כי גם שם לא מובאים מקורות. --שיעשיחה כ' בסיוון ה'תשע"ז 20:22, 14 ביוני 2017 (UTC)

שיע, הנוהג בכגון דא הוא שקודם כל שואלים ואחר כך מוחקים. מדובר בנושא ידוע לכל שאף נתפרסמו הרבה כתי"קים בנושא, ישנם אמנם כו"כ שמנסים להעלים את דעת הרבי בנושא ממניעים לגמרי לא טהורים (רמז: אותם מניעים בדיוק שיש לאנשים בצד השני של המפה כשהם מעלימים את דעת הרבי בדברים אחרים). אגב, אשמח אם תצביע איפה בדיוק רואים תמונה אחרת בערך על ור"ל (עברתי על כולו ולא מצאתי). ‏‎ שף ויתיבקאנפרענץ רום 22:23, 14 ביוני 2017 (UTC)
תלוי מה. כשיש הוספה הנחשדת לבלתי אובייקטיבית מעבירים לשיחה לצורך בירור. לגוף העניין, בערך כאן ניסו להכניס שהרבי הקים את הועד. בעוד שם נכתב שהועד הוקם על ידי רבנים, ושתגובת הרבי הייתה "מי בראם"... --שיעשיחה כ"א בסיוון ה'תשע"ז 14:28, 15 ביוני 2017 (UTC)

אני מחכה למחאת להתראות, שכל דבר שהרבי הסכים אליו הרי זה כאילו הקימו בעצמו. מלבד זאת, זוהי נקודה שולית לגמרי כאן ויכולת לשנות ל"הוקם". שף ויתיבקאנפרענץ רום 14:57, 15 ביוני 2017 (UTC)

מוחה! מוחה! מוחה! למרות שלא היה לי כח וזמן לקרוא את הדיון כאן ובמקום השני ששמי הוזכר. נקעה נפשי מדיונים תועלתיים ועקרוניים המשפיעים על כללות ההיסטוריה. אני מסתפק בלהביא תועלת במידע שאני יכול להוסיף, משתדל לדייק, ומשאיר לך את העבודה הכבירה קריצה.jpg . להתראות - שיחה 04:32, 16 ביוני 2017 (UTC)

סגל ורייטפורט[עריכה]

יש פה משהו מוזר האם הם אכן דינים ומו"צים בבית דין? ראו כאן--אהבת ישראל - מיר ווילן משיח יעצט - משתמש:שלמה חיים לשעבר - הצטרפו למיזם של חב"דפדיה: א חסידישע פארבריינגען 19:16, 16 ביולי 2016 (UTC)

לפי פסק הדין הזה הם אכן דיינים--אהבת ישראל - מיר ווילן משיח יעצט - משתמש:שלמה חיים לשעבר - הצטרפו למיזם של חב"דפדיה: א חסידישע פארבריינגען 19:22, 16 ביולי 2016 (UTC)
מה לא מובן? יש ריבוי דיינים ומורי צדק בקראון הייטס, הרבה מהם ביוזמת הרב מארלאו שדחף לכך שיהיה מענה הלכתי לכל אברך בכל רחוב בשכונה. חלק מהם צורפו באופן רישמי בלי קשר למחלוקת, בשביל לסייע בעבודה ההלכתית-פרקטית של הבד"צ, אך לא נבחרו לנהל את השכונה ואין להם את התוקף של 'אביר שבאבירים' ושל מרא דאתרא ולכן אין הם מוסמכים כלל לדבר בשם הציבור אלא אך ורק בשם עצמם. ואין זה מוריד מגדולתם בעניני הלכה וכו'. (דוגמא לרבנים נוספים בשכונה: הרב שלום דובער שוחט, הרב משה בוגומילסקי, הרב יוסף אברהם הלר, ועוד ועוד). להתראות - שיחה 21:18, 16 ביולי 2016 (UTC)

'בחירות דמוקרטיות'[עריכה]

בנוגע למה שנכתב בדף בעניין הבחירות שהתקיימו לבד"ץ בשנת תש"ס שנערכו 'בחירות דמוקרטיות' - אינני חושב שהמונח הזה תואם את תפיסת היהדות שהדמוקרטיה היא לא חלק מסולם הערכים שלה. אשמח לשמוע את דעת העורכים בנושא.-- נכתב ע"י מלכותשבמלכות ששכח לחתום את שמו.

פסק התארים[עריכה]

נחשב לפסק של בי"ד זה? חתום עליו רק אחד הדיינים, הוא נכתב על גבי נייר חלק כהסכמה של המשתתפים באסיפה ההיא. זה פסק של כלל רבני חב"ד שלא משוייך דווקא לבית דין הזה (כמו שלא משייכים אותו לועד רבני אנ"ש באה"ק רק בגלל שחתומים עליו הרבנים אשכנזי והכט או לועד רבני ליובאוויטש הכללי בגלל שחתום עליו רשנ"ז גורארי'). אומנם הוא נכתב בעקבות החלטה שהתקבלה באסיפה של הבי"ד - אבל זה לא הופף אותו לפסק השייך רק לבי"ד עצמו. -- הודעה זו הושארה על ידי אנונימי/ת.

תקרא את הפסק ותבין למה זה קשור בעיקר לבי"ד זה ●  חלוקת קונטרסיםשיחהיחי המלך המשיח • 23:51 • כ"ו באב ה'תשפ"א
במקום להפנות אחרים מומלץ שתקרא בעצמך ותבין עד כמה שזה לא קשור, בפשטות. מבקר - שיחה, 15:36, כ"ז באב, ה'תשפ"א 15:36, 5 באוגוסט 2021 (UTC)
עקרונית אני מסכים עם האנונימי שסבור שהפסק הזה לא מהפסיקות של הבית דין ולכאורה צ"ל מקומו בתוך פיסקא נוספת בערך על הקבלת פנים שע"י הבד"צ אך כל עוד אין פיסקה כזו מקומו היכן שנמצא כעת--חייל של המלך - שיחה, 11:45, כ"ז באב, ה'תשפ"א 11:45, 5 באוגוסט 2021 (UTC)
קראתי. לא הבנתי. האם כוונתך היא בגלל שסמכות הבית הדין לקבוע בענייני הדפסת תורת הרבי ובכל זה התוארים [שזו עוד אלה בפני עצמה שלא אכנס אליה]? או שמא בגלל שההחלטה הייתה בהמשך לאספה שכינס בית הדין בקבלת הפנים לאורחים?
בכל אופן, תשובה אחת היא לשני הצדדים: א.זהו אינו פסק של בית הדין, אלא של רבני חב"ד. הוא לא נכתב על בלנק בית הדין גם כן [פרט שולי אך חלק מהתמונה]. בדיוק כמו שהוא לא הפך להיות פסק של ועד רבני אנ"ש באה"ק כיוון שחתומים עליו הרבנים אשכנזי והכט, ולא של וועד רבני ליובאוויטש הכללי כי חתום עליו הרשנ"ז גורארי'.
ב.ואם יתעקש המקשן: האם בגלל שההחלטה על הפסק דין שהרבי הוא מלך המשיח התקבלה בית מנחם - פסק הדין של כל רבני ליובאוויטש בארץ ובעולם יוכנס לתוך הערך של בית מנחם? הוא שייך לערך עליו בפני עצמו, או לפסקא בערך "הרבי כמלך המשיח".
ועוד נקודה חשובה בזה, שעומדת לעצמה גם בלי הנכתב קודם, והנכתב קודם עומד לעצמו גם בלי הבא לקמן: בבית דין בכלל, ובכלל זה בית דין זה, יש שלושה דיינים. שניים מהם לא חתומים על הפסק - לא רק מטעמים טכניים, אלא כידוע ליודעים מה דעתם - פשוט כי הם לא מסכימים עם הפסק הזה. כך שגם אם נאמר [בדוחק] ששל היות האספה מכונסת על ידם, הרי העובדה שההחלטה היא בניגוד לדעתם מוציא את הפסק מכלל השייכות לבית דין זה.
מקווה שדברי ייענו בתגובה עניינית.-- הודעה זו הושארה על ידי אנונימי/ת.
רק אציין לתקציר כאן. ●  חלוקת קונטרסיםשיחהיחי המלך המשיח • 02:53 • כ"ח באב ה'תשפ"א
א.הם לא חתומים. לא נכתב על הבלאנק של ביה"ד. גם אם הם בדיוק הלכו לנוח לכמה דקות - לא הצליחו למצוא אותם אחרי זה ולצרף את חתימותיהם? "במסמך נאמר שזו קבלת פנים של הבד"ץ" - אז למה הבד"ץ לא חתום עליו, אלא רק רב אחד מתוכו? אלו העובדות היבשות. אבל לדכוותיה אין צריך לחדש שזו דעתם. אם הייתה לי אפשרות (וחשק...) הייתי מעלה את תיאור האסיפה, של מי בדיוק היה הרעיון ואיך התנהלו הדברים, וד"ל. ב.מסכים לחלוטין שהפיסקא הכל כל מתריעה הזו מיותרת - כי זו טיפשות להכניס פסק דין בערך של בית דין ואז לכתוב שזו דעה רק של רב אחד מתוכו! או שזו דעת הבי"ד או שלא [וכנ"ל שדעתי על פי הידוע לי והנראה מההתבוננות היא שאין זו דעת בית הדין דאז אלא דעת יחיד בתוכו - עוד קודם שנדון לגבי דעתו כיום...]
אציין [וזה נושא אחר לחלטוין - לא להטות את הדיון לשם], שערך זה שבר שיא בחוסר פורפורציות: רוב מוחץ של הערך לא מדבר על הבי"ד ופעולותיו -אלא על המלחמה בו... למה זה טוב ולמי זה טוב ולמה ואיך בדיוק זה קשור?-- הודעה זו הושארה על ידי אנונימי/ת.
אף אחד לא כתב שהם חתומים או שהלכו לנוח, גם אם לא רצו לחתום לא יצאו נגד (עכ"פ לא פורסם) הפסק שנכתב בו על קבלת פנים שלהם. באותם שנים שעדין לא התקבעו העמדות זה לא מדוייק שיכלת לתת את תיאור האסיפה. הסיבה לסגנון כתיבת הערך היא כי הוא ערך שאוחד ואדרבה, אם יש לך מה להוסיף אתה מוזמן. ●  חלוקת קונטרסיםשיחהיחי המלך המשיח • 09:09 • ל' באב ה'תשפ"א

שמות שנשמטו[עריכה]

לכאורה יש להכניס גם את הרב דווארקין לרשימת רבני הבי"ד, או שמא מכיווון שהיה רב לבדו ובפ"ע אנו נקרא רב בבי"ד אלא רק רב מד"א קראון הייטס. ועפ"י זה יש להחליט. כמו"כ צריך, לדעתי, להוסיף (או לפחות להזכיר) את הרב ניסן מאנגעל - כאחד שחתום על כו"כ פסקי הבד"צ (ביניהם על הפסק הנודע של אי כתיבת תארי הסתלקות) בטוח שהיה קשור לבי"ד איכשהו, ואת מזכיר הבד"צ הידוע בעבר ר' יוסי ברוק, אולי ברשימת מזכירי הבד"צ. --מוישע זוכמיר - שיחה, 07:49, כ"ז בניסן, ה'תשפ"ב 07:49, 28 באפריל 2022 (UTC)

CHK[עריכה]

לכאורה צריך להוסיף פיסקה נפרדת על גוף הכשרות, ולפרט את ההיסטוריה שלו עד היום, ובתוכו כמובן הידיעה על הרב לברטוב והרב קירשנברג וכו'. קודש לנשיא הדור - שיחה, 06:54, ד' באדר ב', ה'תשפ"ד.

אז תוסיף. תמים של הרבי - שיחה ~ מפארים את חב"דפדיה