משתמש:קודש לנשיא הדור/הדרן

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
סיום הש"ס בהתוועדות כ"ד טבת תשי"ב על ידי הרב מאיר אשכנזי, לאחריו אמר הרבי 'הדרן' מפורסם

הדרן (מארמית: נחזור) הינו כינוי לפלפול מיוחד הנאמר בשעת סיום מסכת בגמרא או סיומו של כל ספר תורני אחר. הכינוי הינו על שם נוסח ההדרן אותו אומרים בעת סיום מסכת.

מנהג אמירת הדרן[עריכה]

מנהג ישראל להשמיע במעמד סיום מסכת - פלפול בסגנון מיוחד, המכונה בשם "הדרן", על שם הנוסח הנאמר בסיום מסכת "הדרן עלך"[1]. בפלפול מקשרים בין התוכן שבתחילת המסכת לסיומה, על יסוד הביטוי "מתכיפין התחלה להשלמה"[2].

http://chabad-il.org/hit/hit440.htm#3

סגנון ההדרן[עריכה]

סגנון ההדרן הוא ביאור בדרך הפלפול, בו מבארים בין-השאר את הקשר הרעיוני בין תחילת המסכת לסיומה. לעיתים הביאור מסביר גם ענינים נוספים במהלך המסכת כולה.

סגנונם של ההדרנים לעיתים נראה כ"חידוד" בלבד, ולכאורה הדבר בסתירה לאזהרת גדולי ישראל השל"ה והמהר"ל מפלפולים של הבל שאינם מתאימים לאמיתתה של תורה. אך הרבי מבאר שהרעיון העומד בבסיס ה"הדרן" הינו עניין אמיתי, כיוון שאכן ישנה נקודה משותפת בין תחילת כל ספר בתורה לסיומו, כי הכלל בכל הבריאה הוא ש[3]: "נעוץ סופן בתחילתן", ובספר תורני או מסכת בגמרא הדבר אף מודגש הדבר ביותר, כי הנקודה העיקרית של כל עניין מרומזת בתחילתו - כמו הראש הכולל את האיברים, ובסיומו - כפי הכלל "הכל הולך אחר החיתום"[4][5].

לקו"ש חלק ט"ז ע' 311-312

יא ניסן מה

והיה ברכה לר' צבי אלימלך שפירא מדינוב.

מראי מקומות

ספר הדרן עלך

הקשר בין סיום להתחלה בתורה[עריכה]

כל פרשה שהיתה חביבה על דוד פתח בה באשרי וסיים בה באשרי פתח באשרי דכתיב (תהלים א, א) אשרי האיש וסיים באשרי דכתיב (תהלים ב, יב) אשרי כל חוסי בו. (ברכות י,א)

כל פרשה שהיתה חביבה על דוד כו'. וא"ת מאי כל הפרשיות והא לא אשכחן שום פרשה אחרת שמתחלת באשרי ומסיימת באשרי אלא היא. וי"ל דלאו דוקא פתח באשרי וסיים באשרי. אלא חתימה מעין פתיחה כמו תהלה שפתח בתהלה וסיים בתהלה תהלת ה' ידבר פי וכן הרבה פרשיות שמתחילות בהללויה ומסיימות בהללויה (תוספות)

שיחוק תשלח

הדרנים על ספרים[עריכה]

ההדרנים של הרבי[עריכה]

נדפסו בשער שישי.

ראו גם[עריכה]

לקריאה נוספת[עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכה]

הערות שוליים

  1. שיחת י"א ניסן תשמ"ה.
  2. נוסח "מרשות" לחתן בראשית.
  3. מופיע בספר יצירה.
  4. מסכת ברכות יב, א.
  5. לקוטי שיחות חלק ל' עמוד 249.