הבדלים בין גרסאות בדף "מלאכת סוחט"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ
(ביטול גרסה 464923 של בינימין ר (שיחה))
תגית: ביטול
שורה 1: שורה 1:
 
[[קובץ:הסוחט.JPG|שמאל|ממוזער|250px|סחיטה שנאסרה משום ליבון]]
 
[[קובץ:הסוחט.JPG|שמאל|ממוזער|250px|סחיטה שנאסרה משום ליבון]]
'''מלאכת סוחט''' היא אחת מאיסורי שבת האינן מנויות במשנה בין ל"ט המלאכות.
+
'''מלאכת סוחט''' היא אחת מאיסורי שבת שאינן מנויות במשנה בין ל"ט המלאכות.
  
 
==גדר המלאכה==
 
==גדר המלאכה==

גרסה מ־14:51, 11 במרץ 2021

סחיטה שנאסרה משום ליבון

מלאכת סוחט היא אחת מאיסורי שבת שאינן מנויות במשנה בין ל"ט המלאכות.

גדר המלאכה

נחלקו הראשונים בגדר המלאכה. הרמב"ם כותב שהסחיטה היא מצורכי הכיבוס "כמו שההגסה היא מצרכי הבישול", וממילא הסוחט עובר על איסור מלאכת מלבן). הצמח צדק מבאר ענין זה בהרחבה לבאר מדוע היה צריך הרמב"ם לדמות סחיטה להגסה, שמשל זה היה נצרך להרמב"ם לבאר כיצד ייתכן שיש סחיטה בשמן ושאר משקים שאינם מלבנים, ומבאר שהליבון של הבגדים אינו נעשה רק על ידי עצם שרייתם במים, שענין זה נעשה רק במים שיש בהם כח ליבון, אלא נעשה גם על ידי הסחיטה שעל ידי זה הלכלוך שאצור בבגד יוצא לחוץ, לכן גם בשמן שייך ליבון.

לעומת זאת התוספות בכתובות דף ו' חלוקים: רבינו תם סובר שאין ליבון אלא במים, והחיוב בשמן ושאר משקים הוא משום דש, דהיינו שמוציא משקה ממקום שהיה נעלם בו, ונמצא שאם יש תועלת במשקים הנסחטים חייב הוא משום דישה. ואילו ר"י סובר שגם בשאר משקים שייך משום ליבון וכשיטת הרמב"ם.

לפי הדיעה שיש בסחיטה משום דש, נחלקו בעלי התוספות: רבינו תם סובר שאם המשקה הולך לאיבוד כגון הסוחט יין לארץ אזי מותר לסחוט כיון שאין כאן משום דישה, אך ר"י סובר שמכיון שהפעולה מצד עצמה יש בה משום דישה שהרי סוחט הוא משקה, אזי גם אם המשקה הולך בסופו של דבר לאיבוד אסור הדבר מדרבנן. ענין זה מבואר על ידי הצמח צדק (במסכת שבת פרק כ"ב) ומבאר כי מחלוקת זו של בעלי התוספות תלויה במחלוקת אחרת שלהם בכמה מקומות בש"ס).