הבדלים בין גרסאות בדף "אבא שאול"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(תיקון)
(תקנתי)
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
 
(22 גרסאות ביניים של 13 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:האבא שאול.jpg|שמאל|ממוזער|250px|ציונם של אבא שאול ואשתו - לפי רוב הדעות. אולם, האריז''ל ברוח קודשו העיד שלא אבא שאול נקבר שם, אלא צדיק אחר, ולא גילה את שמו]]
+
[[קובץ:האבא שאול.jpg|שמאל|ממוזער|250px|קבר המיוחס בטעות לאבא שאול, [[האריז"ל]] אמר שקבר זה הוא של צדיק אחר, ולא אמר את שמו.]]
'''אבא שאול''' היה [[תנא]] בן הדור הרביעי לתנאים. בן דורו הצעיר של [[רבי עקיבא]].
+
'''אבא שאול''' היה [[תנא]] בן הדור האחד-עשר לתנאים שהוא הדור הרביעי לחורבן בית שני. בן דורו הצעיר של [[רבי עקיבא]].
  
 
מסורות רבות המובאות בשמו ב[[תלמוד]] עוסקות ב[[בית המקדש]] ובעבודה שבו.
 
מסורות רבות המובאות בשמו ב[[תלמוד]] עוסקות ב[[בית המקדש]] ובעבודה שבו.
  
היה גבוה בקומתו, ומתואר בתלמוד<ref>[[תלמוד בבלי|בבלי]], [[מסכת נידה|נידה]] סא ע"א.</ref> שהתנא [[רבי טרפון]] הגיע לגובה [[כתף|כתפו]].
+
היה גבוה מאוד בקומתו, ומתואר בתלמוד{{הערה|[[תלמוד בבלי|בבלי]], [[מסכת נידה|נידה]] סא ע"א.}} שהתנא [[רבי טרפון]] הגיע לגובה [[כתף|כתפו]].
  
עבד לפרנסתו כ[[קברן]]<ref>בבלי, [[נדה]] כד ע"ב.</ref>.
+
עבד לפרנסתו כקברן{{הערה|בבלי, [[נדה]] כד ע"ב.}} [לפי [[הקבלה]] וה'בן איש חי' מדובר בעבודה רוחנית, בה ניסה אבא שאול למגר את הטומאה בכמה דרכים, וקרא להם 'קבורה' שהוא מלשון לקבור את הסטרא אחרא].
  
בהלכות [[ייבום]] החמיר אבא שאול, ודרש כוונה קדושה אצל היבם{{הערת שוליים|1=ראה להלן דברי [[הרבי]] ששורשו היה מבחינת יסוד, ואולי כאן הוא לשיטתו.}}:
+
בהלכות [[ייבום]] החמיר אבא שאול, ודרש כוונה קדושה אצל היבם{{הערה|1=ראה להלן דברי [[הרבי]] ששורשו היה מבחינת יסוד, ואולי כאן הוא לשיטתו.}}:
:"אבא שאול אומר: הכונס את יבמתו לשם נוי, לשם אישות, לשם דבר אחר - כאילו פוגע בערוה, וקרוב בעיני להיות הוולד [[ממזר]]" <ref>בבלי, [[מסכת יבמות|יבמות]] קט ע"א</ref>.
+
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=אבא שאול אומר: הכונס את יבמתו לשם נוי, לשם אישות, לשם דבר אחר - כאילו פוגע בערוה, וקרוב בעיני להיות הוולד [[ממזר]]|מקור=בבלי, [[מסכת יבמות|יבמות]] קט ע"א}}
  
 
אבא שאול גם סובר שבתקופתו לא ניתן למצוא יבם שכוונתו היא לשם המצווה, ולכן הוא מבטל לחלוטין את מצוות היבום, ומחליף אותה במצוות ה[[חליצה]].
 
אבא שאול גם סובר שבתקופתו לא ניתן למצוא יבם שכוונתו היא לשם המצווה, ולכן הוא מבטל לחלוטין את מצוות היבום, ומחליף אותה במצוות ה[[חליצה]].
  
 
== אמרותיו ==
 
== אמרותיו ==
כאשר חכמים מנו את אשר היה ב[[לשכות בית המקדש]], שכח [[רבי אליעזר בן יעקב]] מה היתה משמשת הלשכה הדרומית מזרחית, ואבא שאול אמר שבה היו נותנים [[יין]] ו[[שמן]] והיא היתה נקראת [[לשכת בית השמנים]]. כאשר רבי אליעזר בן יעקב שכח למה שמשה הלשכה הרביעית בעזרה, אמר אבא שאול לשכת [[כהן גדול]] היתה. על פי הסברו של רבי [[לוי יצחק שניאורסון (אב אדמו"ר שליט"א)|לוי יצחק]] הוא אמר זאת לסגולה, שכן שמן זית היא סגולה לזכרון, וכן כהן גדול שהיא דרגה השווה לשמן, שכן כהן גדול נמשך בשמן.
+
כאשר חכמים מנו את אשר היה ב[[לשכות בית המקדש]], שכח [[רבי אליעזר בן יעקב]] מה הייתה משמשת הלשכה הדרומית מזרחית, ואבא שאול אמר שבה היו נותנים [[יין]] ו[[שמן]] והיא הייתה נקראת [[לשכת בית השמנים]]. כאשר רבי אליעזר בן יעקב שכח למה שמשה הלשכה הרביעית בעזרה, אמר אבא שאול לשכת [[כהן גדול]] הייתה. על פי הסברו של רבי [[לוי יצחק שניאורסון (אב אדמו"ר שליט"א)|לוי יצחק]] הוא אמר זאת לסגולה, שכן [[שמן]] זית היא סגולה לזכרון, וכן כהן גדול שהיא דרגה השווה לשמן, שכן כהן גדול נמשך בשמן.
  
אבא שאול הוא ענין הזכרון, השם שאול רומז ל[[יסוד]], השם אבא רומז ל[[חכמה]], והשם אבא שאול היא בחינת יסוד אבא שביסוד, ולכן זכר מה היה בלשכות אלו. ושרשו היה ממנשה בן יוסף{{הערת שוליים|1=[[הרבי]] בשם [[לוי יצחק שניאורסון (אב אדמו"ר שליט"א)|אביו]], [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16016&hilite=2190eb5a-adab-4b1a-800e-5bae0dd63fe6&st=%D7%90%D7%91%D7%90+%D7%A9%D7%90%D7%95%D7%9C&pgnum=214 התוועדויות תשמ"ב].}}
+
אבא שאול הוא ענין הזכרון, השם שאול רומז ל[[יסוד]], השם אבא רומז ל[[חכמה]], והשם אבא שאול היא בחינת [[יסוד אבא]] שביסוד, ולכן זכר מה היה בלשכות אלו. ושרשו היה ממנשה בן יוסף{{הערה|1=[[הרבי]] בשם [[לוי יצחק שניאורסון (אב אדמו"ר שליט"א)|אביו]], [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16016&hilite=2190eb5a-adab-4b1a-800e-5bae0dd63fe6&st=%D7%90%D7%91%D7%90+%D7%A9%D7%90%D7%95%D7%9C&pgnum=214 התוועדויות תשמ"ב].}}
 +
 
 +
כמו כן, ב[[תפילת שחרית]] (בסוף [[סדר הקרבנות]]) מזכירים כל יום את דבריו אודות סדר הקרבנות.
  
 
==קישורים חיצוניים==
 
==קישורים חיצוניים==
 
* [http://www.daat.ac.il/encyclopedia/value.asp?id1=2711 אבא שאול], באנציקלופדיה דעת.
 
* [http://www.daat.ac.il/encyclopedia/value.asp?id1=2711 אבא שאול], באנציקלופדיה דעת.
 
{{הערות שוליים}}
 
{{הערות שוליים}}
 +
{{תנאים}}
 
[[קטגוריה:תנאים]]
 
[[קטגוריה:תנאים]]

גרסה אחרונה מ־01:55, 15 בנובמבר 2022

קבר המיוחס בטעות לאבא שאול, האריז"ל אמר שקבר זה הוא של צדיק אחר, ולא אמר את שמו.

אבא שאול היה תנא בן הדור האחד-עשר לתנאים שהוא הדור הרביעי לחורבן בית שני. בן דורו הצעיר של רבי עקיבא.

מסורות רבות המובאות בשמו בתלמוד עוסקות בבית המקדש ובעבודה שבו.

היה גבוה מאוד בקומתו, ומתואר בתלמוד[1] שהתנא רבי טרפון הגיע לגובה כתפו.

עבד לפרנסתו כקברן[2] [לפי הקבלה וה'בן איש חי' מדובר בעבודה רוחנית, בה ניסה אבא שאול למגר את הטומאה בכמה דרכים, וקרא להם 'קבורה' שהוא מלשון לקבור את הסטרא אחרא].

בהלכות ייבום החמיר אבא שאול, ודרש כוונה קדושה אצל היבם[3]:

אבא שאול אומר: הכונס את יבמתו לשם נוי, לשם אישות, לשם דבר אחר - כאילו פוגע בערוה, וקרוב בעיני להיות הוולד ממזר

בבלי, יבמות קט ע"א

אבא שאול גם סובר שבתקופתו לא ניתן למצוא יבם שכוונתו היא לשם המצווה, ולכן הוא מבטל לחלוטין את מצוות היבום, ומחליף אותה במצוות החליצה.

אמרותיו[עריכה]

כאשר חכמים מנו את אשר היה בלשכות בית המקדש, שכח רבי אליעזר בן יעקב מה הייתה משמשת הלשכה הדרומית מזרחית, ואבא שאול אמר שבה היו נותנים יין ושמן והיא הייתה נקראת לשכת בית השמנים. כאשר רבי אליעזר בן יעקב שכח למה שמשה הלשכה הרביעית בעזרה, אמר אבא שאול לשכת כהן גדול הייתה. על פי הסברו של רבי לוי יצחק הוא אמר זאת לסגולה, שכן שמן זית היא סגולה לזכרון, וכן כהן גדול שהיא דרגה השווה לשמן, שכן כהן גדול נמשך בשמן.

אבא שאול הוא ענין הזכרון, השם שאול רומז ליסוד, השם אבא רומז לחכמה, והשם אבא שאול היא בחינת יסוד אבא שביסוד, ולכן זכר מה היה בלשכות אלו. ושרשו היה ממנשה בן יוסף[4]

כמו כן, בתפילת שחרית (בסוף סדר הקרבנות) מזכירים כל יום את דבריו אודות סדר הקרבנות.

קישורים חיצוניים[עריכה]

הערות שוליים

  1. בבלי, נידה סא ע"א.
  2. בבלי, נדה כד ע"ב.
  3. ראה להלן דברי הרבי ששורשו היה מבחינת יסוד, ואולי כאן הוא לשיטתו.
  4. הרבי בשם אביו, התוועדויות תשמ"ב.