אשרי תבחר תשט"ז
אשרי תבחר תשט"ז הוא דיבור המתחיל של מאמר מאת הרבי הפותח במילות הפסוק "אשרי תבחר ותקרב" (פסוק זה נאמר במהלך הברית על ידי המוהל), ונהוג לחזור על מאמר זה בברית מילה.
אמירת המאמר והדפסתו
המאמר נאמר במקורו לרב אפרים אליעזר ילס בליל הברית של נכדו ביחידות פרטית בחדרו של הרבי בחודש חשוון תשט"ז.
לאחר היחידות כתב הרב יאלעס את ראשי פרקים מהמאמר הטרי, ובהמשך נערך ונדפס המאמר בספר המאמרים תשט"ז (בהוצאת 'ועד כתבי קודש').
לקראת ח"י ניסן תנש"א בעת מלאות שמונים ותשע שנה לברית של הרבי נערך המאמר פעם נוספת באריכות, הוגה על ידי הרבי, ונדפס בקונטרס ח"י ניסן תנש"א לאחר מכן ונדפס בספר המאמרים מלוקט חלק ה'.
תוכן המאמר
פרק זה דורש שכתוב. אתם מוזמנים לתרום לחב"דפדיה ולשכתב אותו.
המאמר פותח בפסוק "אשרי תבחר ותקרב ישכון חצריך נשבעה בטוב ביתך קדוש היכלך" שנהוג שהמוהל אומר אותו במהלך הברית, הרבי מבאר את הקשר של הפסוק לברית ומסביר שהפסוק מונה ד' ענינים: שני חצרות (חצריך לשון רבים) - חצר שאינה מקורה וחצר מקורה, ביתך והיכל, ומסביר שד' דרגות אלו נמצאים גם באדם ובעולמות, באדם הם בירור נפש הבהמית, ששמירתה הוא ע"י חצר שאינה מקורה, ונפש השכלית שדומה לעוף, צריכה שמירה גדולה יותר שמרומזת בחצר מקורה.
וזהו גם ענין הביטול בנפש הבהמית ושכלית, "ביתך והיכלך" זהו ב' מדרגות בביטול בנפש האלוקית הכוחות של הנפש כפי שמתלבשות בנפש הבהמית, והם בביטול היש וכפי שהם מצד עצמם ביטול במציאות, וכן בעולמות: עולמות עשיה ויצירה הם מציאות, ועולם הבריאה הוא אפשרות המציאות ועולם האצילות הוא בביטול לאלוקות ברמה שאין שום אפשרות למציאות אחרת, והסיבה לחילוק בין העולמות נובעת מהדרגות ברמות הביטול שלהם, שבעולמות עשיה ויצירה הביטול הוא ביטול היש, ובעולמות בריאה ואצילות הביטול הוא ביטול במציאות, ולכן נהוג לומר את הפסוק הזה לפני הברית, מכיוון שברית מילה היא המשכה שלמעלה מהשתלשלות, ובשביל המשכה זו צריך את שלימות השתלשלות (כמו שמתבטאת בפסוק "אשרי תבחר ותקרב)".
קישורים חיצוניים
- המאמר בגרסת טקסט באתר ספריית ליובאוויטש
- [מפגש עם הנכד שלכבודו נאמר המאמר http://www.shturem.net/index.php?section=news&id=96635] קישור לא עובד
- המאמר עם ביאור מאמר מבואר בהוצאת את"ה העולמי