אשרי תבחר תשט"ז

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מאמרי רבותינו נשיאנו
האמנם · דער פרומער וארא · איתא במדרש תילים · והדרת פני זקן · כתב יד דא"ח ישן לא נודע למי · באתי לגני · ושאבתם מים בששון · וידעת תרנ"ז - מוסקבה · החלצו תרנ"ט · אחת שאלתי · וקבל היהודים
מאמרי הרבי
אשרי תבחר · ביום עשתי עשר · גדול יהיה · ושבתי בשלום · כי ישאלך בנך · לא תהיה משכלה · ואתה תצווה את בני ישראל · על כן קראו הימים האלה ימי הפורים
המשכים
המשך והחרים · המשך וככה תרל"ז · המשך רנ"ט · המשך תרס"ו · המשך תער"ב
מושגים
דיבור המתחיל · ביכלאך · בלתי מוגה · מוגה · המשך

אשרי תבחר תשט"ז הוא דיבור המתחיל של מאמר מאת הרבי הפותח במילות הפסוק "אשרי תבחר ותקרב" (פסוק זה נאמר במהלך הברית על ידי המוהל), ונהוג לחזור על מאמר זה בברית מילה.

אמירת המאמר והדפסתו

המאמר נאמר במקורו לרב אפרים אליעזר ילס בליל הברית של נכדו ביחידות פרטית בחדרו של הרבי בחודש חשוון תשט"ז.

לאחר היחידות כתב הרב יאלעס את ראשי פרקים מהמאמר הטרי, ובהמשך נערך ונדפס המאמר בספר המאמרים תשט"ז (בהוצאת 'ועד כתבי קודש').

לקראת ח"י ניסן תנש"א בעת מלאות שמונים ותשע שנה לברית של הרבי נערך המאמר פעם נוספת באריכות, הוגה על ידי הרבי, ונדפס בקונטרס ח"י ניסן תנש"א לאחר מכן ונדפס בספר המאמרים מלוקט חלק ה'.

תוכן המאמר

המאמר פותח בפסוק "אשרי תבחר ותקרב ישכון חצריך נשבעה בטוב ביתך קדוש היכלך" שנהוג שהמוהל אומר אותו במהלך הברית, הרבי מבאר את הקשר של הפסוק לברית ומסביר שהפסוק מונה ד' ענינים: שני חצרות (חצריך לשון רבים) - חצר שאינה מקורה וחצר מקורה, ביתך והיכל, ומסביר שד' דרגות אלו נמצאים גם באדם ובעולמות, באדם הם בירור נפש הבהמית, ששמירתה הוא ע"י חצר שאינה מקורה, ונפש השכלית שדומה לעוף, צריכה שמירה גדולה יותר שמרומזת בחצר מקורה.

וזהו גם ענין הביטול בנפש הבהמית ושכלית, "ביתך והיכלך" זהו ב' מדרגות בביטול בנפש האלוקית הכוחות של הנפש כפי שמתלבשות בנפש הבהמית, והם בביטול היש וכפי שהם מצד עצמם ביטול במציאות, וכן בעולמות: עולמות עשיה ויצירה הם מציאות, ועולם הבריאה הוא אפשרות המציאות ועולם האצילות הוא בביטול לאלוקות ברמה שאין שום אפשרות למציאות אחרת, והסיבה לחילוק בין העולמות נובעת מהדרגות ברמות הביטול שלהם, שבעולמות עשיה ויצירה הביטול הוא ביטול היש, ובעולמות בריאה ואצילות הביטול הוא ביטול במציאות, ולכן נהוג לומר את הפסוק הזה לפני הברית, מכיוון שברית מילה היא המשכה שלמעלה מהשתלשלות, ובשביל המשכה זו צריך את שלימות השתלשלות (כמו שמתבטאת בפסוק "אשרי תבחר ותקרב)".

קישורים חיצוניים