יחזקאל סופר
ר' יהושע יחזקאל סופר (יליד שנת תש"ז) הוא מרצה וסופר בתורת חב"ד ומחשבת ישראל. כיהן כשליח ורב הקמפוס באוניברסיטת בן-גוריון בבאר שבע בין השנים ה'תשל"ו - ה'תשנ"ג (1976–1993).
תולדות חיים
ר' יחזקאל סופר נולד בי' באלול תש"ז לר' שבתאי וטובה סופר במחנה עקורים בגרמניה לאחר השואה. בבחרותו למד בישיבות פוניבז' ובריסק. בגיל 17, כשלמד בישיבת בריסק, השתתף בשיעורי תניא של הרב אשר לעמיל כהן שנמסרו בסתר והתקרב לחסידות חב"ד. בעקבות התקרבותו לחסידות חב"ד סולק הרב סופר מישיבת בריסק ועבר לישיבת תומכי תמימים כפר חב"ד. בשנת תשכ"ה נסע לישיבת תומכי תמימים 770 לשנת ה'קבוצה'.
נשא את שרה, בתו של הבעל מנגן החסידי הרב שניאור זלמן לוין מכפר חב"ד.
החל להרצות כבר בשנת תש"ל בתיכונים בארץ, עד שנתבקש בתשל"ו על ידי פרופסור ירמיהו ברנובר שהיה חבר בסנט של האוניברסיטה בבאר שבע, לכהן כרב בקמפוס, תפקיד אותו נשא 16 שנה, כמו כן, עמד בראש מכון בר מצווה שנועד להכין ילדים לבר-המצווה.
בשנת תשמ"ב בעת שהרבי יצא במבצע ספר תורה הוצע לו על ידי נשי חב"ד לחבר ספר שיפרוס בפני הציבור הרחב את את מטרותיו של הרבי במבצעיו. הוא הכין ראשי פרקים שהתוו את שיטתו של הרבי החותר באופן עקבי להבאת הגאולה וביאת המשיח ובהם הגדיר את מושגי הגלות והגאולה על פי משנת חב"ד ואת מרכזיותו של הרבי - ראש בני ישראל שהוא המשיח שבדור, ה"מושה" את העם היהודי מ"ביצת גלותו", ומכשירו לקראת הגאולה. ראשי הפרקים הוגשו באמצעות המזכיר הרב חיים מרדכי אייזיק חודקוב לעיונו של הרבי. תשובתו של הרבי הייתה: "בכלל כדאי. פשוט – 1) שאין הזמן גרמא כלל שאעבור ואבקר החומר, וגם אין זה מעניני 2) שהענין בעל אחריות גדולה 3) להו"ל בספר בפני עצמו העתקת קטעים מספרי רבותינו (בשולי הגליון – מראי מקומות וכיו"ב) המדברים באותם הענינים (בלשון הרב). באם יחליטו מחנכים ומשפיעים באה"ק שיש . . בהנ"ל. בכלל – מובן שצ"ל 1) מודגש שזהו על אחריות הכותב שי' לחוד, 2) מוגה הכל ע"י משפיעי דא"ח וכיוצא בזה, וכדבעי. להחזיר כל המצורף בזה"[1]. כמו כן הורה הרבי במענה נוסף שהדבר צריך להיעשות "כפשוט על ידי וועד וכיוצא בזה"[2]. תשובה חיובית ומעודדת זו להוציא לאור ספר בנושאים אלו היוותה חידוש מדרבן עבורו לשקוד על חיבור הספר במשך שנתיים שאף עבר ביקורת של מחנכים ומשפיעים. אלא שבשלב הסופי כשהכל כבר היה מוכן להוצאה לאור באה שיחת שבת בראשית תשמ"ה והרתיעה את העסקנים שיזמו את הוצאת הספר לאור והוא נגנז מחשש שיגרום עגמת נפש לרבי[3].
בשנת תשנ"ג היה מהמרצים הבולטים ומנותני הטון של מסע הפרסום של הרבי כמשיח. בתקופה זו פרסם מכתב חריף לר' יהושע מונדשיין שפקפק וזלזל בפרסום זה[4].
לאורך השנים מסר אלפי שיעורי עומק במחשבה וביהדות שהתפרסמו באיכותם הלוגית ובצורת הגשתם. רבות מהם הוקלטו והופצו בקלטות שזכו להצלחה מסחרית רבה. חלק נרחב משיעורים אלו עוסק בהגשת שיחותיו של הרבי על פרשיות התורה בדרכו של רש"י בשפה בהירה וקולחת תוך הדגשת נקודת העומק שלהם על פני פירושיהם של שאר מפרשי התורה. שיעורים אלו נערכו על ידו ונדפסו בשנת תשע"ה בסדרת הספרים 'מעייני רש"י'.
מוסר שיעורים רבים בתורת החסידות ומשמש כמרצה במכללת בית רבקה. בכל שבוע מוציא הרב סופר דף ובו חידות על פרשת השבוע, כמו כן, מוציא מדי פעם דיסקים שונים בהם הרצאות על נושאים ביהדות, אמונה, חגים, מצוות, גאולה ועוד.
סגנון שיעוריו וכתיבתו מתאפיין בשימוש בחידודי לשון ומליצות המושכות את קהל המאזינים והקוראים.
ביקורת
בעקבות ג' בתמוז תשנ"ד שינה הרב סופר את דעותיו בענייני משיח. הוא כתב את החוברת "יתבררו ויתלבנו" בה הוא טען כי התברר שהרבי אינו המשיח וכעבור שנים חיבר את הספר "במאי קמיפלגי" בה הוא מרחיב את שיטתו האומרת אשר זמננו אינו עוד "דור השביעי". שיטה זו נחשבת חריגה מאוד בחב"ד וכלל חסידי חב"ד מתנערים ממנה, ואף הרבנים שנתנו את הסכמתם לספר פרסמו הבהרה שאינם מסכימים עם דיעה זו ואין לה מקום בחב"ד[5]. בחודש מר-חשוון תשע"ג, הוציא הרה"ח ר' שולם-בער הלוי וולפא שליט"א, ספר תגובה לספרו של הרב סופר: "תומת ישרים תנחם".
חיבוריו
- שורשים בהלכה - חוברת שנכתבה כתגובה לפסק הדין של הרב עובדיה יוסף בעניין שלימות הארץ. בחוברת מבואר סימן שכ"ט בשולחן ערוך המחבר על פי שיחות הרבי, החוברת עוסקת גם בנושאי שלום, ביטחון ושלימות הארץ.
- כשרות המטבח - בנושא הסיבות השכליות לכשרות ומטרתו של מבצע כשרות.
- אתה הראית לדעת כי במשיח אפשר כבר לגעת - מבאר את גדרו של הרבי כמלך המשיח: חזקת משיח ומשיח ודאי.
- יתבררו ויתלבנו - שלילת האמונה ברבי כמלך המשיח והמשך ההנהגה - לאחר ג' בתמוז תשנ"ד. בקונטרס זה חוזר בו הרב סופר מדבריו בקונטרס "אתה הראת לדעת"[6].
- לדעת להאמין - בנושא אמונה, מדע, בחירה חופשית, השגחה פרטית ועוד, על פי שיחותיו של הרבי.
- על חטא העיגול - דיון הלכתי בנושא לוחות הברית וריבועם.
- אביעה חידות - בקיאותא עם בדיחותא ברש"י ובהבנת הנקרא, תשע"ב.
- במאי קמיפלגי - ספר המתיימר לשלול את אמונת החסידים ברבי כנשיא הדור וכמלך המשיח ולשלול את מעלת דורינו כדור השביעי. [7] ונתקל בביקורת חריפה מרבנים ומשפיעים מכל קשת הדיעות החב"דית[5], תשע"ג.
- מעייני רש"י - סוגיות ומהלכים בפשוטו של מקרא לאור שיחותיו של הרבי, תשע"ה (2 חלקים).
- חזון למועד - פרקי הגות על מועדי השנה בניחוח חסידי, תשרי תשע"ז.
- על פרשת דרכים - פרשנות ותובנות למעמיקים בספר התניא, כסלו תשע"ט.
משפחתו
- בניו
- ר' יוסף יצחק סופר.
- ר' מנחם מענדל מיכאל סופר.
- ר' זאב סופר.
- ר' שלום דוב בער סופר.
- ר' שמואל סופר.
- הת' משה נחמיה סופר.
- ר' אברהם יונה סופר.
- בתו וחתנו
- ציפורה ובעלה ר' משה אריה שטרן.
קישורים חיצוניים
- מכתב ל"ידיד שהחמיץ" מכתב לר' יהושע מונדשיין ובו הסבר בנושא "פרסום משיח" (פורמט נוסף)
- מאגר שיעורים של הרב סופר - אתר בית המדרש
- מכתבי הרבי לרב סופר בתוך תשורה מחגיגת הבר מצווה של נכדו
- בדיוק ברגע הנכון הרב סופר מתראיים לתכנית 'המפגש שלי' של חברת המדיה החב"דית jem
הערות שוליים
- ↑ ליקוט מענות קודש מילואים ח"ב ע' 31
- ↑ ליקוט מענות קודש תשמ"ב מענה רמח
- ↑ הקדמת הספר 'במאי קמפליגי'
- ↑ אגרת לידיד שהחמיץ
- ↑ 5.0 5.1 הרבנים ירוסלבסקי וגופין: אין מקום כלל בליובאוויטש לדעות של "במאי קמיפלגי"! (כא כסלו התשע"ג 05.12.2012)
- ↑ מספר חיבורים יצאו מיד לאחר ספרו כתגובה לדבריו, בהם פורכים את טענותיו. לדוגמה הספר "ספר סופר וסיפור" של הרב שלום דובער וולפא, "באמונה שלימה" של הרב משה אורנשטיין ועוד.
- ↑ כתגובה לספר זה כתב הרב שלום דובער וולפא את ספרו 'תומת ישרים תנחם'.