פורטל:דבר מלכות/הסבר
דבר מלכות הוא כינוי לשיחות הרבי המוגהות שנאמרו במשך השנה האחרונה בה שמענו שיחות על ידי הרבי, החל משבת פרשת ויקרא, א' בניסן תנש"א ועד לשבת פרשת ויקהל, כ"ה באדר א' תשנ"ב.
למרות שבחב"ד מקובל לכנות באופן כללי את דברי התורה של אדמו"רי חב"ד בשם 'דבר מלכות', שיחות אלו מיוחדות בכך שהן הודפסו באופן תקדימי תחת הכותרת 'דבר מלכות', כאשר ההדפסה נעשית באופן רשמי עם חותמת ההו"ל הרשמית קה"ת ובאישור הרבי.
רקע והיסטוריהעריכה
" | והלואי היו מדקדקים אנ"ש, ובפרט התמימים, בדברי כ"ק מו"ח אדמו"ר הכ"מ אפילו בשיחותיו ובפרט אלו משנת השי"ת והשנה שקדמה לה | " |
– אגרות קודש, חלק ד' עמוד כ"ד |
המקום הראשון בו מכונים שיחות נשיאי חב"ד בשם "דבר מלכות" הוא בשיחות הרבי הריי"צ[1].
בשבועון כפר חב"ד הופיע מדור קבוע שבו הובאה תורת הרבי בשם 'דבר מלכות'.
בשנת תנש"א, בעקבות שיחותיו של הרבי בעניין מעלתן של ישראל, החל הרב טוביה פלס להוציא לאור קבצים תחת השם "דבר מלכות" ובהם השיחה האחרונה שנאמרה על ידי הרבי בשבת האחרונה, בתוספת מאמרים, אגרות קודש ועוד. השיחה הראשונה שהרב פלס הדפיס בשם זה הייתה שיחת שבת פרשת ויחי י"ב בטבת ועשרה בטבת תנש"א.
לאחר מספר שבועות שבהם יצא לאור הדבר מלכות באותה צורה בה הודפסו השיחות בשבועון כפר חב"ד, ובהמשך לדו"ח שהכניס הרב טוביה פלס לרבי, הורה הרבי לגשת להנהלת הוצאת הספרים קה"ת כדי שהדבר מלכות יצא באופן רשמי, עם דף השער במסגרת אוצר החסידים "שלשלת האור – היכל תשיעי, שער שלישי".
היו גם שלוש חוברות שיצאו בהוצאה מיוחדת, והוכנסו בהם שיחות העוסקות במיוחד בענייני גאולה ומשיח. אחת מהם הייתה 'קונטרס דבר מלכות י"ב', אותה חילק הרבי מלך המשיח ב-770 בתאריך ט"ו באייר תנש"א, שהייתה הדפסה שנייה של חוברת שיצאה לאור לראשונה על ידי הועד להפצת שיחות בשם "לקוטי שיחות בעניני גאולה ומשיח".
לאחר כ"ז באדר תשנ"ב, המשיך הרב טוביה פלס בהוצאת החוברות, כשהם מכילות (בעיקר) את השיחה האחרונה שנאמרה על ידי הרבי לפרשה זו. מאוחר יותר הוא הפסיק את ההדפסה, מסיבות שונות, והרב חיים לוי יצחק גינזבורג נטל את היוזמה להפצת השיחות. מאז מודפסות השיחות בכל שבוע על ידי מכון "אור החסידות" בבני ברק, ומופצות ברחבי הארץ.
נחת רוחו הגדולה של הרבי מהחוברות באה לידי ביטוי בכמה וכמה התייחסויות מהרבי. במהלך חלוקת דולרים רבות, כשהרב פלס עבר לפני הרבי, העניק לו הרבי דולר נוסף בשביל ה"דבר מלכות" כשנוקב בשם זה. באחת השבתות[2] ירד הרבי להתוועדות עם חוברת 'דבר מלכות' בתוך סידורו.
שיחות אלו נלמדות בהתלהבות רבה אצל אנ"ש והתמימים בעקבות כך שבהם מורה לנו הרבי את הדרך כיצד לחיות בתקופה זאת אשר מצד אחד עדין נמצאים בגלות, ומצד שני זמן מסוגל לגאולה והרגעים האחרונים קודם התגלותו של מלך המשיח.
שיחות אלו מיוחדות בתוכנם, בהם מבאר הרבי איך כל פרט ופרט קשור לגאולה. יחודיות נוספת ומשמעותית יש להוראות המיוחדות אותן נתן הרבי בשיחות אלו. ידועות מביניהן: ההוראה משבת פרשת תזריע-מצורע תנש"א בה אמר הרבי כי הדרך הישרה, הקלה והמהירה לפעול התגלות וביאת משיח בעולם היא על ידי לימוד ענייני משיח וגאולה, ההוראה משבת פרשת שופטים תנש"א אז אמר הרבי כי צריך לפרסם לכל אנשי הדור כי יש נביא בדור שהוא היועץ והשופט, ההוראה מכינוס השלוחים העולמי בשנת תשנ"ב אז אמר הרבי כי השליחות היחידה שנותרה היא קבלת פני משיח צדקנו ועוד.
כמו כן נמצאים חידושים בתוכן השיחות, לדוגמא בשיחה מפרשת אמור מבאר הרבי שבדורנו ישנה אפשרות לכל יהודי להיות צדיק[3], בשיחה מפרשת לך לך מבאר שבדורנו ניתן ללמוד תורה באופן של "ג' מוחין בעצם"[4], בשיחה מי"ט כסלו - יחידות כללית אומר הרבי שכעת אנו נמצאים בימות המשיח ובשיחה מפרשת תולדות אומר הרבי ש"התגלות מציאותו" של המשיח כבר ישנה.
דבר נוסף המגביר את החיות סביב לימוד שיחות אלו נעוצה בכך שאלו הם השיחות האחרונות שזכינו לשמוע לעת עתה מפיו של הרבי, כפי שהרבי עצמו הורה[5] בתקופה שקודם קבלת הנשיאות בצורה רישמית, ללמוד את השיחות והמאמרים האחרונים ששמעו מאדמו"ר הריי"צ מפני שבהם ישנם "התשובות לכל השאלות"[6].
בעקבות הלהט סביב לימוד השיחות יוצאות לאור מידי שבוע למעלה מעשרה חוברות על ידי מוסדות שונים להגברת החיות סביב לימוד שיחות ה"דבר מלכות"[7].
- ↑ שיחות: פורים תש"ח, אות א'; ל"ג בעומר תש"ח, אות ב'; י"ב תמוז תש"ח, אות י"א.
- ↑ שבת פרשת אמור תנש"א.
- ↑ בשונה מהמבואר בספר התניא.
- ↑ דרגת לימוד נעלית שבכל תורת חסידות שקדמה לשיחה מתוארת כדרגת לימוד השייכת אך ורק לגאולה.
- ↑ אגרות קודש ח"ד עמ' כ"ד.
- ↑ התוועדויות תש"י עמוד 20.
- ↑ ביניהם: כי הם חיינו (ישי"ג חח"ל צפת), הזמן גרמא (את"ה העולמי), מדקדקים, ועוד.