רבי ישראל אבוחצירא - הבאבא סאלי; א' בתשרי תר"נ (1889) - ד' בשבט תשד"מ (1984) היה רב וצדיק גדול, אב"ד ומקובל אלוקי. היה בקשרים מאוד מיוחדים עם הרבי.

רבי ישראל אבוחצירא

תולדות חיים

הבבא סאלי נולד בא' תשרי תר"נ בעיר ריסאני שבמרוקו לאביו הרב מסעוד אבוחצירא, בנו של הרב יעקב אבוחצירא בעל ה'אביר יעקב'.

כיהן כרב ואב"ד בעיר ארפוד במרוקו, ובשנים אלו הגיע לארפוד, שליח הרב למרוקו הרב שלמה מטוסוב אשר החל את הקשר בין חב"ד והבבא סאלי ויחד הקימו את מוסדות חב"ד בארפוד.

בשנת תשי"א הבבא סאלי עלה לארץ הקודש, הרבי כתב לו אגרות ייחודיות. בתקופה מאוחרת יותר שב למרוקו ולפרקים שהה בצרפת, בה היה מתארח גם בישיבת חב"ד בברינואה שבצרפת. בשנת תשכ"ד שב לארץ הקודש ובתחילה התיישב ביבנה, אותה עזב בגלל ביטוי מזלזל שהשמיע ראש כולל הליטאי בעיר כלפי הבעל שם טוב. אז עבר לנתיבות.

הבאבא סאלי נודע כצדיק מקובל גדול וקדוש שהייתה לו רוח הקודש גלויה ומלומד בניסים ובמופתים גדול שפעל ישועות ונפלאות למעלה מדרך הטבע ממש, בנוסף נודע כגאון עצום בתורת הנגלה והנסתר.

בתו אסתר נשאה לרב ישר אדרעי שליח הרבי ומנהל מוסדות חב"ד בנתיבות, שנטל חלק בקשריו עם הרבי.

שותף להקמת מוסדות חב"ד בארפוד

קשר קרוב נוצר בין הבבא סאלי ובנו הבבא מאיר לשליח הרבי למרוקו הרב שלמה מטוסוב וכך החל הקשר בין הבבא סאלי חב"ד והרבי. הקשר נעוץ בראשית הקמת המוסדות בעיר ארפוד בה כיהן הבבא סאלי כרב ואב"ד העיר. וכאשר הרב מטוסוב הגיע לארפוד כדי להקים בה ישיבה, הבבא סאלי היה שותף מלא ופעיל להקמת המוסדות.

ובתקופה בה הוקמה הישיבה, הרב מטוסוב פעל ליצירת קשר בין הבבא סאלי והרבי. ובשנים הבאות הרב מטוסוב היה בקשר אמיץ עם הבבא סאלי בנו הבבא מאיר ובני משפחה נוספים[1].

על התחלת הקשר של הבבא סאלי עם חב"ד והרבי מסופר בספר תולדות חב"ד במרוקו: "בחודש אייר תשי"א, הגיע הרב שלמה מטוסוב לארפוד והקים במקום תלמוד תורה בסיוע הבבא סאלי. בתקופה הבאה פעלו יחד להרחבת התלמוד תורה, ולהצלת ילדים יהודיים מלימודיהם בבית הספר צרפתי בו למדו לימודים זרים בלבד. בין הרב מטוסוב והבבא סאלי נוצר קשר מכתבים רצוף, ולעיתים כשהיה הרב מטוסוב יוצא למסעותיו ומגיע לארפוד הרחוקה, היה נפגש עם הבבא סאלי ויחד המשיכו לפעול למען יהודי הקהילה בכלל וילדיהם בפרט"[2].

הרב מטוסוב במהלך ביקוריו בארפוד התארח בבית הבבא סאלי, שם היה הרב מטוסוב ביחד עם הרב מאיר אבוחצירא – הבבא מאיר – יושבים בלילות ומשוחחים בדברי תורה וחסידות. ולעיתים היו משוחחים יחדיו הבבא סאלי הבבא מאיר והרב שלמה מטוסוב. בשיחות אלו דובר גם אודות חילוקים בין ספרדים ואשכנזים במנהגים המבוססים על הקבלה, אודות ספר התניא ועוד[3].

קשרים עם הרבי

זכה לעמוד בקשר מכתבים עם הרבי שלאחר מכן נדפסו חלקם באגרות קודש.

הרבי מעודדו להציל חינוך ילדי מרוקו

מספר חודשים לאחר שהבבא סאלי הגיע לארץ הקודש, שלח איליו הרבי - בכ"ו טבת תשי"ב - אגרת ובה דברי ברכה ועידוד לפעול עם בני עדת הספרדים. ובפתח האגרת הרבי מכנה את הבבא סאלי בתארים נדירים, אחד התארים שהרבי כותב לבבא סאלי זה חד מבני עליה שפירושו צדיק גמור על פי תניא: "עמוד התורה בוצינא דנהורא, חד מבני עליה מראשו ומעלה עטרת זהב גדולה".

ובאגרת כותב הרבי: "לרגל עלותו לארצנו הקדושה, תבנה ותכונן על ידי משיח צדקנו בעגלא דידן אמן כן יהי רצון, יהא בואו ברוך לה'. מה' מצעדי גבר כוננו, ומכיון שזיכהו הקב"ה לעלות לארצנו הקדושה ת"ו, הנה בטח העמיסה עליו ההשגחה העליונה תפקיד מיוחד על אדמת הקודש, להחיות רוח חיה בקרב אחינו בני ישראל הספרדים, ולהשפיע עליהם בחיזוק התורה והמצווה בכלל, ובפרט אשר ישמרו על בניהם וטפם לבל יהיו לבז, ולא יפלו ברשת חינוך של הפקר ר"ל, אלא ישמרו עליהם בעינא פקיחא, אשר כולם, בניהם ובנותיהם בלי יוצא מן הכלל, יתחנכו על ברכי התורה והמצוה, ביראת שמים ומסורת אבותיו הקדושים, במוסדות חינוך המתנהלים על טהרת הקודש.

ובזכות עבודתו למילוי תפקידו זה במסירות נפש, יאריך השי"ת ימיו ושנותיו בטוב ובנעימים, ועוד ינובון בשיבה דשנים ורעננים ויצליח בעבודתו הכבירה להגדיל תורה ולהאדירה, ובעניניו הפרטיים מנפש ועד בשר די והותר" [4].

מלך ומנהיג לאחינו בני ישראל הספרדים

בספר תולדותיו "סידנא באבא סאלי"[5] מסופר, כי כבר בשנת תשי"ב התייעץ עם הרבי. וכך נאמר שם אודות מכתבו אל הרבי אודות שאיפתו לעזוב את צאן מרעיתו בארץ הקודש ולהגר לארצות הברית:

"כל מטרתו בעלותו לארץ הקודש הייתה לישב על התורה ועל העבודה בשלוה, ומפאת המצב הרוחני הירוד בארץ ישראל... חושב הוא לצאת מקודש לחול, ואולי להגר לארצות הברית... שם אפשר לשבת על התורה ועל העבודה בלי שום טרדה.. הרבי ענה לאדמו"ר תשובה ארוכה ומנומקת בדבר חז"ל ובדברי קבלה וחסידות... באגרתו לאדמו"ר כותב הרבי, כי משמיא זיכו לאדמו"ר להיות "איש כללי ומנהיג בישראל" אשר מאות ואלפים נשמעים לקולו, וכי מן השמים ניתנו לו כוחות חזקים כאלה. הנה כי כן רצוי שישאר בסמיכות למקומות בהם נמצאים מאחינו הספרדים שליט"א הצמאים לדבר ה'... ולכן הוא מייעץ לרבינו להשאר בארץ".

ואמנם באגרת מיום ט' ניסן תשי"ב כותב לו הרבי: "בנועם קיבלתי יקרת אגרתו מראש ומקדם, וגם אגרת השנית הזאת משלהי אדר. ואבוא בזה בהצעת חוות דעת בשאלתו... אשר כיון שרצונו לישב על התורה והעבודה לכן העתיק אהלו לארה"ק ת"ו, ויש סברא אשר אולי יסע לארצות הברית".

הרבי כתב אליו מכתב מלא בדברי קבלה, ויעץ לו לקבוע מושבו בארץ הקודש משום שהוא בבחינת מלך, מאן מלכי רבנן "איש כללי ומנהיג בישראל אשר מאות ואלפים נשמעים לקולו... הנה זכות עצום וגדול נפל בחלקו של כהדר"ג שליט"א, אשר הוא ישתמש בהכשרונות והסגולות אשר חננו השי"ת ובהאוצרות מלכים אשר נמסרו לו מאבותיו הקדושים דור אחר דור, לצאת במלחמה נגד היצר, קליפות וסטרא אחרא, בראש צבאות קהלות הקודש המושפעים ונשמעים לרצונו, ללחום מלחמת ד' ולפרסם אלקותו יתברך בכל סביבתם". הרבי סיים את המכתב לבבא סאלי בצורה נדירה שכנראה לא כתב לאף אחד והוא מסיים במילים האלה "בכבוד הוקרה והערצה".

ובו ביום הרבי כתב אל הרב אליעזר קרסיק מחשובי רבני חב"ד ויו"ר אגודת חסידי חב"ד בארץ הקודש [6]:

"מוסגר פה העתק מכתבי שכתבתי להרב וכו' מוה"ר ישראל אביחצירא. ובאם לא טרחה יחשב, הנה בקשתי, שכת"ר יצרף אליו עוד אחד או שנים, ויבקרו את הנ"ל בביתו, ויאמרו לו שעל פי בקשתי עושים זאת להבעת כבוד".

בי"ג בניסן תשי"ג שמח הרבי לשמוע כי אין לו תרעומת על מכתבו הנזכר שיעץ לו "להקדיש כוחותיו למען הכלל ולא לישב בדד. וכמובן באגרת הידועה של רב שרירא גאון, אשר כשבא רב לבבל והגיע למקום תורה, לא קבע שם מושבו, אלא אדרבא הלך למקום שאין בו תורה, והקדיש כוחותיו לגדור גדר בבקעה אשר מצא".

"קירוב הדעת בטח יביא תועלת"

בכ"א בתמוז תשי"ב[7] כותב הרבי אל הנהלת רשת אהלי יוסף יצחק בארץ הקודש: "נודע לי אשר הרב אבוחצירא שי' פרסם מכתב אודותם, ולפלא שלא הודיעו לי על דבר זה מקודם, ונא לשלוח העתק מכתבו".

שוב כתב אליהם הרבי בט' אלול תשי"ג[8]: "בטח יעמדו בקישור עם הרב הגאון והרב החסיד כו' כו' מוה"ר ישראל אבוחצירא שי'... הקירוב הדעת משני הצדדים בטח יביא תועלת".

מעודד ומסייע בפעולות חב"ד

מאז הכיר את חב"ד תמך הבבא סאלי בכל הפעולות של הרבי. כאשר שב למרוקו בתשי"ד, וראה את אשר חוללו שם שליחיו בכל הערים והכפרים, שיגר אל הרבי מכתב תודה נלהב ביותר.

כפי שסיפר, היה הרבי שולח אליו למרוקו את ספריהם של אדמו"רי חב"ד, והוא היה שולח את ספרי סבו האדמו"ר רבי יעקב אבוחצירה זצוק"ל.

בין השנים תשי"ד - תשכ"ד היה מגיע לצרפת לישיבת תומכי תמימים ברינואה ולמד שם ליקוטי תורה.

תמיכה במבצעי הרבי

כאשר חזר לארה"ק בשנת תשכ"ד המשיך את הקשר החם עם הרבי ושלוחיו בארץ ישראל. כשהוכרז על "מבצע תפילין", יצא בקריאת הצטרפות למבצע ביחד עם רבי עזרא עטיה ורבי רפאל ברוך טולידאנו. וכן יצא בקריאת קודש גם לעידוד מבצע נרות שבת קודש על ידי בנות שהגיעו לחינוך.

במאבק לתיקון חוק מיהו יהודי נלחם לצידו של הרבי, חתם על הכרוז של גדולי ישראל לתמיכה במאבק נגד גיורי ווינה, ובעד תיקון החוק שיאמר בו "גיור כהלכה".

בשנת תשמ"א פירסם מכתב ברכה לכל אלו שהשתתפו בקנית אותיות בספר התורה של ילדי ישראל: "כולנו מחכים ומצפים לגאולה השלימה שתבוא מיד עם משיח צדקנו, ולשם כך עלינו להתלכד וללכד את כל עם ישראל. הרבי מליובאוויטש פנה בימים האחרונים ללכד את כל ילדי ישראל, על ידי כתיבת ספר תורה מיוחד לילדי ישראל שהם צבאות ה'. זכות גדולה לכל אחד ואחת מילדי ישראל לקנות אות אחת בספר תורה זה, ועל ההורים לעשות הכל, שילדיהם יקנו ויזכו באות אחת מספר התורה, ברכתי האישית שלוחה לכל ילד וילדה שירשמו לספר התורה של צבאות ה'. ובוודאי נזכה כולנו מיד לביאת המלך המשיח, יבוא ויגאלנו ויוליכנו קוממיות לארצנו הקדושה. עבד ה' המצפה לגאולה קרובה. ישראל אבוחצירה"מתוך שמן ששון מחבריך  .

נגד פגיעה ברבי

בתחילת חודש מנחם אב תשמ"ג פירסם (ביחד עם רבי יצחק כדורי) קריאת אזהרה נגד אלו שפגעו בחסידים שלימדו את ספר התניא בוויליאמסבורג: "כל זאת בשל הרבצת תורת החסידות ודביקותם באור שבעת הימים הבעש"ט הקדוש זיע"א בדרך משנת חב"ד העיונית והמעמיקה שיסודותיה בהררי קודש על ידי התנא האלקי רבנו בעל התניא והשו"ע זיע"א וממשיכי דרכו הק', עד ליבדלחט"א מופת הדור גאון ישראל וקדושו כ"ק מרן אדמו"ר מליובאוויטש שליט"א".

זכרונות חתנו הרב ישר אדרעי

מתוך זכרונות חתנו הרב ישר אדרעי, שליח הרבי ומנהל בית חב"ד נתיבות:

  • פעם הביאו לו חתיכת עוגת דבש [לעקח] שהרבי שלח אליו. הוא שמח על זה כמוצא שלל רב. מיד קרא לי ולכל בני הבית, וחילק בשמחה עצומה חתיכה קטנה לכל אחד ואחת, באומרו, שזכות גדולה היא לנו וסגולה נפלאה, לאכול מהעוגה שהרבי שלח.
  • אחד הרבנים שביקרו בביתו היה מעיין באלבום תמונות של הרבי, ושאל את הצדיק מה דעתו על כך שהחסידים אומרים שהרבי הוא מלך המשיח. הבבא סאלי ענה לו עם חיוך והבעה של התפעלות והערצה: “אישתהיל קילשי!” (זהו ביטוי בערבית שפירושו: נאה לו הכל, מגיע לו הכל).
  • פעם באו אליו אברכים שדיברו נגד החסידות. הוא לא רצה לקבלם, באמרו: “כל המתנגד לתורת הבעל שם טוב, הרי הוא מרחיק את המשיח”[9].

אגרת תנחומין על פטירת הבאבא מאיר

סיפר חתנו של הבאבא סאלי, הרה"ח ר' ישר אדרעי: "בשעה שישב הבאבא סאלי שבעה ל"ע אחרי הסתלקותו של בנו הצדיק רבי מאיר זצ"ל, קיבל מכתב תנחומים מהרבי. עם קבלת המכתב קם הבאבא סאלי ממקומו בבכייה ואמר: מי אני ומה אני שהאדמו"ר מליובאוויטש שליט"א יחשוב עליי וישלח לי מכתב תנחומין?!"[10].

הרבי הוא המשיח

מספר חתנו של הבאבא סאלי, הרה"ח הרב ישר אדרעי: "משמשו של הבאבא סאלי, הרב אליהו אלפסי, הראה לבאבא סאלי את האלבום "הרבי - שלושים שנות נשיאוּת" תוך שהוא לוחש לו: "אומרים שהוא [=הרבי] המשיח". הבבא סאלי ענה לו עם חיוך והבעה של התפעלות והערצה: "איסתאהל כל שיי!" (זהו ביטוי בשפה הערבית שפירושו: נאה לו הכל, מגיע לו הכל!). [11].

הסתלקותו

הסתלק בד' שבט בשנת תשד"מ.

לאחר הסתלקותו הגיע מכתב מהרבי לבני המשפחה:

"משפחת אבוחצירה. מאוד נצטערתי להשמועה, מפטירת הרב הצדיק הרה"ח הוו"ח אי"א נו"נ רברבן ובר רברבן, מוכתר במעלות ומדות תרומיות, מפורסם בתורתו ויראתו, יראת ה' אוצרו, ישב על מדין ומצודתו הייתה פרוסה וכו', מוהר"ר ישראל. המקום ינחם אותם בתוך שאר אבלי ציון וירושלים. ומכאן ולהבא אך טוב וחסד ימצא אותם תמיד כל הימים".

צאצאיו

ראו גם

לקריאה נוספת

קישורים חיצוניים

הקודם:
-
רבני אבוחצירא
א' בתשרי תר"נ - ד' שבט תשד"מ
הבא:
האדמו"ר הבאבא ברוך אבוחצירא (נתיבות) והאדמו"ר הבאבא מאיר אבוחצירא (אשדוד)

הערות שוליים

  1. בית משיח 1367
  2. תולדות חב"ד במרוקו פרק לח – בבא סאלי ע' 264 וראה שם בהרחבה
  3. תולדות חב"ד במרוקו ע' 264
  4. אגרות קודש אגרת א'שע
  5. כרך ב' עמוד קלד.
  6. אגרות קודש הרבי, אגרת א'תק
  7. אגרות קודש הרבי, אגרת א'תשכא.
  8. אגרת ז'תתקעח.
  9. קשרי הבבא סאלי עם הרבי מתוך הספר שמן ששון מחבריך  
  10. שמן ששון מחבריך, ח"א [מהדורה חדשה], עמ' 31.
  11. שמן ששון מחבריך [מהדורה חדשה], חלק א, עמ' 32.