פורטל:חגים ומועדים

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נרות שבת

יום השבת הנו היום השביעי בשבוע, ביום זה מצווים עם ישראל במצוות עשה לשבות ממלאכה, ובמצוות לא תעשה שלא לעשות בו מלאכה. מלאכות אלו האסורות למדו חז"ל בדרך הדרש שהם המלאכות שנעשו בעת בניית המשכן נוסף עליהם מלאכות מדרבנן כמוקצה וגזירות נוספות מחשש שיבוא לידי מלאכה דאורייתא. כמו כן ישנו מצווה לכבד את יום השבת בבגדים מכובדים ולענגו במאכל ומשתה כפי היכולת.

טעם המצווה הוא שבשעה שברא הקב"ה את העולם בראו בששה ימים וביום השביעי - "וישבות ביום השביעי מכל מלאכתו אשר עשה", שלאחר ששת ימי הבריאה נח הקב"ה כביכול ממלאכתו. כמו כן נצטווינו אנו בתורה ש"וביום השביעי תשבות" וכן "לא תעשה כל מלאכה".

בקבלה ובחסידות מבואר כי אכן ביום השבת ישנה עליית העולמות שהאור והחיות שמחייה במשך השבוע את העולם מתעלה ביום השבת לשרשה ומקורה. ועל שם זה נקראת השבת בשם 'שבת' אותיות 'תשב', שענינה הוא שיבת האורות למקומם.

כמו כן מבואר שבימי החול עבודת האדם היא בעבודת הבירורים וכן הוא גם בספירות שספירת המלכות יורדת לעולמות בי"ע לברר את הניצוצות, משאין כן יום השבת שאין עניינה בירורים אלא שבה מתעלים הניצוצות שהובררו בעבודת הבירורים בימות החול להיכלל באצילות עצמה.

סעודה שלישיתהוא הסעודה השלישית שאוכלים ביום השבת חיוב אכילתו הוא החל מאחרי חצות היום לאחרי תפילת מנחה. סעודה זו היא כנגד יעקב אבינו שעניינו תורה ולכן על פי הקבלה אפשר לצאת ידי חובת הסעודה בלימוד פנימיות התורה בלבד. גם על פי ההלכה אכילה בסעודה זו קלה יותר מהסעודת האחרות שאפשר לצאת ידי חובה בטעימה בלבד.

חסידים בכלל וחסידי חב"ד בפרט נוהגים על פי מנהג רבותינו נשיאנו למעט באכילה בסעודה זו ויוצאים ידי חובה בטעימה בלבד ובחזרת דא"ח ברבים בבית הכנסת.

הדמיה של בית המקדש השני, אחד מהדברים שיתרחשו בגאולה זו בנית בית המקדש)
הדמיה של בית המקדש השני, אחד מהדברים שיתרחשו בגאולה זו בנית בית המקדש)

פורטל:חגים ומועדים/הידעת?/קטעי הידעת?/4


פורטל:חגים ומועדים/חגי ישראל

רוצים לעזור? הנה כמה משימות שבהן אתם יכולים לתרום:
רשימת הערכים המבוקשים
*פורטל:חגים ומועדים - פתוח לעריכה.

שבת

תבנית המלאכות: