חב"דפדיה:דיווח על טעויות: הבדלים בין גרסאות בדף
(←משה שייעוויץ: פסקה חדשה) תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד |
(←דובער פרוס: פסקה חדשה) תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד |
||
שורה 506: | שורה 506: | ||
כתוב בהתחלה שנפטר בתשמ״ב ובסוף בתשד״מ | כתוב בהתחלה שנפטר בתשמ״ב ובסוף בתשד״מ | ||
== [[דובער פרוס]] == | |||
דובער התייתם מאימו מספר חודשים לפני שאביו נלקח למאסר. | |||
לדובער לא היו בנות כך שאין לו חתנים! |
גרסה מ־09:45, 14 באפריל 2023
דף זה מיועד לדיווח על טעויות שנמצאו בערכי חב"דפדיה.
- לדיווח על טעות, היכנסו לערך שבו מופיעה הטעות ולחצו על "דיווח על טעות" בתפריט הצד, ליד הקישור לערכים מומלצים.
- חב"דפדיה היא אנציקלופדיה שכל אחד יכול לערוך. לכן, אם נתקלתם בשגיאה אנו ממליצים לתקן אותה בעצמכם באמצעות קישור העריכה המופיע בדפי חב"דפדיה (להסבר נוסף: חב"דפדיה: ברוכים הבאים).
- דף זה אינו מיועד לתלונות על תוכן חסר או נושאים שאינם מופיעים. אם ערך מסוים חסר ניתן לבקש את כתיבתו בדף בקשת ערכים או לכתוב אותו בעצמכם על פי כללי הכתיבה. דיווחים על תוכן חסר לא יטופלו בדף זה אלא יועברו לדפי השיחה של הערכים הרלוונטיים (אם מדובר בתוכן מהותי ניתן להוסיף תבנית {{להשלים}}).
הנחיות למטפלים בדיווחים | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
לטיפול בדיווח יש כמה חלקים:
כדי להגיב על הדיווח בדף השיחה של הערך, אפשר להקיש על קישורית העריכה שליד כותרת המשנה "פרטי הדיווח". אנא הקפידו להוסיף את הערותיכם מעל להערה המוסתרת שמבקשת זאת. אם כותרת המשנה "פרטי הדיווח" לא מופיעה (למשל כאשר הדיווח מתייחס לדף שאינו במרחב הערכים), רשמו את התגובה לדיווח בדף זה. עדכון הסטטוס בדף זה נעשה על ידי החלפת הפרמטר "חדש" שמופיע בתבנית המצב ({{/מצב|חדש}}) באחד הערכים הבאים: החלפה זו תשנה את צבע ותוכן תיבת הסטטוס המופיעה ליד הדיווח:
מקבל פרמטר יחיד. מצב טיפול אחד מהבאים:
אחראי המיזם יטפל בערכים שלא יפתרו במהלך הדיון השוטף ויארכב את הדיונים. לדף זה אין ארכיון וכל הדיווחים מאורכבים בדפי השיחה של הערכים הרלוונטיים. |
תיבת ארכיון
ארכיוני דיווח על טעויות |
משתמש:שפי"ץקייט
נולד בתשל”ג אחיו הרב שניאור יעקב ולא שניאור זלמן
- שפי"ץקייט תוכל לעזור להבין מה התיקון עליו ביקשו לדווח כאן? שיע • שיחה כ"ז בשבט ה'תשפ"ג 23:33, 18 בפברואר 2023 (UTC)
במחילה מכת"ר אינני זוכר איזה דף זה, אם יוכל להאיר את עיני
משה צבי הלפרין
הקישור מפנה להלפרין אחר שאינו קשור אליו (קישור זה מופיע בערך של הלפרין היו"ר המייסד של איגוד הצאצאים)
י"ט כסלו - חג הגאולה
שווארצע קאשע.
זו טעות מושרשת שהרבה מקומו. מביאים לדוגמא צא״ח והתקשרות ועוד את הטעם והמנהג למה אוכלים שווארצע קאשע.
הסיבה שבגינה נוהגים לאכול קאשע בי״ט כסליו כיוון שזה היה (או עדיין) מאכיל חביב בליטא לכן אכלו את זה בחג החגים! ותו לא. ומה שהאלטער רבי אכל בכלא זה איינאמאכטץ אין לזה קשר לקרקע כלל וכלל! זה דרוש תיקון דחוףףףףף
נח הולצמן. כאן צווה
שלמה זלמן לבקיבקר
יש עוד בת לרב לבקיבקר שטרנא שרה רוזן זנפטרה בתשסז
יוסף יצחק לבקיבקר
בנו שולם מנהל רוחני ישיבת חנוך לנער
שלום דובער גורודצקי
בן ציון אינו בנו. אלא בן אחיו.
דוד פישר
אינו לוי
בית ספר חב"ד ברוש
ר סעדיה דהן מורה
עמוד ראשי
מנהלים יקרים! דומני שדף 'רפאל נחמן לבנוני' כבר ראוי להיחשף לכלל הציבור יש בו די פרטים, ואי"ה עתידים להתווסף בו חלקים רבים נוספים לפי גלגולי הזמן.
אבקש באם תוכלו להציג ערך זה לעיני כלל הציבור למען יראוהו רבים
קובץ:שמריהו גוראריה בביתו.jpg
לא מתאים לחבדפדיה!!!
הרי זה חתנא דביה נשיאה ויש לכבד!!!!
במקומו שמתי בערך שמריהו גוראריה קובץ יותר מתאים. משיח נאו! ב. א. א. - שיחה, 14:03, כ"ט בכסלו, ה'תשפ"ג
קטגוריה:צאצאי אדמו"ר הזקן
לוי יצחק סגל
ברוך אוברלנדר
לא מונה כאב בית דין מטעם איחוד רבני או אירופאי רק מצד עצמו
ג' בטבת
שחרור רובשקין
מנשה אלטהויז (קריית טבעון)
הרב מנשה אלטהויז (יליד שנת תש"כ, 1960) הוא השליח הראשי של הרבי בקריית טבעון. תולדות חייםעריכה. נולד בכפר חב"ד בי"ט טבת תש"כ, לאביו ר' חיים זליג אלטהויז, ...
איך נותנים למחוק.
מנשה אלטהויז (קריית טבעון)
הרב מנשה אלטהויז (יליד שנת תש"כ, 1960) הוא השליח הראשי של הרבי בקריית טבעון. תולדות חייםעריכה. נולד בכפר חב"ד בי"ט טבת תש"כ, לאביו ר' חיים זליג אלטהויז, ...
איך נותנים למחוק.
מנשה אלטהויז (קריית טבעון)
הרב מנשה אלטהויז (יליד שנת תש"כ, 1960) הוא השליח הראשי של הרבי בקריית טבעון. תולדות חייםעריכה. נולד בכפר חב"ד בי"ט טבת תש"כ, לאביו ר' חיים זליג אלטהויז, ...
מנשה אלטהויז (קריית טבעון)
הרב מנשה אלטהויז (יליד שנת תש"כ, 1960) הוא השליח הראשי של הרבי בקריית טבעון. תולדות חייםעריכה. נולד בכפר חב"ד בי"ט טבת תש"כ, לאביו ר' חיים זליג אלטהויז, ...
איך נותנים למחוק.
אליעזר בן ציון ברוק
לא שמענו בשום צרוה שהיא שהרבזצ"ל עודד את פעילות הרכי בשום צורה
אנחנו הבנים שלו
שקר גס!!! לא היה
פשוט פנטזיה אחת גדולה!!
קטגוריה:תמונות 770
התמונה של 770 אופקים לא נכונה
שבתי סלבטיצקי
הרבי לא שלח אותו לאנטוורפן הוא התחתן עם מישהי מאנטוורפן למשפחת זילברשטיין ושאל את הרבי אם יוכל לבוא לגור ליד השווער שלו ויעבוד חצי יום לפרנסתו וחצי יום יעסוק בשליחות. וקיבל הסכמת הרבי!
התרגיל המסריח
הערך לא כתוב בצורה אובייקטיבית, כתוב בצורה חד צדדית לפי הרוח הפוליטית ששלטה אז על ידי העסקנים החדשים. מתעלם לגמרי מהאופן בו עסקני ארגון הגג ראו את הדבר. מושמט תשובות הרבי למהלכים שלהם ולפגישות עם המערך. (שחלקם פורסמו לאחרונה). מושמט תשובת הרבי האחרונה אודות ה'הוקעה'!! (אחרי שנודע פרטים נוספים). כך שאין זה ערך אוביקטיבי וסתם ממשיך ברוח הפוליטית השולטת של אותם הזמנים, ובוחר בהתעלמות של הצד השני. שבחרו אז ואכ'מ לא לפרסם.
אשר סאסאנקא
התמונה שבראש העמוד איננה של ר' אשר היא צולמה בצרפת, בימים שר' אשר עוד לא יצא מרוסיה
חסידות ברסלב
כתוב פה שר׳ נתן המשיך את דרכו של ר׳ נחמן ולא כן הוא שהרי אמר האש שלי תוקד עד ביאת המשיח וצריך תיקון
תבנית:שלשלת יחוס המשיח
כיצד יתכן שהיחוס של הרבי לדוד המלך עובר דרך הרבנית דבורה לאה ביתו של אדמו"ר הזקן, והרי צריך להיות בן אחר בן
יהודה לייב סלונים (ירושלים)
קוראים רק עקיבא ולא עקיבא יוסף 2 גלבשטיין זה נכדה היה לו בת שקוראים לה דבורה לאה קסלמן אשת בערל קסלמן
עבודה
בהערה שלוש תכתבו קודש ולא קוש
תלמוד תורה מגדל העמק
בשנת תש'פ הייתקים מבצה גאולה ומשיח וזוכה מקום ראשון הוא ישראל אריה לייב גולדשמיד
יוסף יצחק אבלסקי
שימי ברוידא זה חתן שלו חלפני שימי ברוידא יש את דוד קולטון
שמריהו רויטבלאט
נולד בשנת תרצ"ח
יוסף לויטין
נפטר ביום שבת קודש ז טבת יוסף הלוי לויטין
מרדכי גרוזמן
על נחמן הרטמן אתם כותבים הדף עוד לא נוצר זאת טעות הדף נוצר על השם נחמן שלום שכנא הרטמן נא לתקן
דני לוי
יש לו עוד בת וקורים לה דבורה לאה( גלייזר)
מרדכי קוזלינר
אשתו של של מרדכי היא זויה לבית קפובסקי
מנשה אלטהויז (קריית טבעון)
מישהו כתב כנראה בזדון
אוי רבי (שיר)
שהילדים חעברו מול הרבי?
- תוקן, תודה דוד קורצוג - שיחה, 04:11, כ"ב בטבת, ה'תשפ"ג 04:11, 15 בינואר 2023 (UTC)
אברהם אבינו
מה המקור לכך שנולד בא טבת ידוע שהאבות כולם נולדו בניסן ..
- הוסף מקור, תודה דוד קורצוג - שיחה, 04:11, כ"ב בטבת, ה'תשפ"ג 04:11, 15 בינואר 2023 (UTC)
בית הכנסת צמח צדק (ירושלים)
כיום בנו הרב מני (מנחם) ממש כרב בית הכנסת
לערך חנוך לנער ולערכים דומים נוספים:
חשוב לתקן:
לפי הוראת הרבי מלך המשיח שליט"א לא קוראים למוסד שבו לומדים לימודי חול בשם ישיבה. הוראה זו של הרבי ברור שחבדפדיה תקפיד עליה! תיקנתי במוסד אחד. כדאי לתקן במוסדות דומים. תודה.
משתמש:אפותיקי/רפאל נחמן לבנוני
לפני זמן לא רב ערכתי את הערך שוב, זאת על מנת לזכות את קהל הקוראים למען יוכלו לקרוא בו.
דומני כי כבר יש בו די בשר על מנת לשחררו לקהל הרחב, והם יוכלו להוסיף בו הארות והערות כהנה וכהנה.
ועפ"ז באתי על החתום
אפותיקי
חיים בנימיני
מתלמידיו החשובים גכ: הרב אברהם צבי בויטנר (שליח הרבי בריו)
= חשוב ביותר - למערכת חב"דפדיה
ישנו טרול [ליטאי בוודאי לפי "עריכותיו"] הכותב דברי בלע בערכים השונים. כך למשל בערך "מלך המשיח" כתב הטיפוס הנאלח הזה: "על פי האמונה הנוצרית, המשיח הוא [כאן כתב הטרול את שמו של אותו האיש מנצרת] שנעלם ועתיד להתגלות". [עפרא לפומיה].[הדבר היה בתאריך 23:03, 25 ביולי 2022] הדברים כבר נמחקו, אך נשארו בהיסטוריית הדף ויש למוחקם משם. לאחרונה, החדיר שוב תוכן זדוני של דברי זלזול באדמו"ר הריי"צ ובעניין הגניזה החרסונית ממקור "מתנגדי" ידוע [קובץ ישורון]. התוכן הוסר כעת. יש לחסום את הטרול לצמיתות. כתובת ה-IP שלו היא: 147.234.64.77.
שמירת שבת כהלכתה
ערך זה כלל לא שייך לחבדפדיה. למחבר הספר שמירת שבת כהלכתה לא היה כל קשר לחב"ד. הספר שלו אינו לפי פסקי רבותינו (אם כי מצטט פה ושם גם משו"ע אדמו"ר). ולכן יש למחוק ערך זה. יותר הגיוני שיהיה ערך על ספרי הרב גדסי שהם לפי פסקי אדמו"ר הזקן!
הגניזה החרסונית
יש לחסום את המשתמש 147.234.64.77 שהינו טרול המשווה את חב"ד ללהבדיל נצרות ח"ו (עיין ב"עריכותיו"" לערך מלך המשיח) ומשחית את הערך הזה ומחדיר לתוכו תכנים נגד רבותינו.
חב"דפדיה אופן ההגבהה ספר תורה
אצלכם רשום עם מקור קשה להגעה, לא מצאתי אותו, שיש לפתןח כ3 עמודות והשלים ל3, ובמקור אחר ראיתי לפחות 3...בחמשה חומשי תורה, בהוצאת ת"ק, חזק הוצאה לאור בע"מ עם ילקוט מנהגים רשום לפחות 3, בעמוד 1393, השאלה מה מנהג חב"ד עם מקור בבקשה, בדיוק 3 או לפחות 3, moshike@gmail.com +972538390563 whatsapp
נחמה גרייזמן
נחמיה נולד בכ״ב שבט. היא נפטרה בכ״ג שבט. נא לתקן.
איסר פש
מדוכ בנותיו של איסר פש אינן מוזכרות אלא רק הבנים?
שרגא פייביש ווגל
למד עם הרב דובער לוין, בנו של הכב פייטל לוין, ואחיינו של ר' ישראל לוין מנעוועל, בעיירה סונדרלנד הקרוב לגייטסהד.
בניו: הרב מרדכי צבי המכונה הירש, שליח בלונדון, וצ'אפלין של שדה התעופה היטרו. הרב יוסף יצחק. הרב מנחם מענדל. ר' יעקב קאפיל.
בתי חב"ד בעולםhhghbkkjjhjij
בסיעתא דיש מאיה פיקוח נפש בדיון נפש אני רוצה לשלוח פנורמה שהמשיח יבוא עכשיו ושאנחנו נצא מהעגלות ושאבא שלי הכי לכתוב לי גלידה מייעץ ואני רוצה לברך אתכם שתהיה לכם שנה בריאה ומתוקה ואתם מתי אתם תהיו בריאים חברים ומשיח להיפגש כולנו ושוב פעם אני רוצה לברך אתכם שיהיה לכם שנה טובה מתוקה ואני רוצה שוב פעם להגיד שאני רוצה לשלוח פעם שהמשיח יבוא עכשיו כי מקודם זה יצא לפניך ואני רוצה שכל בנאדם יהודי ויהודי בעולם ב-12:00 בצהריים בתאריך יודע אפשרות תפתח בית חב״ד בבית שלו מסעדה גם ליד הבית חב״ד כמו במנורה שזה באוקראינה בני דודים שלי מכירים את הבית חב״ד ובוש אני עוד מעט יחזור אליכם וועוד משהו חפש ספר אנגלית למחוק את זה די די אני רוצה שתמחוק את זה שוב פעם בסיעתא תישמעיי יא ואני רוצה שאת שאתם כל 1:01 היהודים בעולם צריך לפתוח ב-15:00 בבוקר בית חב״ד תאריך יודל עד שבעת אלו ורק שתדעו שמישהו מקליט את זה זה מנו שעבר גת ואני רוצה שידעו שאח שלי הקליט מקודם משהו אז אל תתיחסו אני רוצה שכל יום מישהו שלח פנים לרבי שם המשיח יבוא עכשיו ואני הולך לעשות דף בית חב״ד פאדיה ואני רוצה שכל אחד ו-1:01 ביהודים יפתח ב-12:00 בבוקר בית חב״ד כמו מלא בית חב״ד כמו מנורה שש באוקראינה ואני עוד מעט מסיימת הדף טוב אני רוצה להגיד לכם שכל בסדר אני רוצה שכל 1:01 שיהיה לו שעון Apple וטלפון Apple עם Siri על העל העל השעון Apple ועל הטלפון Apple ושתסגור את השטח ושל אבל זה שתקנו את זה רק ב-12:00 בצהריים כן אני אכתוב עכשיו זמנים אח שלי יגיד את הזמנים עזובה אוקיי אבא מינוס תפסיק לבלבל את השכל סליחה אח שלי בלבל את השכל אז אני רוצה להגיד לכם שעוד מעט אני מסיים את הדף אז ביוש ואני לא יגדיל את הדף יגדיר בהקדם בהקדם ובשעה 15:00 בצהריים כולם צריכים לקום בי ב י״א שבט מה ה-5:00 5:00 בלילה וכל אחד צריך לקום ב-1:00 בלילה וגם ב-2:00 בלילה וגם בחמש לפנות בוקר לצאת לבוקרשט לבוקרשט מי שגר בארץ יא טוס לרומניא ואז ניסע לבוקרשט
שלמה יהודה סגל (ירושלים)
ביתו מרת מרים דייטש אשת הרב יוסף אליהו, אמא של הרב חיים שלום דייטש ראש כולל צמק צדק ירושלים
הרבנית חיה מושקא שניאורסון
עץ משפחת אדמורי חבד לכאורה צריך לכתוב הרבנית חיה מושקא ולא רק חיה מושקא כמופיע
עמוד ראשי
כדאי לנעול את אתר הגניזה החרסונית בפני עריכה, כי לאחרונה ישנו טרול ליטאי שמחדיר שוב ושוב קטעים נגד דעת רבותינו בענין הגניזה ומצטט מירחון ישורון של המתנגדים .
אין ערוך לך ואין זולתך, אפס בלתך ומי דומה לך
עיין ע"ב חלק ג מהדורה ישנה עמוד אכז? לערך מבואר שם אחרת לגמרי וכן בע"ב חלק ב במהדורה החדשה חלק ד עין ערוך והמשותך לכל הוא שאין ערוך ביטול הכלים אין זולתך אור ואפס בלתך אור הכלול במאור ולפעמים מבארים מעלת הביטול של האור ולפעמים להפך ולכן חייבים לחלק את הערכים
חיים יעקב ספרין
עם אשתו הראשונה היו לו שלושה בנים. אלעזר שנרצח בשואה עם חמשת ילדיו. ר' שלום שהיה אדמו"ר בשערי חסד ירושלים. ור' מנחם מאניש שהיה אדמו"ר בבני ברק.
שאר הבנים והבנות נולדו מאשתו השניה.
משה שמואל אוירכמן
אח הבכור שלו זה זאב ברוך אוירכמן
כ"ה באדר
הבבא חאקי גם נפטר בתהריך הזה אולי תוסיפו
שאלה דחופה נא לענות בבקשה
אם נרשמתי לחבד פדיה איך אני יכול לצאת. ???
- לא ידוע לי על אפשרות למחיקת חשבון. ניתן לחסום אותך ו/או לשנות את שם המשתמש. מה אתה מעדיף? בא מועד • שו"ת • ז' באדר ה'תשפ"ג ליצירה | 20:23, 28 בפברואר 2023 (UTC)
רפאל צבי הרטמן
נולד בירושלים מגיל שנה גדל ברמת גן בשכונת רמת יצחק
רפאל צבי הרטמן
משה שמואל הרטמן הוא הבן הקטן צריך להקליד אותו במקום השלישי אחרי אריה לייב
רפאל צבי הרטמן
הבן משה שמואל הוא הבן הקטן ולכן צריך להקליד אותו במקום השלישי אחרי אריה לייב
שאול רסקין
האיש היה פדופיל ומטריד מינית תשאלו את כל מי שהיה גא בשנים אלו בכפר, באיזה זכות אתם עושים ערך על הפושע הזה
שאול רסקין
0
משתמש:חבר/גולדה מאיר
כדאי לערוך את הערך על גולדה מאיר. ביקורה בכפר חב"ד. קשריה עם חב"ד. הרבה חומר מופיע בספר ימי תמימים. גם בספר על ר' שלמה מיידנצ'יק. גם בספר רגע האמת. ועוד.
ועל הניסים (פורים)
למי שאינו תושב המקום בערים מוקפות חומה האם הוא אומר על הניסים.?
חיים הלוי הורביץ (טשקנטֶר)
אולי צריך להוסיף הלוי טאשקנטער
יין מלכות
לא כתוב מי הוא העורך\מלקט... שזה הרב מנחם מענדל פעווזנר מדזענעווא שווייץ
נחלת מנחם
שלום השכונה נקראת כבר מזמן כרמי הנדיב לפי המדינה וגם לפי העיריה ויש לי הוכחות לזה השמח להראות זאת בנוסף השתנה השם של השכונה כ 4 פעמים בערך
1. נחלת מנחם 2. אחוזת גבשטין. 3. אחוזת רוונטר 4. כרמי הנדיב
קטגוריה:ערכים מובחרים
להוריד את את ת"ת יצהר
ירחמיאל אלפרוביץ'
חי אדר. לא יט אדר זה היה בליל שבת
- תוקן. נקווה שיהיו לנו מקורות ברורים בהמשך. בא מועד • שו"ת • י"ט באדר ה'תשפ"ג ליצירה | 01:58, 12 במרץ 2023 (UTC)
משה מנחם מענדל איידלמן
בתו מרת מרים מריישא (לא מריישא מרים)
חיים שלום דובער ליפסקר
חסר: חתנו אברמי גורארי
מיכל וישצקי
הוא עלה בשנת תשמ"ו
לישראל
יש לו בן הבחור שמעון וישצקי
אלכסנדר שיינין בלנינגרד למדתי את הדינים של מילה עי ר' אברהם מדליה ז"ל, ובריגה עי ר' גרשון הורוויץ ז"ל
בלנינגרד למדתי הלכות מילה עי ר' אברהם מדליה זל, ובריגה עי ר' גירש הורוויץ זל
מרדכי לוין
הבן שלו לייבקה זה לא לוין מרחובות, הבן הגדול שלו היה חתן של פוגלמן מווסטער מאסשוסט, נפטר בסוכות לפני כעשר שנים
ליל הסדר ציבורי
במששך שנים התקיים סדר צבורי לאלמנות צהל וילדיהן בכפר חב״ד. הסדר נערך בהידור רב עי משפחות מהכפר בהם: ר'אברהם לידר, ר' צבי גרינולד, זלמן לוין ז"ל אליהם חברה קב נשים שטרחה לנקות ולבשל את כל הסדר שהתקיים בברכת הרב בבית שזר בכפר. משפחות הכפר ארחו את האלמנות בבתיהן.
שלום דובער שם טוב
כתוב בתו הרב מאריישא וצ"ל הרבנית
משה ניסן וולבובסקי
חסר בת בתשבע נשואה למשה סימון
שמואל יצחק רייצס
יש להוסיף את בתו מרת שרה אשת ר' אברהם [בן ר' דוד] קיובמן
חיה מושקא נימוטין
אני לא מבין איך אחות של חי' מושקא יכולה להיות חי' לאה
אריה פרקש
הרב פרקש משמש כראש הנהלת בית ספר חבד המקומי
יוסף הכט
הערה 3 המענה לא קשור בכלל לפה זה משהו אחר לגמרי
ביתא ישראל
עורך יקר, אני מאמין שמאמרך משולל כל יסוד גיזעי, אני גם מאמין שאתה מחפש אמת, ולכן אבקשך שתעיין בדברים האלה.
הוראת הלכה למעשה תלויה במידה מכרעת בידיעת המציאות לאשורה ובהערכה נכונה שלה. בגמ' (ברכות כח:) מובאת תפילה לתלמיד לפני כניסתו ולאחר יציאתו מבית המדרש, ובתוכה – שלא אטעה בדבר הלכה ולא אומר על טהור טמא ולא על טמא טהור, ולכאורה הוא שפת יתר, אם לא יטעה – זהו לא יאמר על טהור טמא, ותשובה מפורסמת בשם הגר"א, שלא אטעה במציאות ולא אטעה בשו"ע, לא די בידיעת אחד מהם, כי מכך יצא חורבן.
ועיין עוד, ב"אדרת אליהו" לרבנו הגר"א, על הפסוק (דברים יג. טו): "ודרשת וחקרת ושאלת היטב, והנה אמת נכון הדבר", וז"ל:
"אבל הנראה, שהדיין צריך להיות בקי בתורה, שיפסוק הדין על פי התורה, וצריך להיות בקי בדרך ארץ, בכדי שלא יהיה מרומה, ואלו ואלו 'דברי אלוקים חיים', אם ברור לך כאחותך, זהו הדין גופא, שיהיה ברור לך, ואם ברור לך כבוקר, שיהיה בקי בענייני עולם, בכדי שלא יהיה דין מרומה".
חוקר יהדות אתיופיה קרוב ל-40 שנה אשר יצא כ-70 פעמים לאתיופיה, וחקר ודרש על יהדות אתיופיה וחיבר למעלה מ-10 ספרים על יהדות אתיופיה, ומכיר את יהדות אתיופיה לפניי ולפנים, ובקי גדול בכל אורחות חייהם ומורשתם של יהודי אתיופיה, הרה"ג מנחם ולדמן שליט"א, בהקדמה לספרו החדש 'יהודי אתיופיה ומורשתם' (עמ' 21) כותב בזה"ל: "ייחודה וריחוקה של יהדות אתיופיה, עם ריבוי ההעלם והמורכבות במורשתה ובהליכות חייה, הביאו לעיתים לאי הבנות ול'קלות בלתי נסבלת' בהסתמכות על מידע שגוי ועל דעות קדומות, היו שהביעו דעות שלא היה להן על מה לסמוך בקרקע המציאות, נכתבו הסברים מופרכים".
בשו"ת 'משנה הלכות' (חלק יז סי' יב), כתב בעניין יהדות אתיופיה:
"הנה דבר גדול כזה לפסוק על שבט כולו מישראל אם הוא כשר או פסול או אינו מישראל כלל, אין זה ענין שיכול היחיד להורות יחיד ואפילו כגובה ארזים גבהו, וכבר אמרו חז״ל (משנה ריש סנהדרין, ועי׳ רמב״ם הל׳ סנהדרין פ״ה ה״א) אין דנין את השבט אלא על פי בית דין של שבעים ואחד, ולא רק לגבי השבט כולו אלא אף על היחיד להעלותו או לפסלו היו דנין בסנהדרין, עיין שלהי מס׳ מדות פ״ה מ״ד סנהדרין גדולה של ישראל יושבת ודנה את הכהונה וכהן שנמצא בו פסול לובש שחורים ומתעטף שחורים ויוצא והולך לו ושלא נמצא בו פסול לובש לבנים ומתעטף לבנים נכנס ומשמש עם אחיו הכהנים ויום טוב היו עושין שלא נמצא פסול בזרעו של אהרן הכהן וכך היו אומרים ברוך המקום ברוך הוא שלא נמצא פסול בזרעו של אהרן וכו׳ ע׳׳ש וברמב׳׳ם הלכות ביאת המקדש פ״ו הי״א, והרי דאף לפסול כהן מכהונתו לחוד ולא לפסלו מכלל ישראל בעי' סנהדרי הגדולה של ישראל וכ׳׳ש לפסול שבט כולו שהי׳ צריך לזה ב׳׳ד הגדול ולדון לפניהם, והם יקבעו ההלכה ע״פ רוב כדקיי״ל אחרי רבים להטות. ולדעתי היו צריכין עכ״פ לאסוף רבני וגאוני המקום ולהציע לפניהם השאלה ולהביא מהם את היודעים עניניהם ומנהגיהם של הני אינשי, או אם צריך לשלוח שלוחים לארץ מולדתם ולברר המציאות כל מה דאפשר, והכל בצנעא כדרך אבותינו בכל מקום ומקום, ואח״כ יוכלו לדון ע״פ הבירור והגביית עדות לפני ב״ד חשוב, ואז אם היו צריכים עוד אזי ישלחו את כל החומר שנקבצו יחד לגדולי הרבנים וראשי ישיבות לעיין בחומר ההוא בכובד ראש וכל אחד ממרחק יביא דעתו ג״כ, ואח״כ יוכלו לאסוף אסיפה שנית מהרבנים הנבחרים לדון בזה או להוסיף עליהם כפי הנראה להם ואז הי׳ יוצא הדין לאמיתו... וכבר מצאנו וראינו דברים כאלה שאמרו לא זזו משם עד שעשאום עובדי כוכבים גמורים עי׳ יבמות י״ז ע״א וחולין ו׳ ע׳׳א ויש כח ביד חכמים לעשות כזה אם רואים כל החכמים שכן ישר לעשות, ואוי נא לנו שכך עלתה בימינו שדברים העומדים ברומה של עולם שחלק מאחינו בני ישראל הם ח״ו על סף הטביעה והיום זה כותב בעתון ככה ומחר כתוב בעתון ככה ואין זה שייך להם כלל להביע דעה בנידו״ד, ונמצא זרע אברהם אבינו כלה ונאבד".
וראה מה שכתב בספר 'לפיד אש' עמ' תרפו, ששאלו את הרה"ג יקותיאל יהודה הלברשתם זצוק"ל אבדק"ק צאנז – קלוזנבורג, על יהדות אתיופיה וענה להם בזה הלשון:
"כבר הורונו חז"ל למד לשונך לומר איני יודע" אפילו כשיודע, כל שכן בדבר שאינך יודע, והלא בענין האתיופים אין אדם בעולם שיכול לדעת עד שיבוא אליהו" (יש להעיר קצת על דבריו, הרי לנו ארבעה גדולי עולם מעידים עליהם שיהודים הם בני שבט דן והם הרדב"ז שהיה בעל גילוי אליהו כידוע, המהריק"ש, הרב אברהם אזולאי, הר"מ פאניז'אל, והביאו זאת להלכה). הגאון הגדול הרב אהרן בוארון שליט"א, לאחר שחקר ודרש בעניין יהודי אתיופיה כתב בספרו שו"ת 'לב אהרן' (יורה דעה סימן טז' עמ' קלג):
"הרבנים שדיברו בענין, וחששו לתערובת גוים, מבואר כמפורש להדיא בדבריהם שחששו רק משום שלא חקרו את הענין אצל הבקיאים בדבר, אבל אתה הראית לדעת שלאחר המחקר עולה שיש פנים מסבירות שהגיורים שהיו מגיירים ראשי עדת האתיופים באתיופיה היו גיורים כשרים, לא מביעיא מהתורה, אלא אף מדרבנן אם יתברר שהיו מקבלים המצוות בפני שלושה אנשים וזה מבסס מסקנת היבי"א שאינם צריכים גיור לחומרא – אלא שדבר ברור ומובן הוא שפסקו של היבי"א מדבר רק על אותם שהיו מוחזקים עוד באתיופיה שהם מקהל ישראל, ולא על הקבוצות החדשות (פלשמורה) העולים לא"י בשנים האחרונות, שאלו צריכים גיור, ונדמה שכן המנהג לגיירם בחו"ל לפני העלאתם לאה"ק".
הגאון הגדול הרב ציון בוארון שליט"א כתב בספרו שו"ת 'שערי ציון' (ח"ג אה"ע סי' א. ראה עוד בהסכמה לספר 'שאלו שלום ירושלים') בזה"ל:
"תוכחת מגולה על המרחקים בזרוע את קהל עדת 'בני ישראל' מהודו, ואת יוצאי אתיופיה ורואה אני חובה לבוא בזאת בתוכחת מגולה עם כמה רבנים, שלא בדקו את הענין כלל, וחורצים גורלם של כמה רבבות נפשות טהורות מישראל, לשבט ולא לחסד, שלא לאמיתה של תורה, וכן לא יעשה, והדבר קשה שבעתיים בענין יוצאי אתיופיה, אשר כידוע כבר הרדב"ז בדורו הכריע שהם יהודים, ואעפי"כ עדיין נחשבים לגויים אצל אחינו האשכנזים, ונדבקו בזה גם חלק מעדות הספרדים, באופן שאין רוצים לקבלם לא לישיבות ולא לבתי הספר, ואז הם מתרחקים יותר ויותר מכל דת ודין, וכל העדה אזלא ומתדלדלא, ואין מי שירצה לעזור להם לצערנו". ובהסכמה לספר 'במסע אל העבר' כתב הגאון הגדול הרב ציון בוארון שליט"א, על כך שמרחקים את יהודי אתיופיה מרוחניות בזה"ל: "וכולנו עתידים לבוא בחשבון לפני נותן התורה, הבוחר בעמו ישראל באהבה".
הגאון הגדול הרב דוד שלוש זצ"ל, כתב בספרו 'נדחי ישראל יכנס':
"בהקבץ נדחי ישראל אחינו גולי אתיופיה המכונים ״פלשים״ לארץ אבותינו קמו עליהם עוררין: מהם המפקפקים על מקורם היהודי, ומהם על טהרת יהדותם הטוענים שהתערבו בהם גוים, ומהם החוששים להתיר נישואיהם עם קהל ישראל מחשש ספק ממזר שמא קדושיהם קידושין וגיטם אינו גט, והנה בעתה השאלה כדת מה לעשות ואיך לנהוג למעשה עם קהלה זו. תשובה: שאלה זו עלתה על שלחן מלכים, מאן מלכי רבנן, הלא הם ראשון בקדש גדול מרבן שמו, רבי דוד בן זמרא (הרדב״ז) רב וראב״ד במצרים בשנה 1529-1569, ואשר על ידו השני, תלמידו הגאון רבי יעקב קסטרו, ושלישי בקדש הראשון לציון הרה״ג רפאל מאיר פאניז׳ל בשנת 1880-1890. והכריעו שהם יהודים בלי ספק. הרב דוד שלוש זצ"ל אחר שהביא מכתבים ואיגרות ועדויות מפי יהודים ורבנים שנשלחו במשך תקופה של אלף שנה על אודות היהודים הפלשים מלכותם ומלחמותיהם גבורתם ונצחונותיהם, ועוד שהנוצרים לא יכלו לקבל מידע אמתי מהפלשים שאותם חקרו ושרק מפיהם ניתן לבסס מחקר כל שהוא אודותם, לפיכך אין לחכמי ההלכה בישראל להעלות במחשבה שמה יש בדברי החוקרים הנוצרים ניצוץ של אמת, נגד כל מה שמקובל אצל גדולי ישראל בכל הדורות כדי לפסוק על פי השערותיהם הלכה שתיקבע גורלו של שבט מישראל. ניתוקם ממרכזי התורה לא עורר אצל גאוני ישראל חסידים ואנשי מעשה בדורות ראשונים: הרדב"ז ותלמידו והפוסקים שהלכו בעיקבותיהם. בעיות הלכתיות בענין נישואיהם מחשש שנתערבו בהם גויים. למרות שהיהודים החבשים היו כבר מנותקים ממרכזי התורה כבר בימי בית ראשון ואם כן מה כוחם וגבורתם של רבנים בדור ירוד זה לעורר איסורים אשר גבלו ראשונים ולגרום בחומרתם לפסול עדה שלמה שמסרו נפשם על נר ישראל שלא יכבה בארצם. וכי אכשור דרי. והנה באו להחמיר ונמצאו מקילים ומקלקלים לגרום לעדה שלמה להתרחק מרבני וחכמי ישראל ומתורתינו הקדושה במקום לקרבם. ועל מעין זה אמרו: ענותנותו של רבי זכריה בן אבקולס החריבה את ביתנו ושרפה היכלנו".
וכל החרד לדבר ה', ורוצה להגיע לאמיתה של תורה, צריך לשים נר לרגליו, את דברי החזו"א, בקובץ ח"א איגרת לא:
"בירור משפט בבחינת הלכה למעשה, נחלק לעיונים שניים, העיון הראשון, להניף הסולת הנקייה, סעיפי המשפט התוריים [התורניים], ואחריו העיון השני, החדירה בעובדה הנוכחת לפנינו, במעלותיה ומגרעותיה, ובדיוק משקל של פרק מפרקיה, כדי להתאים את הנידון אל סעיף ההלכה המכוון עליו, ומרובים המכשולים של התאמה כוזבת, מהמכשולים ביסוד ההלכה. זאת אומרת, אף שאין הדיין אומר על מותר אסור ועל אסור מותר, בכל זאת הוא נכשל במעשה שבא לידו, ומחליט בכוח המדומה, שזה שבא לידו הוא של הסעיף הידוע, בעת שהעלים עין מקו דק רב ערך, בפלילת [בשפיטת] המשפט, הנבנה תמיד על קווים שכליים דקים, ובהעלמה זו, הוציא משפט מעוקל, מעוות לא יוכל לתקון".
תורתו מגן לנו היא מאירת עינינו
"לולא אלוקי אבי בעזרי" אשר שלח לנו את משה רבנו של הדור את מרן הרב עובדיה יוסף זצוק"ל שהלך עם האמת של התורה ופסק על פי התורה הקדושה ולא שהה אל השקר והכזב של חוקרים נוצרים "אשר פיהם דיבר שוא ולשונם לשון שקר" (תהלים קמד יא) וכתב פסק ארוך ומנומק שיהודי אתיופיה הם יהודים קדושים מזרע ישראל ודחה בראיות ברורות את כל החששות שאין להם מקור וכתב שאין לפסול את היהודים הקדושים שבטי י-ה אשר מסרו נפשם על תורת ה' ועל עמו וכל גדולי ישראל בכל דור ודור מעידים עליהם שהם יהודים ולא התייחסו לצבע עורם כלל, והמערערים נשענו על קנה רצוץ, על עדות חוקרים גויים שהעלילו כי 'ביתא ישראל' במקורם נוצרים שהפכו ליהודים. שקר גס זה הומצא מתוך אינטרס מיסיונרי מרושע, שהיהדות תזנח את יהודי אתיופיה לאנחות והם יפלו טרף לשיניהם הנוצריות. אולם כאמור יש מקורות איתנים המפרטים במדוייק את שורשי הקהילה היהודית ושו"תים העוסקים בכך. לפיכך קם פוסק הדור הרב עובדיה יוסף זצוק"ל והבהיר נחרצות כי לאחר בירור מקיף, אנשי 'ביתא ישראל' הינם יהודים ואינם זקוקים לעבור גיור לחומרא, ומותרים לבוא בקהל ה'.
גם יש להעיר, על מ"ש "הפסיקה הגורפת של רבנים כה רבים בדבר ההכרח לגייר את עולי אתיופיה", בשונה מקביעתו של הגר"ע יוסף זצ"ל, שהם יהודים לכל דבר וענין, אך יש לך לדעת כי קביעתו הנחרצת והברורה של הגר"ע יוסף זצ"ל, באה אחר חקירה יסודית ובירור מקיף4, כלשונו, "וגם אני הצעיר בשבטי ישראל חקרתי ודרשתי היטב בעניניהם", (מכתב משנת תשל"ג), בשונה לרוב ככל הרבנים שדרשו גיור לחומרא, שמבואר כמפורש להדיא בדבריהם שחששו משום שלא חקרו את הענין אצל הבקיאים בדבר, כמובא בשו"ת "לב אהרן" (חיו"ד סי' טז), והרואה יראה שפעמים רבות נכתבו הדברים על צד – על צד ובלשון נראה ומסתבר וכיו"ב, ודברי הגר"ע יוסף זצ"ל, מיוסדים על אדני האמת והצדק, ואליו יש לשמוע, ובפרט שהגר"ע יוסף הביא כל דבריהם ודחה אותם בראיות ברורות. ויתירה מזו, הכרעתו של הגר"ע יוסף זצ"ל, נשענת ומתבססת על מקורות מהימנים ועל יסודות איתנים בהלכה של גדולי הפוסקים וההוראה ראשי מתיבתא, אבירי הרועים רבנן קדישי וקשישאי איתני עולם דפקיע שמייהו חכמי וגאוני ישראל לדורותיהם, הרדב"ז ומהריק"ש, שכל דבריהם כגחלי אש.
__________________________
4 יש לציין, כי, גם גדולי הרבנים באשכנז במאה הקודמת, לאחר שחקרו ודרשו על יהודי אתיופיה, קבעו שבני העדה האתיופית הם יהודים לכל דבר וענין, וביניהם, הרב יעקב ספיר זצ"ל, לאחר שאסף ידיעות חשובות במסעותיו, שמע ידיעות מפי מסיונרים שפעלו באתיופיה, ונפגש עם כמה מבני העדה שהגיעו לירושלים ולמצרים, כתב מאמרים על מנהגי העדה, פירסם איגרות כוהני העדה וזקניה, קבע ואמר: "נעלה מכל ספק כי אחינו בני אבינו הם בני יעקב זרע ישראל", דבריו על יהודי אתיופיה הם מקור הלכתי חשוב, בעקבות דבריו חלה התעוררות בעולם היהודי באותה תקופה לפעול להצלת יהודי אתיופיה מהמיסיון. ר"ע הילדסהיימר זצ"ל, לאחר שחקר ודרש בענין יהודי אתיופיה, קבע כי "אחינו ובשרנו הם וכי באה העת להצילם ולהחיותם", וקרא לקהילות ישראל לערוך מגבית להוצאות הדרך של משלחת אל יהודי אתיופיה ולספק להם ספרי קודש ותשמישי קדושה. הרב יוסף גוגנהיימר זצ"ל, רבה של קולון, לאחר שחקר ודרש על יהודי אתיופיה, כתב חוות דעת הלכתית ואמר, "יהודי אתיופיה הם יהודים, שאבות אבותיהם גלו לאתיופיה לפני חורבן בית שני", (ראה 'שאלו שלום ירושלים' 134 - 149).
- אנונימי יקר, ניכר שהדבר חשוב לך, אך שים לב שהאתר לא מיועד לפסיקת הלכה, ואף לא לסכם את כל הדעות בנושא, אלא רק להביא את השקפתם ושיטתם של אדמו"רי חב"ד, שהיו ידועים בזהירותם באהבת ישראל ובכבוד כל אדם, ודעתם מבוססת אך ורק על אדני התורה. בברכה, בא מועד • שו"ת • י"ג בניסן ה'תשפ"ג ליצירה | 23:02, 4 באפריל 2023 (UTC)
ברוך קליינברג
בניו: מנחם מענדל קליינבערג , משה צבי קליינבערג, מורדכי העניך קליינבערג, לוי יצחק קליינבערג
פסקי דינים אדמו"ר האמצעי
בפתח דבר של הרבי לבפר הרבי כותב שיש עוד על השולחן ערוך אך לא הגיע לידינו. עיין שם. פתח דבר להוצאה הראשונה תשיט או תשיז
רפאל צבי הרטמן
חתנו ר' יהושע רסקיו, מקושר לערך של יהושע רסקין אחר
שניאור זלמן ליברוב
זה זלמן ליברוב אחר
הלל מפריטש
חשוב מאוד להביא את סיפור המסירות נפש שלו ומה באמת היה איתו למסקנה( עם העגלה ותישן עם הפופיק למעלה)
קובץ:הרב שלום ישראל חודוקוב בחדר המזכירות.jpg
כתבתי בטעות חודוקוב במקום חודקוב.
ניו יורק
כתוב בערך ”ניו יורק”, בכותרת ”ההיסטוריה חב”דית של העיר”, כך:
תר"צ הרבי הריי"צ מבקר בניו-יורק
בייום רביעי, "ג אלול תרפ"ט הגיע אדמו"ר הריי"צ לביקור באמריקה, אוניית אדמו"ר הריי"צ עגנה בניו יורק, שם שהה בתחילת ביקורו, ומשם נסע גם בחזרה בתאריך כ"א תמוז תר"צ.
ולענ”ד דרוש תיקון:
א) לפני הנ”ל כתוב בתת כותרת: ”עד שנת תר"צ”. ואח”כ כאן כתוב בתת כותרת: ”תר”צ (הרבי הריי”צ מבקר בניו-יורק)”. אך מדובר כאן גם על שנת תרפ”ט. וא”כ לכאורה הי’ צריך לכתוב בתת כותרת שלפנ”ז ”עד שנת תרפ”ט”. ובתת כותרת כאן לכתוב ”תרפ”ט הרבי הריי”צ מבקר בניו יורק”.
ב) כתוב שהרבי הריי”צ הגיע לניו יורק לביקור ב-”ג אלול תרפ”ט, שלכאורה הכוונה לי”ג אלול תרפ”ט - במילים אחרות, חסר אות יו”ד.
(ואולי האות יו”ד נכנסה בטעות למילה ”בייום רביעי” ששם כתוב משום מה פעמיים יו”ד).
ג) בערך תרפ"ט בחבדפדיה כתוב שאדמו”ר הריי”ץ הגיע בי”ב אלול תרפ”ט ואילו כאן כתוב שבי”ג אלול.
משה שייעוויץ
כתוב בהתחלה שנפטר בתשמ״ב ובסוף בתשד״מ
דובער פרוס
דובער התייתם מאימו מספר חודשים לפני שאביו נלקח למאסר.
לדובער לא היו בנות כך שאין לו חתנים!