יצר הרע: הבדלים בין גרסאות בדף
מ (החלפת טקסט – "לעתים" ב־"לעיתים") |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 15: | שורה 15: | ||
==מלחמת היצר== | ==מלחמת היצר== | ||
על האדם לכבוש את יצרו; ואף נאמר ב[[משנה]] במסכת אבות: {{ציטוטון|איזהו גיבור הכובש את יצרו}}{{הערה|משנה, אבות, ד}}. | על האדם לכבוש את יצרו; ואף נאמר ב[[משנה]] במסכת אבות: {{ציטוטון|איזהו גיבור הכובש את יצרו}}{{הערה|משנה, אבות, ד}}. | ||
בתוך כל אדם שוכנים שני יצרים: היצר הטוב והיצר הרע. [[חז"ל]] [[מדרש|דורשים]] את הפסוק: {{ | בתוך כל אדם שוכנים שני יצרים: היצר הטוב והיצר הרע. [[חז"ל]] [[מדרש|דורשים]] את הפסוק: {{ציטוטון|טוֹב יֶלֶד מִסְכֵּן וְחָכָם מִמֶּלֶךְ זָקֵן וּכְסִיל אֲשֶׁר לֹא יָדַע לְהִזָּהֵר עוֹד}}{{הערה|ספר קהלת, פרק ד, יג.}}, כמתייחס לשני היצרים; היצר הרע מכונה בשם "מלך זקן וכסיל", מכיוון שהוא נכנס אל האדם כבר בלידתו, ולעומתו היצר הטוב מכונה בשם "ילד מסכן וחכם", שכן גמר כניסתו אל האדם הוא רק שלוש עשרה שנים לאחר הלידה - בזמן [[בר מצווה|בר המצווה]]. | ||
ב[[מסכת]] | ב[[מסכת שבת]] נכתב: {{ציטוטון|כך היא אומנתו של יצר הרע: היום אומר לו עשה כך, ולמחר אומר לו עשה כך, עד שאומר לו עבוד [[עבודה זרה]], והולך ועושה}}{{הערה|מסכת שבת, דף ק"ה}}. גישה דומה ניתן למצוא ב[[מסכת סוכה]]: {{ציטוטון|אמר רבי אסי: יצר הרע בתחילה דומה לחוט של בוכיא (חוט דק) ולבסוף דומה כעבותות העגלה (חבל עבה)}}{{הערה|מסכת סוכה, דף נ"ב}}. | ||
אחת מדרכי התמודדות עם היצר הרע היא: "רבי ישמעאל אומר: אם פגע בך מנוול זה - משכהו לבית המדרש" | אחת מדרכי התמודדות עם היצר הרע היא: "רבי ישמעאל אומר: אם פגע בך מנוול זה - משכהו לבית המדרש"{{הערה|מסכת קידושין דף ל}}. | ||
{{אדם}} | {{אדם}} | ||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
[[קטגוריה:מושגים כלליים]] | [[קטגוריה:מושגים כלליים]] |
גרסה מ־05:26, 22 ביולי 2022
יצר הרע או שטן, הוא הוא כינוי לכח המניע את האדם לפעול בניגוד לרצון הבורא. בחסידות מבואר שהיצר הרע הוא הנפש הבהמית.
מקורות ושמות
בתורה מופיע המונח "יצר לב האדם רע מנעוריו", המרמז לפעולתם של כוחות אלו כבר מיום היוולדו של התינוק[1].
בתלמוד ובמדרשים לעיתים היצר הרע מופיע כדמות חיצונית המסיתה את האדם לעבירה.
לעיתים מכונה היצר הרע בשם שטן.[2]
במסכת סוכה מסופר על מספר שמות שהוענקו ליצר הרע: "דרש רבי עוירא ואיתימא רבי יהושע בן לוי: שבעה שמות יש לו ליצר הרע - הקדוש ברוך הוא קראו "רע"; משה קראו "ערל"; דוד קראו "טמא"; שלמה קראו "שונא"; ישעיהו קראו "מכשול"; יחזקאל קראו "אבן"; ויואל קראו "צפוני."[3].
כינוי נוסף ליצר הרע הוא זקן וכסיל או מלך זקן וכסיל. מקור הביטוי במדרש רבה: "מלך זקן וכסיל - זה יצר הרע. ולמה קורא אותו מלך? שהכל שומעין לו. ולמה קורא אותו זקן? שמזדווג לו מילדותו ועד זקנתו. ולמה קורא אותו כסיל? שהוא מלמד לאדם דרך רעה"[4].
מלחמת היצר
על האדם לכבוש את יצרו; ואף נאמר במשנה במסכת אבות: "איזהו גיבור הכובש את יצרו"[5]. בתוך כל אדם שוכנים שני יצרים: היצר הטוב והיצר הרע. חז"ל דורשים את הפסוק: "טוֹב יֶלֶד מִסְכֵּן וְחָכָם מִמֶּלֶךְ זָקֵן וּכְסִיל אֲשֶׁר לֹא יָדַע לְהִזָּהֵר עוֹד"[6], כמתייחס לשני היצרים; היצר הרע מכונה בשם "מלך זקן וכסיל", מכיוון שהוא נכנס אל האדם כבר בלידתו, ולעומתו היצר הטוב מכונה בשם "ילד מסכן וחכם", שכן גמר כניסתו אל האדם הוא רק שלוש עשרה שנים לאחר הלידה - בזמן בר המצווה.
במסכת שבת נכתב: "כך היא אומנתו של יצר הרע: היום אומר לו עשה כך, ולמחר אומר לו עשה כך, עד שאומר לו עבוד עבודה זרה, והולך ועושה"[7]. גישה דומה ניתן למצוא במסכת סוכה: "אמר רבי אסי: יצר הרע בתחילה דומה לחוט של בוכיא (חוט דק) ולבסוף דומה כעבותות העגלה (חבל עבה)"[8].
אחת מדרכי התמודדות עם היצר הרע היא: "רבי ישמעאל אומר: אם פגע בך מנוול זה - משכהו לבית המדרש"[9].
אדם | ||||
---|---|---|---|---|
תארים | אדם · איש · גבר · אנוש | |||
אברים (בגוף) | מוח · פנים · עין · אף · אוזן · פה · שיניים · שערות · זקן · מתנים · עורף · בשר · גידים · עצמות · עור · לב · כבד · רגל · ציפורניים · אברי גוף האדם (תבנית) | |||
חושים | ראייה · שמיעה · ריח · טעם · מישוש | |||
חלקי הנשמה | נפש · רוח · נשמה · חיה · יחידה · ראו גם: עצם הנשמה | |||
הנפשות | יצר הטוב · יצר הרע · נפש האלוקית · נפש הבהמית · נפש השכלית | |||
פרטים נוספים | אדם העליון · פני אדם · ירידת הנשמה לגוף · לא אדם · עולם קטן | |||
סוגי נפשות | זרע אדם · זרע בהמה |