משתמש:חסיד של הרבי/מגבעת קנייטש: הבדלים בין גרסאות בדף

אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{בעריכה}}
<div style="text-align: center;">
'''גודל דף זה – {{PAGESIZE:משתמש:חסיד של הרבי/מגבעת קנייטש}} בתים'''
</div>
[[קובץ:תשיא 2.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרבי, בשנת [[תשי"א]] עם כובע קנייטש.]]
[[קובץ:תשיא 2.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרבי, בשנת [[תשי"א]] עם כובע קנייטש.]]
'''מגבעת קנייטש''' זוהי המגבעת שאותה נוהגים [[חסידי חב"ד]] לחבוש לראשם, המגבעת נקראת קנייטש על שם הקיפול שיש בכובע בצדו העליון, ותרגום המילה קנייטש מ[[אידיש]] הוא "קיפול". חסידי חב"ד נוהגים לעשות כמין משולש בצדו העליון של הכובע ובכך ליצור לו שלושה פינות המכוונות כנגד שלושת הספירות [[חכמה]], [[בינה]], ו[[דעת]].
'''מגבעת קנייטש''' זוהי המגבעת שאותה נוהגים [[חסידי חב"ד]] לחבוש לראשם, המגבעת נקראת קנייטש על שם הקיפול שיש בכובע בצדו העליון, ותרגום המילה קנייטש מ[[אידיש]] הוא "קיפול". חסידי חב"ד נוהגים לעשות כמין משולש בצדו העליון של הכובע ובכך ליצור לו שלושה פינות המכוונות כנגד שלושת הספירות [[חכמה]], [[בינה]], ו[[דעת]].


==רקע==
==השטריימל בחב"ד==
מאז ומעולם נהגו חסידי חב"ד לחבוש לראשם מגבעת לשם [[כיסוי שני]]{{הערה|[[ספר המנהגים]] עמ' 6}}, כיום לא ידוע איזה מגבעת חבשו [[חסידי חב"ד]] לפני הקנייטש, אך מה שידוע שבזמנים המסוגלים חבשו לראשם חסידי חב"ד [[שטריימל]]{{הערה|[[שמועות וסיפורים]], ר"נ כהן, ח"ב עמ' 442}}, ובעקבות [[גזירת הלבוש]] שגזר הצאר ניקולאי בשנת [[תר"ד]] החליפו את השטריימל ואת המגבעת שחבשו עד אז ב[[קסקט]].
{{ערך מורחב|ערך=[[שטריימל]]}}
[[קובץ:מכירות תשלט.png|שמאל|ממוזער|250px|מכירת המצוות אצל הרבי, בצד שמאל נתן לראות את המוכר כששטריימל לראשו]] מנהג שהשתרש ביהודי אירופה עוד מימי ה[[בעל שם טוב]] היה חבישת שטריימל על הראש, ויש לדבר מספר גרסאות מדוע החלו היהודים לחבוש שטריימל. גירסא ראשונה אומרת שחבישת השטריימל החלה בעקבות גזירתו של אחד מצארי רוסיה שאסר על ה[[יהודים]] להלך עם [[כיפה]], ויהודי רוסיה שלא יכלו להשלים עם כזו גזירה כרכו סביב כיפתם זנב חיה, וכך הסתירו את כפתם והלכו אתה ללא מורא. כריכת הזנב מסביב לכיפה הסבה מראה שלראשם של היהודים יש כובע מחמם שאותו נהגו הרבה מ[[רוסיה|רוסים]] לשים בתוקפת החורף הקשה, וכך נצלו היהודים מגזרתו של הצאר.  גירסא אחרת אומרת שהשטריימל היה לבוש כבוד שאותו נהגו ללבוש פריצים ואנשים חשובים בסביבות [[פולין]], והיהודים אמצו את לבוש זה גם אליהם.


הפעם הראשונה בה הגיע השטריימל לחב"ד הוא מזמן [[אדמו"ר הרש"ב]]{{הערה|נתן לראות זאת בתמונות שהצטלמו בתקופתו}}, ויש אומרים שעוד מזמן [[אדמו"ר המהר"ש]]. אם כי עד אז המגבעת בכלל, והקנייטש בפרט נחשב בעייני חסידים הגדולים כלבוש מודרני, ומשום כך רוב חסידי חב"ד העדיפו לחבוש לראשם את ה[[קסקט]].
משהו אחר שדומה לשטריימל הוא הספודיק, ספודיק הוא כובע שבדומה לשטריימל אף הוא עשוי מזנב חיה, אך הוא גבוה וצר יותר מהשטריימל. הספודיק היה כובעם של ה[[קוזאקים]], ובשל [[גזירת הלבוש]] נגזר על היהודים ב[[פולין]] לחבוש את כובעם של ה[[קוזאקים]] מנהג שנשתמר עד היום אצל חסידות פולין.
 
בפועל [[חסידות חב"ד|חסידי חב"ד]], כמו כל שאר החסידויות האחרות שמקורן בסבביות [[רוסיה]] ו[[אוקראינה]] נהגו ללכת עם שטריימל בשבתות ובמועדים, ובמגבעת{{הערה|כיום לא ידוע איזה מגבעת הייתה לחסידים לפני [[גזירת הלבוש]]}} בימי חול, אך בעקבות [[גזירת הלבוש]] שגזר הצאר ניקולאי בשנת [[תר"ד]] החליפו [[חסידות חב"ד|חסידי חב]] את המגבעת בקסקט{{הערה|כמו כן החליפו את ה{{מונחון|קפוטה|ז'קט ארך שאותו נוהגים כיום ללבוש מרבית החסידויות}} ב[[סירטוק]]}}, אך המשיכו עדיין ללכת עם שטריימל בשבתות ובמועדים.
 
[[אדמו"ר המהר"ש]] הורה לבנו, [[אדמו"ר הרש"ב]] שילך עם שטריימל רק ב[[ליובאוויטש]]. וכך נהג הוא ובנו [[אדמו"ר הריי"צ]], ובשבת החתן של [[הרבי]] החל ללכת באופן תמידי עם השטריימל, גם כשלא נכח בעיירה [[ליובאוויטש]].
 
בעת שקיבל [[הרבי]] את הנשיאות הוא סירב ללבוש על ראשו את השטריימל של [[אדמו"ר הריי"צ]] על ראשו. חסידים מצביעים על מספר סיבות, סיבה אחת היא שמפני שאשת [[הרש"ג]] רצה שבעלה הרש"ג יקבל את השטריימל, ולכן סירב הרבי לקחתו ללא הסכמתה. סיבה אחרת מצביעה על כך שאשת [[אדמו"ר הריי"צ]] חפצה  להביא לרבי את השטריימל במתנה, אך הרבי סירב וזאת מפני שחפץ לקבל אותו בירושה, ולא במתנה. עוד סיבה שהצביעו עליה חלק מהחסידים שהרבי לא חפץ להיות לבוש כאדמו"ר, אלא העדיף לבוש פשוט כשל אחד החסידים.
 
==הקסקט בחב"ד==
[[קובץ:הרבי עם קסקט.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרבי חובש לראשו קסקט, התמונה צולמה לצורך הנפקת דרכון עבורו]]
הקסקט היה, ואף נשאר סימן ההיכר של [[חסידי חב"ד]]. מאז תקופתו של [[אדמו"ר הזקן]] ועד לדורנו [[דור השביעי]]{{הערה|אמנם כיום זה נמצא באופן מופחת}} חסידי חב"ד היו חובשים קסקט לראשם, היו כאלה שהיו מהלכים אף עם מגבעת אך תופעה זו הפסיקה סופית בשנת [[תר"ד]] כשגזר הצאת ניקולאי את [[גזירת הלבוש]], אז כל [[חסידי חב"ד]] לבשו את הקסקט.
 
מסופר שכשר' [[מנחם צבי ריבקין]] מונה לרבנות בעיר [[מנצ'סטר]] דרשו ממנו קהל היהודים בעיר להחליף את הקסקט שחבש על ראשו בכובע מסוג צילינדר, ר' מנחם צבי שהרגיש שהוא לא מסוגל להחליף את הקסקט הפשוט בכובע מגושם רצה לעזוב את הרבנות בעיר. כשאמר זאת ל[[אדמו"ר הריי"צ]] הוא הורה לו שלא יעזוב את רבנות העיר, ויחבוש את כובע הצילינדר כרצון התושבים. ואכן ר' מנחם צבי חבש את המגבעת לראשו, דבר שהציל את חייו לאחר מכן. כשהתחילה [[מלחמת העולם השנייה]] באחד ההפצצות הגרמניות על העיר הוא ניצל בזכות כך כאשר רסיסים מהפצצות נבלמו ע"י כובע הצילנידר שחבש לראשו.
 
אצל [[חסידי חב"ד]] נחשבה המגבעת כלבוש אופנתי וכאחד מלבושי הכבוד שאתם התתפארו האנשים, ונמנעו בשל כך לחבוש לראשם מגבעת, אלא הסתפקו בחבישת קסקט פשוט. והצביעו על מה שאמר [[אדמו"ר הזקן]] שאלה שמתלבשים במלבושי כבוד הם בבחינת "האובדים בארץ אשור"{{הערה|[[לקוטי סיפורים]], תשכ"ו, עג}} ומה שאמר [[אדמו"ר האמצעי]] שלבושי האופנה והכבוד הם מהקליפות הקשות ביותר ששרשן הוא ב[[עבודה זרה]]{{הערה|[[מאמרי אדמו"ר האמצעי]], אחרי, תקו-תקיב}}.
 
ר' [[ישראל ג'ייקובסון]] סיפר{{הערה|זכרון לבני ישראל, ק"צ}} שכשיצאו מ[[רוסיה]] בשנת [[תש"ו]] המשפיע ר' [[ניסן נמנוב]] הזהיר את כל החסידים שיצאו באזהרה חמורה שלא יחליפו את הקסקט בכובע.
 
מסופר שכשהגיע ה[[משפיע]] ר' [[מנחם מענדל פוטרפס|מענד'ל פוטרפס]] אל [[הרבי]] הורה לו הרבי להשאר עם הקסקט, וכן היה עם החסיד ר' [[חיים דובער חן|בערק'ה חן]] שהחליף את הקסקט שלבש במגבעת, והרבי הורה לו לחזור וללבוש את הקסקט.
 
===חסידים עם קסקט===
<gallery>
קובץ:ר מענדל תשרי נב.gif|ר' [[מענדל פוטרפס]]
תמונה:חן.jpg|left|thumb|ר' [[חיים דובער חן|בערק'ה חן]]
קובץ:ר' משה.jpg|ר' [[משה ניסלביץ']]
קובץ:זלמן לייב אסטולין.jpg|ר' [[זלמן לייב אסטולין]]
קובץ:בנצי.jpg|שמאל|ממוזער|ר' [[חיים בן ציון רסקין]]
קובץ:שלוימק'ה.jpg|ר' [[שלמה מיידנצ'יק]]
</gallery>


==תולדות הקנייטש בחב"ד==
==תולדות הקנייטש בחב"ד==
[[קובץ:אדמור הרייצ מגיע לארהב.jpg|שמאל|ממוזער|250px|[[אדמו"ר הריי"צ]] מגיע לחופי [[ארה"ב]] כשלראשו שטריימל. בצד שמאל נתן לראות את [[הרש"ג]] שלראשו מגבעת מסוג צילינדר, שאר החסידים מהלכים עם מגבעות קנייטש]]
[[קובץ:אדמור הרייצ מגיע לארהב.jpg|שמאל|ממוזער|250px|[[אדמו"ר הריי"צ]] מגיע לחופי [[ארה"ב]] כשלראשו שטריימל. בצד שמאל נתן לראות את [[הרש"ג]] שלראשו מגבעת מסוג צילינדר, שאר החסידים מהלכים עם מגבעות קנייטש]]
בתחילה יהודי אירופה לא היו הולכים כלל עם מגבעת, אלא כובעם היה ללא שוליים כלל וללא מצחיה{{הערה|כמו כובע גרב}}. אך לאחר מספר שנים גזרו שלטונות [[רוסיה]] שה[[יהודים]] יוסיפו לכובעם מצחייה{{הערה|בדומה לקסקט}}. ווארט שהיה בימים ההם אמר שבתחילה היו החסידים הולכים עם כובע גרב שהיה ללא מצחייה וללא שוליים, וכך כשראו דבר מה יפה היו יכולים להסתכל למעלה ולראות מי ברא דברים אלה. אך אז באו שלטוניות [[רוסיה]] וגזרו שעל ה[[יהודים]] להוסיף מצחייה לראשם, ודבר זה שהפריע להם להסתכל למעלה, אך היו  עוד יכולים להפוך אותו וכך דבר זה לא הפריע להם. ואז ראו השלטונות שהיהודים ממשיכים לראות "מי ברא דברים אלה" וציוו עליהם להוסיף שוליים לכובעם, וכך לכל כיוון שלא הפכו אותו לא היו יכולים להסתכל מעלה ולכוון לבם לשמים{{הערה|מתוך ספר זכרון לבני ישראל ל[[ישראל ג'ייקובסון]] עמ' קצ-קצא}}.
בשנים הראשונות היו הולכים חסידי  חב"ד עם כובע עגול ללא שוליים שנקרא קאזיראק. ב[[גזירת הלבוש]] גזר הצאר ניקולאי כי היהודים ילכו עם כובע בעל מצחייה דווקא. כאשר שמע זאת אדמו"ר הצמח צדק, אמר בתגובה כי גזרה זו היא מצד ה'קליפה', שמנסה למנוע את העניין של "שאו מרום עיניכם וראו מי ברא כל אלה" – כלומר, הבטה בשמים ומתוך כך להגיע להתבוננות בגדלות השם ורוממותו. כששמעו זאת חסידי הצמח צדק, התחכמו בקיום הגזירה ולבשו את הקסקט כשהמצחיה מופנת אחורה – כלפי העורף{{הערה|1=[[תורת מנחם]] [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15882&st=&pgnum=95 חלק י' עמוד 70]}}. החסיד ר' [[הלל מפאריטש]] הלך בעקבות כך בכובע חורפי לו הייתה חתיכת בד מחוברת מאחור (על מנת להגן על העורף) גם בימי הקיץ על מנת שלא להסתיר את השמיים באמצעות המצחייה{{הערה|רשימות דברים עמוד 245}}. חסיד שהיה בימים ההם אמר שבתחילה היו החסידים הולכים עם כובע גרב שהיה ללא מצחייה וללא שוליים, וכך כשראו דבר מה יפה היו יכולים להסתכל למעלה ולראות מי ברא דברים אלה. אך אז באו שלטוניות [[רוסיה]] וגזרו שעל ה[[יהודים]] להוסיף מצחייה לראשם, ודבר זה שהפריע להם להסתכל למעלה, אך היו  עוד יכולים להפוך אותו וכך דבר זה לא הפריע להם. ואז ראו השלטונות שהיהודים ממשיכים לראות "מי ברא דברים אלה" וציוו עליהם להוסיף שוליים לכובעם, וכך לכל כיוון שלא הפכו אותו לא היו יכולים להסתכל מעלה ולכוון לבם לשמים{{הערה|מתוך ספר זכרון לבני ישראל ל[[ישראל ג'ייקובסון]] עמ' קצ-קצא}}.


[[חסידי חב"ד]] נהגו ללכת עם קנייטש עוד לפני ש[[הרבי]] קיבל על עצמו את הנשיאות, ויש אומרים שעוד מזמן [[אדמו"ר הרש"ב]]{{הערה|ראה תמונת הלווית האדמו"ר מקאפוסט כאשר כל חסידי חב"ד הלכו שם בקנייטש}}, מה שידוע זה שכבר מזמן [[אדמו"ר הריי"צ]] החלו חלק גדול מחסידי חב"ד להלך עם קנייטש  כמרבית הסוחרים בימים ההם, וכשקיבל על עצמו הרבי את הנשיאות ב[[י' שבט]] [[תשי"א]] החלו מרבית חסידי חב"ד לחבוש את מגבעת הקנייטש. אך היו חסידים שהלכו עם המגבעת שהייתה להם עוד לפני כן, כדוגמת [[הרש"ג]] שהלך עם מגבעת אחרת מסוג צילינדר{{הערה|בהמשך שינה את מגבעת הצילנידר למגבעת אחרת, אך לא קנייטש}}. או שהמשיכו ללכת עם הקסקט, כדוגמת המשפיע ר' [[מנחם מענדל פוטרפס|מענד'ל פוטרפס]] והמשפיע ר' [[בערק'ה חן]].
[[חסידי חב"ד]] נהגו ללכת עם קנייטש עוד לפני ש[[הרבי]] קיבל על עצמו את הנשיאות, ויש אומרים שעוד מזמן [[אדמו"ר הרש"ב]]{{הערה|ראה תמונת הלווית האדמו"ר מקאפוסט כאשר כל חסידי חב"ד הלכו שם בקנייטש}}, מה שידוע זה שכבר מזמן [[אדמו"ר הריי"צ]] החלו חלק גדול מחסידי חב"ד להלך עם קנייטש  כמרבית הסוחרים בימים ההם, וכשקיבל על עצמו הרבי את הנשיאות ב[[י' שבט]] [[תשי"א]] החלו מרבית חסידי חב"ד לחבוש את מגבעת הקנייטש. אך היו חסידים שהלכו עם המגבעת שהייתה להם עוד לפני כן, כדוגמת [[הרש"ג]] שהלך עם מגבעת אחרת מסוג צילינדר{{הערה|בהמשך שינה את מגבעת הצילנידר למגבעת אחרת, אך לא קנייטש}}. או שהמשיכו ללכת עם הקסקט, כדוגמת המשפיע ר' [[מנחם מענדל פוטרפס|מענד'ל פוטרפס]] והמשפיע ר' [[בערק'ה חן]].
שורה 51: שורה 84:


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:לבושים חסידיים]]
[[קטגוריה:מושגים כלליים]]
12,845

עריכות