אברהם יעקב פרידמן (השלישי): הבדלים בין גרסאות בדף

מ
החלפת טקסט – " יחידות " ב־" יחידות "
מ (החלפת טקסט – "מסירות נפש " ב־"מסירות נפש ")
מ (החלפת טקסט – " יחידות " ב־" יחידות ")
שורה 33: שורה 33:
הרב פרידמן הוא מעריץ של [[הרבי]] ושל [[חסידות חב"ד]] ובהזדמנויות רבות הוא מספר על כך. בהיותו בעל זכרון נדיר ומקורב לבית רוזי'ן, הוא מרבה לתאר את הקשרים בין [[אדמו"רי חב"ד]] ובית [[רוזי'ן]], החל מהקשר של סב סבו, רבי [[ישראל מרוז'ין]] עם [[אדמו"ר הזקן]] ועד לדורנו.
הרב פרידמן הוא מעריץ של [[הרבי]] ושל [[חסידות חב"ד]] ובהזדמנויות רבות הוא מספר על כך. בהיותו בעל זכרון נדיר ומקורב לבית רוזי'ן, הוא מרבה לתאר את הקשרים בין [[אדמו"רי חב"ד]] ובית [[רוזי'ן]], החל מהקשר של סב סבו, רבי [[ישראל מרוז'ין]] עם [[אדמו"ר הזקן]] ועד לדורנו.


בתקופה שאביו היה גר בארצות הברית, היה נכנס לעיתים אל הרבי ופעמים ביצע שליחויות מאביו אל הרבי. לאחר התמנותו לאדמו"ר הגיע פעמיים ל[[יחידות]] אצל הרבי. הראשונה הייתה ביום [[ד' בתמוז]] [[תש"מ]], בה שוחחו על עניינים רבים, ביניהם על פגישת [[אדמו"ר הריי"צ]] עם דודו, הרב אברהם יעקב פרידמן והאיסור על פי [[שולחן ערוך]] למסירת שטחים מארץ ישראל לערבים. במהלך היחידות עודד אותו הרבי שימשיך לגור בתל אביב, ולא יעבור למקום אחר{{הערה|נושאים נוספים שנידונו באותה יחידות: ענין הגניזה החרסונית. ביאור במאמר של [[הבעל שם טוב]] ש"[[מלאך]] מיכאל היה נותן כל עבודתו רק עבור [[ציצית]] אחת". ביאור על פי החסידות להלכה שארבע אמות של אדם קונות לו. הצורך בפעולות למניעת ביצוע הפלות בארץ הקודש, אשר כדברי הרבי הדבר נעשה שם בעידוד עובדות סוציאליות המדריכות את הנשים הצעירות שימנעו עצמן מריבוי ילדים. הגדלת הקצבאות למשפחות ברוכות ילדים. ריבוי מקרי החבלה בארץ הקודש בגלל שיחות השלום. הסכנה שב"תכנית אלון" המבתרת את ארץ ישראל לשני חלקים. שלילת ההגדרה של "[[אתחלתא דגאולה]]" לתקופתנו. ג' שבועות. כתבי יד מהרב [[המגיד ממזריטש]] ומרבי [[ישראל מרוז'ין]]. הרחבת הענינים ראה בספר "בצל החכמה"}}. הפעם השניה שנכנס ליחידות הייתה באור ליום [[ט"ו בטבת]] [[תשמ"ד]]. יחידות נמשכה כשעה וחצי בו דיברו על הקשר בין [[אדמו"ר הריי"צ]] לאביו, הרבי [[מרדכי שלום יוסף פרידמן]] ועל מעלת [[מבצע תפילין]] ושלילת הטענות המתנגדות למבצע{{הערה|נושאים נוספים שנידונו באותה יחידות: ביאור [[אדמו"ר הזקן]] למאמר רז"ל "מחשבה טובה הקב"ה מצרפה למעשה". ביאור התפלה "משרתיו שואלים זה לזה". ביאורים בפירוש [[רש"י]] על הפסוק "איש כברכתו ברך אותם", בדברי חז"ל במכילתא "לא ניתנה תורה אלא לאוכלי המן", במאחז"ל "כל העולם לא ניזון אלא בשביל חנינא בני", ובדברי חז"ל "ביקש יעקב לישב בשלוה כו'". בענין מצבם של יהודי רוסיה וה[[מסירות נפש]] שלהם על קיום התורה ומצוות, סיפר הרבי כי קיבל משם שאלה הלכתית מיהודי השומר [[שבת]] ב[[מסירות נפש]], אך מטרידה אותו השאלה, שהיות שיש יהודים שרואים שהוא הולך למקום עבודתו בשבת, והם אינם יודעים שהוא אינו עושה שם מאומה, אם כן האם מותר לו לקדש על יין שהרי לעיני הרואים הוא נחשב כמחלל שבת. כמו כן הוזכר אז הסיפור מהנודע ביהודה אודות הסייעתא דשמיא לפסק הלכה של מורה הוראה. דרך החסידות אינה בתעניות וסיגופים. שהקב"ה יתן ליהודים נסיון של עשירות. ביאור החסידות על הפסוק "והוא יכלכלך". עידוד להוצאת קבצים תורנים על ידי תלמידי הישיבות והכוללים, בהקשר לכך התבטא הרבי: "אחת בשנה" טוב עבור יום הכיפורים, אבל קובץ תורני צריך להוציא אחת לחדשיים או שלושה.}}.
בתקופה שאביו היה גר בארצות הברית, היה נכנס לעיתים אל הרבי ופעמים ביצע שליחויות מאביו אל הרבי. לאחר התמנותו לאדמו"ר הגיע פעמיים ל[[יחידות]] אצל הרבי. הראשונה הייתה ביום [[ד' בתמוז]] [[תש"מ]], בה שוחחו על עניינים רבים, ביניהם על פגישת [[אדמו"ר הריי"צ]] עם דודו, הרב אברהם יעקב פרידמן והאיסור על פי [[שולחן ערוך]] למסירת שטחים מארץ ישראל לערבים. במהלך היחידות עודד אותו הרבי שימשיך לגור בתל אביב, ולא יעבור למקום אחר{{הערה|נושאים נוספים שנידונו באותה יחידות: ענין הגניזה החרסונית. ביאור במאמר של [[הבעל שם טוב]] ש"[[מלאך]] מיכאל היה נותן כל עבודתו רק עבור [[ציצית]] אחת". ביאור על פי החסידות להלכה שארבע אמות של אדם קונות לו. הצורך בפעולות למניעת ביצוע הפלות בארץ הקודש, אשר כדברי הרבי הדבר נעשה שם בעידוד עובדות סוציאליות המדריכות את הנשים הצעירות שימנעו עצמן מריבוי ילדים. הגדלת הקצבאות למשפחות ברוכות ילדים. ריבוי מקרי החבלה בארץ הקודש בגלל שיחות השלום. הסכנה שב"תכנית אלון" המבתרת את ארץ ישראל לשני חלקים. שלילת ההגדרה של "[[אתחלתא דגאולה]]" לתקופתנו. ג' שבועות. כתבי יד מהרב [[המגיד ממזריטש]] ומרבי [[ישראל מרוז'ין]]. הרחבת הענינים ראה בספר "בצל החכמה"}}. הפעם השניה שנכנס ליחידות הייתה באור ליום [[ט"ו בטבת]] [[תשמ"ד]]. [[יחידות]] נמשכה כשעה וחצי בו דיברו על הקשר בין [[אדמו"ר הריי"צ]] לאביו, הרבי [[מרדכי שלום יוסף פרידמן]] ועל מעלת [[מבצע תפילין]] ושלילת הטענות המתנגדות למבצע{{הערה|נושאים נוספים שנידונו באותה יחידות: ביאור [[אדמו"ר הזקן]] למאמר רז"ל "מחשבה טובה הקב"ה מצרפה למעשה". ביאור התפלה "משרתיו שואלים זה לזה". ביאורים בפירוש [[רש"י]] על הפסוק "איש כברכתו ברך אותם", בדברי חז"ל במכילתא "לא ניתנה תורה אלא לאוכלי המן", במאחז"ל "כל העולם לא ניזון אלא בשביל חנינא בני", ובדברי חז"ל "ביקש יעקב לישב בשלוה כו'". בענין מצבם של יהודי רוסיה וה[[מסירות נפש]] שלהם על קיום התורה ומצוות, סיפר הרבי כי קיבל משם שאלה הלכתית מיהודי השומר [[שבת]] ב[[מסירות נפש]], אך מטרידה אותו השאלה, שהיות שיש יהודים שרואים שהוא הולך למקום עבודתו בשבת, והם אינם יודעים שהוא אינו עושה שם מאומה, אם כן האם מותר לו לקדש על יין שהרי לעיני הרואים הוא נחשב כמחלל שבת. כמו כן הוזכר אז הסיפור מהנודע ביהודה אודות הסייעתא דשמיא לפסק הלכה של מורה הוראה. דרך החסידות אינה בתעניות וסיגופים. שהקב"ה יתן ליהודים נסיון של עשירות. ביאור החסידות על הפסוק "והוא יכלכלך". עידוד להוצאת קבצים תורנים על ידי תלמידי הישיבות והכוללים, בהקשר לכך התבטא הרבי: "אחת בשנה" טוב עבור יום הכיפורים, אבל קובץ תורני צריך להוציא אחת לחדשיים או שלושה.}}.


הרב פרידמן משתתף בחגיגות [[סיומי הרמב"ם]] ובשאר אירועים תורניים של חב"ד. בסיום [[הרמב"ם]] הראשון בשנת [[תשמ"ה]], נאם במעלת לימוד [[הרמב"ם]] ושיבח את הרבי על תקנת לימוד הרמב"ם, בין שאר פעולותיו. הוא הדגיש את שייכות לימוד [[הרמב"ם]] לכל אחד, כדברי [[הרמב"ם]] בהקדמתו והזכיר שאביו, הרב [[מרדכי שלום יוסף פרידמן]], עודד הדפסת והפצת [[הרמב"ם]] להמונים. בסיום דבריו בירך את הרבי לקראת יום הולדתו{{הערה|סקירה מהשתתפותו מופיעה ב"אלבום חגיגות הרמב"ם.}}. כשהרב פרידמן עצמו אינו יכול להשתתף הוא שולח שליח מטעמו. בסיומי [[הרמב"ם]] בשנים [[תשס"ד]] ו[[תשס"ה]] שלח את נכדו, הרב שלמה שרף שייצגו בחגיגת סיום [[הרמב"ם]] העולמי ב[[ניו יורק]]{{הערה|1=[http://www.old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=3011 קראון הייטס: סיום [[הרמב"ם]] העולמי ברוב עם], [http://www.old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=7733 סיום [[הרמב"ם]] העולמי נחגג במעמד גדולי התורה]}}.
הרב פרידמן משתתף בחגיגות [[סיומי הרמב"ם]] ובשאר אירועים תורניים של חב"ד. בסיום [[הרמב"ם]] הראשון בשנת [[תשמ"ה]], נאם במעלת לימוד [[הרמב"ם]] ושיבח את הרבי על תקנת לימוד הרמב"ם, בין שאר פעולותיו. הוא הדגיש את שייכות לימוד [[הרמב"ם]] לכל אחד, כדברי [[הרמב"ם]] בהקדמתו והזכיר שאביו, הרב [[מרדכי שלום יוסף פרידמן]], עודד הדפסת והפצת [[הרמב"ם]] להמונים. בסיום דבריו בירך את הרבי לקראת יום הולדתו{{הערה|סקירה מהשתתפותו מופיעה ב"אלבום חגיגות הרמב"ם.}}. כשהרב פרידמן עצמו אינו יכול להשתתף הוא שולח שליח מטעמו. בסיומי [[הרמב"ם]] בשנים [[תשס"ד]] ו[[תשס"ה]] שלח את נכדו, הרב שלמה שרף שייצגו בחגיגת סיום [[הרמב"ם]] העולמי ב[[ניו יורק]]{{הערה|1=[http://www.old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=3011 קראון הייטס: סיום [[הרמב"ם]] העולמי ברוב עם], [http://www.old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=7733 סיום [[הרמב"ם]] העולמי נחגג במעמד גדולי התורה]}}.
14,699

עריכות