יום הכיפורים: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{בעבודה}}
{{בעבודה}}
{חגים וזמנים}}
{{חגים וזמנים}}
'''יום הכיפורים''' הנקרא גם בשם יום הקדוש, הוא יום הקדוש בשנה, בו נמחלים עוונות כל ישראל.
'''יום הכיפורים''' הנקרא גם בשם יום הקדוש, הוא יום הקדוש בשנה, בו נמחלים עוונות כל ישראל.



גרסה מ־09:02, 14 במרץ 2010

הערך נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה אתם מתבקשים שלא לערוך ערך זה בטרם תוסר הודעה זו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניחי התבנית.
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך רצוי לתת קודם תזכורת בדף שיחת הכותבים.

יום הכיפורים הנקרא גם בשם יום הקדוש, הוא יום הקדוש בשנה, בו נמחלים עוונות כל ישראל.

ערב יום הכיפורים

בערב יום הכיפורים המנהג שהרבי היה מחלק לקח.

בשנת תשי"א סיפר הרבי, בשם אדמו"ר הריי"צ: הבעש"ט היה אומר שנתינת לעקאַח בערב יום הכיפורים הוא מנהג עתיק, ובעת נתינת הלעקאַח הי' נוהג לומר "איך גיב דיר לעקאַח און דער אויבערשטער זאָל דיר געבן אַ גוט יאָר", ואאמו"ר (אדמו"ר מהורש"ב נ"ע) הי' מוסיף "אַ זיס יאָר"[1]

לאחד מאנ"ש שנכנס לבקש לעקאַח במוצאי יום הכיפורים – אמר כ"ק אדמו"ר שליט"א: עכשיו אין זה הזמן להענין דנתינת לעקאַח שבערב יום הכיפורים, אבל אעפ"כ (הרבי נתן לו חתיכת לעקאַח, ואמר) הא לך, "פּאַשען זיך"... על כל השנה.

לאלה מאנ"ש שלא הספיקו לקבל "לעקאַח" בערב יום הכיפורים, נתן כ"ק אדמו"ר שליט"א "לעקאַח" בהושענא רבה (או בשמיני עצרת), ובירכם בהנוסח דערב יום הכיפורים.


ערב יוהכ"פ תשי"א

בערב יום הכיפורים, לפני כל נדרי, ה'תשי"א, בירך הרבי את אנ"ש: יתן השי"ת שתהי' לכאו"א התעוררות תשובה אמיתית, חתימה וגמר חתימה טובה לשנה טובה ומתוקה, בגשמיות וברוחניות. אמרו חז"ל "מזונותיו של אדם קצובים לו מראש השנה", ומבאר כ"ק מו"ח אדמו"ר בהמאמר, ש"מזונותיו" לשון רבים, כולל מזון רוחני ומזון גשמי. ויה"ר שתהי' המשכת המזונות – מזון רוחני ומזון גשמי – ללא העלמות והסתרים, בטוב הנראה והנגלה.


עיוכ"פ שנת תשי"ב

לאחרי הברכה לקבוצה השלישית (ראה לעיל ע' 18), קרא כ"ק אדמו"ר שליט"א לה"חוזר" הת' יואל כהן (שהי' בקבוצה זו), והורה לו לומר להתלמידים שלפני כל נדרי יכנסו כולם (באמרו: "זאג די בחורים אז זיי קענען אריינגיין שפעטער"), והוסיף, שיכנסו גם אלה שנכנסו כבר לפנ"ז, אבל, רק התלמידים בלבד. כשנכנסו התלמידים לחדרו הק', הי' כבר כ"ק אדמו"ר שליט"א לבוש בהקיטל ועטוף בהטלית, ופניו מאויימים, והביט בחוזק על כאו"א מהתלמידים, ואח"כ כיסה פניו הק' בטליתו, והתחיל לדבר בקול רועד וחנוק מבכי:

כיון שלומדים אתם בהישיבה של הרבי, הרי אתם בניו של הרבי ("זייט איר דעם רבי'נס קינדער")... ובמילא צריך לברך אתכם בערב יוהכ"פ ב"ברכת הבנים":

"וידבר ה' אל משה לאמר. דבר אל אהרן ואל בניו לאמר כה תברכו את בני ישראל אמור להם. יברכך ה' וישמרך יאר ה' פניו אליך ויחונך. ישא ה' פניו אליך וישם לך שלום. ושמו את שמי על בני ישראל ואני אברכם".

יה"ר שתהיה לכם הצלחה בלימוד התורה ביראת שמים, ובמילוי הכוונה של הרבי ("איר זאלט אויספירן דעם רבי'נס כוונה"). חתימה וגמר חתימה טובה.

ערב יום הכיפורים תשי"ג

א. לאחר תפלת מנחה – אמר הרבי:

יתן השי"ת שתהי' התעוררות פנימית לתשובה אמיתית מעומקא דלבא, חרטה על העבר, והעיקר – קבלה על להבא. וע"פ פסק חז"ל ישראל עושין תשובה ומיד הן נגאלין – תביא ההתעוררות תשובה את הגאולה השלימה והאמיתית ע"י משיח צדקנו, במהרה בימינו.

ב. [לפנות ערב, נכנסו קבוצה אנשים (שלא היו קודם) לבקש ברכתו, ואמר:]

יתן השי"ת שתהי' התעוררות פנימית לתשובה אמיתית מעומקא דלבא, חרטה על העבר, והעיקר – קבלה על להבא.

וכיון שפסקו חז"ל ישראל עושין תשובה ומיד הן נגאלין, ומחשבה טובה הקב"ה מצרפה למעשה – והרי ישנה המחשבה טובה, והקב"ה מצרפה למעשה – יתן הקב"ה שההתעוררות תביא את הגאולה שלימה בקרוב.

ערב יום הכיפורים תשי"ד

אחרי תפלת מנחה, נכנסו להיכל הרבי לבקש ברכתו, ואמר:

השי"ת יעזור שתהיה התעוררות תשובה אמיתית, בלי עצבות, ואם יש צורך – תהיה רק מרירות, הקשורה עם שמחה פנימית, ובמילא תבטל השמחה את כל הגדרים, ובמילא גם את ההעלמות וההסתרים.

ותהיה ההתקשרות עם הקב"ה – ע"י הענין ד"דרשו הויה בהמצאו קראוהו בהיותו קרוב", שהוא ענין קירוב המאור אל הניצוץ – באופן של התקשרות ודביקות הניצוץ בהמאור, ישראל אורייתא וקוב"ה כולא חד, ובמילא תהיה חתימה וגמר חתימה טובה לכל אחד ואחת בתוך כלל ישראל.

ערב יום הכיפורים תשט"ו

אחרי תפלת מנחה, נכנסו להיכל כ"ק אדמו"ר שליט"א לבקש ברכתו, ואמר:

מצות היום בתשובה, דהיינו שהתשובה ביוהכ"פ היא ענין של מצוה.

ומכיון שרצונו של הקב"ה שבני ישראל יקיימו את המצוה – בודאי נותן הוא את הכח והאפשרות שתהיה התעוררות לעשות תשובה, תשובה פנימית ותשובה אמיתית.

וכיון שע"י ענין התשובה "מיד הן נגאלין" – יה"ר שתהיה גאולה מכל הענינים, הן מצד הנפש והן מצד הגוף, המבלבלים לעבודת ה', לימוד התורה וקיום המצוות, וענין זה יביא את הגאולה השלימה והאמיתית. חתימה וגמר חתימה טובה, לשנה טובה ומתוקה בגשמיות וברוחניות.

ערב יום הכיפורים ה'תשט"ז

אחרי תפלת מנחה, נכנסו להיכל כ"ק אדמו"ר שליט"א לבקש ברכתו, ואמר:

מכיון ששנה זו התחילה ביום השבת – הרי, ע"פ דברי אדמו"ר הזקן ששבת ענינה תשובה עילאה, יעזור השי"ת ויתן שתהי' תשובה פנימית, תשובה עילאה,

וממילא יהיה ריבוי בלימוד התורה, לימוד הנגלה ולימוד החסידות,

והתשובה תהיה מתוך שמחה, כפי שהוא בתשובה עילאה הבאה לאחרי תשובה תתאה, וכל האמור יומשך בשנה טובה ומתוקה בגשמיות וברוחניות גם יחד, בתוך כלל ישראל.

ערב יום הכיפורים תשי"ז

אחרי תפלת מנחה, נכנסו להיכל הרבי לבקש ברכתו, ואמר:

יתן הקב"ה חתימה וגמר חתימה טובה, לכל אחד עם בני ביתו, בכל עניניו, שנה טובה ומתוקה בטוב הנראה והנגלה.

כיון שבשנה חל יוכ"פ בשבת, ובנוגע לשבת אומר אדמו"ר הזקן שענינו הוא תשובה עילאה, וגם יוכ"פ ענינו תשובה עילאה– יתן השי"ת שתהי' התעוררות תשובה אמיתית מתוך שמחה, וימשיכו זאת מלמעלה למטה על כל השנה כולה – שתהי' שנה טובה ומבורכת בגשמיות וברוחניות.

ערב יום הכיפורים תשי"ט

יתן השי"ת התעוררות תשובה אמיתית.

וכיון שנכנסים לשנה מלאה – יהי רצון שתהיה שנה עשירה בכל טוב גשמי ורוחני, בכל הג' קוין, תורה עבודה וגמילות חסדים, ובקו העולה על גביהן – קו התשובה, עד להתשובה ד"והרוח תשוב אל האלקים אשר נתנה" – בחיים טובים ומתוקים, נשמה בגוף, ולמלא את הכוונה לעשות לו ית' דירה בתחתונים, בשמחה ובטוב לבב, חתימה וגמר חתימה טובה בתוך כלל ישראל בטוב הנראה והנגלה.

חתימה וגמר חתימה טובה.

לקבוצה נוספת אמר: יתן השי"ת התעוררות תשובה אמיתית,

שתהיה שנה תמימה ומלאה בכל הג' קוין, תורה עבודה וגמילות חסדים, ובקו התשובה שעולה על גביהן עד לתשובה דבחינת "והרוח תשוב אל האלקים אשר נתנה",

ושתהיה האפשרות לעבוד את הקב"ה בשמחה ובטוב לבב ובהצלחה, ועל ידי זה ימלאו את הכוונה ד"דירה בתחתונים", שיהיה בטוב הנראה והנגלה.

חתימה וגמר חתימה טובה בתוך כלל ישראל.

לקבוצה נוספת אמר: יתן השי"ת התעוררות תשובה שלימה ואמיתית, ושתהי' שנה מלאה, מעוברת ותמימה, בכל הג' קוין, תורה עבודה וגמילות חסדים, ובקו העולה על גביהן שהוא קו התשובה, ושימלאו את הכוונה לעשות לו ית' דירה בתחתונים, בשמחה ובטוב לבב. חתימה וגמר חתימה טובה בתוך כלל ישראל.

ערב יום הכיפורים תש"כ

לפני כל נדרי, – בחדרו הק': "וידבר ה' אל משה לאמר. דבר אל אהרן ואל בניו לאמר כה תברכו את בני ישראל אמור להם. יברכך ה' וישמרך. יאר ה' פניו אליך ויחונך. ישא ה' פניו אליך וישם לך שלום. ושמו את שמי על בני ישראל ואני אברכם".

השי"ת יעזור שתהיו חסידים יראי-שמים ולומדים, ויקויים בכם "הם הכירוהו תחלה" – ע"י אור הנגלה והחסידות, ולחדור ("דורכנעמען") את העולם ב"נר מצוה ותורה אור", אור הנגלה והחסידות, ויהי' קאתי מר דא מלכא משיחא – ש"יעלה הפורץ לפנינו", ע"י "ופרצת ימה וקדמה וצפונה ונגבה"5, עד ל"נחלה בלי מצרים"6.

השי"ת יתן לכם חתימה וגמר חתימה טובה, בתוככי כלל ישראל.

ערב יום הכיפורים תשכ"א

בפתח חדרו הק', בשעה 1:30 – לקבוצה מאנ"ש בירך: יתן השי"ת התעוררות תשובה פנימית ואמיתית, שהוא ענין תשובה עילאה.

ויקויים "בקשו פני את פניך הוי' אבקש", ויומשך מהפנימיות דלמעלה עד להפנימיות דלמטה, עד שיחדור בכל חלקי הנפש של כאל אחד ואחד מישראל ועניניו, וגם בחלקו בעולם.

וכל זה יוסיף וימשיך בהחתימה וגמר חתימה טובה לכל אחד ואחד בהמצטרך לו, הן בעבודה ברוחניות והן בגשמיות.

יתן השי"ת חתימה וגמר חתימה טובה לשנה טובה ומתוקה, בתוככי כלל ישראל, "מידו המלאה הפתוחה הקדושה והרחבה", עד לענינים גשמיים, ועד למטה מעשרה טפחים.

אחר תפלת מנחה – בפתח חדרו הק' בירך: יתן השי"ת התעוררות תשובה פנימית ואמיתית,

ויקויים "בקשו פני את פניך הוי' אבקש", ועי"ז תתעורר הפנימיות שלמעלה, שכולו טוב, ויומשך ממנה למטה בכל חלקי העולם דאיש הישראלי, ועי"ז – בחלקו בעולם ובכל העולם כולו.

ויומשך "מידו המלאה הפתוחה הקדושה והרחבה", מטוב האמיתי, בטוב הנראה והנגלה, בבני חיי ומזוני רויחי,

ועד שיתגלה פנימיות העולם – שזהו ענין המשיח, שיבוא ויגאלנו ויוליכנו קוממיות לארצנו, בחסד וברחמים, בעגלא דידן, למטה מעשרה טפחים.

חתימה וגמר חתימה טובה לשנה טובה ומתוקה, בתוככי כלל ישראל, בגשמיות וברוחניות.

חתימה וגמר חתימה טובה.

להתלמידים: "וידבר ה' אל משה לאמר. דבר אל אהרן ואל בניו לאמר כה תברכו את בני ישראל אמור להם. יברכך ה' וישמרך. יאר ה' פניו אליך ויחונך. ישא ה' פניו אליך וישם לך שלום. ושמו את שמי על בני ישראל ואני אברכם"1.

יתן השי"ת לכם, בתוככי כלל ישראל, חתימה וגמר חתימה טובה בטוב הנראה והנגלה.

שתהיו חסידים, יראי שמים ולומדים, מתאים לרצון רבותינו נשיאינו הק', ותסייעו ותפעלו בהפצת המעיינות חוצה, שזה יביא את ביאת משיח צדקנו, למטה מעשרה טפחים, בעגלא דידן.

ויקויים "בקשו פני את פניך הוי' אבקש" – פנימיות האדם ופנימיות העולם, ויהי' "אתהפכא חשוכא לנהורא ומרירו למיתקא", בגאולה השלימה והאמיתית.

חתימה וגמר חתימה טובה.

מוצאי יום הכיפורים

בעת הסעודה דמוצאי יום הכיפורים שנת תשי"א דיבר הרבי אודות המעלה דבעלי תשובה, והזכיר המאמר שהקב"ה אוהב רשעים. וסיים, שבמוצאי יום הכיפורים הכל מתוקן ומסודר ("אַלץ איז אין אָרדענונג").

בשנת תשכ"א הזכיר הרבי בשם אדמו"ר הריי"צ, שהורה שבמוצאי יום הכיפורים מתעסקים עכ"פ בדיבור בענין (עשיית) סוכה

הערות שוליים