ליקוטי אמרים - דף השער: הבדלים בין גרסאות בדף

מ
אין תקציר עריכה
שורה 18: שורה 18:


*'''לבאר היטב איך הוא קרוב מאד בדרך ארוכה וקצרה''' - יש שני אופנים להגיע ל[[אהבת ה']]:
*'''לבאר היטב איך הוא קרוב מאד בדרך ארוכה וקצרה''' - יש שני אופנים להגיע ל[[אהבת ה']]:
:'''"דרך קצרה וארוכה":''' (דרך קלה להשגה, אך אינה משפיע באמת על האדם ולאורך זמן) - האדם מעורר את רגשי לבו באופנים שונים לעבודת [[השי"ת]], ועל ידי התעוררות זו הוא מגיע לידי רשפי אש של אהבת הבורא. בדרך זו אמנם קל יותר לבוא לידי אהבת ה', אך אע"פ שהיא נראית כדרך קצרה, שהרי לא נדרש בה הרבה מן האדם, אלא לעורר את האהבה שב[[לב]]. אך מכל מקום זו דרך ארוכה כי אמנם באותה שעה יש התעוררות גדולה, אבל פעמים רבות אין להתעוררות זו קיום, וכעבור מעט זמן מתבטל כוח ההתעוררות.
:'''"דרך קצרה וארוכה":''' (דרך קלה להשגה, אך אינה משפיע באמת על האדם, ולאורך זמן) - האדם מעורר את רגשי לבו באופנים שונים לעבודת [[השי"ת]], ועל ידי התעוררות זו הוא מגיע לידי [[רשפי אש]] של אהבת ה'. בדרך זו אמנם קל יותר לבוא לידי אהבת ה', אך אפילו שהיא נראית כדרך קצרה, שהרי לא נדרש בה הרבה מן האדם, אלא רק לעורר את האהבה שב[[לב]]. אך מכל מקום זו דרך ארוכה כי אמנם באותה שעה יש לאדם התעוררות גדולה, אבל כעבור מעט זמן מתבטל כוח ההתעוררות והאדם חוזר למקומו הראשון.
:והסיבה לכך היא, שאמנם בשעת מעשה האדם מרגיש התעוררות גדולה בלב אבל כיון שהיא לא שינתה את פנימיותו ומהותו, ובתוך תוכו עדיין הוא נשאר כמקודם עם כל אותן ה[[מידות]] וה[[תאווה|תאוות]] המונעות ממנו להתקרב לאלוקות באמת. לכן בפועל יהיו הרבה מניעות ועיקובים בדרך שלא יניחו לו "להגיע לעיר" להפוך לבו באמת לאהבת ה'.
:והסיבה לכך היא, שאמנם בשעת מעשה האדם מרגיש התעוררות גדולה אבל כיון שעשה זאת ללא עבודה על ה[[מידות]], היא לא שינתה את פנימיותו ומהותו, ובתוך תוכו עדיין הוא נשאר כמקודם עם כל אותן ה[[מידות]] וה[[תאווה|תאוות]] המונעות ממנו להתקרב לאלוקות באמת. לכן בפועל יהיו הרבה מניעות ועיקובים בדרך שלא יניחו לו להפוך לבו באמת לאהבת ה'.
:'''"דרך ארוכה וקצרה":''' (דרך הדורשת עבודה פנימית אבל משנה את פנימיותו באמת) - ואילו הדרך המבוארת בספר התניא דורשת עבודה פנימית, כי כדי להפוך את רגשי הלב מתאוות [[עולם הזה]] לאהבת ה' באמת מוכרחת עבודת ה[[מוח]] אצל כל אחד לפי ערכו. היינו לימוד והשגה בגדלות ה'(כפי שמבואר בפנימיות התורה), ולאחר מכן התבוננות בהעמקת הדעת בעניינים שלמד והשיג, על שמההשגה שבמוח יתעורר גם לבבו ברגשי אהבה לה'.
:'''"דרך ארוכה וקצרה":''' (דרך הדורשת עבודה פנימית אבל משנה את פנימיותו באמת) - ואילו הדרך ה"ארוכה וקצרה" שהיא הדרך המבוארת בספר התניא, דורשת עבודה פנימית, כי כדי להפוך את רגשי הלב מתאוות [[עולם הזה]] לאהבת ה' באמת, מוכרחת עבודת ה[[מוח]] אצל כל אחד לפי ערכו. היינו לימוד והשגה בגדלות ה'(כפי שמבואר בפנימיות התורה), ולאחר מכן התבוננות בהעמקת הדעת בעניינים שלמד והשיג, על שמההשגה שבמוח יתעורר גם לבבו ברגשי אהבה לה'.
:ונמצא שבדרך זו אין סגולות ותחבולות קלות לעורר את הלב, אלא נדרשת מהאדם "יגיעה רבה ועצומה כפולה ומכופלת"{{הערה|[[ליקוטי אמרים - פרק מ"ב]].}}. אבל כיון שבדרך זו נשתנית מהותו ופנימיותו של האדם, ועל ידה הוא הופך בסופו של דבר את רגשי ליבו לאהבת ה' באמת, אז יוצא שהיא דרך קצרה, שהרי דוקה על ידה מגיעים לתכלית המטרה, בפועל ממש אשר על כן היא "דרך ארוכה ''וקצרה''"
:ונמצא שבדרך זו אין סגולות ותחבולות קלות לעורר את הלב, אלא נדרשת מהאדם "יגיעה רבה ועצומה כפולה ומכופלת"{{הערה|[[ליקוטי אמרים - פרק מ"ב]].}}. אבל כיון שבדרך זו נשתנית מהותו ופנימיותו של האדם, ועל ידה הוא הופך בסופו של דבר את רגשי ליבו לאהבת ה' באמת, אז יוצא שהיא דרך קצרה, שהרי דוקה על ידה מגיעים לתכלית המטרה, בפועל ממש אשר על כן היא "דרך ארוכה ''וקצרה''"


1,796

עריכות