המרפסת: הבדלים בין גרסאות בדף
חלוקת קונטרסים (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
חלוקת קונטרסים (שיחה | תרומות) |
||
שורה 37: | שורה 37: | ||
===כינוס השלוחים תשנ"ג=== | ===כינוס השלוחים תשנ"ג=== | ||
{{שכתוב|פסקה=כן|סיבה=כתוב כיומן}} | {{שכתוב|פסקה=כן|סיבה=כתוב כיומן}} | ||
[[קובץ:כינוס השלוחים תשנ"ג.jpg|ממוזער|ימין|250px|הרבי ביציאתו לשלוחים. - [[כינוס השלוחים]] [[תשנ"ג]]]] | [[קובץ:כינוס השלוחים תשנ"ג.jpg|ממוזער|ימין|250px|הרבי ביציאתו לשלוחים. - [[כינוס השלוחים]] [[תשנ"ג]]]] | ||
בשנת [[תשנ"ג]] בהתקיים ה'באנקעט' של [[כינוס השלוחים העולמי]], החלו השערות בקרב קהל ה[[שלוחים]], שהרבי יצא לעודד את שירת '[[יחי אדוננו]]' במהלך הבאנקט. | בשנת [[תשנ"ג]] בהתקיים ה'באנקעט' של [[כינוס השלוחים העולמי]], החלו השערות בקרב קהל ה[[שלוחים]], שהרבי יצא לעודד את שירת '[[יחי אדוננו]]' במהלך הבאנקט. | ||
גרסה מ־07:51, 2 בנובמבר 2020
המרפסת היא המבנה שהוקם במערב בית המדרש הגדול ב-770, ששימש את הרבי בצאתו לתפילות בשנים תשנ"ג - תשנ"ד.
היסטוריה
בכ"ז אדר ראשון תשנ"ב עבר הרבי אירוע מוחי ובעקבות כך הפסיק לרדת מחדרו אל התפילות בזאל הגדול של 770.
בתחילת שנת תשנ"ג, נעשו מספר שינויים ב-770, כדי שהרבי יוכל להתפלל עם החסידים. לפני ראש השנה בנו חדר תפילה מיוחד לרבי, בגובה עזרת הנשים, מעל הפירמידות הקבועות במערב 770, עם חיבור ישיר לחדרו של הרבי. במהלך התפילות רצה הרבי לראות את הקהל והסירו את החלונות, והרבי התאמץ להתרומם מעט כדי לראות. לקראת שמחת תורה בנו את המרפסת, שתאפשר את השתתפותו של הרבי בהקפות באופן שיוכלו לראותו היטב. לאחר חג הסוכות בנו גרם מדרגות מהמרפסת לבימה ב-770. היה זה בעקבות ירידתו הפתאומית של הרבי ל-770 בחג השבועות אשתקד, ובכדי לאפשר את הדבר באם הרבי ירצה לרדת שוב. בתקופה בה הרבי הופיע במרפסת - הורדו חמשת הנברשות שהיו תלויות בתקרת הזאל הגדול, כדי לאפשר לקהל לראות את הרבי. בשנת תשנ"ד שינו קצת את מבנה המרפסת, באופן שיקל על הרבי להסתכל למטה ולראות את החסידים.
סדרי יציאת הרבי למרפסת
יציאת הרבי למרפסת, היתה בדרך כלל בהפתעה. לצורך עדכון כל תושבי השכונה ותלמידי התמימים על יציאת הרבי, הושק מכשיר ה'ביפר' (בדומה למכשיר הסלולארי כיום), שהוחזק על ידי רבים מהחסידים, והיה מצפצף כל פעם שהרבי הודיע שיצא אל החסידים. אז כולם היו רצים ל-770 כדי לראות את הרבי.
יציאות הרבי היו על פי רוב בתפילות מנחה, פעמים גם למעריב ובאופן נדיר גם לשחרית. עד לשמונה עשרה, שהה הרבי בחדר המיוחד שהיה על יד המרפסת, ולאחר מכן עבר הרבי למרפסת כשהוילונות סגורים. לאחר הקדיש בתרא[1] היו המזכירים פותחים את הוילונות, ומיד בסיום התפילה היו החסידים פוצחים בשירת יחי אדוננו, והרבי היה מעודד באמצעות ראשו וידו השמאלית הקדושים.
הגילוי היה מסתיים, כאשר הרבי היה מסמן בראשו לצד שמאל, כאות לסגירת הוילון.
היו גם עוד תאריכים מיוחדים בהם יצא הרבי למרפסת:
י"ט כסלו תשנ"ג
בי"ט כסלו תשנ"ג, התקיימה התוועדות עם הרבי במרפסת שארכה למעלה מחמש שעות (!). בעוד שבדרך כלל יציאות הרבי למרפסת לא ארכו למעלה מחמש דקות.
בתחילת ההתוועדות ניגנו יחי אדוננו במשך כחצי שעה, הרבי עודד בראשו הקדוש והסתכל על הקהל. לאחר מכן סימן הרבי שיגידו לחיים, ותוך כדי זה התחילו לנגן את ניגון פדה בשלום, ולאחר מכן את כל ניגוני רבותינו נשיאינו - על פי סימון הרבי.
לאחר הניגונים בירכו כמה רבנים את הרבי, וכמה חזרו על שיחות ודברי תורה על י"ט כסלו.
כשעה לאחר תחילת ההתוועדות הרבי סימן בידו, בצורה של תביעת משהו מהחסידים. הרב גרונר ניסה לשאול את הרבי למה הוא מתכוון, ועל רוב ההצעות הרבי עונה 'ניין' (= לא) ועל חלק מועט מהן 'יע' (= כן). ציבור החסידים בכה מצער על אשר לא הבינו מה שהרבי תובע מהם. ולאחר כשעה נסגר הוילון.
בעוד החסידים נשארים למטה מצטערים על המראה שחזו, התקבלה ההודעה שהרבי רוצה לצאת שוב. כשנפתח הוילון חזר על עצמו שוב המחזה - הרבי תובע מהחסידים דבר מה, והם לא מצליחים להבין למה כוונתו. מכל רחבי בית הכנסת, זרמו פתקים עם הצעות למה הרבי מתכוון. כשאת רובם, חברי המזכירות לא הספיקו לקרוא. גם מרחבי העולם זרמו מברקי 'פאקס', אך למרות כל ההצעות נראה שהחסידים לא זכו לרדת לסוף עומק דעת הרבי.
היו חלק מההצעות שכן התקבלו על הרבי. בכללי נראה היה, שהחסידים בכיוון. אך כשמגיעים לפרטים, הרבי מניד בראשו לשלילה. נראה היה שכוונת הרבי היתה לתיקון אחד מעניני השכונה - קראון הייטס, ואף הוכרזו על כך החלטות על ידי רב השכונה - הרב יהודה קלמן מארלו, שלחלקן הסכים הרבי. אך בפועל הרבי נשאר בתביעה שלא זכו החסידים להבינה.
לאחר חמש שעות הרבי הורה לסגור את הוילון, וגם אז המשיך הרב גרונר לשאול אותו על כוונתו, כשבפועל רק לאחר עוד שעה, חזר לחדרו[2].
כינוס השלוחים תשנ"ג
פרק זה דורש שכתוב. אתם מוזמנים לתרום לחב"דפדיה ולשכתב אותו. הסיבה לכך: כתוב כיומן.
בשנת תשנ"ג בהתקיים ה'באנקעט' של כינוס השלוחים העולמי, החלו השערות בקרב קהל השלוחים, שהרבי יצא לעודד את שירת 'יחי אדוננו' במהלך הבאנקט.
בהתקדם הזמן, בשל העובדות שהמזכירים והמשב"קים, הגיעו מביתם ל-770, התחילו ההשערות על יציאת הרבי למרפסת לקבל תמיכה. ובגלל זה התמימים שנשארו בזאל הגדול נעמדו על מקומותיהם, והתחילו לשיר את ניגון ראש חודש כסלו.
לאחר שמונה דקות, התקבלה הידיעה שהרבי יצא למרפסת. בהתקבל הידיעה, נוצרה הסתערות: כולם הוזנקו קדימה לכיוון המרפסת, כל מי שהיה בחוץ פרץ פנימה, צלחות נשברו שולחנות עפו (להזכיר, שכל זה היה במהלך באנקט חגיגי ומכובד), וכולם התכוננו לכניסת הרבי.
לאחר ארבע דקות, יצא הרבי לקהל השלוחים והחסידים. עם יציאתו אוטומטית, הוחלפה השירה בניגון: יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד. הרבי עודד בראשו לחסידים, והיה מאוד 'מלכותדיק'ע' (מלכותי), הוא סקר את הקהל בעיניו. כעבור חמש דקות, הרבי התחיל לעודד בראשו בחזקה לכל הכיוונים: ימינה, שמאלה, קדימה, אחורה, למעלה ולמטה. האווריה התלהטה וחסידים תיארו את המעמד "כבשמחת תורה"[3].
יו"ד שבט תשנ"ג
ערך מורחב – סאטלייט#היסטוריה#י' שבט תשנ"ג |
בי' שבט תשנ"ג נערכה ב-770 התוועדות י' שבט, ששודרה על ידי לווין לרחבי העולם. השידור הראה את הרבי מעודד שירת יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד בידיו הקדושות.
כל התקשורת דיווחו בהרחבה על השידור המיוחד, והעבירו את השידור בשידור חי.
בשעה חמש אחר הצהריים, הגיעו כלל אנ"ש, לבושים בגדי שבת, ואלפים מכל ארצות הברית והעולם נכנסו ל770.
בהיפתח הכינוס, אמר כל הקהל תהלים צ"א - לרפואת הרבי מלך המשיח. השליח ציבור, הרב משה טלישבסקי, אמר פסוק בפסוק וכל הקהל אחריו.
לאחר מכן, נאמו מחשובי הרבנים והשלוחים מרחבי העולם כשביניהם הרב שניאור זלמן גוראריה, שנאם כנציג ועד רבני ליובאוויטש ואגודת חסידי חב"ד, אשר הסביר את טיבו של מעמד זה שאינו הכתרה, מכיון שההכתרה למלך המשיח נעשית על ידי ה', אלא קבלת המלכות מצד העם.
לאחר הנאומים, דיבר באמצעות מערכת הכריזה הרב יהודה לייב גרונר ואמר אשר הרבי יורד לתפילה רגילה ואין לתת שום פרשנות אחרת לעובדה שהרבי יורד. מיד לאחריו תרגם הרב חיים יהודה קרינסקי את דברי הרב גרונר לשפה האנגלית.
בשעה חמש ורבע יצא הרבי אל החדר המיוחד. הקהל החל לנגן 'אורך ימים', והורמו התריסים.
לאחר תפילת ערבית יצא הרבי אל המרפסת. הרב שניאור גוראריה בירך את הרבי לרגל יו"ד שבט, והכריז על קבלת מלכותו מחדש כמלך המשיח כשהוא מסיים בהרכזת יחי, ומיד החל הקהל לנגן יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד. במשך שמונה דקות עודד הרבי את שירת היחי.
לאחר מכן, חזר הרב יואל כהן את מאמר באתי לגני, ונאמו הצייר מיכאל שוורץ, הרב ברל לזר - שליח הרבי לרוסיה, והרב הלל פבזנר שליח הרבי לצרפת, ולסיום - רקד הקהל בניגון "יחי".
הפעם האחרונה
הפעם האחרונה בה זכינו לראות את הרבי בפומבי מעודד את שירת היחי, הייתה ביום שישי י"ד חשוון תשנ"ד. היה זה זמן קצר לפני כניסת שבת בשעה 17:20, כשה'ביפרים' ציפצפו והודיעו: "מנחה נאו" (כלומר, עכשיו הרבי יוצא לתפילת מנחה).
לאחר התפילה, נפתח וילון המרפסת, ולמשך חמש דקות עודד הרבי את שירת היחי. ואז, נסגר הוילון בפעם האחרונה, עד להתגלותו המיידית של הרבי.
גלריית תמונות
-
כשלמולו תלוי השלט ברוך הבא מלך המשיח.
-
בחדר שעל יד המרפסת בעוד החלון פתוח.
-
קישורים חיצוניים
- היסטוריה
- בניית החדר והמרפסת - תמונות היסטוריוות באתר
- צפייה בקטעי וידאו משנת תשנ"ג - ביניהם קטעים של הרבי במרפסת. באתר
- י"ט כסלו תשנ"ג
- לצפיה בוידאו מהתועדות זו באתר .
- כינוס השלוחים תשנ"ג
- לצפיה בגלרית תמונות מהמעמד באתר
- לצפיה בוידאו מהכינוס באתר .
שגיאות פרמטריות בתבנית:הערות שוליים
פרמטרים ריקים [ 1 ] לא מופיעים בהגדרת התבנית ==הערות שוליים==