הקפות שניות: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – "דוגמא" ב־"דוגמה")
שורה 5: שורה 5:
[[האריז"ל]] היה נוהג בשנים בהן התגורר ב[[צפת]] לבקר במוצאי [[שמחת תורה]] בבתי הכנסת שהתעכבו עם סיום התפילה, וערך בכל אחד מהם שבע הקפות{{הערה|כך מתואר המנהג מתואר על ידי תלמידו ר' [[חיים ויטאל]] בספרו [[שער הכוונות]].}}.
[[האריז"ל]] היה נוהג בשנים בהן התגורר ב[[צפת]] לבקר במוצאי [[שמחת תורה]] בבתי הכנסת שהתעכבו עם סיום התפילה, וערך בכל אחד מהם שבע הקפות{{הערה|כך מתואר המנהג מתואר על ידי תלמידו ר' [[חיים ויטאל]] בספרו [[שער הכוונות]].}}.


על יסוד הנהגה זו, נהגו בכך בחוגי המקובלים לערוך הקפות שניות במוצאי החג, להוציא ספרי תורה לאחר אמירת פסוקי 'אתה הראת' עם כל פרטי המנהגים כפי שעורכים את ההקפות בלילה הראשון{{הערה|כך לדוגמא מעיד [[החיד"א]] בספרו [[לדוד אמת]] שנהגו בישיבת המקובלים בית א-ל.}}. בהמשך התפשט המנהג גם לבתי כנסת נוספים בירושלים ובקהילות ובערים נוספות.
על יסוד הנהגה זו, נהגו בכך בחוגי המקובלים לערוך הקפות שניות במוצאי החג, להוציא ספרי תורה לאחר אמירת פסוקי 'אתה הראת' עם כל פרטי המנהגים כפי שעורכים את ההקפות בלילה הראשון{{הערה|כך לדוגמה מעיד [[החיד"א]] בספרו [[לדוד אמת]] שנהגו בישיבת המקובלים בית א-ל.}}. בהמשך התפשט המנהג גם לבתי כנסת נוספים בירושלים ובקהילות ובערים נוספות.


לאורך השנים ניתנו מספר טעמים לעריכת הקפות אלו, אם כדי להשתתף עם בני חוץ לארץ בחגיגותיהם אשר מתחילות בזמן זה כאשר אצלם הוא ליל שמחת תורה (היות ובחוץ לארץ נמשך החג יומיים), ואם מכיון שלאחר צאת החג מותר לנגן בכלי נגינה וכן יכולים להתאסף אנשים ממקומות רחוקים יותר לשמוח יחד בשמחת התורה באופן של ברוב עם הדרת מלך".
לאורך השנים ניתנו מספר טעמים לעריכת הקפות אלו, אם כדי להשתתף עם בני חוץ לארץ בחגיגותיהם אשר מתחילות בזמן זה כאשר אצלם הוא ליל שמחת תורה (היות ובחוץ לארץ נמשך החג יומיים), ואם מכיון שלאחר צאת החג מותר לנגן בכלי נגינה וכן יכולים להתאסף אנשים ממקומות רחוקים יותר לשמוח יחד בשמחת התורה באופן של ברוב עם הדרת מלך".
שורה 13: שורה 13:
מידי שנה נערך ב[[בית הכנסת בית מנחם]] ב[[כפר חב"ד]] מעמד 'הקפות שניות' מרכזי, בהם משתתפים אלפי יהודים מכל גווני הקשת ואישי ממשל פוליטקאים ואנשי ציבור מכבדים את האירוע בנוכחותם.
מידי שנה נערך ב[[בית הכנסת בית מנחם]] ב[[כפר חב"ד]] מעמד 'הקפות שניות' מרכזי, בהם משתתפים אלפי יהודים מכל גווני הקשת ואישי ממשל פוליטקאים ואנשי ציבור מכבדים את האירוע בנוכחותם.


לאורך השנים נרשמו מספר תקריות בהן חוגים ופלגים שונים יצאו נגד מעמדי 'הקפות שניות' הנערכות על ידי חסידי חב"ד{{הערה|1=ראו לדוגמא: {{קישור שטורעם|19323|news|קנאי ירושלים נגד הקפות שניות|מערכת שטורעם|כ"ב בתשרי תשס"ח}}}}, אך ברובם המכריע של המקרים הסתיימו הדברים בהבנות משותפות{{הערה|1={{קישור שטורעם|30204|news|רבני חב"ד בירושלים: "נצטרך למצוא פתרונות יצירתיים"|מערכת שטורעם|ח' בתשרי תשס"ט}}{{ש}}{{קישור שטורעם|30406|news|Ynet: רבני חב"ד מיישרים קו עם האדמו"רים|מערכת שטורעם|י"ד בתשרי תשס"ט}}}}.
לאורך השנים נרשמו מספר תקריות בהן חוגים ופלגים שונים יצאו נגד מעמדי 'הקפות שניות' הנערכות על ידי חסידי חב"ד{{הערה|1=ראו לדוגמה: {{קישור שטורעם|19323|news|קנאי ירושלים נגד הקפות שניות|מערכת שטורעם|כ"ב בתשרי תשס"ח}}}}, אך ברובם המכריע של המקרים הסתיימו הדברים בהבנות משותפות{{הערה|1={{קישור שטורעם|30204|news|רבני חב"ד בירושלים: "נצטרך למצוא פתרונות יצירתיים"|מערכת שטורעם|ח' בתשרי תשס"ט}}{{ש}}{{קישור שטורעם|30406|news|Ynet: רבני חב"ד מיישרים קו עם האדמו"רים|מערכת שטורעם|י"ד בתשרי תשס"ט}}}}.


==מנהגים נוספים==
==מנהגים נוספים==

גרסה מ־05:24, 31 באוגוסט 2020

הקפות שניות בבית הכנסת בית מנחם בכפר חב"ד

הקפות שניות הוא מנהג ארץ-ישראלי המיוסד על הנהגת האריז"ל, לפיו מקיימים במוצאי שמחת תורה פעם נוספת הקפות עם הספרי תורה בליווי שירה וריקודים בכלי זמר.

השתלשלות המנהג

האריז"ל היה נוהג בשנים בהן התגורר בצפת לבקר במוצאי שמחת תורה בבתי הכנסת שהתעכבו עם סיום התפילה, וערך בכל אחד מהם שבע הקפות[1].

על יסוד הנהגה זו, נהגו בכך בחוגי המקובלים לערוך הקפות שניות במוצאי החג, להוציא ספרי תורה לאחר אמירת פסוקי 'אתה הראת' עם כל פרטי המנהגים כפי שעורכים את ההקפות בלילה הראשון[2]. בהמשך התפשט המנהג גם לבתי כנסת נוספים בירושלים ובקהילות ובערים נוספות.

לאורך השנים ניתנו מספר טעמים לעריכת הקפות אלו, אם כדי להשתתף עם בני חוץ לארץ בחגיגותיהם אשר מתחילות בזמן זה כאשר אצלם הוא ליל שמחת תורה (היות ובחוץ לארץ נמשך החג יומיים), ואם מכיון שלאחר צאת החג מותר לנגן בכלי נגינה וכן יכולים להתאסף אנשים ממקומות רחוקים יותר לשמוח יחד בשמחת התורה באופן של ברוב עם הדרת מלך".

הרבי הרחיב וביסס מנהג זה בקהילות החב"דיות בארץ ישראל, ובאופן יוצא מן הכלל חרג ממנהגו הרגיל שלא לכתוב בחול המועד, ושלח מברקים מיוחדים בחול המועד של חג הסוכות למשתתפים בהקפות שניות.

מידי שנה נערך בבית הכנסת בית מנחם בכפר חב"ד מעמד 'הקפות שניות' מרכזי, בהם משתתפים אלפי יהודים מכל גווני הקשת ואישי ממשל פוליטקאים ואנשי ציבור מכבדים את האירוע בנוכחותם.

לאורך השנים נרשמו מספר תקריות בהן חוגים ופלגים שונים יצאו נגד מעמדי 'הקפות שניות' הנערכות על ידי חסידי חב"ד[3], אך ברובם המכריע של המקרים הסתיימו הדברים בהבנות משותפות[4].

מנהגים נוספים

ישנם קהילות בחו"ל הנוהגות לערוך 'הקפות שניות' במוצאי שמחת תורה[5].

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. כך מתואר המנהג מתואר על ידי תלמידו ר' חיים ויטאל בספרו שער הכוונות.
  2. כך לדוגמה מעיד החיד"א בספרו לדוד אמת שנהגו בישיבת המקובלים בית א-ל.
  3. ראו לדוגמה: מערכת שטורעם, קנאי ירושלים נגד הקפות שניות - באתר שטורעם
  4. מערכת שטורעם, רבני חב"ד בירושלים: "נצטרך למצוא פתרונות יצירתיים" - באתר שטורעם
    מערכת שטורעם, Ynet: רבני חב"ד מיישרים קו עם האדמו"רים - באתר שטורעם
  5. שו"ת לב חיים חלק ג' סימן קכה. החיד"א בספרו 'מעגל טוב' השלם עמוד ע"ג מעיד שכן נהגו בעיר אנקונה. שו"ת זרע אמת חלק ג' סימן ע"ו.