משתמש:שמואל חיים/אלפיים שנה קדמה התורה לעולם: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
 
שורה 8: שורה 8:
ה[[גר"א]] פירש שקידמה זאת הינה קדימה בדורות ולא בזמן{{הערה|היינו, 2000 דורות}}{{הערה|[shut.moreshet.co.il/shut2.asp?id=60569 ראה כאן]}}.
ה[[גר"א]] פירש שקידמה זאת הינה קדימה בדורות ולא בזמן{{הערה|היינו, 2000 דורות}}{{הערה|[shut.moreshet.co.il/shut2.asp?id=60569 ראה כאן]}}.


ה[[אריז"ל]] כותב שעניין האלפיים שנה שאם היה זמן קודם בריאת העולם אז היה אלפיים שנה{{הערה|ספר החקירה להצ"צ קיא, ב. }}
ה[[אריז"ל]] כותב שעניין האלפיים שנה{{הערה|משום שלפני בריאת העולם לא היה זמן}} שאם היה זמן קודם בריאת העולם אז היה אלפיים שנה{{הערה|ספר החקירה להצ"צ קיא, ב. }}


==בתורת החסידות==
==בתורת החסידות==

גרסה אחרונה מ־21:26, 20 באוקטובר 2020

אלפיים שנה קדמה התורה לעולם הינו מדרש חז"ל האומר שאלפיים שנה טרם בריאת העולם כבר נוסדה התורה.

במקורות[עריכה | עריכת קוד מקור]

בזוהר נאמר:

כשברא הקב"ה עולמו לא ברא אותו אלא עם התורה, והתורה היתה אלפיים שנה קודם שנברא העולם, שכתוב ואהיה שעשועים יום יום, (ויומו של הקב"ה הוא אלף שנה)

זהר חדש רות תרכה

מדרשים דומים מופיעים בחז"ל מדרש נוסף הוא לגבי הפסוק ""דבר צוה לאלף דור"" שהקב"ה קימט תתקע"ד דורות ונתן התורה לאחר 26 דורות במקום אחרי 1000 דור, כי ראה שהעולם לא יכול להתקיים בלא תורה.

הגר"א פירש שקידמה זאת הינה קדימה בדורות ולא בזמן[1][2].

האריז"ל כותב שעניין האלפיים שנה[3] שאם היה זמן קודם בריאת העולם אז היה אלפיים שנה[4]

בתורת החסידות[עריכה | עריכת קוד מקור]

במאמר איתא במדרש תילים מוקשה על המדרש "אלפיים שנה קדמה התורה לעולם", משום שקודם בריאת העולם לא היה בחינת זמן, במאמר מוסבר שאין הכוונה קדמה בזמן אלא במעלות שהתורה נעלת מהעולם[5], כמו כן מוסבר שעניין האלפיים הוא מלשון "אאלפך"[6].

לקריאה נוספת[עריכה | עריכת קוד מקור]

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים

  1. היינו, 2000 דורות
  2. [shut.moreshet.co.il/shut2.asp?id=60569 ראה כאן]
  3. משום שלפני בריאת העולם לא היה זמן
  4. ספר החקירה להצ"צ קיא, ב.
  5. אות ב'
  6. כגון ""אאלפך חכמה", "אאלפך בינה"