לדלג לתוכן

אנכי ה' אלוקיך תשמ"ט: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
יצירת דף עם התוכן "{{מאמרי רבותינו נשיאינו}} המאמר '''אנכי ה' אלוקיך''' שנאמר בערב שבועות תשמ"ט הינו המאמר האחרון (במנגינת מאמר) שהרבי אמר לע"ע<ref>הוגה ויצא בקונטרס למוצאי שבועות תשמ"ט.</ref>. ==רקע== עד בערך תשכ"ד הרבי היה אומר רק מאמרים במנגינת מאמר, עם הקדמת ניגון וכו', ב..."
 
מ. רובין (שיחה | תרומות)
צ'קטי
שורה 1: שורה 1:
{{מאמרי רבותינו נשיאינו}}
{{מאמרי רבותינו נשיאינו}}
 
'''אנכי ה' אלוקיך''' הוא המאמר המאמר האחרון ש[[הרבי]] אמר במנגינת מאמר ב[[ערב]] [[שבועות]] [[תשמ"ט]]{{הערה|הוגה ויצא בקונטרס למוצאי [[שבועות]] תשמ"ט.}}.
המאמר '''אנכי ה' אלוקיך''' שנאמר ב[[ערב שבועות]] [[תשמ"ט]] הינו המאמר האחרון (במנגינת מאמר) ש[[הרבי]] אמר לע"ע<ref>הוגה ויצא בקונטרס למוצאי [[שבועות]] תשמ"ט.</ref>.


==רקע==
==רקע==
עד בערך [[תשכ"ד]] הרבי היה אומר רק מאמרים במנגינת מאמר, עם הקדמת ניגון וכו', בשנת [[תשכ"ד]] הרבי החל עם אמירת [[מאמר כעין שיחה]] והפסיק כמעט כליל בשבתות לומר מאמר רגיל עם המנגינה ועם הקדמת ניגון ובכלל בסגנון שונה מהמאמרים הרגילים רק בימים טובים ובימי דפגרא הרבי אמר מאמרים רגילים. ב[[תשמ"ו]] בגלל [[משפט הספרים]] הרבי הפסיק בכלל לומר מאמרים רגילים.
עד בערך [[תשכ"ד]] הרבי היה אומר רק מאמרים במנגינת מאמר, עם הקדמת ניגון וכו', בשנת תשכ"ד הרבי החל עם אמירת [[מאמר כעין שיחה]] והפסיק כמעט כליל בשבתות לומר מאמר רגיל עם המנגינה ועם הקדמת ניגון ובכלל בסגנון שונה מהמאמרים הרגילים רק בימים טובים ובימי דפגרא הרבי אמר מאמרים רגילים. ב[[תשמ"ו]] בגלל [[משפט הספרים]] הרבי הפסיק בכלל לומר מאמרים רגילים.


אחרי הסתלקות הרבנית הרבי הפסיק בהדרגה לומר אפילו מאמרים כעין שיחה וב[[שבת שובה]] תשמ"ט הרבי הפסיק למעט פעמים בודדות שהרבי אמר מאמרים<ref>והם (מלבד מה שכתבנו בפנים): אחש"פ תשמ"ט, שבת [[פרשת בראשית]] ו[[פרשת חיי שרה]] [[תנש"א]]. (ויש אומרים שהיה מאמר גם בש"פ [[ויצא]] תשמ"ט).</ref>.
אחרי הסתלקות הרבנית הרבי הפסיק בהדרגה לומר אפילו מאמרים כעין שיחה וב[[שבת שובה]] תשמ"ט הרבי הפסיק למעט פעמים בודדות שהרבי אמר מאמרים<ref>והם (מלבד מה שכתבנו בפנים): אחש"פ תשמ"ט, שבת [[פרשת בראשית]] ו[[פרשת חיי שרה]] [[תנש"א]]. (ויש אומרים שהיה מאמר גם בש"פ [[ויצא]] תשמ"ט).</ref>.
שורה 15: שורה 14:


== תוכן המאמר ==
== תוכן המאמר ==
הכח להתחדשות (כח העצמות לברוא יש מאין) ניתן לישראל במ"ת, כדי שבכל יום יהיו בעיניך כחדשים.  ומרומז בתיבת "לאמר" שקודם עשרת הדברות. מ"מ נאמר "אשר הוצאתיך מארמ"צ" ולא 'שבראתי שמים וארץ', כי הכוונה בישראל "אז זיי זאלן דורכגיין" הענין דמצרים מל' מיצר וגבול, ושיהי' אצלם היציאה מארץ מצרים ואפילו מבית עבדים, שיהיו מושללים מעבדות לבשר ודם ואיזו שהיא, "כי לי בנ"י עבדים", לי, לעצמות ומהות, ו"שטרי קודם".  
הכח להתחדשות (כח העצמות לברוא יש מאין) ניתן לישראל במ"ת, כדי שבכל יום יהיו בעיניך כחדשים. ומרומז בתיבת "לאמר" שקודם עשרת הדברות. מ"מ נאמר "אשר הוצאתיך מארמ"צ" ולא 'שבראתי שמים וארץ', כי הכוונה בישראל "אז זיי זאלן דורכגיין" הענין דמצרים מל' מיצר וגבול, ושיהי' אצלם היציאה מארץ מצרים ואפילו מבית עבדים, שיהיו מושללים מעבדות לבשר ודם ואיזו שהיא, "כי לי בנ"י עבדים", לי, לעצמות ומהות, ו"שטרי קודם".


בסיום המאמר הרבי דיבר על כך שיש להשתדל שכמה שיותר ילדי ישראל יבואו לשמוע [[עשרת הדברות]], והעניין ש"[[בנינו ערבים בעדנו]]" הוא שערבות מלשון מתיקות.
בסיום המאמר הרבי דיבר על כך שיש להשתדל שכמה שיותר ילדי ישראל יבואו לשמוע [[עשרת הדברות]], והעניין ש"[[בנינו ערבים בעדנו]]" הוא שערבות מלשון מתיקות.


== קישוריים חיצוניים ==
== קישוריים חיצוניים ==
[https://drive.google.com/file/d/1BY1lhvxlfehZNwgSdvYB_9T4wq5e0SdA/view מוגה (מפתח)]. [https://drive.google.com/file/d/10NDQ2VmLHCy8k4xGyzR8cMO6nFapZQN8/view פאקס א שיחה.]
[https://drive.google.com/file/d/1BY1lhvxlfehZNwgSdvYB_9T4wq5e0SdA/view מוגה (מפתח)].[https://drive.google.com/file/d/10NDQ2VmLHCy8k4xGyzR8cMO6nFapZQN8/view פאקס א שיחה]


== הערות שוליים ==
{{הערות שוליים}}
<references />
[[קטגוריה:מאמרי אדמו"ר שליט"א]]
[[קטגוריה:מאמרי אדמו"ר שליט"א]]

גרסה מ־21:20, 26 בנובמבר 2025

מאמרי רבותינו נשיאנו
האמנם  •  דער פרומער וארא  •  אל תצר את מואב  •  איתא במדרש תילים  •  והדרת פני זקן  •  כתב יד דא"ח ישן לא נודע למי  •  באתי לגני  •  ושאבתם מים בששון  •  וידעת תרנ"ז - מוסקבה  •  החלצו תרנ"ט  •  אחת שאלתי  •  וקבל היהודים  •  ראשית גוים עמלק
מאמרי הרבי
אשרי תבחר  •  ביום עשתי עשר  •  גדול יהיה  •  ושבתי בשלום  •  כי ישאלך בנך  •  לא תהיה משכלה  •  ואתה תצווה את בני ישראל  •  על כן קראו הימים האלה ימי הפורים  •  בורא ניב שפתיים תשמ"ח  •  החודש הזה תשמ"ז  •  אנכי ה' אלוקיך תשמ"ט
המשכים
המשך מים רבים תרל"ו  •  המשך והחרים  •  המשך וככה תרל"ז  •  המשך שמח תשמח תרנ"ז  •  המשך רנ"ט  •  המשך תרס"ו  •  המשך תער"ב המשך תשרי תשכ"ג
מושגים
ניגון הכנה למאמר  •  דיבור המתחיל  •  יאיר נתיב  •  ביכלאך  •  בלתי מוגה  •  מוגה  •  המשך

אנכי ה' אלוקיך הוא המאמר המאמר האחרון שהרבי אמר במנגינת מאמר בערב שבועות תשמ"ט[1].

רקע

עד בערך תשכ"ד הרבי היה אומר רק מאמרים במנגינת מאמר, עם הקדמת ניגון וכו', בשנת תשכ"ד הרבי החל עם אמירת מאמר כעין שיחה והפסיק כמעט כליל בשבתות לומר מאמר רגיל עם המנגינה ועם הקדמת ניגון ובכלל בסגנון שונה מהמאמרים הרגילים רק בימים טובים ובימי דפגרא הרבי אמר מאמרים רגילים. בתשמ"ו בגלל משפט הספרים הרבי הפסיק בכלל לומר מאמרים רגילים.

אחרי הסתלקות הרבנית הרבי הפסיק בהדרגה לומר אפילו מאמרים כעין שיחה ובשבת שובה תשמ"ט הרבי הפסיק למעט פעמים בודדות שהרבי אמר מאמרים[2].

באור לי"ד ניסן אחרי מעריב הרבי נשען על הסטנדר, חשבו שהרבי רוצה לומר שיחה אבל הרבי הורה לנגן ניגון רוסטוב ותוך כדי כרך מטפחת על ידו והחל באמירת מאמר 'מצה זו'.

כעבור כמעט חודשיים, בליל ערב שבועות, אחרי מעריב - הרבי נשען על הסטנדר והיה נראה שרוצה להתחיל בשיחה אך מיד פתח במאמר במנגינת מאמר.

זהו המאמר האחרון שהרבי אמר.

תוכן המאמר

הכח להתחדשות (כח העצמות לברוא יש מאין) ניתן לישראל במ"ת, כדי שבכל יום יהיו בעיניך כחדשים. ומרומז בתיבת "לאמר" שקודם עשרת הדברות. מ"מ נאמר "אשר הוצאתיך מארמ"צ" ולא 'שבראתי שמים וארץ', כי הכוונה בישראל "אז זיי זאלן דורכגיין" הענין דמצרים מל' מיצר וגבול, ושיהי' אצלם היציאה מארץ מצרים ואפילו מבית עבדים, שיהיו מושללים מעבדות לבשר ודם ואיזו שהיא, "כי לי בנ"י עבדים", לי, לעצמות ומהות, ו"שטרי קודם".

בסיום המאמר הרבי דיבר על כך שיש להשתדל שכמה שיותר ילדי ישראל יבואו לשמוע עשרת הדברות, והעניין ש"בנינו ערבים בעדנו" הוא שערבות מלשון מתיקות.

קישוריים חיצוניים

מוגה (מפתח).פאקס א שיחה

הערות שוליים

  1. הוגה ויצא בקונטרס למוצאי שבועות תשמ"ט.
  2. והם (מלבד מה שכתבנו בפנים): אחש"פ תשמ"ט, שבת פרשת בראשית ופרשת חיי שרה תנש"א. (ויש אומרים שהיה מאמר גם בש"פ ויצא תשמ"ט).