לדלג לתוכן

רש"י – הבדלי גרסאות

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
אין תקציר עריכה
מ. רובין (שיחה | תרומות)
בינוויקי
 
(41 גרסאות ביניים של 15 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:רשי תמונה גדולה.png|500px|ממוזער|שמאל|ציור מפורסם המיוחס לרש"י]]
{{דמות
רבינו '''שלמה יצחקי
| שם = רבי שלמה יצחקי
''', הידוע בכינויו '''רש"י''', נולד לאביו רבינו [[יצחק הצרפתי]], בעיר טרואה (Troyes, 'טרויישׂ' בעבר) שבצפון [[צרפת]] קרוב לשנת ד' תתא. ונפטר בשנת ד'תתס"ה, ובה נקבר.
| תמונה = רשי תמונה גדולה.png
| תיאור=ציור מפורסם המיוחס לרש"י
| כינוי = רש"י
| תאריך לידה = [[ה' באדר]] ד'ת"ת
| מקום לידה = טרואה, צרפת
| תאריך פטירה = [[כ"ט בתמוז]] ד'תתס"ה
| מקום פטירה = טרואה, צרפת
| מקום קבורה = טרואה, ממלכת צרפת
| מקום פעילות = טרואה, רוזנות שמפאן, ממלכת צרפת
| השתייכות = [[ראשונים|ראשוני]] [[גרמניה|אשכנז]]
| רבותיו = אביו רבי יצחק ירחי, וכן רבי יעקב בן יקר, רבי יצחק סגן לויה ורבי יצחק בן יהודה - תלמידי [[רבנו גרשום|רבנו גרשום מאור הגולה]]
| תלמידיו = חתניו רבי מאיר בן שמואל והריב"ן, נכדו ה[[רשב"ם]], רבי יוסף קרא, רבי שמעיה, רבי שמחה מוויטרי, ובני הדור הראשון של [[בעלי התוספות]]
| חיבוריו = פירוש על מרבית ה[[תנ"ך]] ו[[תלמוד בבלי|התלמוד הבבלי]]
}}
[[קובץ:רשי 2.jpg|שמאל|ממוזער|250px|בית מדרשו של רשי בוורמיזא]]
'''רבנו שלמה יצחקי''' הנודע בכינויו '''רש"י'''{{הערה|יש האומרים שהכוונה בראשי תיבות רש"י היא '''רבן של ישראל''' או '''ראש שבטי ישראל'''.}} ([[ה' באדר]] ד'ת"ת, 1040 בערך – [[כ"ט בתמוז]] ד'תתס"ה, 13 ביולי 1105) היה [[תלמיד חכם]] [[יהדות צרפת|צרפתי]] נודע, וממכונני יהדות צרפת בימי הביניים. נחשב לגדול מפרשי ה[[תנ"ך]] וה[[תלמוד]], וכונה בשם "פרשנדתא" (פרשן דתא - פרשן הדת){{הערה|'''על ה[[ראשונים]] ועל ה[[אחרונים]]''', בהוצאת [[מכון צורבא מרבנן]], מהדורה רביעית.}}. פועלו ופירושיו השפיעו רבות על עיצוב דמותה של היהדות.


== תולדות חיים ==
==תולדות חיים==
בהיותו בן שמונה, עזב את עיר הולדתו טרואה, בדרכו לוורמס, ומיינץ, מרכזי הלימוד היהודי, ולאחר שנים של לימוד, בהיותו נשוי עם שני ילדות, חזר רש"י לעיר הולדתו טרואה, כדי להנהיג את הקהילה היהודית במקום.
נולד בטרויש{{הערה|כיום טרואה.}} לרבי [[יצחק הצרפתי]] שהיה מיוחס ל[[דוד המלך]].
 
בהיותו בגיל שמונה, עזב את עיר הולדתו, בדרכו לוורמייזא{{הערה|כיום וורמס.}}, ומגנצא{{הערה|כיום מיינץ.}}, מרכזי הלימוד היהודי. לאחר שנים של לימוד, בהיותו נשוי ואב לשתי ילדות, חזר רש"י לעיר הולדתו טרואה, כדי להנהיג את הקהילה היהודית במקום.


בהיותו בטרואה הנהיג רש"י את הקהילה בגאון, הוא המשיך לכתוב את פירושיו{{הערה|מתוך ענווה החל לפרסמם בגוף שלישי, וקרא להם 'עבודות ש"י' (ר"ת של שמו, שלמה יצחקי). יהודי טרואה, הם אלו שהוסיפו את האות ר' המסמלת את "רבינו" לתחילת המילה, והפכו אותה לכינוי הידוע, רש"י.}}.
בהיותו בטרואה הנהיג רש"י את הקהילה בגאון, הוא המשיך לכתוב את פירושיו{{הערה|מתוך ענווה החל לפרסמם בגוף שלישי, וקרא להם 'עבודות ש"י' (ר"ת של שמו, שלמה יצחקי). יהודי טרואה, הם אלו שהוסיפו את האות ר' המסמלת את "רבינו" לתחילת המילה, והפכו אותה לכינוי הידוע, רש"י.}}.


לקראת פטירתו, החל מסע הצלב הראשון, יהודים באיזור הריין, וביניהם תלמידים ו'חברים' של רש"י, נתפסו ונרצחו בידיהם הטמאות של הצלבנים. מיהודי טרואה, נחסך שביל הדמים, אבל לא האימה.
לקראת פטירתו, החל מסע הצלב הראשון, ובו יהודים באיזור הריין - וביניהם תלמידים ו'חברים' של רש"י - נתפסו ונרצחו בידיהם הטמאות של הצלבנים. מיהודי טרואה נחסך שביל הדמים, אך לא האימה.


בעקבות מסעות הצלב, רש"י התמודד עם שאלות הלכתיות בקשר ליהודים שהתנצרו מתוך אונס, ומה היחס אליהם כעת. לעת זקנתו, רש"י נשאר בעיקר בביתו, והכתיב לנכדו ר' שלמה בן מאיר (לימים הרשב"ם).
בעקבות מסעות הצלב, רש"י התמודד עם שאלות הלכתיות בקשר ליהודים שהתנצרו מתוך אונס, ומה היחס אליהם כעת. לעת זקנתו, רש"י נשאר בעיקר בביתו, והכתיב לנכדו ר' שלמה בן מאיר (לימים ה[[רשב]]).
[[קובץ:רשי 2.jpg|שמאל|ממוזער|250px|בית מדרשו של רשי בוורמיזא]]
 
== משפחתו ==
==משפחתו==
לרש"י לא נולדו בנים, אלא שני בנות, ובהיות הדבר כך, רש"י שיתף אותם בפירושיו, והם עזרו לו בכתיבת פירושו על התנ"ך והתלמוד וסייעו לו בעניית מכתבים בקשר לשאלות הלכה שנשלחו אליו, מאוחר יותר בנותיו יוכבד ומרים נישאו לשני תלמידי חכמים, ר' מאיר ורבי יהודה בן נתן, שעם הזמן כתבו פירושים משלהם על התורה. ילדיהם ונכדיהם היו גם הם מנהיגי הקהילה היהודית בצרפת ונקראו בשם הכולל, בעלי התוספות. ביניהם נכדו הידוע של רש"י, ר"ת שהנהיג את הדור הבא בתקופה הקשה של מסעות הצלב.
לרש"י לא היו בנים, אלא שלוש בנות, ובהיות הדבר כך, רש"י שיתף אותם בפירושיו, והם עזרו לו בכתיבת פירושו על התנ"ך והתלמוד וסייעו לו בעניית מכתבים בקשר לשאלות הלכה שנשלחו אליו, מאוחר יותר בנותיו יוכבד ומרים נישאו לשני תלמידי חכמים, ר' מאיר ורבי יהודה בן נתן, שעם הזמן כתבו פירושים משלהם על התורה. ילדיהם ונכדיהם היו גם הם מנהיגי הקהילה היהודית בצרפת ונקראו בשם הכולל, בעלי התוספות. ביניהם נכדו הידוע של רש"י - [[רבינו תם]] - שהנהיג את הדור הבא בתקופה הקשה של מסעות הצלב.


==פירושו על הש"ס==
==שמו==
שיטתו של רש"י בפירושו על ה[[תלמוד בבלי]] היא לפרש את הגמרא לפי הפשט, גם כאשר הדבר נוגד להלכה למעשה{{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/admur/ig/2/295.htm אגרות קודש חלק ב עמוד רמב].}}
שמו המקורי של רש"י הינו "שלמה ירחי", ירחי כדי להזכיר שהוא או אביו רבי יצחק הצרפתי התגוררו בלוניל שב[[צרפת]] (פירוש השם 'לוניל' ב[[צרפתית]] = 'ירח'), מפני שהיו מכנים אותו בתקופה ההיא 'רבינו שלמה', - ר"ש וכדי לא לומר ר"ש שפרושו עני, הוסיפו את השם ירחי או יצחקי לרמז את שם אביו.
{{להשלים}}


== הפעולה הפנימית של לימוד רש"י על התורה ועל הש"ס ==
==פירושו על התורה==
פירוש רש"י לתורה הוא הפירוש המצוי והנלמד ביותר, והוא נמצא ברובם ככולם של החומשים המודפסים. הייחודיות של פירוש זה שהינו גם פשטני ומיועד ל"בן חמש למקרא", ומאידך יש בו עומק רב וגם למדנים גדולים לאורך הדורות העמיקו בפירושו.


[[אדמו"ר הזקן]] אמר פעם: פירוש [[רש"י]] אויף [[חמשה חומשי תורה|חומש]] איז יינה של [[תורה]], פותח ה[[לב]] ומגלה [[אהבה]] ו[[יראה]] [[עצמי]]ות, פירוש רש"י אויף [[גמרא]] איז פותח ה[[מוח]] ומגלה [[שכל]] עצמי. '''תרגום מ[[אידיש]]''': פירוש [[רש"י]] על [[חמשה חומשי תורה|חומש]] הוא יינה של [[תורה]], פותח ה[[לב]] ומגלה [[אהבה]] ו[[יראה]] [[עצמי]]ות, פירוש רש"י על [[גמרא]] פותח ה[[מוח]] ומגלה [[שכל]] עצמי.{{הערה|1=[http://chabad.info/chabadpedia/index.php?title=%D7%AA%D7%91%D7%A0%D7%99%D7%AA:%D7%94%D7%99%D7%95%D7%9D_%D7%99%D7%95%D7%9D/%D7%9B%22%D7%98_%D7%A9%D7%91%D7%98 היום יום, כ"ט שבט.]}}
==פירושו לתלמוד==
'''פירוש רש"י לתלמוד''' הוא הפירוש הידוע ביותר ל[[תלמוד בבלי|תלמוד הבבלי]], משמש כפירוש לכל לומד, ומטרתו לפרש את הגמרא לפי הפשט, גם כאשר הדבר נוגד להלכה למעשה{{הערה|[https://chabadlibrary.org/books/admur/ig/2/295.htm אגרות קודש חלק ב עמוד רמב].}}.


הרבי העיד על עצמו:{{ציטוטון|איך [[קאך|קָאך]] זיך דָאך בלימוד פירוש רש"י}} [= לי הרי יש "קאָך" בלימוד פירוש רש"י]{{הערה|1= [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16050&hilite=0281c88c-ca4d-4ebb-8195-9656c74d9df3&st=%D7%9E%D7%9C%D7%A2%D7%9C%D7%95%D7%91&pgnum=689 התוועדויות [[תשמ"ה]] ח"א]}}.
===התבטאויות [[רבותינו נשיאינו]] על פירושו===
[[אדמו"ר הזקן]] אמר פעם:{{ציטוטון|פירוש [[רש"י]] אויף [[חמשה חומשי תורה|חומש]] איז יינה של [[תורה]], פותח ה[[לב]] ומגלה [[אהבה]] ו[[יראה]] [[עצמי]]ות, פירוש רש"י אויף [[גמרא]] איז פותח ה[[מוח]] ומגלה [[שכל]] עצמי}}. '''תרגום מ[[יידיש]]''': פירוש [[רש"י]] על [[חמשה חומשי תורה|חומש]] הוא יינה של [[תורה]], פותח ה[[לב]] ומגלה [[אהבה]] ו[[יראה]] [[עצמי]]ות, פירוש רש"י על [[גמרא]] פותח ה[[מוח]] ומגלה [[שכל]] עצמי.{{הערה|1=[http://chabad.info/chabadpedia/index.php?title=%D7%AA%D7%91%D7%A0%D7%99%D7%AA:%D7%94%D7%99%D7%95%D7%9D_%D7%99%D7%95%D7%9D/%D7%9B%22%D7%98_%D7%A9%D7%91%D7%98 היום יום, כ"ט שבט.]}}


== שמו ==
הרבי העיד על עצמו:{{ציטוטון|איך [[קאך|קָאך]] זיך דָאך בלימוד פירוש רש"י}} [= לי הרי יש "קאָך" בלימוד פירוש רש"י]{{הערה|[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16050&hilite=0281c88c-ca4d-4ebb-8195-9656c74d9df3&st=%D7%9E%D7%9C%D7%A2%D7%9C%D7%95%D7%91&pgnum=689 התוועדויות [[תשמ"ה]] ח"א].}}.
שמו המקורי של רש"י הינו "שלמה ירחי", ירחי כדי להזכיר שהוא או אביו רבינו יצחק הצרפתי התגוררו בלוניל שב[[צרפת]] (פירוש השם 'לוניל' בצרפתית = 'ירח'), מפני שהיו מכנים אותו בתקופה ההיא 'רבינו שלמה', - ר"ש וכדי לא לומר ר"ש שפרושו עני, הוסיפו את השם ירחי או יצחקי לרמז את שם אביו.


==שיטת רש"י בתורתו של הרבי==
==שיטת רש"י בתורתו של הרבי==
{{ערך מורחב|ערך=[[שיטת הלימוד של הרבי#דרך הלימוד בתורתו של הרבי|שיטתו של הרבי בלימוד רש"י על התורה]]}}
{{ערך מורחב|ערך=[[שיטת הלימוד של הרבי#דרך הלימוד בתורתו של הרבי|שיטתו של הרבי בלימוד רש"י על התורה]]}}
 
לאחר פטירת אמו בשנת [[תשכ"ה]] החל הרבי לזכרה, לבאר מידי שבוע קטע מפירוש רש"י על התורה, ולאורך השנים נצברו עשרות כללים שקבע הרבי בלימוד דברי רש"י, אותם הוכיח מתוך רש"י עצמו והראה כיצד ניתן לראות אותם במקומות נוספים בדברי רש"י.
לאחר פטירת אמו בשנת תשכ"ה החל הרבי לזכרה לבאר מידי שבוע קטע מפירוש רש"י על התורה, ולאורך השנים נצברו עשרות כללים שקבע הרבי בלימוד דברי רש"י, אותם הוכיח מתוך רש"י עצמו והראה כיצד ניתן לראות אותם במקומות נוספים בדברי רש"י.


בשיחה מיוחדת הגדיר הרבי את רש"י כ'מלמד טוב', וכ'ראש המלמדים'{{הערה|התוועדויות תשמ"ה חלק א' עמוד 529.}}.
בשיחה מיוחדת הגדיר הרבי את רש"י כ'מלמד טוב', וכ'ראש המלמדים'{{הערה|התוועדויות תשמ"ה חלק א' עמוד 529.}}.
שורה 37: שורה 54:
לעיתים מגדיר הרבי את פירוש רש"י על הגמרא כ"פשוטו של ש"ס", כשם שפירושו על התורה הוא "פשוטו של מקרא"{{הערה|1=התוועדויות תשמ"ו חלק ד' עמוד 241. לקוטי שיחות חלק ט' עמוד 34. [https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4595&st=&pgnum=515&hilite= שיחות קודש תשכ"ז עמוד 494]. תורת מנחם הדרנים על הש"ס, ועוד. וראה יד מלאכי כללים א-ב.}}.
לעיתים מגדיר הרבי את פירוש רש"י על הגמרא כ"פשוטו של ש"ס", כשם שפירושו על התורה הוא "פשוטו של מקרא"{{הערה|1=התוועדויות תשמ"ו חלק ד' עמוד 241. לקוטי שיחות חלק ט' עמוד 34. [https://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4595&st=&pgnum=515&hilite= שיחות קודש תשכ"ז עמוד 494]. תורת מנחם הדרנים על הש"ס, ועוד. וראה יד מלאכי כללים א-ב.}}.


== ראו גם ==
==הרבי מעודד עורכי ספרים על פירוש רש"י לתורה==
הרבי עודד רבות עורכים ומחברים שכתבו ספרים וביאורים על פירוש רש"י לתורה, לעסוק בכך, וביניהם: הרב [[שמואל יהודה ויינפלד]], מחבר הביאור "[[שי למורא]]" (ראו בערכו). הרב [[שאר ישוב הכהן]] שעמד בראש מפעל "רש"י השלם" (ראו בערכו. {{הערה|בהקדמת הרב שאר ישוב כהן לחומש "רש"י השלם", חלק א, עמ' 18, כותב: "נציין כי בעבודתנו זו זכינו לעידוד רב מאת כ"ק האדמו"ר מלובאביטש, הרב מנחם מנדל שניאוראסאן שליט"א, ששיחותיו על פירוש רש"י מהוות אבן יסוד בלימוד דברי רבנו רש"י, "ראש בני ישראל".}}), הרב [[חיים שלום סגל]] שערך את "תוספת רש"י" (ראו בערכו), ר' פנחס דורון שחיבר את הספר "ביאור סתומות ברש"י" [פירוש מקומות מוקשים וסתומים בפירוש רש"י על התורה]{{הערה|בהקדמתו לספר "ביאור סתומות ברש"י", חלק א [בראשית], עמ' 9, כותב הרב דורון: "בראש וראשונה עליי להודות לכ"ק אדמו"ר מליובאוויטש... שממש דחף אותי והמריץ בי ללא הרף לבל אתייאש מן המשימה הכבדה, אלא אמשיך בעבודת הכתיבה עד גמירא. כל פעם שהייתי במחיצתו לקבל דולרים מיד קודשו, היה שואל אותי: "איהר קומט מיט א ספר, צו אן א ספר?" "ווען קומט עס שוין ארויס?" [="אתם באים עם ספר או בלי ספר? מתי זה כבר ייצא לאור?"]. עם זאת היה נותן לי כמה דולרים - עיתים עד שישה - ואומר: "דער דולר איז פאר דעם לעצטען ספר, און דער איז פאר דעם ספר" (כשהגשתי לו כרך חדש), "און דער איז פאר דעם קומענדיקן ספר וכו'" [=דולר זה הוא בשביל הספר הקודם וזה בשביל ספר זה, וזה בשביל הספר הבא וכו']. כך שמורה אצלי מעטפה של דולרים של עידוד כאלה. הודות לדחיפוֹת ועידוד אלה, בירכתי ב"ה על המוגמר וזכיתי בעזרת השם יתברך להשלים את הביאור על חמישה חומשי תורה".}}, ועוד רבים.


==ראו גם==
* [[ביאורים לפירוש רש"י על התורה]]
* [[ביאורים לפירוש רש"י על התורה]]
* [[כללי רש"י (ספר)]]
* [[כללי רש"י (ספר)]]
*[[שיחות רש"י]]


==לקריאה נוספת==
==לקריאה נוספת==
*[[יחזקאל סופר]], '''מעייני רש"י''' - סוגיות ומהלכים בפשוטו של מקרא לאור שיחותיו של הרבי, תשע"ה.
*[[יחזקאל סופר]], '''מעייני רש"י''' - סוגיות ומהלכים בפשוטו של מקרא לאור שיחותיו של הרבי, [[תשע"ה]].


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
* [[שיחות לנוער]], [http://chabad.co.il/?template=article&topic=55&article=1206 תולדות חייו של רש"י] - אתר [[חב"ד בישראל (אתר)|חב"ד בישראל]]
* [[שיחות לנוער]], [http://chabad.co.il/?template=article&topic=55&article=1206 תולדות חייו של רש"י] - באתר [[חב"ד בישראל (אתר)|חב"ד בישראל]] {{חב"ד}}
*[[מנחם ברונפמן]], '''[http://www.he.chabad.org/library/article_cdo/aid/3004166 הגאונות שבפשטות: מפעלו הפרשני האדיר של רש''י על התורה]''' אתר {{בית חבד}}
*[[מנחם ברונפמן]], '''[http://www.he.chabad.org/library/article_cdo/aid/3004166 הגאונות שבפשטות: מפעלו הפרשני האדיר של רש''י על התורה]''' באתר {{בית חבד}}
*[http://rashi541820.blogspot.co.il/2016/11/blog-post.html גליונות מפעל מתיבתא דרש"י ללימוד והעמקה בפירוש רש"י על החומש]
*[http://rashi541820.blogspot.co.il/2016/11/blog-post.html גליונות מפעל מתיבתא דרש"י ללימוד והעמקה בפירוש רש"י על החומש]
*'''[http://4ysc01p1vhw140bqmvpyqhpw.wpengine.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2016/10/13-10-2016-11-32-13-%D7%A7%D7%95%D7%91%D7%A5-%D7%92-%D7%9C%D7%A7%D7%A8%D7%99%D7%90%D7%94.pdf איך קאך זיך דאך בלימוד פירוש רש"י]''', סקירה על ביאורי הרבי לפירוש רש"י, בתוך קובץ של [[ועד חיילי בית דוד]], תשרי תשע"ז גליון ג' עמוד 15
*'''[http://4ysc01p1vhw140bqmvpyqhpw.wpengine.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2016/10/13-10-2016-11-32-13-%D7%A7%D7%95%D7%91%D7%A5-%D7%92-%D7%9C%D7%A7%D7%A8%D7%99%D7%90%D7%94.pdf איך קאך זיך דאך בלימוד פירוש רש"י]''', סקירה על ביאורי הרבי לפירוש רש"י, בתוך קובץ של [[ועד חיילי בית דוד]], תשרי תשע"ז גליון ג' עמוד 15
שורה 53: שורה 73:
*'''[https://col.org.il/news/132298 קורות חייו של גדול המפרשים, שפירושיו - בכל חומש וגמרא]''' {{COL}}
*'''[https://col.org.il/news/132298 קורות חייו של גדול המפרשים, שפירושיו - בכל חומש וגמרא]''' {{COL}}


{{תבנית:ראשונים}}
{{ראשונים}}
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:ראשונים]]
[[קטגוריה:ראשונים]]
[[קטגוריה:רש"י|*]]
[[en:Rashi]]

גרסה אחרונה מ־16:11, 25 ביולי 2025

רבי שלמה יצחקי

ציור מפורסם המיוחס לרש"י
רש"י
לידה ה' באדר ד'ת"ת
טרואה, צרפת
פטירה כ"ט בתמוז ד'תתס"ה
טרואה, צרפת
מקום קבורה טרואה, ממלכת צרפת
מקום פעילות טרואה, רוזנות שמפאן, ממלכת צרפת
השתייכות ראשוני אשכנז
רבותיו אביו רבי יצחק ירחי, וכן רבי יעקב בן יקר, רבי יצחק סגן לויה ורבי יצחק בן יהודה - תלמידי רבנו גרשום מאור הגולה
תלמידיו חתניו רבי מאיר בן שמואל והריב"ן, נכדו הרשב"ם, רבי יוסף קרא, רבי שמעיה, רבי שמחה מוויטרי, ובני הדור הראשון של בעלי התוספות
חיבוריו פירוש על מרבית התנ"ך והתלמוד הבבלי
בית מדרשו של רשי בוורמיזא

רבנו שלמה יצחקי הנודע בכינויו רש"י[1] (ה' באדר ד'ת"ת, 1040 בערך – כ"ט בתמוז ד'תתס"ה, 13 ביולי 1105) היה תלמיד חכם צרפתי נודע, וממכונני יהדות צרפת בימי הביניים. נחשב לגדול מפרשי התנ"ך והתלמוד, וכונה בשם "פרשנדתא" (פרשן דתא - פרשן הדת)[2]. פועלו ופירושיו השפיעו רבות על עיצוב דמותה של היהדות.

תולדות חיים[עריכה | עריכת קוד מקור]

נולד בטרויש[3] לרבי יצחק הצרפתי שהיה מיוחס לדוד המלך.

בהיותו בגיל שמונה, עזב את עיר הולדתו, בדרכו לוורמייזא[4], ומגנצא[5], מרכזי הלימוד היהודי. לאחר שנים של לימוד, בהיותו נשוי ואב לשתי ילדות, חזר רש"י לעיר הולדתו טרואה, כדי להנהיג את הקהילה היהודית במקום.

בהיותו בטרואה הנהיג רש"י את הקהילה בגאון, הוא המשיך לכתוב את פירושיו[6].

לקראת פטירתו, החל מסע הצלב הראשון, ובו יהודים באיזור הריין - וביניהם תלמידים ו'חברים' של רש"י - נתפסו ונרצחו בידיהם הטמאות של הצלבנים. מיהודי טרואה נחסך שביל הדמים, אך לא האימה.

בעקבות מסעות הצלב, רש"י התמודד עם שאלות הלכתיות בקשר ליהודים שהתנצרו מתוך אונס, ומה היחס אליהם כעת. לעת זקנתו, רש"י נשאר בעיקר בביתו, והכתיב לנכדו ר' שלמה בן מאיר (לימים הרשב"ם).

משפחתו[עריכה | עריכת קוד מקור]

לרש"י לא היו בנים, אלא שלוש בנות, ובהיות הדבר כך, רש"י שיתף אותם בפירושיו, והם עזרו לו בכתיבת פירושו על התנ"ך והתלמוד וסייעו לו בעניית מכתבים בקשר לשאלות הלכה שנשלחו אליו, מאוחר יותר בנותיו יוכבד ומרים נישאו לשני תלמידי חכמים, ר' מאיר ורבי יהודה בן נתן, שעם הזמן כתבו פירושים משלהם על התורה. ילדיהם ונכדיהם היו גם הם מנהיגי הקהילה היהודית בצרפת ונקראו בשם הכולל, בעלי התוספות. ביניהם נכדו הידוע של רש"י - רבינו תם - שהנהיג את הדור הבא בתקופה הקשה של מסעות הצלב.

שמו[עריכה | עריכת קוד מקור]

שמו המקורי של רש"י הינו "שלמה ירחי", ירחי כדי להזכיר שהוא או אביו רבי יצחק הצרפתי התגוררו בלוניל שבצרפת (פירוש השם 'לוניל' בצרפתית = 'ירח'), מפני שהיו מכנים אותו בתקופה ההיא 'רבינו שלמה', - ר"ש וכדי לא לומר ר"ש שפרושו עני, הוסיפו את השם ירחי או יצחקי לרמז את שם אביו.

פירושו על התורה[עריכה | עריכת קוד מקור]

פירוש רש"י לתורה הוא הפירוש המצוי והנלמד ביותר, והוא נמצא ברובם ככולם של החומשים המודפסים. הייחודיות של פירוש זה שהינו גם פשטני ומיועד ל"בן חמש למקרא", ומאידך יש בו עומק רב וגם למדנים גדולים לאורך הדורות העמיקו בפירושו.

פירושו לתלמוד[עריכה | עריכת קוד מקור]

פירוש רש"י לתלמוד הוא הפירוש הידוע ביותר לתלמוד הבבלי, משמש כפירוש לכל לומד, ומטרתו לפרש את הגמרא לפי הפשט, גם כאשר הדבר נוגד להלכה למעשה[7].

התבטאויות רבותינו נשיאינו על פירושו[עריכה | עריכת קוד מקור]

אדמו"ר הזקן אמר פעם:"פירוש רש"י אויף חומש איז יינה של תורה, פותח הלב ומגלה אהבה ויראה עצמיות, פירוש רש"י אויף גמרא איז פותח המוח ומגלה שכל עצמי". תרגום מיידיש: פירוש רש"י על חומש הוא יינה של תורה, פותח הלב ומגלה אהבה ויראה עצמיות, פירוש רש"י על גמרא פותח המוח ומגלה שכל עצמי.[8]

הרבי העיד על עצמו:"איך קָאך זיך דָאך בלימוד פירוש רש"י" [= לי הרי יש "קאָך" בלימוד פירוש רש"י][9].

שיטת רש"י בתורתו של הרבי[עריכה | עריכת קוד מקור]

ערך מורחב – שיטתו של הרבי בלימוד רש"י על התורה

לאחר פטירת אמו בשנת תשכ"ה החל הרבי לזכרה, לבאר מידי שבוע קטע מפירוש רש"י על התורה, ולאורך השנים נצברו עשרות כללים שקבע הרבי בלימוד דברי רש"י, אותם הוכיח מתוך רש"י עצמו והראה כיצד ניתן לראות אותם במקומות נוספים בדברי רש"י.

בשיחה מיוחדת הגדיר הרבי את רש"י כ'מלמד טוב', וכ'ראש המלמדים'[10].

לעיתים מגדיר הרבי את פירוש רש"י על הגמרא כ"פשוטו של ש"ס", כשם שפירושו על התורה הוא "פשוטו של מקרא"[11].

הרבי מעודד עורכי ספרים על פירוש רש"י לתורה[עריכה | עריכת קוד מקור]

הרבי עודד רבות עורכים ומחברים שכתבו ספרים וביאורים על פירוש רש"י לתורה, לעסוק בכך, וביניהם: הרב שמואל יהודה ויינפלד, מחבר הביאור "שי למורא" (ראו בערכו). הרב שאר ישוב הכהן שעמד בראש מפעל "רש"י השלם" (ראו בערכו. [12]), הרב חיים שלום סגל שערך את "תוספת רש"י" (ראו בערכו), ר' פנחס דורון שחיבר את הספר "ביאור סתומות ברש"י" [פירוש מקומות מוקשים וסתומים בפירוש רש"י על התורה][13], ועוד רבים.

ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]

לקריאה נוספת[עריכה | עריכת קוד מקור]

  • יחזקאל סופר, מעייני רש"י - סוגיות ומהלכים בפשוטו של מקרא לאור שיחותיו של הרבי, תשע"ה.

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]


הערות שוליים

  1. יש האומרים שהכוונה בראשי תיבות רש"י היא רבן של ישראל או ראש שבטי ישראל.
  2. על הראשונים ועל האחרונים, בהוצאת מכון צורבא מרבנן, מהדורה רביעית.
  3. כיום טרואה.
  4. כיום וורמס.
  5. כיום מיינץ.
  6. מתוך ענווה החל לפרסמם בגוף שלישי, וקרא להם 'עבודות ש"י' (ר"ת של שמו, שלמה יצחקי). יהודי טרואה, הם אלו שהוסיפו את האות ר' המסמלת את "רבינו" לתחילת המילה, והפכו אותה לכינוי הידוע, רש"י.
  7. אגרות קודש חלק ב עמוד רמב.
  8. היום יום, כ"ט שבט.
  9. התוועדויות תשמ"ה ח"א.
  10. התוועדויות תשמ"ה חלק א' עמוד 529.
  11. התוועדויות תשמ"ו חלק ד' עמוד 241. לקוטי שיחות חלק ט' עמוד 34. שיחות קודש תשכ"ז עמוד 494. תורת מנחם הדרנים על הש"ס, ועוד. וראה יד מלאכי כללים א-ב.
  12. בהקדמת הרב שאר ישוב כהן לחומש "רש"י השלם", חלק א, עמ' 18, כותב: "נציין כי בעבודתנו זו זכינו לעידוד רב מאת כ"ק האדמו"ר מלובאביטש, הרב מנחם מנדל שניאוראסאן שליט"א, ששיחותיו על פירוש רש"י מהוות אבן יסוד בלימוד דברי רבנו רש"י, "ראש בני ישראל".
  13. בהקדמתו לספר "ביאור סתומות ברש"י", חלק א [בראשית], עמ' 9, כותב הרב דורון: "בראש וראשונה עליי להודות לכ"ק אדמו"ר מליובאוויטש... שממש דחף אותי והמריץ בי ללא הרף לבל אתייאש מן המשימה הכבדה, אלא אמשיך בעבודת הכתיבה עד גמירא. כל פעם שהייתי במחיצתו לקבל דולרים מיד קודשו, היה שואל אותי: "איהר קומט מיט א ספר, צו אן א ספר?" "ווען קומט עס שוין ארויס?" [="אתם באים עם ספר או בלי ספר? מתי זה כבר ייצא לאור?"]. עם זאת היה נותן לי כמה דולרים - עיתים עד שישה - ואומר: "דער דולר איז פאר דעם לעצטען ספר, און דער איז פאר דעם ספר" (כשהגשתי לו כרך חדש), "און דער איז פאר דעם קומענדיקן ספר וכו'" [=דולר זה הוא בשביל הספר הקודם וזה בשביל ספר זה, וזה בשביל הספר הבא וכו']. כך שמורה אצלי מעטפה של דולרים של עידוד כאלה. הודות לדחיפוֹת ועידוד אלה, בירכתי ב"ה על המוגמר וזכיתי בעזרת השם יתברך להשלים את הביאור על חמישה חומשי תורה".