חול המועד: הבדלים בין גרסאות בדף

אין תקציר עריכה
מ. רובין (שיחה | תרומות)
 
(28 גרסאות ביניים של 12 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
ימי '''חול המועד''' הינם ימי שמחה, ואסורים בעשיית מלאכה.
ימי '''חול המועד''' הם ימים בתוך המועדים, שקדושתם קלה מקדושת [[יום טוב]]. ימי חול המועד הם ימי שמחה, ואסורים בעשיית מלאכה.


איסור מלאכת חול המועד, יש ראשונים הסוברים<REF> ראה אנציקלופדי' תלמודית ערך חוה"מ ס"ב (חי"ג ע' קז ואילך). וש"נ.</REF> שהוא מדאורייתא.  
איסור מלאכת חול המועד, יש ראשונים הסוברים{{הערה|1= ראה אנציקלופדי' תלמודית ערך חול המועדס"ב (חי"ג ע' קז ואילך). וש"נ.}} שהוא מדאורייתא.


גדר המלאכות, לא נקבע בתורה, ולא מסרן הכתוב אלא לחכמים, מאחר שאמר לך הכתוב שהן עצורין ממלאכה ולא בכולן, ולא פירש אי זו המותרת ואי זו אסורה, דע וראה שלא מסרן אלא לחכמים היודעים להבין על איזהו להטיל ההיתר ועל אי זו להטיל האיסור"<REF>[[חגיגה]] יח, א ובפ[[רש"י]].</REF>, ולאחר שקבעו חכמים שמלאכה פלונית אסורה נעשית אסורה מדאורייתא.<REF> [http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/tm/15/27/301&search=%D7%97%D7%95%D7%9C+%D7%94%D7%9E%D7%95%D7%A2%D7%93 תורת מנחם תשט"ז]</REF>
גדר המלאכות, לא נקבע בתורה, ולא מסרן הכתוב אלא לחכמים, מאחר שאמר לך הכתוב שהן עצורין ממלאכה ולא בכולן, ולא פירש אי זו המותרת ואי זו אסורה, דע וראה שלא מסרן אלא לחכמים היודעים להבין על איזהו להטיל ההיתר ועל אי זו להטיל האיסור"{{הערה|1=[[חגיגה]] יח, א ובפ[[רש"י]].}}, ולאחר שקבעו חכמים שמלאכה פלונית אסורה - נעשית אסורה מדאורייתא{{הערה|1= [http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/admur/tm/15/27/301&search=חול+המועד תורת מנחם תשט"ז]}}.
== שמחה וכבוד ==
 
מצות שמחת [[יום טוב]] נוהגת גם בחול המועד{{הערה|משנה סוכה מח, א; שו"ע אדה"ז תקכט, ו.}}. וחובה לכבד חולו של מועד במאכל ובמשתה ובכסות נקיה כשאר ימים טובים{{הערה|מג"א תקל, א.}}. ונהגו ללבוש בגדי שבת בחול המועד{{הערה|מג"א שם.}}. וכן המנהג שתהא מפה פרושה על השלחן כל ימי חול המועד כמו ב[[יום טוב]]{{הערה|ערוך השולחן שם, ד.}}.


== החיוב לעסוק בתורה בחול המועד ==
== החיוב לעסוק בתורה בחול המועד ==
שורה 9: שורה 12:
עיקר איסורי המלאכה הוא כדי שיעסקו בתורה בימי חול המועד.
עיקר איסורי המלאכה הוא כדי שיעסקו בתורה בימי חול המועד.


[[אדמו״ר הזקן]] פוסק בשלחנו, דמי שאינו יכול לעסוק תמיד בתורה, חייב
[[אדמו"ר הזקן]] פוסק{{הערה|שולחן ערוך הלכות תלמוד תורה פרק ג' הל' ד-ה.}}, שמי שאינו יכול לעסוק תמיד בתורה ומתפרנס ממעשה ידיו, חייב לקבוע לו עיתים ל[[תלמוד תורה]] ב[[יום]] וב[[לילה]], כפי כוחו ויכלתו. ואם פרנסתו נעשית על ידי אחרים, חייב לעסוק בתורה יומם ולילה ממש.
לקבוע לו עתים ל[[תלמוד תורה]] ב[[יום]] וב[[לילה]], כפי כוחו ויכלתו וכו'. וכל זה במתפרנס ממעשה
 
ידיו ממש, אבל אם מלאכתו נעשית ע״י אחרים וכו׳ חייב לעסוק בתורה יומם ולילה
וכשם שבימות החול, אלה המתפרנסים ממעשה ידיהם אין להם חיוב לעסוק בתורה יומם ולילה, כך גם ביום טוב ושבת, שמכיוון שיש מצווה להתענג ולאכול בהם, הרי פטרה התורה מחיוב מצות תלמוד תורה בזמן זה.
ממש  — וזה שייך לכאו״א, שהרי 'כל איש מישראל חייב בת״ת בין עני בין עשיר' כו'.
 
אמנם בימי חול המועד שאין בהם טעמי פטור אלו (פרנסה או עונג [[שבת]] ו[[יום טוב]]), הרי במילא נשאר הציווי המלא של "חייב לעסוק בתורה יומם ולילה ממש"{{הערה|מלבד הזמנים המיועדים ל[[תפילה]] ולקיום מצוות ושמחת בחגך, שהיא מצוות עשה מהתורה גם בחול המועד. על פי [https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15608&hilite=6ef1e4ba-420b-4c04-9ecd-2cef3b4df0aa&st=חול+המועד&pgnum=233 שיחת שבת פרשת צו תשל"א]}}.
 
==שבת חול המועד==
שבת [[חול המועד]] היא השבת שחלה בתוך ימי חול המועד ואסור ליטול בה [[ארבעת המינים]].
 
בשבת חול המועד אסור ליטול לולב ושאר ארבעת המינים, ואין לטלטם גם משום חשש מוקצה.
 
בתפילות השבת מוסיפים [[יעלה ויבוא]]. בקריאת התורה בתפילת [[שחרית]] קוראים פרשיות מיוחדות והפטרות מיוחדות, ובמנחה את תחילת הפרשה של השבת הבאה (או, אם בשבת הבאה עדיין יש חג, של שבת שאחריה).
 
תפילת מוסף היא בנוסח של יום טוב, אך מזכירים בו שבת.
 
==עשרת ימי תשובה==
בשם האריז"ל מובא, שגם הימים של [[עשרת ימי תשובה]] שבין [[ראש השנה]] ל[[יום הכיפורים]], הם דוגמת חול המועד{{הערה|1=[https://drive.google.com/file/d/1-JIMrZoO79xn8UdT5jTUup7SUl8BU2iN/view שיחת צום גדליה תשמ"ג, ושם התבאר].}}.


והנה כשם שבימות החול, הרי חיוב זה של לעסוק בתורה יומם ולילה ממש אינו
==לקריאה נוספת==
מוטל על אלה שהם מתפרנסים ממעשה ידיהם כנ״ל — על דרך זה הוא ביחס ליו״ט:
*[[יקותיאל פרקש]], '''[[חול המועד כהלכתו]]''', מהדורה חדשה, תש"ע.
דמכיון שהוא 'חציו לכם', הרי בחלקו זה שניתן לכם פטרה התורה מחיוב מצות
*'''[https://drive.google.com/file/d/15E8BwjGzypFNhVdNUvkRmDoctCou_iBA/view סיכום דיני חול המועד]''', בגליון 'מבית ההוראה' (כפר חב"ד) גליון 9, תשרי תשפ"א עמוד 18
תלמוד תורה; וכן גם ב[[יום השבת]], הלא מצינו שמאחרים לבוא לביהכנ״ס משום
המצוה שיש בו לענגו, דהיינו שבזמן ההוא הותר החיוב תמידי של לימוד
התורה.


אמנם בימי חול המועד שאין בהם טעמי פטור אלו, הן מפאת המצוות
==קישורים חיצוניים==
המיותרות ל[[שבת]] ו[[יום טוב]], והן מצד ההתעסקות לפרנסתן של ימות החול, שהרי
*הרב [[משה קורנוויץ]], '''[https://chabad.info/beis-medrash/719389/ הלכות חול המועד]''' {{וידפו}}
אסורים אז במלאכה׳ — הרי במילא נשאר אז על כל אחד ואחד הציווי המלא של ״חייב
*[[מכון הלכה חב"ד]], '''[https://chabad.info/wp-content/uploads/2021/09/22-09-2021-16-50-39-מדיני-חול-המועד-סוכות.pdf קיצור דיני חול המועד]''' {{PDF}} {{אינפו}}
לעסוק בתורה יומם ולילה ממש״, כמובן, מלבד הזמנים המיועדים ל[[תפלה]]: ולקיום
מצות ושמחת בחגך, שהיא מצוות עשה מהתורה גם בחול המועד, וכיוצא בזה<REF>[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15608&st=%D7%97%D7%95%D7%9C+%D7%94%D7%9E%D7%95%D7%A2%D7%93&pgnum=234 הרבי]</REF>.


{{חגים וזמנים}}
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:חגים וזמנים]]
[[קטגוריה:שלוש רגלים]]