יוחנן בן בג בג: הבדלים בין גרסאות בדף
מ (החלפת טקסט – "{{הערת שוליים|" ב־"{{הערה|") |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 6: | שורה 6: | ||
הפך בה והפך בה, דכלא בה. ובה תחזי, וסיב ובלה בה, ומנה לא תזוע, שאין לך מדה טובה הימנה{{הערה|[[מסכת אבות]] פרק ה', משנה כב.}}. | הפך בה והפך בה, דכלא בה. ובה תחזי, וסיב ובלה בה, ומנה לא תזוע, שאין לך מדה טובה הימנה{{הערה|[[מסכת אבות]] פרק ה', משנה כב.}}. | ||
על פי [[תורת החסידות]]{{הערה|1=[[אדמו"ר הצמח צדק]], [[אור התורה]]. מאמר אלה הדברים}} כשם שהשם [[בן הא הא]] רומז על ה"א הבחינות של [[יחידה חיה]] [[נפש]] [[רוח (חלק הנפש)|רוח]] [[נשמה]]. גם השם בן בג בג רומז על כך, אלא שהוא רומז בנפרד הב' בחינות של חיה יחידה, והג' בחינות של [[נפש]] רוח נשמה{{הערה|ראו גם ביאור [[אדמו"ר מהר"ש]] [[תורת שמואל]] תרל"ב חלק ב' מאמרים עמ' תיא.}}. | על פי [[תורת החסידות]]{{הערה|1=[[אדמו"ר הצמח צדק]], [[אור התורה]]. מאמר אלה הדברים}} כשם שהשם [[בן הא הא]] רומז על ה"א הבחינות של [[יחידה שבנפש|יחידה]] [[חיה (חלק הנפש)|חיה]] [[נפש]] [[רוח (חלק הנפש)|רוח]] [[נשמה]]. גם השם בן בג בג רומז על כך, אלא שהוא רומז בנפרד הב' בחינות של חיה יחידה, והג' בחינות של [[נפש]] רוח נשמה{{הערה|ראו גם ביאור [[אדמו"ר מהר"ש]] [[תורת שמואל]] תרל"ב חלק ב' מאמרים עמ' תיא.}}. | ||
==מדרגותיו== | ==מדרגותיו== | ||
בגמרא{{הערה|קידושין י, ב}} מובא כי היה בקי בחדרי תורה - וכבר שלח יוחנן בן בג בג אצל [[רבי יהודה בן | בגמרא{{הערה|קידושין י, ב}} מובא כי היה בקי בחדרי תורה - וכבר שלח יוחנן בן בג בג אצל [[רבי יהודה בן בתירא]] לנציבין: שמעתי עליך שאתה אומר [[קידושין|ארוסה]] בת ישראל אוכלת ב[[תרומה]]? שלח לו ואתה אי אתה אומר כן '''מוחזקני בך שאתה בקי בחדרי תורה'''! לדרוש בקל וחומר אי אתה יודע? ומה שפחה כנענית שאין ביאתה מאכילתה בתרומה כספה מאכילתה בתרומה זו שביאתה מאכילתה בתרומה אינו דין שכספה מאכילתה בתרומה, אבל מה אעשה שהרי אמרו חכמים אין ארוסה בת ישראל אוכלת בתרומה עד שתכנס לחופה. | ||
בירושלמי מופיע בגרסא אחרת{{הערה|תלמוד ירושלמי מסכת כתובות דף לד, ב}}: "מוחזק הייתי בך שאתה בקי בסיתרי תורה". | בירושלמי מופיע בגרסא אחרת{{הערה|תלמוד ירושלמי מסכת כתובות דף לד, ב}}: "מוחזק הייתי בך שאתה בקי בסיתרי תורה". |
גרסה אחרונה מ־02:22, 31 באוקטובר 2024
בן בג בג היה תנא קדמון בן דורו של הלל הזקן.
לפי התוספות[1], וכן מובא בספר 'מדרש שמואל', בן בג בג גר היה, וכדי להסתירו מן המלשינים נקרא בכינוי זה. לעומת זאת, 'בג בג' בראשי תיבות זה: בן גר וגיורת. דעה זו לא דווקא סותרת את הדעה הקודמת. כי, יכול להיות, שהוריו התגיירו בהיותו קטן ורק אז נתגייר. כך שיוצא שהן אביו ואמו גרים, ואף הוא גר. ישנם הטוענים, כי הוא גם 'הא הא', המוזכר גם הוא במסכת אבות, והוא כונה בכינוי זה עקב רדיפות הרומאים.
אמרותיו[עריכה | עריכת קוד מקור]
הפך בה והפך בה, דכלא בה. ובה תחזי, וסיב ובלה בה, ומנה לא תזוע, שאין לך מדה טובה הימנה[2].
על פי תורת החסידות[3] כשם שהשם בן הא הא רומז על ה"א הבחינות של יחידה חיה נפש רוח נשמה. גם השם בן בג בג רומז על כך, אלא שהוא רומז בנפרד הב' בחינות של חיה יחידה, והג' בחינות של נפש רוח נשמה[4].
מדרגותיו[עריכה | עריכת קוד מקור]
בגמרא[5] מובא כי היה בקי בחדרי תורה - וכבר שלח יוחנן בן בג בג אצל רבי יהודה בן בתירא לנציבין: שמעתי עליך שאתה אומר ארוסה בת ישראל אוכלת בתרומה? שלח לו ואתה אי אתה אומר כן מוחזקני בך שאתה בקי בחדרי תורה! לדרוש בקל וחומר אי אתה יודע? ומה שפחה כנענית שאין ביאתה מאכילתה בתרומה כספה מאכילתה בתרומה זו שביאתה מאכילתה בתרומה אינו דין שכספה מאכילתה בתרומה, אבל מה אעשה שהרי אמרו חכמים אין ארוסה בת ישראל אוכלת בתרומה עד שתכנס לחופה.
בירושלמי מופיע בגרסא אחרת[6]: "מוחזק הייתי בך שאתה בקי בסיתרי תורה".
הערות שוליים
- ↑ במסכת חגיגה דף ט'
- ↑ מסכת אבות פרק ה', משנה כב.
- ↑ אדמו"ר הצמח צדק, אור התורה. מאמר אלה הדברים
- ↑ ראו גם ביאור אדמו"ר מהר"ש תורת שמואל תרל"ב חלק ב' מאמרים עמ' תיא.
- ↑ קידושין י, ב
- ↑ תלמוד ירושלמי מסכת כתובות דף לד, ב