תהלים מ"ז: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
 
(6 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{חלונית
{{חלונית
| כותרת = תהילים מ"ז {{ש}}{{כתב קטן|לַמְנַצֵּחַ לִבְנֵי קֹרַח מִזְמוֹר}}
| ניקוד = כן
| רוחב = 30%
| רוחב = 30%
| תוכן = <poem>
|כותרת= תהילים מ"ז {{ש}} לַמְנַצֵּחַ לִבְנֵי קֹרַח מִזְמוֹר כָּל הָעַמִּים תִּקְעוּ כָף 
'''א:''' לַמְנַצֵּחַ לִבְנֵי קֹרַח מִזְמוֹר.
|תוכן='''א:''' לַמְנַצֵּחַ לִבְנֵי קֹרַח מִזְמוֹר.{{ש}}
'''ב:''' כָּל הָעַמִּים תִּקְעוּ כָף הָרִיעוּ לֵא-לֹהִים בְּקוֹל רִנָּה.{{ש}}
'''ג:''' כִּי ה' עֶלְיוֹן נוֹרָא מֶלֶךְ גָּדוֹל עַל כָּל הָאָרֶץ.{{ש}}
'''ד:''' יַדְבֵּר עַמִּים תַּחְתֵּינוּ וּלְאֻמִּים תַּחַת רַגְלֵינוּ.{{ש}}
'''ה:''' יִבְחַר לָנוּ אֶת נַחֲלָתֵנוּ אֶת גְּאוֹן יַעֲקֹב אֲשֶׁר אָהֵב סֶלָה.{{ש}}
'''ו:''' עָלָה אֱ-לֹהִים בִּתְרוּעָה ה' בְּקוֹל שׁוֹפָר.{{ש}}
'''ז:''' זַמְּרוּ אֱ-לֹהִים זַמֵּרוּ זַמְּרוּ לְמַלְכֵּנוּ זַמֵּרוּ.{{ש}}
'''ח:''' כִּי מֶלֶךְ כָּל הָאָרֶץ אֱ-לֹהִים זַמְּרוּ מַשְׂכִּיל.{{ש}}
'''ט:''' מָלַךְ אֱ-לֹהִים עַל גּוֹיִם אֱ-לֹהִים יָשַׁב עַל כִּסֵּא קָדְשׁוֹ.{{ש}}
'''י:''' נְדִיבֵי עַמִּים נֶאֱסָפוּ עַם אֱ-לֹהֵי אַבְרָהָם כִּי לֵא-לֹהִים מָגִנֵּי אֶרֶץ מְאֹד נַעֲלָה.}}
'''תהלים מ"ז''' הוא המזמור הארבעים ושבעה בספר [[תהלים]], הפותח במילים: '''למנצח לבני קורח מזמור כל העמים תקעו כף''', והוא אחד מתוך 12 המזמורים שבתהלים שנאמרו על ידי בני קורח כתפילה על הגאולה.


'''ב:''' כָּל הָעַמִּים תִּקְעוּ כָף הָרִיעוּ לֵא-לֹהִים בְּקוֹל רִנָּה.
את מזמור זה נוהגים לומר 7 פעמים לפני [[תקיעת שופר]] בתפילת [[ראש השנה]].


'''ג:''' כִּי ה' עֶלְיוֹן נוֹרָא מֶלֶךְ גָּדוֹל עַל כָּל הָאָרֶץ.
על פי תקנת [[הבעל שם טוב]] לומר [[פרק אישי (מנהג)|פרק אישי]] בהתאם למספר שנות חיי האדם, נוהגים לומר מזמור זה החל מהכניסה לשנה הארבעים ושבע ב[[יום הולדת|יום ההולדת]] ה-46, ועד ליום ההולדת ה-47.


'''ד:''' יַדְבֵּר עַמִּים תַּחְתֵּינוּ וּלְאֻמִּים תַּחַת רַגְלֵינוּ.
== תוכן המזמור ==
בכותרת המזמור ב[[תהלים אהל יוסף יצחק]] נכתב על מזמור זה: "בו מבואר שלא יהיה עוד מלחמה אחר [[מלחמת גוג ומגוג]], והקדוש ברוך הוא יתן לנו התשועה ונזכה [[עליה לרגל|לעלות לרגל]] אמן". מזמור זה הוא המשך ישיר ל[[תהלים מ"ו|מזמור מ"ו]] שעוסק במלחמת גוג ומגוג עצמה.


'''ה:''' יִבְחַר לָנוּ אֶת נַחֲלָתֵנוּ אֶת גְּאוֹן יַעֲקֹב אֲשֶׁר אָהֵב סֶלָה.
את המזמור ניתן לחלק לשני חלקים, על פי הפזמון החוזר בסיום שני החלקים:
*הבעת בטחון בקב"ה שאין לנו מה לפחד מהסערות המתרחשות בעולם בזמן [[מלחמת גוג ומגוג]] (פסוקים א-ח).
*מעלותיה של כנסת ישראל (פסוקים כד-כח).


'''ו:''' עָלָה אֱ-לֹהִים בִּתְרוּעָה ה' בְּקוֹל שׁוֹפָר.
המנהג הנפוץ{{הערה|סידור רבי יעקב עמדין, וכן מנהג חב"ד.}} הוא לקרוא את המזמור שבע פעמים לפני [[תקיעת שופר]], כשהטעם הפשוט הוא הפסוק "עלה אלוקים בתרועה הוי' בקול שופר", כדרשת חז"ל{{הערה|מסכת סופרים, פרק יט הלכה ב'.}} שעל ידי תקיעת שופר הקב"ה עומד מכסא דין ("עלה [[אלוקים]]", וכידוע ששם אלוקים הוא השם של [[מידת הדין]]) ויושב על כסא רחמים (כהמשך הפסוק שמשנה ל"הוי' בקול שופר", ש[[שם הוי']] הוא מידת הרחמים).


'''ז:''' זַמְּרוּ אֱ-לֹהִים זַמֵּרוּ זַמְּרוּ לְמַלְכֵּנוּ זַמֵּרוּ.
ובחסידות מבואר שהטעם שאומרים את כל המזמור ולא רק פסוק זה, כיון שבערב ראש השנה מסתלקת החיות שבעולמות, ומה שמאיר בעולם הוא רק [[חיצוניות המלכות]], ועל ידי העבודה של [[קבלת המלכות]], בני ישראל מעוררים את פנימיות הרצון במלוכה, ורצון זה הוא מנקודת ה[[בחירה]] שאינה מצד מעלתם של ישראל, אלא מצד הקשר העצמי שלהם עם הקב"ה, כמו שמרומז בלשון הפסוק "'''יבחר''' לנו"{{הערה|שם=יבחר}}.


'''ח:''' כִּי מֶלֶךְ כָּל הָאָרֶץ אֱ-לֹהִים זַמְּרוּ מַשְׂכִּיל.
במזמור זה רמזים רבים הקשורים לתקיעת שופר, ובהם:
*"תקעו '''כף'''" ב[[גימטריא]] מאה, רמז לכך שבראש השנה המנהג הוא לתקוע 100 'קולות' בשופר.
*אומרים את המזמור 7 פעמים. ויש בו 7 פעמים שם "אלוקים"{{הערה|מלבד פעם נוספת שכתוב 'עם אלוקי אברהם'.}}, כדי למתק את הגבורות של שם אלוקים{{הערה|סדור ר' יעקב עמדין.}}.


'''ט:''' מָלַךְ אֱ-לֹהִים עַל גּוֹיִם אֱ-לֹהִים יָשַׁב עַל כִּסֵּא קָדְשׁוֹ.
מ[[ראש השנה]] [[תשי"ב]] ואילך{{הערה|הראשון לאחר [[קבלת הנשיאות של הרבי]].}}, החל [[הרבי]] לומר את הפסוקים של המזמור כ[[בעל תוקע]] בנעימה מיוחדת.


'''י:''' נְדִיבֵי עַמִּים נֶאֱסָפוּ עַם אֱ-לֹהֵי אַבְרָהָם כִּי לֵא-לֹהִים מָגִנֵּי אֶרֶץ מְאֹד נַעֲלָה.
==ביאורי החסידות==
</poem>
*'''יבחר לנו את נחלתנו את גאון יעקב''' - מלבד הפירוש הפשוט שהקב"ה יחזיר לנו את ה'נחלה' של בית המקדש, מבואר בחסידות שההדגשה 'גאון יעקב' רומזת לכך שהכוונה בפסוק היא גם לעבודת השם מתוך תמימות, באופן של 'עקב' שאין לה הרגשה ומעלה, והיא זו שמביאה לגילוי ה'נחלה' האישית של כל אחד, [[נקודת היהדות]] שב[[נקודת הלב]], ועל ידי שכל אחד בונה את בית המקשד הפרטי שלו, הוא מזרז את בניית בית המקדש הכללי בגאולה{{הערה|שם=יבחר|דיבחר לנו את נחלתנו תשכ"ג.}}.
}}
'''תהילים מ"ז''' הוא המזמור ה-47 ב[[תהילים|ספר תהילים]].
==בתקנות==
על פי תקנת [[הבעל שם טוב]] לומר [[פרק אישי (מנהג)|פרק אישי]] בהתאם למספר שנות חיי האדם, נוהגים לומר מזמור זה החל מכניסה לשנת המ"ז ביום ההולדת ה-46, ועד ליום ההולדת ה-47.


על פי [[תהלים#חלוקת התהילים לימי החודש|חלוקת התהילים לימי החודש]] של [[אדמו"ר הריי"צ]], המזמור נאמר ביום ח בחודש.


על פי תקנת [[הבעל שם טוב]] לומר בכל יום [[תהלים#תקנות אמירת תהלים#בימי הרחמים והסליחות|מימי הרחמים והסליחות]] 3 פרקים, המזמור נאמר ב[[ט"ז אלול]].


==תוכן המזמור==
ב[[תהילים אוהל יוסף יצחק]] מופיע בכותרת המזמור: "בו מבואר שלא יהיה עוד מלחמה אחר מלחמת גוג ומגוג, והקדוש ברוך הוא יתן לנו התשועה ונזכה לעלות לרגל אמן".


==בנוסח התפילה==
==ראו גם==
בסידור [[אדמו"ר הזקן]] כתוב: {{ציטוטון|אחר [[קריאת התורה]] יכין עצמו לתקוע ב[[שופר]], ויאמר קאפיטיל למנצח לבני קורח מזמור שבע פעמים.}}, ופירש ב[[שער הכולל]]{{הערה|מג, א.}}: "ההכנה היא שיאמר זה המזמור שבע פעמים".
[[הכנות לתקיעות (מנהגים)]]


אך בשיחת שבת שובה [[תשל"א]] שלל הרבי את הפירוש הזה, ופירש שכוונת [[אדמו"ר הזקן]] היא להכנה נפשית, ולא פירש [[אדמו"ר הזקן]] שום הכנה פרטית, כיון שאינו דבר השווה לכל נפש, וכל חד וחד לפום שיעורא דיליה צריך להכין עצמו ל[[תקיעת שופר]] בדבר שהוא מתעורר הימנו, בין אם זאת מהאמור בספר [[כתר שם טוב]], או ב[[שולחן ערוך האריז"ל|שולחן ערוך של האריז"ל]], בספרי חסידות או בספר מטה אפרים וכדומה. ומהתעוררות זו תומשך התעוררות לכל השנה הבעל"ט. ובעומק יותר, שאין הכוונה שיכין עצמו בהכנה פרטית כלשהי, אלא בהכנה כללית לעבודת ה' במשך כל השנה כולה, שהיא מסירה כללית לה' מעומק הנפש{{הערה|[[לקוטי שיחות]] ל[[ר"ה]], וילך [[תשנ"ב]].}}.


מ[[ראש השנה]] [[תשי"ב]], החל [[הרבי]] לומר את הפסוקים של המזמור כבעל תוקע בנעימה מיוחדת.
==קישורים חיצוניים==
*'''[https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=32596&st=&pgnum=58 תצלום המזמור מתוך תהלים אהל יוסף יצחק]'''
*'''[https://chabadlibrary.org/books/3301300043 יהל אור - פרק מ"ז]''', באתר ספריית ליובאוויטש


==בחסידות==
{{להשלים}}


==ראו גם==
{{מזמורי ספר התהלים}}
[[תריעת שופר]]
{{הערות שוליים}}
 
==קישורים חיצוניים==
*'''[https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=32596&st=&pgnum=58 תצלום המזמור בתהילים אוהל יוסף יצחק]'''


{{תהילים}}
[[קטגוריה:תהלים|מ"ז]]
[[קטגוריה:תהלים]]

גרסה אחרונה מ־16:40, 3 ביוני 2024

תהילים מ"ז
לַמְנַצֵּחַ לִבְנֵי קֹרַח מִזְמוֹר כָּל הָעַמִּים תִּקְעוּ כָף

א: לַמְנַצֵּחַ לִבְנֵי קֹרַח מִזְמוֹר.
ב: כָּל הָעַמִּים תִּקְעוּ כָף הָרִיעוּ לֵא-לֹהִים בְּקוֹל רִנָּה.
ג: כִּי ה' עֶלְיוֹן נוֹרָא מֶלֶךְ גָּדוֹל עַל כָּל הָאָרֶץ.
ד: יַדְבֵּר עַמִּים תַּחְתֵּינוּ וּלְאֻמִּים תַּחַת רַגְלֵינוּ.
ה: יִבְחַר לָנוּ אֶת נַחֲלָתֵנוּ אֶת גְּאוֹן יַעֲקֹב אֲשֶׁר אָהֵב סֶלָה.
ו: עָלָה אֱ-לֹהִים בִּתְרוּעָה ה' בְּקוֹל שׁוֹפָר.
ז: זַמְּרוּ אֱ-לֹהִים זַמֵּרוּ זַמְּרוּ לְמַלְכֵּנוּ זַמֵּרוּ.
ח: כִּי מֶלֶךְ כָּל הָאָרֶץ אֱ-לֹהִים זַמְּרוּ מַשְׂכִּיל.
ט: מָלַךְ אֱ-לֹהִים עַל גּוֹיִם אֱ-לֹהִים יָשַׁב עַל כִּסֵּא קָדְשׁוֹ.
י: נְדִיבֵי עַמִּים נֶאֱסָפוּ עַם אֱ-לֹהֵי אַבְרָהָם כִּי לֵא-לֹהִים מָגִנֵּי אֶרֶץ מְאֹד נַעֲלָה.

תהלים מ"ז הוא המזמור הארבעים ושבעה בספר תהלים, הפותח במילים: למנצח לבני קורח מזמור כל העמים תקעו כף, והוא אחד מתוך 12 המזמורים שבתהלים שנאמרו על ידי בני קורח כתפילה על הגאולה.

את מזמור זה נוהגים לומר 7 פעמים לפני תקיעת שופר בתפילת ראש השנה.

על פי תקנת הבעל שם טוב לומר פרק אישי בהתאם למספר שנות חיי האדם, נוהגים לומר מזמור זה החל מהכניסה לשנה הארבעים ושבע ביום ההולדת ה-46, ועד ליום ההולדת ה-47.

תוכן המזמור[עריכה | עריכת קוד מקור]

בכותרת המזמור בתהלים אהל יוסף יצחק נכתב על מזמור זה: "בו מבואר שלא יהיה עוד מלחמה אחר מלחמת גוג ומגוג, והקדוש ברוך הוא יתן לנו התשועה ונזכה לעלות לרגל אמן". מזמור זה הוא המשך ישיר למזמור מ"ו שעוסק במלחמת גוג ומגוג עצמה.

את המזמור ניתן לחלק לשני חלקים, על פי הפזמון החוזר בסיום שני החלקים:

  • הבעת בטחון בקב"ה שאין לנו מה לפחד מהסערות המתרחשות בעולם בזמן מלחמת גוג ומגוג (פסוקים א-ח).
  • מעלותיה של כנסת ישראל (פסוקים כד-כח).

המנהג הנפוץ[1] הוא לקרוא את המזמור שבע פעמים לפני תקיעת שופר, כשהטעם הפשוט הוא הפסוק "עלה אלוקים בתרועה הוי' בקול שופר", כדרשת חז"ל[2] שעל ידי תקיעת שופר הקב"ה עומד מכסא דין ("עלה אלוקים", וכידוע ששם אלוקים הוא השם של מידת הדין) ויושב על כסא רחמים (כהמשך הפסוק שמשנה ל"הוי' בקול שופר", ששם הוי' הוא מידת הרחמים).

ובחסידות מבואר שהטעם שאומרים את כל המזמור ולא רק פסוק זה, כיון שבערב ראש השנה מסתלקת החיות שבעולמות, ומה שמאיר בעולם הוא רק חיצוניות המלכות, ועל ידי העבודה של קבלת המלכות, בני ישראל מעוררים את פנימיות הרצון במלוכה, ורצון זה הוא מנקודת הבחירה שאינה מצד מעלתם של ישראל, אלא מצד הקשר העצמי שלהם עם הקב"ה, כמו שמרומז בלשון הפסוק "יבחר לנו"[3].

במזמור זה רמזים רבים הקשורים לתקיעת שופר, ובהם:

  • "תקעו כף" בגימטריא מאה, רמז לכך שבראש השנה המנהג הוא לתקוע 100 'קולות' בשופר.
  • אומרים את המזמור 7 פעמים. ויש בו 7 פעמים שם "אלוקים"[4], כדי למתק את הגבורות של שם אלוקים[5].

מראש השנה תשי"ב ואילך[6], החל הרבי לומר את הפסוקים של המזמור כבעל תוקע בנעימה מיוחדת.

ביאורי החסידות[עריכה | עריכת קוד מקור]

  • יבחר לנו את נחלתנו את גאון יעקב - מלבד הפירוש הפשוט שהקב"ה יחזיר לנו את ה'נחלה' של בית המקדש, מבואר בחסידות שההדגשה 'גאון יעקב' רומזת לכך שהכוונה בפסוק היא גם לעבודת השם מתוך תמימות, באופן של 'עקב' שאין לה הרגשה ומעלה, והיא זו שמביאה לגילוי ה'נחלה' האישית של כל אחד, נקודת היהדות שבנקודת הלב, ועל ידי שכל אחד בונה את בית המקשד הפרטי שלו, הוא מזרז את בניית בית המקדש הכללי בגאולה[3].



ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]

הכנות לתקיעות (מנהגים)


קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]


מזמורי ספר תהלים
א'ב'ג'ד'ה'ו'ז'ח'ט'י'י"אי"בי"גי"דט"וט"זי"זי"חי"טכ'כ"אכ"בכ"גכ"דכ"הכ"וכ"זכ"חכ"טל'ל"אל"בל"גל"דל"הל"ול"זל"חל"טמ'מ"אמ"במ"גמ"דמ"המ"ומ"זמ"חמ"טנ'נ"אנ"בנ"גנ"דנ"הנ"ונ"זנ"חנ"טס'ס"אס"בס"גס"דס"הס"וס"זס"חס"טע'ע"אע"בע"גע"דע"הע"וע"זע"חע"טפ'פ"אפ"בפ"גפ"דפ"הפ"ופ"זפ"חפ"טצ'צ"אצ"בצ"גצ"דצ"הצ"וצ"זצ"חצ"טק'ק"אק"בק"גק"דק"הק"וק"זק"חק"טק"יקי"אקי"בקי"גקי"דקט"וקט"זקי"זקי"חקי"טק"כקכ"אקכ"בקכ"גקכ"דקכ"הקכ"וקכ"זקכ"חקכ"טק"לקל"אקל"בקל"גקל"דקל"הקל"וקל"זקל"חקל"טק"מקמ"אקמ"בקמ"גקמ"דקמ"הקמ"וקמ"זקמ"חקמ"טק"נ

הערות שוליים

  1. סידור רבי יעקב עמדין, וכן מנהג חב"ד.
  2. מסכת סופרים, פרק יט הלכה ב'.
  3. 3.0 3.1 ד"ה יבחר לנו את נחלתנו תשכ"ג.
  4. מלבד פעם נוספת שכתוב 'עם אלוקי אברהם'.
  5. סדור ר' יעקב עמדין.
  6. הראשון לאחר קבלת הנשיאות של הרבי.