מאיר כהנא: הבדלים בין גרסאות בדף
(הרבי כותב במכתב לחייקה גרוסמן שעל יהודי שנעקד"ה כותבים הי"ד) תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד |
|||
שורה 54: | שורה 54: | ||
===שביעות רצון מהצבעה לכהנא=== | ===שביעות רצון מהצבעה לכהנא=== | ||
לאחר בחירות תשד"מ, שאל הרבי | לאחר בחירות תשד"מ, שאל הרבי את המזכיר ר' [[לייבל גרונר]] למי הצביעו בכפר חב"ד, ור' לייבל ענה שהצביעו לכהנא{{הערה|על פי יומן הרב גרונר}}. הרבי היה נראה שבע רצון והפטיר "א גלייכע זאך" [=דבר נכון]. | ||
במשך שנים היה מונח כי מדובר היה על הרב מאיר כהנא, אך במענה לשאלת כתב [[col]] בשנת תש"פ{{הערה|[https://col.org.il/news/123303 האם הרבי היה שבע רצון מהצבעה לכהנא?] {{Col}}}}, אמר הרב גרונר כי הכוונה הייתה לר' [[קלמן כהנא]] ממפלגת פא"י. | במשך שנים היה מונח כי מדובר היה על הרב מאיר כהנא, אך במענה לשאלת כתב [[col]] בשנת תש"פ{{הערה|[https://col.org.il/news/123303 האם הרבי היה שבע רצון מהצבעה לכהנא?] {{Col}}}}, אמר הרב גרונר כי הכוונה הייתה לר' [[קלמן כהנא]] ממפלגת פא"י. |
גרסה מ־22:22, 25 ביולי 2023
הרב מאיר דוד כהנא הי"ד (כ"ח תמוז תרצ"ב – י"ח חשוון תנש"א) היה ראש ישיבת הרעיון היהודי בירושלים, חבר כנסת, מנהיג "הליגה להגנה יהודית" בארצות הברית, ותנועת "כך" בארץ ישראל.
נרצח בידי מתנקש ערבי בסיומו של נאום במנהטן, ניו יורק.
תולדות חיים
נולד וגדל בברוקלין, למד בישיבת מיר בארצות הברית. בשנת ה'תשי"ז הוסמך לרבנות, ושימש כרב בקהילת הווארד-ביץ' בקווינס.
בין השנים תשכ"ב - תשכ"ט ערך את העיתון היהודי "ג'ואיש פרס", והיה בעל טור בו עד תש"נ.
בשנת תשל"א עלה לארץ, הקים את תנועת 'כך' והתמודד בבחירות לכנסת מספר פעמים ללא הצלחה. בבחירות לכנסת ה-11, בשנת תשד"מ, הצליח להיכנס לאחר שקיבל אחוז אחד מסך הקולות.
בהיותו בכנסת היה נחשב למוקצה, עד שהרב יעקב יוסף והרב חיים דרוקמן העידו כי היו בין חברי הכנסת היחידים שנשארו לשמוע את נאומיו. בעת כהונתו הגיש הרב כהנא שתי הצעות חוק שהיו קשורות לנושא מיהו יהודי.
לקראת הבחירות לכנסת השתים עשרה בשנת תשמ"ט, נפסלו הרב כהנא ומפלגתו מלהתמודד לכנסת.
בי"ח חשוון תנש"א הגיע הרב כהנא לנאום במלון מריוט במנהטן. בסיום הנאום, מחבל ערבי שהתחפש לחרדי רצח אותו בירייה.
פעולותיו
הליגה להגנה יהודית
בשנת ה'תשכ"ח הקים את "הליגה להגנה יהודית" (JDL), שעסקה בהגנה על יהודים מפני אנטישמיות.
לאחר הירצחו של ר' דוד אוקינוב, הגיע כהנא לנאום בשכונת קראון הייטס על החשיבות בהחזקת נשק והגנה עצמית. הרבי ביקש מהרב דוד רסקין שיביא לו רשימה של המשתתפים באירוע.[דרוש מקור]
המאבק נגד שלטונות ברית המועצות
בין השנים תשכ"ט - תשל"א ארגן בארצות הברית הפגנות אלימות נגד השלטונות הסובייטים, במחאה על אי מתן היתרי עליה ליהודי ברית המועצות.
ההפגנות כללו הטרדה של דיפלומטים רוסיים בארצות הברית, הפרעה לאירועים של אמנים רוסיים, ואף מקרה של שימוש בחומרי נפץ כלפי השגרירות הרוסית בניו יורק.
הרבי הביע את דעתו בחריפות מספר פעמים נגד הפגנות אלו. באחת ההזדמנויות אמר הרבי כי ניסה לפעול בחשאי כדי למנוע את ההפגנות, אך מכיוון שזה לא עזר הוא אומר בגלוי כי ההפגנות רק פוגעות ביהודי ברית המועצות ולא מועילות להם.
בי"ט כסלו תש"ל הגיע כהנא להתוועדות של הרבי ב-770, אך סירב לשבת במקום מכובד שהוצע לו, בטענה כי הוא יודע שפעולותיו בנושא רוסיה גורמות לרבי עוגמת נפש, ולכן אינו רוצה שהרבי יראה אותו[דרוש מקור].
זמן מה לפני שנרצח אמר כהנא שכעת, לאחר נפילת ברית המועצות, הוא נוכח לדעת כי הרבי צדק בשיטתו[1].
מיהו יהודי
הרב כהנא היה פעיל במאבק לתיקון חוק מיהו יהודי, והציע פעמים רבות אי אמון בממשלה על רקע אי תיקון החוק.
בהזדמנות מסוימת אף הגיע במיוחד מפלורידה על מנת להצביע בעד תיקון החוק[2].
מוחה על הפגיעה בכבוד הרבי
באחד הדיונים שנערכו על חוק "מיהו יהודי", תקף זיידאן עטשי, חבר כנסת דרוזי ממפלגת שינוי, את דבריו של הרבי כי רק חברי כנסת יהודיים צריכים להצביע. לאחר מכן נאם הרב כהנא בכנסת ובסיום הנאום ביקש למחות על הפגיעה בכבוד הרבי וכי תובע את עלבונו של "אחד מגדולי הרבנים והמנהיגים בישראל, האדמו"ר מחב"ד", ובסוף המחאה סיים כי "ארץ ישראל שייכת לאדמו"ר מחב"ד ולא לחבר הכנסת זיידן עטשי". [3]
שלימות הארץ
הרב כהנא דגל בשיטה כי יש לשמור על ארץ ישראל בשלימותה, וטען כי יש להעביר את הערבים הגרים בארץ ישראל למדינות ערב השכנות, כאשר אלו שיתפנו מרצון יקבלו פיצויים, ואלו שלא יפונו בכח.
יחסיו עם הרבי וחב"ד
הרבי ביקר בחריפות את פעולותיו בארגון הפגנות נגד ממשלת ברית המועצות, בתקופת מסך הברזל. הרבי טען שישנם אנשים שמנצלים את תמימותו של כהנא בעניין יהודי רוסיה, ושולחים אותו להפגין למרות שהדבר מזיק ליהודים ברוסיה[דרוש מקור]. הרב כהנא מצידו אמר שהוא מבין את סברת הרבי, אך מכיון שאינו חסיד הוא מתיר לעצמו להמשיך בהפגנות[4]
שביעות רצון מהצבעה לכהנא
לאחר בחירות תשד"מ, שאל הרבי את המזכיר ר' לייבל גרונר למי הצביעו בכפר חב"ד, ור' לייבל ענה שהצביעו לכהנא[5]. הרבי היה נראה שבע רצון והפטיר "א גלייכע זאך" [=דבר נכון].
במשך שנים היה מונח כי מדובר היה על הרב מאיר כהנא, אך במענה לשאלת כתב col בשנת תש"פ[6], אמר הרב גרונר כי הכוונה הייתה לר' קלמן כהנא ממפלגת פא"י. סברה זו אינה מסתדרת עם התאריכים, שכן ר' קלמן כהנא כלל לא התמודד לכנסת בשנה זו. נותרו שתי אפשריות: או שהסיפור אירע לפני תשד"מ, או שבגיל 88 הרב גרונר לא שלט היטב בפרטי המקרה.
תמונת הרב כהנא בביתו של הרבי
בכ"א טבת תשמ"ט הסתיימו אחד עשרה חודשים מהסתלקות הרבנית נ"ע. הרבי שליט"א עבר לפני התיבה בביתו, ולאחר תפילת מנחה חילק דולרים. בסיום החלוקה עלה הרבי במדרגות לקומה העליונה, ובסרט הוידאו נקלט הרב בנימין קליין מחזיק פוסטר עם תמונת הרב כהנא ומראה אותה לחסידים[7]
לא ברור מה הרקע לנשיאת התמונה. לכאורה לא מדובר בכרזת בחירות משום שבאותה שנה נפסל הרב כהנא מלהתמודד לכנסת.
דולר לעילוי נשמתו
כמה חודשים לאחר רצח אביו, בב' ניסן תנש"א, עבר בנו, הרב בנימין כהנא הי"ד, אצל הרבי בחלוקת דולרים. הרבי ציין שקרא בעיתון כי הוא (בנימין) אמור לשאת נאום ובירך אותו בהצלחה בנאום. לאחר שיצא הרבי קרא לו לחזור, ונתן לו דולר נוסף באומרו "זה בשביל עליית הנשמה"[8].
ספריו
- האתגר - אודות ייעודו של עם ישראל.
- לשכים בעיניכם - ספר העוסק בזכויותיהם של הערבים בארץ ישראל.
- פירוש המכבי - פירוש על התנ"ך. הופיע על ספר שמות, דברים, שמואל, ישעיהו, תרי עשר, ותהלים.
- ארבעים שנה - על חינוך הדור הצעיר.
- אור הרעיון - ספר נרחב על משנתו.
- סיפורה של הליגה להגנה יהודית - על פעולותיו נגד שלטונות ברית המועצות.
הערות שוליים
- ↑ מפי הרב יקותיאל מנחם ראפ, נדפס ב"תקוות מנחם" ח"ב.[דרוש מקור: מספר עמוד]
- ↑ ראיון עם הרב שמואל חפר
- ↑ להלן דבריו של הרב כהנא: "לסיום, עלי לתבוע היום את עלבונו של אחד מגדולי הרבנים והמנהיגים בישראל, האדמו"ר מחב"ד, מלובביץ', לאחר שחבר כנסת אחד, לא יהודי, העז לזלזל בו ולהשמיצו. האדמו"ר טען, ובצדק, שלא ייתכן שלא-יהודי יצביע ויקבע מיהו יהודי, ושֶמה שאנו רואים פה בכנסת, כאשר גויים קובעים מיהו יהודי, מגיע לאבסורד. אני מצטט מה"ניו-יורק טיימס" למחרת ההצבעה הקודמת על "מיהו יהודי": "כל אימת שהכריזו שם של חבר כנסת ערבי בהצבעה, עבר בכנסת גל של צחוק, כשחברי הכנסת בעצמם לא יכלו לעצור בעד צחוקם האירוני, שערבים עוזרים לקבוע מיהו יהודי". אכן, היינו לעג וקלס בגויים. והנה קם חבר כנסת זה, הלא-יהודי, וגידף את האדמו"ר, כאילו הוא, הלא-יהודי, בעל-הבית כאן, כאילו הוא ציוני. אני זוכר את מה שהוא אמר כאן בכנסת. ...אבל חבר הכנסת שעליו אני מדבר הוא חבר במפלגה ציונית, ואף מכריז על עצמו כציוני. הוא השתתף בקביעה של "מיהו יהודי", ועכשיו הוא קובע מהי המדינה, וכך אמר חבר הכנסת זיידן עטשי, מ"שינוי", הציוני, אני מצטט מהפרוטוקול מאותו יום: - -- - "מדינת ישראל שייכת לעם היושב בה". אני רוצה להגיד לחברי הכנסת עטשי ומיעארי, לכולם: מדינת ישראל, ארץ-ישראל, שייכת ליהודי העולם, לעם היהודי כולו, לאלה שנמצאים כאן ולאלה שעדיין לא. זה הא' של הציונות, של היהדות. היא שייכת לאדמו"ר מחב"ד, ואינה שייכת לחבר הכנסת זיידן עטשי". (הישיבה המאה-חמישים-ושלוש של הכנסת האחת-עשרה. יום שני, י"א בטבת התשמ"ו) (23 בדצמבר 1985)
- ↑ הוידאו מהשיחה נחשף: כשהרבי שלל את ההפגנות ליהודי רוסיה
- ↑ על פי יומן הרב גרונר
- ↑ האם הרבי היה שבע רצון מהצבעה לכהנא?
- ↑ סרט וידאו מכ"א טבת תשמ"ט (דקה 1:00:56)
- ↑ קישור לצפייה ביוטיוב: m.youtube.com/watch?v=D3wXd-UDCq8&feature=youtu.be