אבא בנימין: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(שלום מחוץ לחשבון)
 
 
(8 גרסאות ביניים של 6 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
'''אבא בנימין''' הוא שמו של תנא שנודע על שם שני הנהגות מיוחדות בהם נהג. ההנהגה הראשונה היא "תפלתי שתהא סמוכה למיטתי" - להתפלל מיד בקומו בבוקר, וההנהגה השניה היא "על מטתי שתהא בין צפון לדרום".
'''אבא בנימין''' הוא שמו של [[תנא]] שנודע על שם שני הנהגות מיוחדות בהם נהג. ההנהגה הראשונה היא "תפילתי שתהא סמוכה למיטתי" - להתפלל מיד בקומו בבוקר, וההנהגה השניה היא "על מטתי שתהא בין צפון לדרום". תקופתו של אבא בנימין לא נודעה.


==שיטתו==
==שיטתו==
שיטתו של אבא בנימין בעבודת ה' היא כי יש להתפלל מיד כשקמים בבוקר, עוד לפני הלימוד. להלכה נחלקו בזה [[רש"י]] ו[[תוספות]] וישנם ראשונים שפוסקים כן להלכה - שאסור ללמוד לפני התפילה.
שיטתו של אבא בנימין ב[[עבודת השם]], כפי שמופיעה ב[[ברייתא]]{{הערה|ברכות ה, א.}} היא כי יש להתפלל מיד כשקמים בבוקר, עוד לפני הלימוד. [[הלכה|להלכה]] נחלקו בזה [[רש"י]] ו[[תוספות]] וישנם ראשונים שפוסקים כאבא בנימין להלכה - שאסור ללמוד לפני התפילה.


את שיטתו של אבא בנימין מסביר כ"ק [[אדמו"ר האמצעי]] בחילוק בין תורה לתפילה: התפילה גבוהה לכאורה יותר מהתורה, שכן שמונה עשרה הברכות משולות כנגד ח"י ברכות השדרה, שבכך שהם ממשיכים את האור לכל חלקי הגוף, הם מורים על כך שהאור שנמשך בהם מגיע ממקום גבוה שאין בו חילוק בין גבוה לנמוך, דהיינו [[אור מקיף]]. - וזו היא שיטתו של אבא בנימין שרצה מיד בקומו משנתו להמשיך אור גבוה ונפלא זה.
את שיטתו של אבא בנימין מסביר כ"ק [[אדמו"ר האמצעי]] בחילוק בין [[תורה]] ל[[תפילה]]: התפילה גבוהה לכאורה יותר מהתורה, שכן [[שמונה עשרה]] הברכות משולות כנגד ח"י חוליות השדרה. מכיון שהחוליות ממשיכים את האור לכל חלקי הגוף, הם מורים, שהאור שנמשך בהם מגיע ממקום גבוה שאין בו חילוק בין גבוה לנמוך - [[אור מקיף]]. מזה מוסבר שיטתו של אבא בנימין, שרצה מיד בקומו משנתו, להמשיך אור גבוה ונפלא זה.


אך למרות שהתפילה ממשיכה אכן אור מקיף, מיוחדת היא לימוד התורה, שלמרות שלכאורה המשכתה היא רק מה[[אור פנימי]], הרי שבשרשה ופנימיותה היא ממשיכה אור מ[[עצמות]] ממש, מכיון שהיא רצון העליון וחכמתו יתברך שמאירה בהלכות התורה. לעומת זאת תפילה, למרות שהיא נמשכת מאור גבוה כל כך, הרי שהמשכתה בפועל היא על ידי דברים גשמיים הנקראים חיי שעה, וזאת הסבה שהאמת היא שתורה גבוהה יותר מתפילה{{הערה|1=[http://chabadlibrary.org/books/adhaam/tch/b1/2/1/54c.htm תורת חיים פרשת נח ד"ה אלה תולדות נח]}}.
אך למרות שהתפילה ממשיכה אור מקיף, מיוחדת היא לימוד התורה. למרות שלכאורה המשכתה היא רק מה[[אור פנימי]], הרי שבשרשה ופנימיותה היא ממשיכה אור מ[[עצמות]] ממש, מכיון שהיא [[רצון העליון]] וחכמתו יתברך שמאירה בהלכות התורה. לעומת זאת תפילה, למרות שהיא נמשכת מאור גבוה כל כך, הרי שהמשכתה בפועל היא על ידי דברים [[גשמי]]ים הנקראים חיי שעה, וזאת הסבה שהאמת היא שתורה גבוהה יותר מתפילה{{הערה|1=[http://chabadlibrary.org/books/adhaam/tch/b1/2/1/54c.htm תורת חיים פרשת נח ד"ה אלה תולדות נח].}}.
 
{{תנאים}}
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:תנאים]]
[[קטגוריה:תנאים]]

גרסה אחרונה מ־10:54, 25 ביולי 2023

אבא בנימין הוא שמו של תנא שנודע על שם שני הנהגות מיוחדות בהם נהג. ההנהגה הראשונה היא "תפילתי שתהא סמוכה למיטתי" - להתפלל מיד בקומו בבוקר, וההנהגה השניה היא "על מטתי שתהא בין צפון לדרום". תקופתו של אבא בנימין לא נודעה.

שיטתו[עריכה | עריכת קוד מקור]

שיטתו של אבא בנימין בעבודת השם, כפי שמופיעה בברייתא[1] היא כי יש להתפלל מיד כשקמים בבוקר, עוד לפני הלימוד. להלכה נחלקו בזה רש"י ותוספות וישנם ראשונים שפוסקים כאבא בנימין להלכה - שאסור ללמוד לפני התפילה.

את שיטתו של אבא בנימין מסביר כ"ק אדמו"ר האמצעי בחילוק בין תורה לתפילה: התפילה גבוהה לכאורה יותר מהתורה, שכן שמונה עשרה הברכות משולות כנגד ח"י חוליות השדרה. מכיון שהחוליות ממשיכים את האור לכל חלקי הגוף, הם מורים, שהאור שנמשך בהם מגיע ממקום גבוה שאין בו חילוק בין גבוה לנמוך - אור מקיף. מזה מוסבר שיטתו של אבא בנימין, שרצה מיד בקומו משנתו, להמשיך אור גבוה ונפלא זה.

אך למרות שהתפילה ממשיכה אור מקיף, מיוחדת היא לימוד התורה. למרות שלכאורה המשכתה היא רק מהאור פנימי, הרי שבשרשה ופנימיותה היא ממשיכה אור מעצמות ממש, מכיון שהיא רצון העליון וחכמתו יתברך שמאירה בהלכות התורה. לעומת זאת תפילה, למרות שהיא נמשכת מאור גבוה כל כך, הרי שהמשכתה בפועל היא על ידי דברים גשמיים הנקראים חיי שעה, וזאת הסבה שהאמת היא שתורה גבוהה יותר מתפילה[2].


הערות שוליים