ים הנחושת: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – " גוף " ב־" גוף ")
אין תקציר עריכה
 
(4 גרסאות ביניים של 3 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:הים.jpg|שמאל|ממוזער|250px|ים הנחושת]]
[[קובץ:הים.jpg|שמאל|ממוזער|250px|ים הנחושת]]
'''ים הנחושת''' היה כלי שימש לטבילת הכהנים ב[[בית המקדש הראשון]] שנבנה על ידי [[שלמה המלך]].
'''ים הנחושת''' (נקרא גם '''ים שלמה''') היה כלי שימש לטבילת הכהנים ב[[בית המקדש הראשון]] שנבנה על ידי [[שלמה המלך]].


== צורת הכלי ==
== צורת הכלי ==


ים הנחושת עשוי מנחושת מוצקת, ולא בהקשת הכלי{{הערת שוליים|מלכים - א', ז כ"ג.}} גובהו חמש אמות מתחתית הכלי לסופו, רחבו עשר אמות מצד אחד של הכלי לצידו השני, והיקפו המדויק היה שלושים אמה.
ים ה[[נחושת]] עשוי מנחושת מוצקת, ולא בהקשת הכלי{{הערה|מלכים - א', ז כ"ג.}} גובהו חמש אמות מתחתית הכלי לסופו, רחבו עשר אמות מצד אחד של הכלי לצידו השני, והיקפו המדויק היה שלושים אמה.


שני האמות העליונות של הכלי היו עגולות, ושלושת האמות התחתונות היו מרובעות{{הערת שוליים|1=[[עירובין]] יד, ב.}} בשלושת האמות התחתונות היו שני שורות של ביצי נחושת{{הערת שוליים|מלכים שם כ"ד.}}  
שתי האמות העליונות של הכלי היו עגולות, ושלושת האמות התחתונות היו מרובעות{{הערה|1=[[עירובין]] יד, ב.}} בשלושת האמות התחתונות היו שתי שורות של ביצי נחושת{{הערה|מלכים - א', כ"ד.}}


עביו של הכלי היה טפח, אבל בשפתו הוא היה צר דק מרוקע ומרודד, כעין כלי ששותים בו, ומצויר פרח ושושן{{הערת שוליים|שם כ"ו וברש"י.}}.
עביו של הכלי היה טפח, אבל בשפתו הוא היה צר דק מרוקע ומרודד, כעין כלי ששותים בו, ומצויר פרח ושושן{{הערה|מלכים - א', כ"ו וברש"י.}}.


== מושבו ==
== מושבו ==
הכלי עמד על שנים עשרה צורות של בהמות (בקר) עשויות נחושת, כל שלושה מהם פנו לצד אחר מארבעת הצדדים, מזרח מערב צפון ודרום, ואחוריהם היו לכיוון פנים הכלי. הכלי עמד על גביהם, כך שכל [[גוף]] הבהמות היו בתוך תחתית הכלי{{הערת שוליים|שם כ"ה "וכל אחוריהם ביתה".}}.
הכלי עמד על שתים עשרה צורות של בהמות (בקר) עשויות נחושת, כל שלושה מהם פנו לצד אחר מארבעת הצדדים, מזרח מערב צפון ודרום, ואחוריהם היו לכיוון פנים הכלי. הכלי עמד על גביהם, כך שכל [[גוף]] הבהמות היו בתוך תחתית הכלי{{הערה|מלכים א', כ"ה "וכל אחוריהם ביתה".}}.


מכיון שהוא שימש לטבילת הכהנים היה אסור שהמים יהיו שאובין, ולכן הם נבעו מלמטה, מהקרקע הם נבעו לתוך רגלי הבקרים ומשם לתוך תחתית הכלי{{הערת שוליים|רלב"ג שם.}}.
מכיון שהוא שימש לטבילת הכהנים היה אסור שהמים יהיו שאובין, ולכן הם נבעו מלמטה, מהקרקע הם נבעו לתוך רגלי הבקרים ומשם לתוך תחתית הכלי{{הערה|רלב"ג שם.}}.
 
מובא במדרש כי לעתיד לבוא יהיה הים מזהב{{הערה|1=[http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14056&hilite=544a895e-b113-42eb-bf75-2da019fd1675&st=ים+הנחושת&pgnum=426 פסיקתא].}}.
 
==ראו גם==
*[[י"ב בקר]]


מובא במדרש כי לעתיד לבוא יהיה הים מזהב{{הערת שוליים|1=[http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14056&hilite=544a895e-b113-42eb-bf75-2da019fd1675&st=%D7%99%D7%9D+%D7%94%D7%A0%D7%97%D7%95%D7%A9%D7%AA&pgnum=426 פסיקתא].}}.
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
{{הר הבית}}
{{הר הבית}}
[[קטגוריה:כלי המקדש]]
[[קטגוריה:כלי המקדש]]

גרסה אחרונה מ־05:48, 22 בנובמבר 2022

ים הנחושת

ים הנחושת (נקרא גם ים שלמה) היה כלי שימש לטבילת הכהנים בבית המקדש הראשון שנבנה על ידי שלמה המלך.

צורת הכלי[עריכה | עריכת קוד מקור]

ים הנחושת עשוי מנחושת מוצקת, ולא בהקשת הכלי[1] גובהו חמש אמות מתחתית הכלי לסופו, רחבו עשר אמות מצד אחד של הכלי לצידו השני, והיקפו המדויק היה שלושים אמה.

שתי האמות העליונות של הכלי היו עגולות, ושלושת האמות התחתונות היו מרובעות[2] בשלושת האמות התחתונות היו שתי שורות של ביצי נחושת[3]

עביו של הכלי היה טפח, אבל בשפתו הוא היה צר דק מרוקע ומרודד, כעין כלי ששותים בו, ומצויר פרח ושושן[4].

מושבו[עריכה | עריכת קוד מקור]

הכלי עמד על שתים עשרה צורות של בהמות (בקר) עשויות נחושת, כל שלושה מהם פנו לצד אחר מארבעת הצדדים, מזרח מערב צפון ודרום, ואחוריהם היו לכיוון פנים הכלי. הכלי עמד על גביהם, כך שכל גוף הבהמות היו בתוך תחתית הכלי[5].

מכיון שהוא שימש לטבילת הכהנים היה אסור שהמים יהיו שאובין, ולכן הם נבעו מלמטה, מהקרקע הם נבעו לתוך רגלי הבקרים ומשם לתוך תחתית הכלי[6].

מובא במדרש כי לעתיד לבוא יהיה הים מזהב[7].

ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים

  1. מלכים - א', ז כ"ג.
  2. עירובין יד, ב.
  3. מלכים - א', כ"ד.
  4. מלכים - א', כ"ו וברש"י.
  5. מלכים א', כ"ה "וכל אחוריהם ביתה".
  6. רלב"ג שם.
  7. פסיקתא.