הבדלים בין גרסאות בדף "ראשי תיבות"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – "ע"י" ב־"על ידי")
שורה 17: שורה 17:
 
=== א' ===
 
=== א' ===
 
*'''[[אאע"ה]]''' - [[אברהם אבינו]] עליו השלום.
 
*'''[[אאע"ה]]''' - [[אברהם אבינו]] עליו השלום.
*'''[[א"א]]''' - [[אריך אנפין]]\אי אפשר.
+
*'''[[א"א]]''' - [[אריך אנפין]] / אי אפשר.
 
*'''[[אבי"ע]]''' - [[עולמות אצילות בריאה יצירה עשיה|אצילות בריאה יצירה עשיה]].
 
*'''[[אבי"ע]]''' - [[עולמות אצילות בריאה יצירה עשיה|אצילות בריאה יצירה עשיה]].
 
*'''[[אדה"ר]]''' - [[אדם הראשון]].
 
*'''[[אדה"ר]]''' - [[אדם הראשון]].
שורה 56: שורה 56:
 
*'''[[ו"ק]]''' - [[שש קצוות|ו' קצוות]].
 
*'''[[ו"ק]]''' - [[שש קצוות|ו' קצוות]].
 
===ז'===
 
===ז'===
*'''[[ז"א]]''' - [[זעיר אנפין]]\זאת אומרת.
+
*'''[[ז"א]]''' - [[זעיר אנפין]] / זאת אומרת.
 
*'''[[זו"נ]]''' - [[זעיר אנפין|זעיר]] ו[[ספירת המלכות|נוקביה]].
 
*'''[[זו"נ]]''' - [[זעיר אנפין|זעיר]] ו[[ספירת המלכות|נוקביה]].
 
*'''[[ז"ת]]''' - [[שבע תחתונות|ז' תחתונות]].
 
*'''[[ז"ת]]''' - [[שבע תחתונות|ז' תחתונות]].
שורה 90: שורה 90:
 
*'''[[מל']]''' - [[ספירת המלכות|מלכות]].
 
*'''[[מל']]''' - [[ספירת המלכות|מלכות]].
 
*'''[[ממכ"ע]]''' - [[אור הממלא כל עלמין|ממלא כל עלמין]].
 
*'''[[ממכ"ע]]''' - [[אור הממלא כל עלמין|ממלא כל עלמין]].
*'''[[ממ"ש]]''' - [[משיח|'''מ'''שיח]] '''מ'''נחם '''ש'''מו וכן [[מנחם מנדל שניאורסון (אדמו"ר שליט"א)|'''מ'''נחם '''מ'''ענדל '''ש'''ניאורסון]].{{הערת שוליים|ב[[שיחה|שיחת]] [[שבת]] [[פרשת משפטים]] [[תשנ"ב]] אמר הרבי על ביאת הגאולה השלימה: {{ציטוטון|כן תהיה לנו בפועל ממש, ותיכף ומיד ממש, עם כל הפירושים שב"מיד", וכל הפירושים שב"ממש", ולכל לראש מיד ממש כפשוטו, ממש ממש ממש}}}}.ממה שנאמר/ שאמרנו/שכתוב/
+
*'''[[ממ"ש]]''' - [[משיח|'''מ'''שיח]] '''מ'''נחם '''ש'''מו וכן [[מנחם מנדל שניאורסון (אדמו"ר שליט"א)|'''מ'''נחם '''מ'''ענדל '''ש'''ניאורסון]].{{הערת שוליים|ב[[שיחה|שיחת]] [[שבת]] [[פרשת משפטים]] [[תשנ"ב]] אמר הרבי על ביאת הגאולה השלימה: {{ציטוטון|כן תהיה לנו בפועל ממש, ותיכף ומיד ממש, עם כל הפירושים שב"מיד", וכל הפירושים שב"ממש", ולכל לראש מיד ממש כפשוטו, ממש ממש ממש}}}}.ממה שנאמר /שאמרנו /שכתוב /שנתבאר.
שנתבאר.
 
 
*'''[[מ"ן]]''' - [[מים נוקבין|מיין נוקבין]]
 
*'''[[מ"ן]]''' - [[מים נוקבין|מיין נוקבין]]
 
*'''[[מס"ן]]''' - [[מסירות נפש]].
 
*'''[[מס"ן]]''' - [[מסירות נפש]].

גרסה מ־10:46, 21 בנובמבר 2017

כתב יד קודש של הרבי, ובו ראשי תיבות נפוצים

ראשי תיבות הוא צורה של כתיבת מילים בקיצור, בה נכתבת רק האות הראשונה (או השניה) של המילה ('ראש' ה'תיבה').

משמעות הראשי תיבות

פעמים רבות אנו מוצאים בדרשות חז"ל שדורשים מילה מסויימת המופיעה בתורה בראשי תיבות, ובשער היחוד והאמונה[1] מבאר אדמו"ר הזקן שאין זה רק 'רמז' ו'סימן' למילים ש'מוחבאות' בו, אלא שהאות הראשונה בכל מילה כוללת את כל האותיות שבתוכה, והיא החיות שלהם.

במספר מקומות[2] מציין הרבי לדברי חז"ל ש"לשון נוטריקון מן התורה"[3].

ראשי תיבות חסידיים

יחד עם תורת החסידות, התפתחו עשרות רבות של ראשי תיבות יחודיים לחסידות, כגון: פ"נ, דא"ח, ועוד רבים.

לצורך הקלת השימוש בראשי התיבות, נערכו כמה לוחות של ראשי תיבות המיוחדים לתורת החסידות בכלל ולחסידות חב"ד בפרט.

ראשי תיבות נפוצים

ראשי תיבות נפוצים בספרי החסידות:


שגיאות פרמטריות בתבנית:טורים

פרמטרים [ מספר ] לא מופיעים בהגדרת התבנית

א'

ב'

ג'

ד'

ה'

ו'

ז'

ח'

ט'

י'

כ'

ל'

מ'

נ'

ס'

ע'

פ'

צ'

  • צ"ל - צריך להבין\צריך לומר.

ק'

ר'

ש'

ראו גם

קישורים חיצונים

הערות שוליים

  1. פרק י"ב.
  2. ראו שיחת שבת פרשת אחרי קדושים תנש"א, הערה 14.
  3. מסכת שבת קה, ב.
  4. בשיחת שבת פרשת משפטים תשנ"ב אמר הרבי על ביאת הגאולה השלימה: "כן תהיה לנו בפועל ממש, ותיכף ומיד ממש, עם כל הפירושים שב"מיד", וכל הפירושים שב"ממש", ולכל לראש מיד ממש כפשוטו, ממש ממש ממש"