יוחנן בן בג בג: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (עיצוב)
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
'''בן בג בג''' תנא קדמון וגר צדק. {{הערת שוליים|תוספות, [[מסכת חגיגא]] דף ט'}}
'''בן בג בג''' היה תנא קדמון בן דורו של [[הלל הזקן]].


אמרתו היחידה והמפורסמת הינה מוזכרת ב'[[פרקי אבות]]' "הפך בה והפך בה, דכלא בה. ובה תחזי, וסיב ובלה בה, ומנה לא תזוע, שאין לך מדה טובה הימנה". {{הערת שוליים|אבות ה', כ"ב}}
לפי התוספות ב[[מסכת חגיגה]] [דף ט'] הוא היה גר. וכן מובא בספר '[[מדרש שמואל]]' שבן בג בג גר היה, וכדי להסתירו מן המלשינים נקרא בכינוי זה. 'בג בג' בראשי תיבות זה: בן גר וגיורת. דעה זו לא דווקא סותרת את הדעה הקודמת. כי, יכול להיות, שהוריו התגיירו בהיותו קטן ורק אז נתגייר. כך שיוצא שהן אביו ואמו גרים, ואף הוא גר.
 
== אמרותיו ==
הפך בה והפך בה, דכלא בה. ובה תחזי, וסיב ובלה בה, ומנה לא תזוע, שאין לך מדה טובה הימנה. {{הערת שוליים|[[מסכת אבות]] פרק ה', משנה כב.}}
 
על פי [[תורת החסידות]]{{הערת שוליים|1=[[אדמו"ר הצמח צדק]], [[אור התורה]]. מאמר אלה הדברים}} כשם שהשם [[בן הא הא]] רומז על ה"א הבחינות של [[יחידה חיה]] [[נפש]] [[רוח]] [[נשמה]]. גם השם בן בג בג רומז על כך, אלא שהוא רומז בנפרד הב' בחינות של חיה יחידה, והג' בחינות של נפש רוח נשמה{{הערת שוליים|ראו עוד ביאור [[אדמו"ר מהר"ש]] [[תורת שמואל]] תרלחלק ב' מאמרים עמ' תיא.}}.


בספר "מדרש שמואל" הובא שבן בג בג גר היה, וכדי להסתירו מן המלשינים נקרא בכינוי זה. 'בג בג' בראשי תיבות זה: בן גר וגיורת. {{הערת שוליים|דעה זו לא דווקא סותרת את הדעה הקודמת. כי, יכול להיות, שהוריו התגיירו בהיותו קטן ורק אז נתגייר. כך שיוצא שהן אביו ואמו גרים, ואף הוא גר.}}
{{תבנית:תנאים}}
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
{{תנאים}}


[[קטגוריה:תנאים]]
[[קטגוריה:תנאים]]

גרסה מ־06:24, 3 במאי 2016

בן בג בג היה תנא קדמון בן דורו של הלל הזקן.

לפי התוספות במסכת חגיגה [דף ט'] הוא היה גר. וכן מובא בספר 'מדרש שמואל' שבן בג בג גר היה, וכדי להסתירו מן המלשינים נקרא בכינוי זה. 'בג בג' בראשי תיבות זה: בן גר וגיורת. דעה זו לא דווקא סותרת את הדעה הקודמת. כי, יכול להיות, שהוריו התגיירו בהיותו קטן ורק אז נתגייר. כך שיוצא שהן אביו ואמו גרים, ואף הוא גר.

אמרותיו

הפך בה והפך בה, דכלא בה. ובה תחזי, וסיב ובלה בה, ומנה לא תזוע, שאין לך מדה טובה הימנה. [1]

על פי תורת החסידות[2] כשם שהשם בן הא הא רומז על ה"א הבחינות של יחידה חיה נפש רוח נשמה. גם השם בן בג בג רומז על כך, אלא שהוא רומז בנפרד הב' בחינות של חיה יחידה, והג' בחינות של נפש רוח נשמה[3].

הערות שוליים

  1. מסכת אבות פרק ה', משנה כב.
  2. אדמו"ר הצמח צדק, אור התורה. מאמר אלה הדברים
  3. ראו עוד ביאור אדמו"ר מהר"ש תורת שמואל תרל"ב חלק ב' מאמרים עמ' תיא.