גרטל

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
(הופנה מהדף גארטעל)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
גארטל
הרבי חגור גרטל על גבי הקיטל, במוצאי יום כיפור. ניתן להבחין שהגרטל מכוון כנגד גובה המרפקים
הרבי חוגר גרטל לפני תחילת תפילת מנחה בזאל הקטן
הרבי נכנס לתפילה עם גרטל וסידור בידו

הגַרְטְל (נקרא גם גאַרטל או אבנט) הינו פריט לבוש אותו נוהגים החסידים לחגור מסביב לבגדיהם בשעת התפילה במטרה לחצוץ בין החלק העליון של הגוף לחלקו התחתון. מקורו של המנהג הוא מהבגדי כהונה, אותם היו לובשים הכהנים בשעת העבודה בבית המקדש.

מקור המנהג[עריכה | עריכת קוד מקור]

בנוגע לחגירת הגארטל בשעת התפילה, נאמרו בהלכה מספר טעמים:

א. היות וצריך לחצוץ בזמן התפילה בין חלקו העליון של הגוף לחלקו התחתון על מנת למנוע מצב שלבו של האדם יראה את החלקים המוצנעים בגוף האדם (כפי שהיה יכול לקרות בימיהם שרוב העם היה לובש חלוק בלי בגד נוסף מתחתיו), נהגו לחצוץ בין שני חלקי הגוף באמצעות האבנט.

ב. האבנט נחשב למלבוש חשוב, וכאשר ניגשים להתפלל לפני הקב"ה, צריך האדם להכין את עצמו כאילו הולך לדבר לפני המלך[1].

בחגירת הגרטל ישנו גם ביטוי לתנועה נפשית בה האדם מתנתק מעיסוקיו השונים ומפנה את מחשבותיו לטובת העיסוק בתפילה ("מעמיד את עצמו להתפלל"), בחציצה בין החלק הנמוך שבגוף המרמז על ענייני הגשמיות לבין החלק העליון המרמז על החלק הגבוה והרוחני יותר שבאדם[2].

מנהגי חב"ד[עריכה | עריכת קוד מקור]

מענה לאחד שקיבל על עצמו הידור לפני ראש השנה חגירת אבנט בתפילה: וזכות תוספות הידורים ודאי תמשיך הידור בברכות השם וכו'
ולהעיר אשר חגירת אבנט – הכון לקראת א'[לוקיך] ה"ז [= הרי זה] ענין ר"ה [= ראש השנה] קבלת עול מלך מה"מ הקב"ה [= מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא
  • יש לחגור את הגארטל בגובה סיום אצילי הידיים (בית השחי) ומעל הלב, ששם (על פי הקבלה) מקום חיבור המוחין והמידות[3], וכמו שחגר הכהן הגדול בבית המקדש את האבנט[5], וכן נהגו רבותינו נשיאינו.
  • על אף מה שמופיע בספרי הקבלה[6] לתחוב את רצועות התפילין בגארטל, אין נוהגים לעשות זאת.
  • ביומני החתונה של הרבי מופיע כי אדמו"ר הריי"צ חגר את הרבי לפני החופה באבנט משי עבודת יד, וכן ראו את הרבי חוגר אבנט מעין זה במשך רוב השנים[7], אך לא ידוע על שום הוראה כזו מאף אחד מרבותינו נשיאינו[8].
  • הרבי לא נהג לקפל את הגארטל או לגלגל אותו.

סדר חגירת הגארטל[עריכה | עריכת קוד מקור]

הרבי נהג להקפיד בעת חגירת הגארטל שלא ייגע ברצפה.

תחילה פושטים את הגארטל על השולחן וכיוצא בזה ומיישרים אותו מקיפוליו. כדי למצוא את אמצע הגארטל בקלות, מצמידים את שני קצותיו ומקפלים אותו לשניים, ולאחר מכן מניחים את אמצע הגארטל בקידמת הגוף בין שתי שורות הכפתורים של הסירטוק[9], ומסובבים את הגארטל סביב הגוף סיבוב שלם, כאשר הקצה הימני מגיע לאחר הסיבוב לצדו השמאלי של הגוף, והקצה השמאלי מגיע לצידו הימני.

לאחר מכן תוחבים מלמעלה את שאריות הגארטל שנותרו (בשני הצדדים בו זמנית) בין החלק של הגארטל שכבר חגור לבין הסירטוק, ובתוך הלולאה שנוצרת - משחילים שוב מלמעלה את החלק שנותר ומהדקים.

הרבי הקפיד שהקצה הימני יהיה יותר גבוה מהשמאלי (וכן בטלית), וכן שיהיה במקום גבוה כנגד הלב ומרפקי הידיים[5], מעל הכפתורים האחוריים של הסירטוק.

בזמנים שונים[עריכה | עריכת קוד מקור]

אצל בחורים[עריכה | עריכת קוד מקור]

אחד הדברים המאפיינים את חסידי חב"ד לעומת חסידי פולין בנוגע ללבישת הגארטל, הוא הימנעותם של הבחורים לפני חתונתם מלבישת הגארטל[14], בעקבות ציוויו של הרבי הרש"ב על התמימים שלמדו בישיבות תומכי תמימים ליובאוויטש להפסיק לחגור אותם[15]. ההסבר לכך הוא היות שהגארטל קשור עם בחינת ה'מקיפים', דבר שאדם מתחיל להיות קשור אליו רק לאחר חתונתו.

עם זאת, נהוג אצל חסידי חב"ד לחגור גומי מעל הציצית מתחת לחולצה, דבר המסייע גם למתיחת הציצית שלא תתקמט מתחת לבגדים - דבר המהווה בעיה הלכתית לפי שיטת אדמו"ר הזקן, כי לבד הצורך שגודל בד הציצית יהיה אמה עליו להיות מתוח. בחורים רבים נוהגים לחגור גארטל דק במקום הגומי[16].

יוצא מהכלל הוא חגירת גארטל בשעת כניסה ליחידות או בשעת כתיבת פדיון נפש לרבי, דבר הנהוג גם אצל בחורים לא נשואים (אם כי מתחת לחליפה ולא באופן בולט על גביה)[17].

ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]

לקריאה נוספת[עריכה | עריכת קוד מקור]

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]

הערות שוליים

  1. שולחן ערוך אורח חיים סימן צא.
  2. ליקוטי שיחות חלק ב' עמוד 349
  3. מאמרי אדמו"ר האמצעי, דברים ח"ד עמ' א'רמג.
  4. מסכת זבחים דף י"ח בסופו: "כשהם חוגרין אין חוגרין לא למטה ממתניהן ולא למעלה מאציליהן אלא כנגד אצילי ידיהן"
  5. 5.0 5.1 כמו שכתב הרמב"ם בספר עבודה בהלכות כלי המקדש והעובדים בו הלכות א'-ב': "ואחר כך חוגר את האבנט כנגד אצילי ידיו, ועל האבנט מפורש בקבלה 'ולא יחגרו ביזע' - במקום שמזיעין[4]. וכך קיבל יונתן בן עוזיאל מפי הנביאים ותרגם: 'על לבביהון יסרון'". ראו בהרחבה ברשימות דברים חלק ב' עמודים סג-סד.
  6. בן איש חי, ועוד.
  7. למעט מספר שנים בתחילת שנות המ"מים אז חגר הרבי גארטל משי עבודת מכונה.
  8. על פי השמועה, כאשר חתן התלונן בפני הרבי שהגארטל העשוי משי מחליק לו באופן תדיר, שאל אותו הרבי "ומה בכך שאתה כל הזמן זוכר את המצווה ואינך מסיח דעתך ממנה?".
  9. הרבי נוהג להניח את בהונות ידיו על הכפתור העליון ואת האצבעות על הכפתור התחתון, ואת הגארטל ביניהם.
  10. שיחת שבת פרשת ויקהל פקודי תשי"ב.
  11. ראו לקוטי לוי יצחק עמוד רז: "אחרי הנישואין תתפלל כל התפילות וכן ברכות השחר באבנט", אך בפועל הרבי מלך המשיח שליט"א לא חוגר מעל הסירטוק - כנראה משום הגארטל ששם מתחת לחולצה (מעשה מלך).
  12. באוצר החסידים - ארץ קודש (עמוד 297) שר' פולע כהן הקפיד על חגירת אבנט בברכת המזון ונתן לכך טעם שאם מקפידים על כך בזמן התפילה שהיא מחוייבת רק מדרבנן, וודאי שיש להקפיד על כך בברכת המזון שחייבים בה מהתורה.
  13. שיחת יום שמחת תורה תשט"ו.
  14. אגרות קודש חלק י' עמוד שצד.
  15. שמועות וסיפורים ח"ג ע' 240
  16. מסופר כי פעם התלונן אחד האדמו"רים אצל הרבי למה בחורים לא הולכים עם גארטל לפני חתונה, וכתגובה קרא הרבי לאחד הבחורים וביקש ממנו להרים את החולצה, וכשראה האדמו"ר את הגומי שעל גבי הציצית אמר לו הרבי שזו ההפרדה בין חלק העליון לתחתון שהגארטל פועל למעשה[דרוש מקור]
  17. ראו הוראת הרבי בזה בימי בראשית עמוד 55.