שיחה:תכנון המשפחה

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

פרו ורבו[עריכה]

מקור הציווי של בני נח, והמצווה וכו',

מעולם תמהתי על הצורך של אנשים לכתוב דברים שהם לא יודעים בהם, ועוד כותבים אותם לרבים. וגם אם רוצים לכתוב אף שלא חייבים לכתוב את כל הדעות, אבל לצטט לפחות מקור אחד של גדולי ישראל האמתיים. א' מחב"ד - שיחה, 15:33, י"ח בטבת, ה'תשפ"ב

כל האסטרטגיה של אנציקלופדיה חופשית זה שכל משתמש יכול להוסיף מידיעותיו, חוסר אינו טעות ויש מקורות בערך מהתורה, גמרא, מפרשים, חסידות וקבלה, אני לא יודע מי זה גדולי ישראל האמתיים אבל אם ידוע לך על משהו נוסף שלא נכתב בערך או משהו לא מדוייק אתה מוזמן להוסיף ולתקן כפי שהתחלת. בהצלחה! ●  חלוקת קונטרסיםשיחהיחי המלך המשיח • 05:54 • י"ט בטבת ה'תשפ"ב
א' מחב"ד, אכן עיקר העבודה שלי היתה בענין של תכנון המשפחה ואת הרקע שאבתי מהערך פרו ורבו ולא השקעתי בו לבדוק אותו ולהוסיף לו מקורות. הסיבה שהוצאתי את הערך לאור למרות שאת החלק של הרקע לא הספקתי להשלים, היא כיון ששמעתי בהשגחה פרטית משלושה אנשים שונים שבקשר עם פרשת השבוע חיפשו בחב"דפדיה מידע על יחס הרבי לתכנון המשפחה ולא מצאו. להתראות - שיחה, 08:01, י"ט בטבת, ה'תשפ"ב 08:01, 23 בדצמבר 2021 (UTC)
פורסם באינפו ●  חלוקת קונטרסיםשיחהיחי המלך המשיח • 20:56 • כ' בטבת ה'תשפ"ב
שיהיה בריא מי שדאג לפרסום של זה. לעניות דעתי זה פשע שמוסיפים שהועדה הרוחנית עברה על הערך, כשעדיין לא יבש ממנו הדיו ואפילו המשתמשים עצמם לא סיימו לקרוא את הערך כדבעי, ובוודאי שלא זכינו שהועדה הרוחנית תעבור עליו. למילים יש משמעות, ואי אפשר להכתיר את הערך בתוארים לא לו. כמה שהשתדלתי לדייק, ברי לי שיש מה לתקן ולדייק. להתראות - שיחה, 16:33, כ"א בטבת, ה'תשפ"ב 16:33, 25 בדצמבר 2021 (UTC)
אולי הכתירו את הרב להתראות ליו"ר הוועדה הרוחנית?! ... (אני בעד דווקא) קריצה.jpg אליהו ב. - שיחה, 23:26, כ"א בטבת, ה'תשפ"ב

להוסיף דברים בססים בערך[עריכה]

עיקר הבעיא בתכנון משפחה זה קריירה וכו', וזה לא נזכר כלל בערך,

עוד דבר חשוב מאוד יש שיחה בלקו"ש שמדברת בארוכה האם זה מצוה מדאורייתא או דרבנן להוסיף ילדים, וכו', מבוסס על המצוה מקהלת, שהיא עיקר העינן, ולא "פרו ורבו" וכו',

מכיר את התירוצים, תוסיף בעצמך וכו', אבל הלכו לפרסם ערך שנכתב בלי שום השקעה א' מחב"ד - שיחה, 05:08, כ"ב בטבת, ה'תשפ"ב

א' מחב"ד
א. אתה מתכוון אולי לשיחה הזו?
ב. אשמח אם תכתוב עוד משפט או שתיים על מה שאתה חושב שראוי להכניס על הענין של הקריירה, ואני אנסח ואשלב זאת בערך. לא כל כך מבין על מה אתה מדבר.
ג. על זה שהלכו לפרסם, אני מצטרף לטענתך כפי שראית לעיל. אבל אני שוקל להיעלב מהמשפט: "שנכתב בלי שום השקעה"... נראה לי שקצת הגזמת. מלמד עלליך זכות מהשיחה הידועה שהרבי אומר שאם הלה מבעט, סימן שהדבר נוגע לו... קריצה.jpg להתראות - שיחה, 07:49, כ"ב בטבת, ה'תשפ"ב 07:49, 26 בדצמבר 2021 (UTC)
נוגע לי כל דבר שמתפסם בשם חב"ד, בכל מקום שהוא, אך אני משתדל לקחת פחות ללב דברים שאני לא שותף בהם.
אכתוב בעז"ה בפרטי כמה וכמה ענינים א' מחב"ד - שיחה, 11:22, כ"ב בטבת, ה'תשפ"ב

כיון שזה נושא חשוב[עריכה]

כיון שהנושא חשוב חושב מאוד שלא יהי' כתוב בו שטויות, שמורידות את כל ערך הערך. ולכן הורדתי כל הצד ההלכתי, לא נראה לי שחבדפדיא זה בימה להלכה, שלא יטענו ב"מכון הלכה", שפתחו להם השגת גבול...

ועוד ועיקר שצריך לראות שכיון שאת חב"דפידה קוראים גם ילדים שיהיה חומר שיהיה ניתן גם לילד לקראו, א' מחב"ד - שיחה, 17:37, כ"ד בטבת, ה'תשפ"ב

לענ"ד יש מקום להזכיר את העניין אפילו בקצרה. --שמואל חייםשיחה 15:40, 29 בדצמבר 2021 (UTC)

הערך תכנון המשפחה הוא למעשה ערך אנטי תכנון משפחה?[עריכה]

בכל אנציקלופדיה נורמלית מתייחס הערך לפרקטיקות של בתכנון המשפחה ולתועלת שהיא מביאה. בקשר לצד האמוני, צריך לזכור שהציווי ניתן בימי קדם, בזמן שהיתה תמותת תינוקות אדירה ותוחלת חיים נמוכה, בגלל רעב מגיפות מלחמות ומעשי אלימות אחרים (אחד מארבע אנשים מת עקב אלימות או מלחמה). בימינו האנושות בכלל והיהודים בארץ בפרט, פרו ורבו, עד כדי סיכון המשכיות המין האנושי, כגון הידלדלות משאבים והמשבר האקלימי. אולי מסיבות אלו, יש טעם לערוך את הערך, כדי שיהיה דומה לזה שזה שבויקיפדיה? (בויקיפדיה הערך נקרא מניעת היריון). -- הודעה זו הושארה על ידי אנונימי/ת.

אמנם באיחור, אך כנראה עדיף מאוחר מלעולם לא:
א. בשונה מויקיפדיה או "אנציקלופדיה נורמלית" אחרת כלשונך, שנכתבת לפי הבנתם של אנשים כמוני וכמוך, חב"דפדיה היא אנציקלופדיה חב"דית, וככזו, היא מביאה את הזווית החב"דית לכל נושא. קוראי חב"דפדיה אינם נכנסים לכאן כדי לערוך הכירות ראשונית עם תחום מסויים, אלא כדי למצוא את דעתם של אדמו"רי חב"ד בתחום, ואותה בלבד. הנושא שלפנינו אכן מוצג באור שלילי, כי אלו ההתייחסויות של הרבי לנושא, ויש טעם להציג זוויות נוספות, רק אם תימצאנה כאלה בתורת חב"ד.
ב. לגוף טענותיך - וכאן זו רק דעתי האישית: נראה שדבריך נאמרים מתוך הנחה ש"תכנון משפחה" פירושו - לקחת אחריות אישית על מספר הילדים המבוקש, ומכאן בכוונתך להוכיח מהו המספר הרצוי. הרבי הצביע על הטעות שבהנחה זו: איש אינו יכול לתכנן את המספר הרצוי. ההחלטה על כך שמורה בידיו של הבורא בלבד, שרק הוא פותח את הברז ומחליט מתי להוריד ילד נוסף למשפחה. היכולת שלנו לתכנן, מצומצמת רק להחלטה האם להסכים לקבל את הברכה האלוקית מהבורא, או לסרב לקבלה. אף אחד לא מבטיח שאם נסרב כעת, נקבל מה שביקשנו מאוחר יותר. כשבוחנים את הדברים כך - שלילת תכנון המשפחה, פירושו לתת לבורא להחליט בלי לחסום את צינורות השפע. ואם כך, מיותר לערוך חשבונות אנושיים מהו המספר הרצוי, כי מי יטען שביכלתו לתכנן בצורה מדוייקת ולשקול את כל הנתונים, יותר מאשר הבורא? מן הסתם, התכנון האלוקי לוקח בחשבון את כל השאלות שהעלית, ושאלות נוספות. ובשולי הדברים: גם בלי להשתמש באמונה - קצת יהיר להפריח הצהרות נחרצות בנושא גמיש כמו דמוגרפיה. אפשר לבחון את המגמות הדמוגרפיות של אוכלוסיית אירופה המזדקנת, למשל, ואז לחשוב שוב האם תכנון המשפחה בחברה המערבית הועיל ל"המשכיות המין האנושי". -- קרייזי אבאוט משיחמביאים אותו ביחד - 20:15, י"ח בטבת ה'תשפ"ד