קו האמצעי

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
גרסה מ־04:49, 24 בספטמבר 2009 מאת סומכוס (שיחה | תרומות) (ערך ראשוני)
(הבדל) → הגרסה הקודמת | הגרסה האחרונה (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

קו האמצעי הוא הקו השלישי מבין שלושת הקוים בהם מתפשטים ומתחלקים הספירות. קו האמצעי ממצע בין קו הימין שענינו הוא השפעה בהרחבה, ובין קו השמאל שענינו הוא השפעה בצמצום. ענינו של קו האמצעי הוא השפעה בבחינת רחמים, אף למי שאין ראוי לכך.

מבואר כי היכולת של קו האמצעי למצע בין קו הימין לקו השמאל היא מכך שבקו האמצעי מתגלה אור גבוה משניהם. ולכן דווקא בספירת התפארת השייכת לקו האמצעי מאיר שם הוי"ה שהוא השם המיוחד, לעומת הספירות האחרות בהם מאירים השמות הפרטיים.

ענינו

קו האמצעי הוא הקו השלישי מבין שלושת הקוים בהם מתפשטים ומתחלקים עשר הספירות. ענינו הוא המיצוע בין שני הקוים הקודמים לו, קו הימין וקו השמאל.

הספירות השייכות לקו האמצעי הם ספירות דתי"מ, ספירות דעת, תפארת, יסוד, מלכות. גם ספירת הכתר שייכת לקו האמצעי. ענינם של ספירות אלו הוא המיצוע בין קו הימין לקו השמאל. ספירת הדעת ממצעת בין ספירת החכמה וספירת הבינה. ספירת התפארת ממצעת בין ספירת החסד וספירת הגבורה. ספירת היסוד ממצעת בין ספירות נצח והוד.

מבואר כי היכולת של קו האמצעי למצע ולשלב בין קו הימין לבין קו השמאל נובע מכך שבשורשו הוא גבוה משני קוים אלו. ולכן דווקא בספירת התפארת השייכת לקו האמצעי, מאיר שם הוי"ה גם בבחינת הכלי, ולא רק בבחינת האורות.

יעקב שהוא בבחינת קו האמצעי הוא המובחר שבאבות, ולא יצא ממנו בבחינת קליפה. שמאברהם שהוא בקו הימין יצא ישמעאל, ומיצחק שהוא בקו השמאל יצא עשיו. ורק מיעקב שהוא בבחינת קו האמצעי שענינו הוא התיקון, לא יצא פסולת.