הבדלים בין גרסאות בדף "פירוש המילות (ספר)"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(ז)
 
(14 גרסאות ביניים של 11 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
'''פירוש המילות''' (נקרא גם '''מהדורא בתרא'''), הוא ספר שנכתב על ידי [[אדמו"ר האמצעי]], ובו מאמרי [[חסידות]] לפי סדר ה[[תפילה]]. הספר נקרא גם מהדורא בתרא מאחר וככלל, המאמרים מיוסדים על מאמרי [[אדמו"ר הזקן]] ב[[סידור עם דא"ח]]. המאמרים עצמם מורכבים בחלקם מביאורים על הזהר הק' ובחלקם על כוונות האריז"ל על התפלה. הספר מתחיל בביאור ארוך של מזמור י"ט בתהלים - "השמים מספרים" וממשיך אחר כך בביאור פסוקי דזמרה של שבת. הספר מסתיים באמצע הביאור על פסוקי "אשרי יושבי ביתך". חלק ניכר מהספר מוקדש לביאור עמוק על מהותה הפנימית של [[השבת]].
+
{{פירוש נוסף|נוכחי=ספר פירוש המילות של אדמו"ר האמצעי|אחר=מושג '''פירוש המילות בתפילה'''|ראו=פירוש המילות בתפילה}}
 +
{{קובץ|פירוש המילות}}
 +
'''פירוש המילות''' (נקרא גם '''מהדורא בתרא''') הוא ספר שנכתב על ידי [[אדמו"ר האמצעי]], ובו [[מאמר|מאמרי חסידות]] לפי סדר ה[[תפילה]].
  
== סדר המאמרים ==
+
==תוכן הספר==
 +
הספר מבוסס מאמרי [[אדמו"ר הזקן]] על פירוש ה[[תפילה]] בדרך ה[[קבלה]] וה[[חסידות]], בדרך כלל אלו שנדפסו בספר [[סידור עם דא"ח]], כפי שהם מבוארים ומפורשים על ידי בנו [[אדמו"ר האמצעי]]. זו הסיבה לכינוי השני של הספר "מהדורא בתרא", מכיון שהוא מהווה כעין "מהדורה" נוספת למאמרים שבסידור.
 +
 
 +
המאמרים עצמם מורכבים בחלקם מביאורים על [[ספר הזוהר]] הקדוש ובחלקם על כוונות [[האריז"ל]] על התפילה.
 +
 
 +
הספר מתחיל בביאור ארוך של מזמור י"ט בתהלים - "השמים מספרים" וממשיך אחר כך בביאור פסוקי דזמרה של שבת. הספר מסתיים באמצע הביאור על פסוקי "אשרי יושבי ביתך". חלק ניכר מהספר מוקדש לביאור עמוק על מהותה הפנימית של [[השבת]].
 +
 
 +
=== סדר המאמרים ===
  
 
סדר המאמרים הוא:
 
סדר המאמרים הוא:
  
=== השמים מספרים - נשמת ===
+
* '''השמים מספרים - נשמת''':
 +
 
 
השמים מספרים, ומעשה ידיו מגיד הרקיע, מגיד הרקיע, יום ליום יביע אומר, יביע אמר, ולילה ללילה יחוה דעת, אין אומר ואין דברים, בכל הארץ יצא קום, ובקצה תבל מליהם, לשמש שם אוהל בהם, והוא כחתן יוצא מחופתו, ישיש כגבור לרוץ אורח, מקצה השמים מוצאו, ותקופתו על קצותם, ואין נסתר מחמתו.
 
השמים מספרים, ומעשה ידיו מגיד הרקיע, מגיד הרקיע, יום ליום יביע אומר, יביע אמר, ולילה ללילה יחוה דעת, אין אומר ואין דברים, בכל הארץ יצא קום, ובקצה תבל מליהם, לשמש שם אוהל בהם, והוא כחתן יוצא מחופתו, ישיש כגבור לרוץ אורח, מקצה השמים מוצאו, ותקופתו על קצותם, ואין נסתר מחמתו.
  
שורה 12: שורה 22:
 
נשמת כל חי, נשמת כ"ח, רוח כ"ב, מן העולם ועד העולם, ומבלעדיך כו' פודה ומציל, וה' הנה לא ינום, המעורר ישנים, והמתיר אסורים, לך לבדך אנחנו מודים, ועינינו מאירות.
 
נשמת כל חי, נשמת כ"ח, רוח כ"ב, מן העולם ועד העולם, ומבלעדיך כו' פודה ומציל, וה' הנה לא ינום, המעורר ישנים, והמתיר אסורים, לך לבדך אנחנו מודים, ועינינו מאירות.
  
=== ברוך שאמר - מזמור ליום השבת ===
+
* '''ברוך שאמר - מזמור ליום השבת''':
 +
 
 
ברוך שאמר, ברוך אומר ועושה, ברוך עושה בראשית, ברוך מרחם על הארץ, ברוך משלם שכר טוב, ברוך פודה ומציל, ברוך שמו, בא"י כו' האל אב הרחמן, משובח ומפואר, בלשון חסידיו, ובשירי דוד עבדך, ונזכיר שמך, יחיד חי העולמים מלך, משובח ומפואר.
 
ברוך שאמר, ברוך אומר ועושה, ברוך עושה בראשית, ברוך מרחם על הארץ, ברוך משלם שכר טוב, ברוך פודה ומציל, ברוך שמו, בא"י כו' האל אב הרחמן, משובח ומפואר, בלשון חסידיו, ובשירי דוד עבדך, ונזכיר שמך, יחיד חי העולמים מלך, משובח ומפואר.
 
 
 
 
 
מזמור שיר ליום השבת, להגיד בבוקר חסדך, עלי עשור, איש בער לא ידע, ואתה מרום לעולם ה', ותבט עיני בשורי, שתולים בבית ה', להגיד כי ישר ה', ה' מלך גאות לבש, נשאו נהרות ה'.
 
מזמור שיר ליום השבת, להגיד בבוקר חסדך, עלי עשור, איש בער לא ידע, ואתה מרום לעולם ה', ותבט עיני בשורי, שתולים בבית ה', להגיד כי ישר ה', ה' מלך גאות לבש, נשאו נהרות ה'.
  
=== מזמור לתודה - אשרי ===
+
* '''מזמור לתודה - אשרי''':
מזמור לתודה, הריעו לה' כל הארץ, עבדו את ה' בשמחה, באו שעריו בתודה, חצרותיו בתהלה, הודו לו ברכו שמו. יהי כבוד, ממזרח שמש, ה' שמך לעולם, ה' מלך עולם ועד, כי הוא אמר ויהי, והוא רחום.
+
מזמור לתודה, הריעו לה' כל הארץ, עבדו את ה' בשמחה, באו שעריו בתודה, חצרותיו בתהלה, הודו לו ברכו שמו. יהי כבוד, ממזרח שמש, ה' שמך לעולם, ה' מלך עולם ועד, כי הוא אמר ויהי, והוא רחום.
  
 
אשרי יושבי ביתך, תהלה לדוד ארוממך, אברכה שמך, בכל יום אברכך, גדול ה' ומהולל מאד, דור לדור ישבח מעשיך.
 
אשרי יושבי ביתך, תהלה לדוד ארוממך, אברכה שמך, בכל יום אברכך, גדול ה' ומהולל מאד, דור לדור ישבח מעשיך.
  
== קישורים חיצונים ==
+
==הוצאות הספר==
 +
הספר יצא לאור בפעם הראשונה על ידי ניני [[אדמו"ר הזקן]] (רבי [[שניאור שניאורסון (חתן אדמו"ר הצמח צדק)|שניאור]] בן רבי [[מנחם נחום (בן אדמו"ר האמצעי)|מנחם נחום]], ורבי [[רפאל מרדכי שניאורסון|רפאל מרדכי]] בן רבי ברוך שמואל{{הערה|רבי רפאל מרדכי הנ"ל היה נכדו של רבי [[חיים אברהם שניאורי (בן אדמו"ר הזקן)|חיים אברהם (בן אדמו"ר הזקן)]], וחתנו של רבי [[הלל מפאריטש]]. זוג המדפיסים הללו הדפיס גם את הספרים [[סידור עם דא"ח]] (ז'יטומיר תרכ"ג-ד, ורשה תרכ"ז) ו[[תורת חיים]] בראשית (ורשה תרכ"ו).}}), בשנת [[תרכ"ז]].
 +
 
 +
לאחר מכן יצא לאור שוב בשנת [[תרמ"ו]], ובשנת [[תש"ו]] על ידי סניף קה"ת ב[[שנחאי]] בהוראת [[אדמו"ר שליט"א]], שגם כתב פתח דבר להוצאה זו. בשנת [[תשנ"ג]] יצא לאור הספר לראשונה באותיות מרובעות כהוראת הרבי. בשנת [[תשס"ד]] הופיעה מהדורה מתוקנת עם מספר הוספות.
 +
 
 +
== קישורים חיצוניים ==
  
[http://chabadlibrary.org/books/index.htm הספר באתר ספריית חב"ד ליובאוויטש]
+
* [https://chabadlibrary.org/books/adhaam/pirush/index.htm הספר בפורמט טקסט] {{ספרייה}}
 +
* [https://hebrewbooks.org/43920 הספר בפורמט ספר באתר היברו בוקס]
 
[[קטגוריה:ספרי אדמו"ר האמצעי]]
 
[[קטגוריה:ספרי אדמו"ר האמצעי]]
 +
{{הערות שוליים}}

גרסה אחרונה מ־18:43, 19 במרץ 2024

פירוש המילות

פירוש המילות (נקרא גם מהדורא בתרא) הוא ספר שנכתב על ידי אדמו"ר האמצעי, ובו מאמרי חסידות לפי סדר התפילה.

תוכן הספר[עריכה]

הספר מבוסס מאמרי אדמו"ר הזקן על פירוש התפילה בדרך הקבלה והחסידות, בדרך כלל אלו שנדפסו בספר סידור עם דא"ח, כפי שהם מבוארים ומפורשים על ידי בנו אדמו"ר האמצעי. זו הסיבה לכינוי השני של הספר "מהדורא בתרא", מכיון שהוא מהווה כעין "מהדורה" נוספת למאמרים שבסידור.

המאמרים עצמם מורכבים בחלקם מביאורים על ספר הזוהר הקדוש ובחלקם על כוונות האריז"ל על התפילה.

הספר מתחיל בביאור ארוך של מזמור י"ט בתהלים - "השמים מספרים" וממשיך אחר כך בביאור פסוקי דזמרה של שבת. הספר מסתיים באמצע הביאור על פסוקי "אשרי יושבי ביתך". חלק ניכר מהספר מוקדש לביאור עמוק על מהותה הפנימית של השבת.

סדר המאמרים[עריכה]

סדר המאמרים הוא:

  • השמים מספרים - נשמת:

השמים מספרים, ומעשה ידיו מגיד הרקיע, מגיד הרקיע, יום ליום יביע אומר, יביע אמר, ולילה ללילה יחוה דעת, אין אומר ואין דברים, בכל הארץ יצא קום, ובקצה תבל מליהם, לשמש שם אוהל בהם, והוא כחתן יוצא מחופתו, ישיש כגבור לרוץ אורח, מקצה השמים מוצאו, ותקופתו על קצותם, ואין נסתר מחמתו.

רננו צדיקים, לדוד בשנותו, מזמור שירו לה' שיר חדש, מזמור שיר ליום השבת.

נשמת כל חי, נשמת כ"ח, רוח כ"ב, מן העולם ועד העולם, ומבלעדיך כו' פודה ומציל, וה' הנה לא ינום, המעורר ישנים, והמתיר אסורים, לך לבדך אנחנו מודים, ועינינו מאירות.

  • ברוך שאמר - מזמור ליום השבת:

ברוך שאמר, ברוך אומר ועושה, ברוך עושה בראשית, ברוך מרחם על הארץ, ברוך משלם שכר טוב, ברוך פודה ומציל, ברוך שמו, בא"י כו' האל אב הרחמן, משובח ומפואר, בלשון חסידיו, ובשירי דוד עבדך, ונזכיר שמך, יחיד חי העולמים מלך, משובח ומפואר.

מזמור שיר ליום השבת, להגיד בבוקר חסדך, עלי עשור, איש בער לא ידע, ואתה מרום לעולם ה', ותבט עיני בשורי, שתולים בבית ה', להגיד כי ישר ה', ה' מלך גאות לבש, נשאו נהרות ה'.

  • מזמור לתודה - אשרי:

מזמור לתודה, הריעו לה' כל הארץ, עבדו את ה' בשמחה, באו שעריו בתודה, חצרותיו בתהלה, הודו לו ברכו שמו. יהי כבוד, ממזרח שמש, ה' שמך לעולם, ה' מלך עולם ועד, כי הוא אמר ויהי, והוא רחום.

אשרי יושבי ביתך, תהלה לדוד ארוממך, אברכה שמך, בכל יום אברכך, גדול ה' ומהולל מאד, דור לדור ישבח מעשיך.

הוצאות הספר[עריכה]

הספר יצא לאור בפעם הראשונה על ידי ניני אדמו"ר הזקן (רבי שניאור בן רבי מנחם נחום, ורבי רפאל מרדכי בן רבי ברוך שמואל[1]), בשנת תרכ"ז.

לאחר מכן יצא לאור שוב בשנת תרמ"ו, ובשנת תש"ו על ידי סניף קה"ת בשנחאי בהוראת אדמו"ר שליט"א, שגם כתב פתח דבר להוצאה זו. בשנת תשנ"ג יצא לאור הספר לראשונה באותיות מרובעות כהוראת הרבי. בשנת תשס"ד הופיעה מהדורה מתוקנת עם מספר הוספות.

קישורים חיצוניים[עריכה]

הערות שוליים

  1. רבי רפאל מרדכי הנ"ל היה נכדו של רבי חיים אברהם (בן אדמו"ר הזקן), וחתנו של רבי הלל מפאריטש. זוג המדפיסים הללו הדפיס גם את הספרים סידור עם דא"ח (ז'יטומיר תרכ"ג-ד, ורשה תרכ"ז) ותורת חיים בראשית (ורשה תרכ"ו).