הבדלים בין גרסאות בדף "נשמות ישראל"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(בעריכה)
שורה 1: שורה 1:
'''נשמות ישראל''' הוא כינוי לצירוף של ניצוצות אלוקות המחיות את ישראל. מבואר כי נשמות ישראל הם בבחינת קומה. נשמות ישראל נמשכו מבחינת פנימיות העולמות, לעומת ה[[מלאכים]] אשר נמשכים מחיצוניות העולמות.
+
'''נשמות ישראל''' הם ניצוצות אלוקות המחיות את ה[[נפש האלוקית]] של כל אחד מישראל.
 +
 
 +
מבואר כי נשמות ישראל מושרשות ב[[עצמותו ומהותו]] יתברך, ואף בעולם הזה הגשמי הם מאוחדות עם הקב"ה. שכל נשמות ישראל הם בבחינת קומה, ומאוחדות ב[[חכמה עילאה]] שבה שורה [[אור אין סוף]] ממש.
 +
 
 +
נשמות ישראל נמשכו מבחינת פנימיות העולמות, לעומת ה[[מלאכים]] אשר נמשכים מחיצוניות העולמות.
  
 
==שורשם==
 
==שורשם==
שורה 9: שורה 13:
  
 
==בבחינת קומה==
 
==בבחינת קומה==
כל נשמות ישראל הם בבחינת קומה, שיש נשמות שהם בבחינת [[ראש]] ו[[מוח]] ויש נשמות שהם מבחינת ה[[לב]] והידים, ויש נשמות שהם בבחינת עקביים, כמו רוב דורות אחרונים שהם מבחינת "עיקבתא דמשיח". ואף על פי כן כל נשמות ישראל אחודות בהקב"ה ממש, כמשל הבן הנמשך מן מוח האב, שאף ציפורני רגליו נמשכו מבחינה זו.
+
כל נשמות ישראל הם בבחינת קומה, שיש נשמות שהם בבחינת [[ראש]] ו[[מוח]] ויש נשמות שהם מבחינת ה[[לב]] והידים, ויש נשמות שהם בבחינת עקביים, כמו רוב דורות אחרונים שהם מבחינת "עיקבתא דמשיחא". ואף על פי כן כל נשמות ישראל אחודות בהקב"ה ממש, כמשל הבן הנמשך מן מוח האב, שאף ציפורני רגליו נמשכו מבחינה זו.  
  
 
==נשמות ישראל ומלאכים==
 
==נשמות ישראל ומלאכים==
שורה 18: שורה 22:
  
 
==להרחבה==
 
==להרחבה==
*[[תניא - לקוטי אמרים - פרק ב|תניא פרק ב]]
+
*[[תניא - פרק ב'|פרק ב']] בספר ה[[תניא]]
  
 
[[קטגוריה:נשמות ישראל]]
 
[[קטגוריה:נשמות ישראל]]
 
[[קטגוריה:ערכים בלימוד החסידות]]
 
[[קטגוריה:ערכים בלימוד החסידות]]

גרסה מ־23:26, 3 בנובמבר 2009

נשמות ישראל הם ניצוצות אלוקות המחיות את הנפש האלוקית של כל אחד מישראל.

מבואר כי נשמות ישראל מושרשות בעצמותו ומהותו יתברך, ואף בעולם הזה הגשמי הם מאוחדות עם הקב"ה. שכל נשמות ישראל הם בבחינת קומה, ומאוחדות בחכמה עילאה שבה שורה אור אין סוף ממש.

נשמות ישראל נמשכו מבחינת פנימיות העולמות, לעומת המלאכים אשר נמשכים מחיצוניות העולמות.

שורשם

נשמות ישראל מושרשים בעצמותו ומהותו יתברך. שנשמות ישראל הם למעלה מכל הגילויים ואפילו של שם הוי"ה, ולכן ביכולתם להמשיך את כל הגילויים.

וזהו מה שאמרו רז"ל: "במי נמלך בנשמותיהן של צדיקים". שעניין ההמלכה שייך על גילוי האור, האם יהיה גילוי, ולא רק האור שבשביל העולמות אלא אפילו אור לעצמו. ומכך שנמלך בנשמותיהם של צדיקים מובן שנשמות ישראל הם למעלה מכל גילוי איזה שיהיה. וזהו מה שנאמר כי "ישראל עלו במחשבה".

שורש נשמות ישראל בעצמות הוא נעלה עוד יותר מאשר שורש התורה בעצמות. שאף שהתורה מושרשת בעצמות, וכמו שנאמר "אורייתא וקודשא בריך הוא כולא חד", הרי שגם כשהיא נמשכת בתחתונים היא בבחינת יחוד עם העצמות ובריחוק עצום מן התחתונים. ובזה נעלה נשמות ישראל, שמושרשים בעצמות שאופן שנעשים דבר בפני עצמו, וכמו משל הבן שהוא מציאות בפני עצמו, ועל ידיהם דווקא נעשה הענין של דירה בתחתונים.

בבחינת קומה

כל נשמות ישראל הם בבחינת קומה, שיש נשמות שהם בבחינת ראש ומוח ויש נשמות שהם מבחינת הלב והידים, ויש נשמות שהם בבחינת עקביים, כמו רוב דורות אחרונים שהם מבחינת "עיקבתא דמשיחא". ואף על פי כן כל נשמות ישראל אחודות בהקב"ה ממש, כמשל הבן הנמשך מן מוח האב, שאף ציפורני רגליו נמשכו מבחינה זו.

נשמות ישראל ומלאכים

נשמות ישראל נמשכות על ידי זיווג גופני, שהם נמשכים מבחינת פנימיות העולמות. זאת לעומת המלאכים הנמשכים מזיווג נשיקין שהם מחיצוניות העולמות.

חלוקתם

נשמות ישראל מתחלקות לשני חלקים עיקריים: בעלי עסקים ובעלי תורה. שבעלי עסקים הוא הדרגה השניה בנשמות ישראל, אליה שייכים רוב עם ישראל. בניגוד לבעלי תורה שתורתם היא אומנותם, בעלי עסקים ענינם בכללות הוא במצוות וגמילות חסדים.

להרחבה