הבדלים בין גרסאות בדף "משתמש:שמואל חיים/התגלות משיח"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 1: שורה 1:
'''התגלות המשיח''' הינו הזמן בו יתגלה [[צלך המשיח]], ויגאל את [[עם ישראל]] ו[[קיבוץ גלויות|יקבץ אותם]] ויביא את ה[[גאולה האמיתית והשלימה]].
+
'''התגלות המשיח''' הינו הזמן בו יתגלה [[מלך המשיח]], ויגאל את [[עם ישראל]] ו[[קיבוץ גלויות|יקבץ אותם]] ויביא את ה[[גאולה האמיתית והשלימה]].
 
==משיח בזמן הגלות==
 
==משיח בזמן הגלות==
 
{{ערך מורחב|משיח שבכול דור}}
 
{{ערך מורחב|משיח שבכול דור}}

גרסה מ־16:08, 20 בינואר 2021

התגלות המשיח הינו הזמן בו יתגלה מלך המשיח, ויגאל את עם ישראל ויקבץ אותם ויביא את הגאולה האמיתית והשלימה.

משיח בזמן הגלות

זמן ביאת משיח

התגלותו

מקור הקביעה הידועה שהמשיח יבוא עני ורוכב על חמור הוא בספר זכריה:[1], שבו נאמר: "גִּילִי מְאֹד בַּת-צִיּוֹן, הָרִיעִי בַּת יְרוּשָׁלִַם, הִנֵּה מַלְכֵּךְ יָבוֹא לָךְ, צַדִּיק וְנוֹשָׁע הוּא; עָנִי וְרֹכֵב עַל-חֲמוֹר, וְעַל-עַיִר בֶּן-אֲתֹנוֹת". החמור הוא הניגוד לסוס המלחמה המופיע בפסוק הבא בזכריה "וְהִכְרַתִּי-רֶכֶב מֵאֶפְרַיִם, וְסוּס מִירוּשָׁלִַם, וְנִכְרְתָה קֶשֶׁת מִלְחָמָה, וְדִבֶּר שָׁלוֹם לַגּוֹיִם; וּמָשְׁלוֹ מִיָּם עַד-יָם, וּמִנָּהָר עַד-אַפְסֵי-אָרֶץ" כלומר: המשיח יהיה איש שלום ולא יבוא כשהוא רכוב על בהמת מלחמה.

בתלמוד במסכת סנהדרין מוצגת דרך הופעה זו כברירה הפחות טובה:

"ואמר רבי יוחנן: אין בן דוד בא אלא בדור שכולו זכאי או כולו חייב. בדור שכולו זכאי, דכתיב "ועמך כולם צדיקים לעולם יירשו ארץ". בדור שכולו חייב, דכתיב "וירא כי אין איש וישתומם כי אין מפגיע" וכתיב "למעני אעשה". אמר רבי אלכסנדרי, רבי יהושע בן לוי רמי (=הקשה) כתיב (ישעיהו ס) "בעתה" וכתיב "אחישנה", זכו - אחישנה, לא זכו - בעתה. אמר רבי אלכסנדרי רבי יהושע בן לוי רמי כתיב (דניאל ז) "וארו עם ענני שמיא כבר אינש אתה" וכתיב (זכריה ט) "עני ורוכב על חמור". זכו - עם ענני שמיא, לא זכו - עני רוכב על חמור."

כלומר הופעת משיח עני כבנבואת זכריה תהיה אם לא נהיה מוכנים לביאת משיח , אולם אם נהיה מוכנים משיח יבוא שהוא על ענני שמיא.

לעומת התלמוד בפרקי דרבי אליעזר (פרק ל"א) מוצגת הופעתו כרוכב על חמור כהופעה שלכתחילה, כשם שאברהם ומשה מתוארים במקרא כמי שרכבו על חמור. המהר"ל מפרש את המדרש בכך שהחמור מסמל עולם חומרי שריק מדעת וחכמה, שקיים בתקופת שלושת האישים הללו, ש"רוכבים" על החמור ומנהיגים אותו רק בכח חכמתם. את העניות של המשיח הוא מפרש כהנהגה שאיננה בכוח הזרוע והכפיה כמו אצל השליטים הרגילים, ואת הרכיבה על החמור הוא מפרש כהנהגה בכח החכמה בלבד, שהמלכים יתמסרו לו מרצונם החופשי.[2].

במדרשים תיאורים רבים אודות אופן התגלותו, מיד עם הגיעו יפתח מלך המשיח ב'שלום'[3], וכל עם ישראל יענה לו 'שלום עליכם'. בנוסף לכך, מלך המשיח יאמר שירה לפני הקדוש ברוך הוא[4], יוריד את המן ויעלה את המים מהבאר - כמו משה רבינו, הגואל הראשון[5].

עם בוא משיח יברכו עם ישראל חמש ברכות שהם:

  • ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה.
  • ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם גאל ישראל.
  • ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שחלק מחכמתו ליראיו.
  • ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שחלק מכבודו ליראיו.
  • ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם חכם הרזים.

הרמב"ם בפסקיו[6] מתאר את אופן התגלותו של המשיח וזיהויו על ידי העם. לפי תיאורו יהיו שני שלבים בהופעתו: בתחילה יהיו בו סימנים ראשוניים למלכותו, התאמתו לנתונים הבסיסיים הנדרשים ממנו בשלב זה הרי הוא "בחזקת משיח". אמנם במצב זה הוא עדיין אינו 'משיח' לפי שפעולות אלו הם פעולות של כל מלכי ישראל. רק לאחר מכן, עם השלמת תפקידיו של המשיח, יתברר כי הוא "משיח בוודאי" שגאל את ישראל.

ההבדל בשלבים אלו הוא לא רק ביחס לפעולות שלו, אלא גם בעיקר באישיותו שלו שעיקר מעלתו כמלך המשיח יהיה דווקא לאחרי השלב השני כשיהיה משיח ודאי.[7][8] שתי שלבים אלו שבמלך המשיח הם על דרך שני התקופות שבימות המשיח תקופה הראשונה שבה לא יהיה שינוי במנהגו של עולם ועניינה תיקון העולם. ותקופה השנייה שבה יהיו שינויים ועליה בקדושה עצמה. כך גם שני השלבים במלך המשיח בחזקת משיח - עניינו תיקון העולם. ובשלב השני - משיח ודאי - עניינו בגאולה עצמה בנית המקדש וכו'[9]

הרמב"ם קובע שבשום שלב לא יצטרך לעשות אותות ומופתים ושינוי הטבע בכדי להוכיח את משיחיותו, והסיבה לזה - כפי שהרבי מבאר בדבריו - היות והמשיח תוכנו שלימות התורה לכן הסימנים לזהותו הם בפעולותיו בתחום זה להביא שלימות בקיום התורה.[10][דרושה הבהרה]

לפי המדרש[11] אמונת העם במלך המשיח בעת התגלותו לא תהיה בהכרח שוויונית עד שיהיו שיאמינו בו ו"הוא אוכל שרשי רתמים ועלי מלוחים. וכל מי שאינו הולך אחריו, הוא הולך ומשלים לאומות-העולם" ובמדרש אחר מסופר[12] שבעת התגלותו מכריז מלך המשיח ואומר "ואם אין אתם מאמינים, ראו באורי שזרח עליכם".

מלך המשיח יתקן את אומות העולם לעבוד את ה' ביחד, שנאמר[13]: "כי אז אהפוך אל עמים שפה ברורה לקרא כולם בשם ה' לעבדו שכם אחד".

בהשפעתו של המשיח ישנם שני שלבים: שלב הראשון, הוא באופן של מלחמה וניצחון יכוף כל ישראל לחיזוק התורה והמצוות, ילחם באומות וינצחם - באופן של שליטה. שלב השני הוא ישפיע אלוקות, יבנה בית המקדש וישפיע על האומות, עד שאומות העולם יבואו מעצמם ויכירו בה'.[14]

כמו כן בשלבי התגלותו של מלך המשיח, ישנם שני שלבים: 1. אוירו של משיח. 2. אורו של משיח[15]. אוירו של משיח, רומז על עצם מציאותו של משיח, מכיון שאויר הוא הנותן את החיות לאדם, על כן אויר מורה על ה'עצם' ומהות הדבר עצמו. אורו של משיח מצביע על השלב השני בו המשיח מתחיל לפעול בעולם - להתגלות (אור).

עם ישראל יהיה צריך למנות את מלך המשיח כמלך, ע"י ההכרזה יחי אדונינו מורינו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד והכתרתו כמלך[16].

שני תקופות

הערות שוליים

  1. תנ"ך, זכריה, ט
  2. מהר"ל, דרוש על המצוות
  3. תוספות יום טוב בסוף מסכת עוקצין
  4. מדרש תהילים.
  5. קהלת רבה, א, ט, א.
  6. בשונה משאר התיאורים המובאים בשאר המקורות שאינם פסק הלכה שאינם בהכרח שיהיו בפועל פסקי ההלכה שברמב"ם ואין חולק בהכרח שכך יהיה.[דרוש מקור]
  7. אגרות קודש הרש"ב חלק א עמוד שי.
  8. ראה לקוטי שיחות חלק יח עמוד 281 הערה 66.
  9. ספר השיחות תש"נ חלק א עמוד 222 הערה107
  10. שגיאת ציטוט: תג <ref> לא תקין; לא נכתב טקסט עבור הערות השוליים בשם לקו"ש חי בלק
  11. במדבר רבה יא, ג.
  12. ילקוט שמעוני על ישעיה רמז תצט.
  13. צפני' ג', ט'.
  14. משיחת הרבי ליקוטי שיחות חלק י"א ע' 283
  15. ספר הזהר חלק ג דף לד עמוד ב.
  16. ע"פ המשפט ש"אין מלך בלא עם"