הבדלים בין גרסאות בדף "בטחון"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – "אע"פ " ב־"אף על פי ")
תגית: עריכה ממכשיר נייד
 
(50 גרסאות ביניים של 18 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{לעריכה}}
+
{{להשלים|כל הערך=כן}}
מיסודות היהדות '''בטחון''' של כל יהודי ויהודי באלוקיו. בתורת החסידות מופיעים מספר דרגות בבטחונו של היהודי בה'.
+
[[קובץ:התחזקות בבטחון.jpg|ממוזער|התחזקות בבטחון אמתי בהשם - נוסף על העיקר שזהו מיסודי אמונתנו - הרי זו גם כן רפואה באופן אישי ישר להנזכר לעיל (וגם הרופאים מודים בזה). [[לימוד החת"ת|חת"ת]] אזכיר [[אוהל אדמו"ר הריי"צ|על הציון]]]]
 +
'''בטחון''' ב[[הקב"ה]] הינו אחד מיסודות ה[[יהדות]]. מידת הביטחון - נכללת במצות ה[[אמונה]] של כל יהודי ויהודי באלוקיו, הביטחון מוסיף על האמונה במציאות [[הקדוש ברוך הוא]] ובאחדותו ויחידותו, בוודאות ובחשיבה חיובית על כל הסובב את המאמין.
  
באופן כללי צריך היהודי לא לדאוג מטרדות הפרנסה ושאר עניני העולם ולעסוק בעניני עבודת ה'.
+
רמת הביטחון הנדרשת מיהודי היא מוחלטת, להאמין ולסמוך על ה' שכל מה שקורה בשליטתו, וגם ברגעי משבר ו[[ניסיון]] בוטחים בה' שיעשה טוב, וידאג לכל מחסורו. [[אדמו"ר הזקן]] כותב ב[[תניא]] [[אגרת הקודש]]{{הערה|סימן י"א}} אשר כל מי שדואג מעניני העולם הזה - הינו כופר בעצם בקב"ה, והוא כרשעים אשר דואגים אך ורק לטובת עצמם.
דבר זה קיים בעצם כלפי כל דבר המונעו מעבודת ה'. וע"פ זה אף כותב [[רבינו הזקן]] ב[[תניא]] [[אגרת הקודש]]{{הערה|סימן י"א}} אשר כל מי שדואג מעניני העולם הזה - הינו כופר בעצם בקב"ה, והוא כרשעים אשר דואגים אך ורק לטובת עצמם.
 
  
ב[[מאמר]] דיבור המתחיל מי מנה עפר יעקב{{הערה|שנאמר בשבת פרשת חוקת-בלק ([[י"ב תמוז]]) [[תשי"ב]].}} ביאר הרבי כמה דרגות בביטחון, כלומר, שרמת הביטחון תלויה בדרגה שממנה מגיע ביטחון זה:
+
==בתורת החסידות==
 +
[[קובץ:בטחון פרנסה.jpg|ממוזער|'''Don't worry so much about business. More בטחון  - more פרנסה''' [= אל תדאג כל כך הרבה אודות העסקים. יותר בטחון [=בהשם] - יותר פרנסה]]]
 +
ב[[חסידות]] מבואר שעצם הביטחון שיהיה טוב, גורם שבפועל המצב ישתנה לטובה. בחסידות המשפט "[[תחשוב טוב יהיה טוב]]" מבטא את כל ענין הביטחון ב[[הקדוש ברוך הוא]], שמכיוון שהוא הרי [[טבע הטוב להיטיב]] כלומר, שהאלוקים מהצד שלו הוא רק טוב, גם אם לא נראה בגלוי, לכן כאשר נאמין בכך אכן כך יהיה גם בגילוי טוב מושלם.
  
הביטחון מגיע מהאהבה של האדם לקב"ה, ולכן הוא בטוח שהקב"ה שאוהבו - יצילנו מכל רע.
+
==דרגות בביטחון==
 +
[[הרבי]] מפרט כמה דרגות בביטחון, כלומר, רמת הביטחון תלויה בדרגה שממנו מגיעה ביטחון זו{{הערה|מאמר דיבור המתחיל מי מנה עפר יעקב שנאמר ב[[שבת]] פרשת חוקת-בלק ([[י"ב תמוז]]) [[תשי"ב]].}}:
  
א. כאשר הביטחון מגיע מהאהבה של האדם הנמצאת במידת החסד שלו, אזי אף על פי שבטוח, מ"מ, עדיין מנקר אצלו חשש - אולי מידת הדין תקטרג, הרי ישנה הגבורה החולקת על החסד.
+
הביטחון בכללות מגיע מאהבתו של ה[[אדם]] לקב"ה, כאהבת בן לאביו, ולכן הוא בטוח ש[[הקב"ה]] שאוהבו - יצילנו מכל רע.
  
ב. למעלה מזה היא מידת הביטחון המגיעה מהאהבה שבמוחין, שאהבה כזו היא כל כך חזקה שאין לה מנגדים ולכן הוא בטוח שתבוא אליו הישועה.
+
* אופן ראשון הוא כאשר הביטחון של האדם מגיע מצד ה[[אהבה]] של האדם ל[[הקב"ה]] שמקורה במידת ה[[חסד]] שלו, אז אף על פי שבטוח בה', עדיין מכיוון ששורש הביטחון הוא מדרגת ה[[חסד]] וכנגד החסד יש גם [[גבורה]] - דין, יש חשש שה[[ספירת הגבורה|גבורה]] תתגבר על החסד ולכן הביטחון אינו מושלם.
  
אך מכל מקום אין בטוח שיומשך, כיון שהרי ידוע ש"אל תדין את חברך עד שתגיע למקומו", שלכן הוא בוטח שידונו לכף זכות, אך מ"מ, לפעמים לא ימצא עליו זכות ולא תומשך ההשפעה.
+
* למעלה מזה היא מידת הביטחון המגיעה מה[[אהבה]] שמקורה ב[[מוחין]], [[אהבה]] זו היא בדרגה שלמעלה מדינים ומנגדים ולכן אין לו חשש וספק שה[[חסד]] יתבטל, והביטחון הינו מוחלט.
 +
 
 +
החסרון בדרגה הראשונה היא שלמרות הביטחון המוחלט במציאות החסדים, אינו בוטח שאכן בפועל זה יומשך אליו למטה. אך כאשר שורש הביטחון הוא מה[[אהבה]] שבדרגת ה[[כתר]], וכמשל מובא על כך משני אוהבים שכרתו ביניהם ברית שלום, שהיא הרי למעלה מהשכל, ודוקא בה אין שינויים. וכן הוא גם באהבתו של ה[[יהודי]] המגיעה מהעצמיות שלו שהרי הבטיח [[הקב"ה]] "אהבתי אתכם אמר ה'" והוא בטוח שה' יעשה וישפיע אך ורק לטובתו.
 +
 
 +
==השפעה על חיי האדם==
 +
כאשר אדם בוטח בה', הדבר משפיע עליו הרחבה והשפעה בחייו האישיים.
 +
 
 +
אדם שחסר לו בבטחון בה', סוגר את 'ברז ההשפעה' האלוקי, וגורם לכך שיהיה לו דוחק בפרנסה{{הערה|1=אדמו"ר המהר"ש, ספר המאמרים תרכ"ו, עמודים קסח-קע.}}.
 +
 
 +
הרבי כתב לאדם שככל שיגדל הבטחון שלו בה' תגדל גם ההצלחה של הטיפול הרפואי{{הערה|1=[https://www.kedem-auctions.com/he/node/117615 צילום המכתב, אדר תשט"ז].}}.
 +
 
 +
==עצות הרבי{{הערה|להרחבה, ראו בספר אוצר סגולות הרבי פרק ט"ז עמוד 125 ואילך.}}==
 +
*[[ציור פני הרב]]
 +
*אמירת [[תהילים כ"ג|מזמור כ"ג בתהילים]]: "מזמור לדוד ה' רועי לא אחסר"{{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/admur/ig/25/9487.htm מכתב ח' אייר תשכ"ח, אגרות קודש חלק כה אגרת ט'תפז], ושם ב[https://chabadlibrary.org/books/admur/ig/25/9571.htm אגרת ט'תקעא]: "תלמוד עד שתדע התוכן (לאו דוקא התיבות) של מזמור 23 בתהלים (אין נפק"מ באיזה לשון תלמד). תאמר מזמור הנ"ל ביום הש"ק, ב', ה', בל"נ".}}.
 +
*לשמוע להוראות הרופאים בקשר ללקיחת כדורי הרגעה וכיוצא בזה{{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/admur/ig/25/9571.htm אגרות קודש חלק כה אגרת ט'תקעא].}}.
 +
 
 +
==ראו גם==
 +
*[[חובת הלבבות (ספר)]]
 +
*[[אמונה]]
 +
 
 +
==לקריאה נוספת==
 +
*'''הוספה בבטחון ובשמחה''', מדור 'מבית המלכות' שבועון כפר חב"ד גליון 1850 עמוד 14, 1851 עמוד 16
 +
*'''שער הבטחון - בתרגום לאנגלית''', הרב ישראל דוד קליין והרב יצחק יארמוש, הוצאת [[קה"ת]] תשפ"א{{הערה|1=[https://anash.org/a-time-honored-bitachon-classic-made-into-a-modern-masterpiece/ סקירה על ההוצאה לאור] {{אנש}}}}
 +
 
 +
==קישורים חיצוניים==
 +
*'''[static1.squarespace.com/static/5e78d735eb0f502d78df6b12/t/5f48095c45c6c601d3e4505b/1598556526857/Ami+Bitachon+Magazine.pdf ישראל בטח בהשם]''', מגזין (באנגלית ובשפת המקור) הכולל התייחסויות מהרבי לחשיבות הבטחון בה', בהוצאת [[מכון אור החסידות]]
 +
*'''[https://col.org.il/news/160948 הרבי: "ישנו ספר 'חובת הלבבות' ובו שער מיוחד"]''' {{COL}} {{וידאו}}
 +
*'''[https://abc770.org/soul/%D7%90%D7%9E%D7%95%D7%A0%D7%94-%D7%95%D7%91%D7%99%D7%98%D7%97%D7%95%D7%9F/ לקט מאמרים על אמונה וביטחון] {{חב"ד אור אין סוף|}}
 +
*הרב יוסף קרסיק '''[https://www.chabad.co.il/?template=article&topic=239&article=2146 אמונה וביטחון בה']''' {{חב"ד בישראל|}}
 +
*הרב יוסף יצחק פריימן '''[https://abc770.org/soul/%D7%90%D7%9E%D7%95%D7%A0%D7%94-%D7%95%D7%91%D7%99%D7%98%D7%97%D7%95%D7%9F/ אמונה וביטחון וההבדל בינהם]''' - עיבוד של שיחת הרבי לפרשת שמות בליקוטי שיחות חלק ל"א {{וידאו}}
  
ג. ולמעלה משניהם היא מידת הביטחון הבאה מהאהבה שבכתר, וכמשל מובא על כך משני אוהבים שכרתו ביניהם ברית שלום, שהיא הרי למעלה מהשכל, ודוקא בה אין שינויים. וכן הוא גם באהבתו של היהודי המגיעה מעצמיותו שלו שהבטיח הקב"ה "אהבתי אתכם אמר ה'".
 
 
{{הערות שוליים}}
 
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:מושגים כלליים]]
+
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
 +
[[קטגוריה:אמונה וביטחון]]
 +
[[קטגוריה:ערכים חסרים]]

גרסה אחרונה מ־00:16, 22 במרץ 2024

התחזקות בבטחון אמתי בהשם - נוסף על העיקר שזהו מיסודי אמונתנו - הרי זו גם כן רפואה באופן אישי ישר להנזכר לעיל (וגם הרופאים מודים בזה). חת"ת אזכיר על הציון

בטחון בהקב"ה הינו אחד מיסודות היהדות. מידת הביטחון - נכללת במצות האמונה של כל יהודי ויהודי באלוקיו, הביטחון מוסיף על האמונה במציאות הקדוש ברוך הוא ובאחדותו ויחידותו, בוודאות ובחשיבה חיובית על כל הסובב את המאמין.

רמת הביטחון הנדרשת מיהודי היא מוחלטת, להאמין ולסמוך על ה' שכל מה שקורה בשליטתו, וגם ברגעי משבר וניסיון בוטחים בה' שיעשה טוב, וידאג לכל מחסורו. אדמו"ר הזקן כותב בתניא אגרת הקודש[1] אשר כל מי שדואג מעניני העולם הזה - הינו כופר בעצם בקב"ה, והוא כרשעים אשר דואגים אך ורק לטובת עצמם.

בתורת החסידות[עריכה]

Don't worry so much about business. More בטחון - more פרנסה [= אל תדאג כל כך הרבה אודות העסקים. יותר בטחון [=בהשם] - יותר פרנסה]

בחסידות מבואר שעצם הביטחון שיהיה טוב, גורם שבפועל המצב ישתנה לטובה. בחסידות המשפט "תחשוב טוב יהיה טוב" מבטא את כל ענין הביטחון בהקדוש ברוך הוא, שמכיוון שהוא הרי טבע הטוב להיטיב כלומר, שהאלוקים מהצד שלו הוא רק טוב, גם אם לא נראה בגלוי, לכן כאשר נאמין בכך אכן כך יהיה גם בגילוי טוב מושלם.

דרגות בביטחון[עריכה]

הרבי מפרט כמה דרגות בביטחון, כלומר, רמת הביטחון תלויה בדרגה שממנו מגיעה ביטחון זו[2]:

הביטחון בכללות מגיע מאהבתו של האדם לקב"ה, כאהבת בן לאביו, ולכן הוא בטוח שהקב"ה שאוהבו - יצילנו מכל רע.

  • אופן ראשון הוא כאשר הביטחון של האדם מגיע מצד האהבה של האדם להקב"ה שמקורה במידת החסד שלו, אז אף על פי שבטוח בה', עדיין מכיוון ששורש הביטחון הוא מדרגת החסד וכנגד החסד יש גם גבורה - דין, יש חשש שהגבורה תתגבר על החסד ולכן הביטחון אינו מושלם.
  • למעלה מזה היא מידת הביטחון המגיעה מהאהבה שמקורה במוחין, אהבה זו היא בדרגה שלמעלה מדינים ומנגדים ולכן אין לו חשש וספק שהחסד יתבטל, והביטחון הינו מוחלט.

החסרון בדרגה הראשונה היא שלמרות הביטחון המוחלט במציאות החסדים, אינו בוטח שאכן בפועל זה יומשך אליו למטה. אך כאשר שורש הביטחון הוא מהאהבה שבדרגת הכתר, וכמשל מובא על כך משני אוהבים שכרתו ביניהם ברית שלום, שהיא הרי למעלה מהשכל, ודוקא בה אין שינויים. וכן הוא גם באהבתו של היהודי המגיעה מהעצמיות שלו שהרי הבטיח הקב"ה "אהבתי אתכם אמר ה'" והוא בטוח שה' יעשה וישפיע אך ורק לטובתו.

השפעה על חיי האדם[עריכה]

כאשר אדם בוטח בה', הדבר משפיע עליו הרחבה והשפעה בחייו האישיים.

אדם שחסר לו בבטחון בה', סוגר את 'ברז ההשפעה' האלוקי, וגורם לכך שיהיה לו דוחק בפרנסה[3].

הרבי כתב לאדם שככל שיגדל הבטחון שלו בה' תגדל גם ההצלחה של הטיפול הרפואי[4].

עצות הרבי[5][עריכה]

ראו גם[עריכה]

לקריאה נוספת[עריכה]

  • הוספה בבטחון ובשמחה, מדור 'מבית המלכות' שבועון כפר חב"ד גליון 1850 עמוד 14, 1851 עמוד 16
  • שער הבטחון - בתרגום לאנגלית, הרב ישראל דוד קליין והרב יצחק יארמוש, הוצאת קה"ת תשפ"א[8]

קישורים חיצוניים[עריכה]

הערות שוליים

  1. סימן י"א
  2. מאמר דיבור המתחיל מי מנה עפר יעקב שנאמר בשבת פרשת חוקת-בלק (י"ב תמוז) תשי"ב.
  3. אדמו"ר המהר"ש, ספר המאמרים תרכ"ו, עמודים קסח-קע.
  4. צילום המכתב, אדר תשט"ז.
  5. להרחבה, ראו בספר אוצר סגולות הרבי פרק ט"ז עמוד 125 ואילך.
  6. מכתב ח' אייר תשכ"ח, אגרות קודש חלק כה אגרת ט'תפז, ושם באגרת ט'תקעא: "תלמוד עד שתדע התוכן (לאו דוקא התיבות) של מזמור 23 בתהלים (אין נפק"מ באיזה לשון תלמד). תאמר מזמור הנ"ל ביום הש"ק, ב', ה', בל"נ".
  7. אגרות קודש חלק כה אגרת ט'תקעא.
  8. סקירה על ההוצאה לאור קישור לאתר אנ"ש