הבדלים בין גרסאות בדף "אבן (איתן שבנפש)"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – " ?" ב־"?")
מ (החלפת טקסט – " נפש " ב־" נפש ")
שורה 4: שורה 4:
 
ה[[נשמה]] להיותה [[חלק אלק ממעל]], הריהי בשיא התוקף והחוזק, ועוצמתה היא למעלה מכל העולמות - גם מהמדריגות הגבוהות ביותר שב[[קדושה]], כל-שכן [[נברא|מהנבראים]] ב[[עולם התחתון]] השרויים בחושך ה[[קליפה]], וכמו ה[[נפש בהמית]] שבאדם ויצרו הרע, שאפילו מעט [[אור]] מה[[נפש אלוקית]] יכול לדחות הרבה [[חושך]] של הנפש הבהמית, וכמו שכתוב: "וראיתי אני שיש יתרון לחכמה מן הסכלות כיתרון האור מן החושך".
 
ה[[נשמה]] להיותה [[חלק אלק ממעל]], הריהי בשיא התוקף והחוזק, ועוצמתה היא למעלה מכל העולמות - גם מהמדריגות הגבוהות ביותר שב[[קדושה]], כל-שכן [[נברא|מהנבראים]] ב[[עולם התחתון]] השרויים בחושך ה[[קליפה]], וכמו ה[[נפש בהמית]] שבאדם ויצרו הרע, שאפילו מעט [[אור]] מה[[נפש אלוקית]] יכול לדחות הרבה [[חושך]] של הנפש הבהמית, וכמו שכתוב: "וראיתי אני שיש יתרון לחכמה מן הסכלות כיתרון האור מן החושך".
  
ולפי זה היה צריך להיות שכל בני ישראל יהיו [[צדיק]]ים, שהרי לכולם - נפש א-לקית?  
+
ולפי זה היה צריך להיות שכל בני ישראל יהיו [[צדיק]]ים, שהרי לכולם - [[נפש]] א-לקית?  
 
אלא, שלגבי קדושת [[נפש האלקית]] שבאדם, נתן [[הקב"ה]] רשות ויכולת לנפש הבהמית להגביה עצמה כנגדה, כדי שהאדם יתעורר להתגבר עליה, להשפילה ולהכניעה לרצון ה', וזאת על ידי התעוררות פנימיות [[נשמה|נשמתו]] - בחינת [[יחידה]] שבנפש, שהיא איתנה, חזקה וקשה כאבן, ומבחינה זו יש בה הכח לברר ולתקן את ה[[נפש הבהמית]].
 
אלא, שלגבי קדושת [[נפש האלקית]] שבאדם, נתן [[הקב"ה]] רשות ויכולת לנפש הבהמית להגביה עצמה כנגדה, כדי שהאדם יתעורר להתגבר עליה, להשפילה ולהכניעה לרצון ה', וזאת על ידי התעוררות פנימיות [[נשמה|נשמתו]] - בחינת [[יחידה]] שבנפש, שהיא איתנה, חזקה וקשה כאבן, ומבחינה זו יש בה הכח לברר ולתקן את ה[[נפש הבהמית]].
  

גרסה מ־08:23, 17 ביוני 2016

אבן, משמשת כמשל לבחינת איתן שבנפש האלוקית

אבן (גשמית) - מצד חוזקה וקשיותה היא כינוי לבחינת איתן שבנפש האלקית - תוקף וחוזק הנשמה.

הנשמה להיותה חלק אלק ממעל, הריהי בשיא התוקף והחוזק, ועוצמתה היא למעלה מכל העולמות - גם מהמדריגות הגבוהות ביותר שבקדושה, כל-שכן מהנבראים בעולם התחתון השרויים בחושך הקליפה, וכמו הנפש בהמית שבאדם ויצרו הרע, שאפילו מעט אור מהנפש אלוקית יכול לדחות הרבה חושך של הנפש הבהמית, וכמו שכתוב: "וראיתי אני שיש יתרון לחכמה מן הסכלות כיתרון האור מן החושך".

ולפי זה היה צריך להיות שכל בני ישראל יהיו צדיקים, שהרי לכולם - נפש א-לקית? אלא, שלגבי קדושת נפש האלקית שבאדם, נתן הקב"ה רשות ויכולת לנפש הבהמית להגביה עצמה כנגדה, כדי שהאדם יתעורר להתגבר עליה, להשפילה ולהכניעה לרצון ה', וזאת על ידי התעוררות פנימיות נשמתו - בחינת יחידה שבנפש, שהיא איתנה, חזקה וקשה כאבן, ומבחינה זו יש בה הכח לברר ולתקן את הנפש הבהמית.

וכמו ששיבח משה רבינו את בני ישראל בשעה שביקש מה' שיסלח להם על חטאם, ואמר: "כי עם קשה עורף הוא וסלחת", שהיא מעלת הקשיות שבישראל.

(חלק מהחומר בערך נלקח מהספר "ערכים בחסידות")