הבדלים בין גרסאות בדף "כסיל העליון"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(יצירת דף עם התוכן "==בספירות== {{הערה|על פי מאמרים תקס"ו ע' קע"ה https://chabadlibrary.org/books/adhaz/maamarei/566a/21/175.htm}} כסיל העליון...")
 
שורה 1: שורה 1:
 +
'''כסיל העליון''' הוא כינוי למדרגה שאין בה איסור מצד עצמה, אך ממנה מגיעה נפילה גדולה. על דרגה זו נאמר בפסוק "לא יחפוץ כסיל בתבונה"{{הערה|משלי יח, ב.}}, והיא בחינת [[קליפת נוגה]].
 +
 
==בספירות==
 
==בספירות==
{{הערה|על פי מאמרים תקס"ו ע' קע"ה https://chabadlibrary.org/books/adhaz/maamarei/566a/21/175.htm}}
+
כסיל העליון הוא בחינת [[קליפת נוגה|נוגה]] של העולמות [[בריאה יצירה עשיה]], והוא מה ש"נפל" ב[[שבירת הכלים]] מ[[ספירת החכמה]] של [[עולם התוהו]].
כסיל העליון הוא בחינת נוגה דבי"ע, והוא מה ש"נפל" בשבירת הכלים מספירת החכמה דתוהו. טעם הנפילה הוא כי חכמה דתוהו התגלתה מן המאציל בבחינת מציאות של "יש" ו"דבר" (להבדיל מהספירות דאצילות שהן בבחינת "ביטול במציאות").
+
 
 +
טעם הנפילה הוא כי בחינת חכמה דתוהו התגלתה מן [[המאציל]] בבחינת מציאות של "יש" ו"דבר" (להבדיל מהספירות של [[עולם האצילות]] שהן בבחינת "[[ביטול במציאות]]"){{הערה|על פי מאמרים תקס"ו ע' קע"ה https://chabadlibrary.org/books/adhaz/maamarei/566a/21/175.htm}}.
 +
 
 
==בעבודת השם==
 
==בעבודת השם==
"מרכבה לכסיל העליון" היא, הרגשת חשיבות עצמית. איש שהוא "חכם בעיניו" (אף כשזה נכון), בסופו של דבר "מתפשטת" הרגשת החשיבות לא רק לחכמתו אלא גם לשאר ענייניו וצרכיו, ועד שצרכיו האישיים חשובים לו יותר מכל דבר אחר, ומזה מסתעף שיכול לזלזל בכל דבר, ואפילו בקב"ה, ועד שבסופו של דבר יכול הדבר לגרור אפילו שידבר באמצע התפילה {{הערה|תניא, אגה"ק כד}}
+
אדם שנעשה "מרכבה לכסיל העליון", הוא אדם שיש לו הרגשת חשיבות עצמית. איש שהוא "חכם בעיניו" (אף כשזה נכון), בסופו של דבר "מתפשטת" הרגשת החשיבות לא רק לחכמתו אלא גם לשאר ענייניו וצרכיו, ועד שצרכיו האישיים חשובים לו יותר מכל דבר אחר, ומזה מסתעף שיכול לזלזל בכל דבר, ואפילו בקב"ה, ועד שבסופו של דבר יכול הדבר לגרור אפילו שידבר באמצע התפילה.
 +
 
 +
אדמו"ר הזקן ממשיל זאת לאדם פשוט שיש לו הזדמנות להיפגש עם המלך, ובמקום לנצל את ההזדמנות הנדירה הוא מתעסק בצרכי עצמו, ובכך הוא למעשה מראה שהמפגש עם המלך לא חשוב לו, ויותר חשוב לו להתעסק עם הצרכים האישיים שלו{{הערה|תניא, [[אגרת הקודש - פרק כ"ד]].}}.
 +
 
 +
{{הערות שוליים}}
 +
[[קטגוריה:מושגים בחסידות]]

גרסה מ־13:08, 22 באוקטובר 2019

כסיל העליון הוא כינוי למדרגה שאין בה איסור מצד עצמה, אך ממנה מגיעה נפילה גדולה. על דרגה זו נאמר בפסוק "לא יחפוץ כסיל בתבונה"[1], והיא בחינת קליפת נוגה.

בספירות

כסיל העליון הוא בחינת נוגה של העולמות בריאה יצירה עשיה, והוא מה ש"נפל" בשבירת הכלים מספירת החכמה של עולם התוהו.

טעם הנפילה הוא כי בחינת חכמה דתוהו התגלתה מן המאציל בבחינת מציאות של "יש" ו"דבר" (להבדיל מהספירות של עולם האצילות שהן בבחינת "ביטול במציאות")[2].

בעבודת השם

אדם שנעשה "מרכבה לכסיל העליון", הוא אדם שיש לו הרגשת חשיבות עצמית. איש שהוא "חכם בעיניו" (אף כשזה נכון), בסופו של דבר "מתפשטת" הרגשת החשיבות לא רק לחכמתו אלא גם לשאר ענייניו וצרכיו, ועד שצרכיו האישיים חשובים לו יותר מכל דבר אחר, ומזה מסתעף שיכול לזלזל בכל דבר, ואפילו בקב"ה, ועד שבסופו של דבר יכול הדבר לגרור אפילו שידבר באמצע התפילה.

אדמו"ר הזקן ממשיל זאת לאדם פשוט שיש לו הזדמנות להיפגש עם המלך, ובמקום לנצל את ההזדמנות הנדירה הוא מתעסק בצרכי עצמו, ובכך הוא למעשה מראה שהמפגש עם המלך לא חשוב לו, ויותר חשוב לו להתעסק עם הצרכים האישיים שלו[3].

הערות שוליים

  1. משלי יח, ב.
  2. על פי מאמרים תקס"ו ע' קע"ה https://chabadlibrary.org/books/adhaz/maamarei/566a/21/175.htm
  3. תניא, אגרת הקודש - פרק כ"ד.