הבדלים בין גרסאות בדף "שושבינא דמטרוניתא"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – " לקוטי תורה " ב־" לקוטי תורה ")
 
(6 גרסאות ביניים של 4 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 3: שורה 3:
 
מקור הביטוי הוא בספר ה[[זוהר]]{{הערה|זוהר ח"ג, דף כ ע"א: "אמרו מארי מתניתין, משה שושבינא דמלכא הוה, ודא תפארת, מתמן סנהדרי גדולה, אהרן שושבינא דמטרוניתא, ודא מלכות, ה"א, זעירא קרינן לה". וכן במקומות נוספים.}}, שם מתואר אהרון הכהן כ[[שושבינין|שושבין]] המוליך את הכלה לחופה, ו[[משה רבינו]] כ[[שושבינין|שושבין]] המוליך את החתן.
 
מקור הביטוי הוא בספר ה[[זוהר]]{{הערה|זוהר ח"ג, דף כ ע"א: "אמרו מארי מתניתין, משה שושבינא דמלכא הוה, ודא תפארת, מתמן סנהדרי גדולה, אהרן שושבינא דמטרוניתא, ודא מלכות, ה"א, זעירא קרינן לה". וכן במקומות נוספים.}}, שם מתואר אהרון הכהן כ[[שושבינין|שושבין]] המוליך את הכלה לחופה, ו[[משה רבינו]] כ[[שושבינין|שושבין]] המוליך את החתן.
  
ביטוי זה, מקביל להתייחסות הכללית לקשר בין [[בני ישראל]] ו[[הקב"ה]], שנמשל לקשר שבין חתן וכלה. כמו שבמעמד החופה ישנם שושבינים המוליכים את החתן לקראת הכלה, וישנם שושבינים המוליכים את הכלה לקראת החתן, כך גם ב'חתונה' של הקדוש ברוך הוא ובני ישראל, תפקידו של אהרן הכהן הוא לרומם את בני ישראל, ו'להוליך' אותם אל החתן - הקדוש ברוך הוא.
+
ביטוי זה, מקביל להתייחסות הכללית לקשר בין [[בני ישראל]] ו[[הקב"ה]], שנמשל לקשר שבין חתן וכלה. כמו שבמעמד החופה ישנם שושבינים המוליכים את החתן לקראת הכלה, וישנם שושבינים המוליכים את הכלה לקראת החתן, כך גם ב'חתונה' של [[הקדוש ברוך הוא]] ובני ישראל, תפקידו של אהרן הכהן הוא לרומם את בני ישראל, ו'להוליך' אותם אל החתן - הקדוש ברוך הוא.
  
 
אהרון, נקרא בשם 'שושבינא דמטרוניתא' שפירושו הוא 'שושבין המלכה'{{הערה|1=להרחבה, ראו [http://chabadlibrary.org/books/adhaz/lkutey/15/3a.htm [[לקוטי תורה]] במדבר, דף ג עמוד א].}}, היות שתפקידו הוא להעלות ולרומם את בני ישראל (המשולים לכלה) מלמטה למעלה.
 
אהרון, נקרא בשם 'שושבינא דמטרוניתא' שפירושו הוא 'שושבין המלכה'{{הערה|1=להרחבה, ראו [http://chabadlibrary.org/books/adhaz/lkutey/15/3a.htm [[לקוטי תורה]] במדבר, דף ג עמוד א].}}, היות שתפקידו הוא להעלות ולרומם את בני ישראל (המשולים לכלה) מלמטה למעלה.
  
דרגתו זו של אהרון הכהן, התבטאה גם בכך שהוא היה זה שהדליק את נרות ה[[מנורה]] ב[[בית המקדש]], שהמנורה נמשלה לסוגים השונים בנשמות ישראל{{הערה|כלשון הפסוק (משלי, כ כז): "נר ה' נשמת אדם".}}, ותפקידו של אהרון הכהן הוא להעלות את נרות המנורה, ולרומם את [[נשמה|נשמות ישראל]] לדרגה [[רוחני]]ת גבוהה יותר.
+
דרגתו זו של אהרון הכהן, התבטאה גם בכך שהוא היה זה שהדליק את נרות ה[[מנורה]] ב[[בית המקדש]], שהמנורה נמשלה לסוגים השונים ב[[נשמה|נשמות]] ישראל{{הערה|כלשון הפסוק (משלי, כ כז): "נר ה' נשמת אדם".}}, ותפקידו של אהרון הכהן הוא להעלות את נרות המנורה, ולרומם את [[נשמה|נשמות ישראל]] לדרגה [[רוחני]]ת גבוהה יותר.
  
 
==ראו גם==
 
==ראו גם==
שורה 13: שורה 13:
  
 
{{הערות שוליים}}
 
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:מושגים בחסידות]]
+
[[קטגוריה:מושגים בתורת החסידות]]
 +
[[קטגוריה:תורת החסידות]]

גרסה אחרונה מ־06:28, 21 באוקטובר 2020

שושבינא דמטרוניתא הינו כינויו של אהרון הכהן בספרי הקבלה.

מקור הביטוי הוא בספר הזוהר[1], שם מתואר אהרון הכהן כשושבין המוליך את הכלה לחופה, ומשה רבינו כשושבין המוליך את החתן.

ביטוי זה, מקביל להתייחסות הכללית לקשר בין בני ישראל והקב"ה, שנמשל לקשר שבין חתן וכלה. כמו שבמעמד החופה ישנם שושבינים המוליכים את החתן לקראת הכלה, וישנם שושבינים המוליכים את הכלה לקראת החתן, כך גם ב'חתונה' של הקדוש ברוך הוא ובני ישראל, תפקידו של אהרן הכהן הוא לרומם את בני ישראל, ו'להוליך' אותם אל החתן - הקדוש ברוך הוא.

אהרון, נקרא בשם 'שושבינא דמטרוניתא' שפירושו הוא 'שושבין המלכה'[2], היות שתפקידו הוא להעלות ולרומם את בני ישראל (המשולים לכלה) מלמטה למעלה.

דרגתו זו של אהרון הכהן, התבטאה גם בכך שהוא היה זה שהדליק את נרות המנורה בבית המקדש, שהמנורה נמשלה לסוגים השונים בנשמות ישראל[3], ותפקידו של אהרון הכהן הוא להעלות את נרות המנורה, ולרומם את נשמות ישראל לדרגה רוחנית גבוהה יותר.

ראו גם[עריכה]

שושבינא דמלכא

הערות שוליים

  1. זוהר ח"ג, דף כ ע"א: "אמרו מארי מתניתין, משה שושבינא דמלכא הוה, ודא תפארת, מתמן סנהדרי גדולה, אהרן שושבינא דמטרוניתא, ודא מלכות, ה"א, זעירא קרינן לה". וכן במקומות נוספים.
  2. להרחבה, ראו לקוטי תורה במדבר, דף ג עמוד א.
  3. כלשון הפסוק (משלי, כ כז): "נר ה' נשמת אדם".