הבדלים בין גרסאות בדף "מידות שבשכל"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
 
(41 גרסאות ביניים של 12 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
'''מידות בשכל''' הוא כינוי בספרי החסידות להתעוררות המידות בעודם בשורשם הוא ה[[שכל]] המהווה אותם. מידות אלו הם בהתגלות וחוזק יותר מאש רהמידות שבלב ולכן הם נקראים "אתוון רברבין"{{הערה|1=[http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=32920&hilite=87451165-9104-4c9d-bee1-4eb9df33cb88&st=%D7%96%22%D7%AA+%D7%93%D7%90%D7%99%D7%9E%D7%90&pgnum=15 מאמרי אדה"ז תקס"ו]}}.
+
ה'''מידות שבשכל''' הוא כינוי בספרי החסידות להתעוררות ה[[מידות]] בעודם בשורשם הוא ה[[שכל]] המהווה אותם.
 +
 +
מידות אלו הן בהתגלות והארה וחוזק יותר מאשר המידות שבלב, ובהתאם נקראים "[[אתוון רברבין]]"{{הערה|1=[http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=32920&hilite=87451165-9104-4c9d-bee1-4eb9df33cb88&st=%D7%96%22%D7%AA+%D7%93%D7%90%D7%99%D7%9E%D7%90&pgnum=15 מאמרי [[אדמו"ר הזקן]] תקס"ו]}}. לדוגמא: התעוררות המידות, בפועל היא כאשר עולה בלבו של אדם התעוררות [[אהבה]] או יראה. מנגד, התעוררות המידות שבשכל היא כאשר הוא שוקל ב[[דעת]]ו אם עליו לעורר בקרבו [[אהבה]] להשי"ת או יראה. אם כן, בשכל טמונה הטית המידות של האדם, והטיה זו עלולה להטותו להכריע את הכף לטוב או למוטב, בהתאם להחלטה שבקרבו שבהתעוררות מידותיו.  
  
מידות אלו נקראים "[[ז"ת]] ד[[אימא]]", שהוא [[כתר]] ל[[ז"א]], והוא כענין [[קול]] פשוט היכול להתהפך מצירוף לצירוף באשר הקול הפשוט שהוא האות [[א]] הוא [[שורש]] כל ה[[אותיות]], והוא מהארת ה[[עתיק|כתר הכללי]] דהיינו [[רצון]] פשוט המהפך את אותה [[סברא]] עצמה לדון בה ל[[חסד]] או ל[[גבורה|דין]], כדוגמת מאמר ה' בדור ה[[מבול]] רעה רבת האדם - להמתיק את הגזירה ולא להביא עוד מבול על העולם, למרות שאותה סברא עצמה היתה הסיבה להבאת המבול.
+
המידות השכליות מהוות למעשה את [[ז"ת]] ד[[אימא]], שהוא ה[[כתר]] ל[[ז"א]] – ושורשן הוא מ[[כתר]] ד[[אריך אנפין]] (דהיינו, [[רצון]] עליון) והוא כענין [[קול]] הפשוט שעדיין לא ניתן בו כל חילוקי [[אותיות]], וממילא ניתן לשנותו ולהפכו מצירוף [[אותיות]] זה לצירוף [[אותיות]] אחא, שהרי ה[[קול]] הפשוט ביותר הוא האות [[א]] המהווה את ה[[שורש]] לכל שאר האותיות.
  
מקום זה היה המקום בו נתהותה [[שבירת הכלים]]{{הערה|1=[http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=19795&hilite=12593bee-5ee1-437f-b711-e7c364ecc1a9&st=%D7%96%22%D7%AA+%D7%93%D7%90%D7%99%D7%9E%D7%90&pgnum=451 אדמו"ר הצמח צדק]}}.
+
על פי תורת הקבלה, היפוך זה הוא מהארת ה[[עתיק|כתר הכללי]] דהיינו [[רצון]] פשוט המהפך את אותה [[סברא]] עצמה לדון בה ל[[חסד]] או ל[[גבורה|דין]], כדוגמת מאמר ה' בדור ה[[מבול]] רעה רבת האדם - להמתיק את הגזירה ולא להביא עוד מבול על העולם, למרות שאותה סברא עצמה הייתה הסיבה להבאת המבול.
 +
 
 +
מקום זה, המידות שבשכל, הוא המקום בו נתהוה [[שבירת הכלים]]{{הערה|1=[http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=19795&hilite=12593bee-5ee1-437f-b711-e7c364ecc1a9&st=%D7%96%22%D7%AA+%D7%93%D7%90%D7%99%D7%9E%D7%90&pgnum=451 אדמו"ר הצמח צדק]}}.
 +
 
 +
בחינה זו ידועה בספרי החסידות בתואר "[[ע]]' רבתי" שהיא הע' של שמע ישראל{{הערה|1=[http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=32927&hilite=dba783f3-5c47-435f-b9db-698c531b56ca&st=%D7%96%22%D7%AA+%D7%93%D7%90%D7%99%D7%9E%D7%90 מאמרי [[אדמו"ר הזקן]] תקס"ה]. ראו גם [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=30540&hilite=973dcf40-2b08-4d07-818d-c009cbefce1f&st=%D7%96%22%D7%AA+%D7%93%D7%90%D7%99%D7%9E%D7%90&pgnum=145 בספר הערכים לר' יואל כהן]}}.
 +
 
 +
==ראו גם==
 +
*[[חמשים שערי בינה]]
  
בחינה זו ידועה בספרי החסידות בתואר "ע' רבתי" שהיא הע' של שמע ישראל{{הערה|1=[http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=32927&hilite=dba783f3-5c47-435f-b9db-698c531b56ca&st=%D7%96%22%D7%AA+%D7%93%D7%90%D7%99%D7%9E%D7%90]. ראה עוד [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=30540&hilite=973dcf40-2b08-4d07-818d-c009cbefce1f&st=%D7%96%22%D7%AA+%D7%93%D7%90%D7%99%D7%9E%D7%90&pgnum=145 בספר הערכים לר' יואל כהן]}}.
 
 
{{הערות שוליים}}
 
{{הערות שוליים}}
 +
[[קטגוריה:תורת החסידות]]

גרסה אחרונה מ־13:16, 11 ביולי 2021

המידות שבשכל הוא כינוי בספרי החסידות להתעוררות המידות בעודם בשורשם – הוא השכל המהווה אותם.

מידות אלו הן בהתגלות והארה וחוזק יותר מאשר המידות שבלב, ובהתאם נקראים "אתוון רברבין"[1]. לדוגמא: התעוררות המידות, בפועל היא כאשר עולה בלבו של אדם התעוררות אהבה או יראה. מנגד, התעוררות המידות שבשכל היא כאשר הוא שוקל בדעתו אם עליו לעורר בקרבו אהבה להשי"ת או יראה. אם כן, בשכל טמונה הטית המידות של האדם, והטיה זו עלולה להטותו להכריע את הכף לטוב או למוטב, בהתאם להחלטה שבקרבו שבהתעוררות מידותיו.

המידות השכליות מהוות למעשה את ז"ת דאימא, שהוא הכתר לז"א – ושורשן הוא מכתר דאריך אנפין (דהיינו, רצון עליון) והוא כענין קול הפשוט שעדיין לא ניתן בו כל חילוקי אותיות, וממילא ניתן לשנותו ולהפכו מצירוף אותיות זה לצירוף אותיות אחא, שהרי הקול הפשוט ביותר הוא האות א המהווה את השורש לכל שאר האותיות.

על פי תורת הקבלה, היפוך זה הוא מהארת הכתר הכללי דהיינו רצון פשוט המהפך את אותה סברא עצמה לדון בה לחסד או לדין, כדוגמת מאמר ה' בדור המבול רעה רבת האדם - להמתיק את הגזירה ולא להביא עוד מבול על העולם, למרות שאותה סברא עצמה הייתה הסיבה להבאת המבול.

מקום זה, המידות שבשכל, הוא המקום בו נתהוה שבירת הכלים[2].

בחינה זו ידועה בספרי החסידות בתואר "ע' רבתי" שהיא הע' של שמע ישראל[3].

ראו גם[עריכה]

הערות שוליים